Permalänk
Medlem

Serial ATA?

Funderar på att köpa kontrollerkort och hd med serial ata.
Nån som vet om det är bra?
Kortet jag ska köpa hade även adapter för vanliga ide-diskar.

Permalänk
Medlem

Det finns inga serial-atadiskar på marknaden i Sverige så varför köpa nu?

Permalänk
Medlem

Jo det finns det.
Någon länkade mig här om dagen en sida där dom sålde Seagate Barracuda V SATA 8MB cache. Vill ni ha tag i länken så sök bara på "SATA" och kolla i de trådar jag skrivit i så borde ni hitta den.

Personligen avvaktar jag lite till så alla hinner släppa sina (WD och IBM) för då pressas priset på Seagaten, vilket kan vara bra då jag ska ha två och raida. *yummy*

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem

SBSdata har en seagate

Permalänk
Medlem

Mycom ser inte ut att ha SATA diskar inne, enligt deras egen lagerstatus skall dom dock få in dom den 31/12-02.
Tyvärr man kan nästan aldrig lita på leverantörernas interna lagerstatus eftersom det sällan (eller aldrig) stämmer.

SBSData verkar inte heller dom nån SATA disk inne, finns iallafall ingen upplagd i shoppen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Ligger under "Hårdisk SATA"
Prel lev v3/4
Verkar ju lovande

Permalänk
Medlem

Måste ha missat den sektionen.

Seagate's SATA Cuda V ser inte helt lyckad ut enligt de första siffrorna på storagereviews performance database: http://www.storagereview.com/comparison.html

Den har tex en högre mätt accesstid (0.6ms) än den vanliga Cudan, dessa siffror är dock tydligen högst preliminära eftersom det var oklart om disken gick i tyst- eller "prestanda" läge.

Men egentligen kan man kanske inte vänta sig nått speciellt av Seagate då det var länge sen dom producerade en högpresterade IDE disk (SCSI är dom dock väldigt bra på).

Skulle hemskt gärna vilja förpassa den extremt sega 120gigs Cuda V disken jag har som systemdisk nu till ett fortsatt liv som lagringsdisk;)

Visa signatur

/havoc