Audio Return Channel (ARC) - Samsung / Onkyo

Permalänk
Medlem

Audio Return Channel (ARC) - Samsung / Onkyo

Tjena

Har nyligen skaffat mig en Samsung UE46ES6535 TV och den är liksom min tidigare TV, kopplad med HDMI till min Onkyo TX-SR608 reciever.
Vad jag inte lyckats med ännu, är att få ARC att fungera, så att jag får ljud ut via reciever till surround-systemet, från appar etc i TV'n.

Recievern har ARC som "auto detect" (kan bara välja det, eller "off") och i TV'ns inställningar har jag endast lyckats hitta att man kan välja inbyggda, eller externa högtalare. TV'n har flera HDMI ingångar, men endast en är märkt "ARC" och det är i den som kabeln till Onkyon sitter, så det borde ju vara rätt.

Hur funkar det normalt sett?
Jag antar att jag måste assigna en input i recievern för ARC, eller har ARC kanske prio över andra sources? Jag har i alla fall vald och försökt med en ingång som är märkt "TV/CD", men lyckas inte få det att lira .. =/

Någon som är kung på detta?

Edit: Lösning post #16

problemet löst
Visa signatur

- none -

Permalänk

Har du först och främst en hdmi som klarar av ARC? måste bara fråga.
Testat annars andra inputs i recivern?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

"En HDMI", antar att du menar kabeln?
Tja jag vet faktiskt inte .. Det är no-name kablar som varit bundlade med diverse apparater

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- none -

Permalänk

Först och främst måste tvn ha HDMI 1.4 om jag inte minns fel, och kabeln måste klara 1.4. Klarar din förstärkare ARC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Skrivet av sandkvist:

Först och främst måste tvn ha HDMI 1.4 om jag inte minns fel, och kabeln måste klara 1.4. Klarar din förstärkare ARC?

Nu känner jag mig dum som bara skummar genom din post. Har båda enheterna det och kabeln funkat sedan innan har jag inte den blekaste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Du behöver nog köpa en HDMI 1.4-kabel, inte garanterat att de medföljande är något annat än 1.3.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Choffe:

Du behöver nog köpa en HDMI 1.4-kabel, inte garanterat att de medföljande är något annat än 1.3.

Skillnaden mellan 1.3 och 1.4-kablar är att den senare har extra ledare för nätverk. Vad det gäller ARC duger vilken HDMI-kabel som helst. Trådskaparens problem ligger i en felaktig inställning på TVn.

Klippt ur manual för Samsung UE46ES6535:

Använda ARC-funktionen för LED 6500-serien och högre, för PDP-TV
Du kan lyssna på ljud från TV:n genom en mottagare som är ansluten via HDMI-kabel
utan att behöva en separat optisk kabel.
För att lyssna på ljud via en mottagare, gå till skärmen Mottagare(System → Anynet+ (HDMI-CEC) → Mottagare).
Välj sedan Mottagare och ställ in på På.

Mottagare=Reciever så blir det begripligt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det finns inga versionsnummer på kablar! Sluta sprida denna lurendrejerinformation!

Läs manualerna till dina enheter. Där står hur du aktiverar ARC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Det finns inga versionsnummer på kablar! Sluta sprida denna lurendrejerinformation!

Läs manualerna till dina enheter. Där står hur du aktiverar ARC.

Må så vara att kablarna inte har versionsnummer men faktum kvarstår att det krävs annan kabel för fullt v1.4 stöd med nätverk, http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Må så vara att kablarna inte har versionsnummer men faktum kvarstår att det krävs annan kabel för fullt v1.4 stöd med nätverk, http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Precis ARC använder en pin i HDMI-kontakten som tidigare var reserverad i HDMI-standarden och inte användes till nåt. Då är det inte säkert att det finns någon ledare från den pinen i kontakten till den andra kontakten på motsatt sida av kabeln. Då blir det även svårt att skicka data ut på den pinen om det inte finns någon elektrisk förbindelse emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Må så vara att kablarna inte har versionsnummer men faktum kvarstår att det krävs annan kabel för fullt v1.4 stöd med nätverk, http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Korrekt men det finns inte en enda produkt på marknaden som stödjer ethernet genom HDMI. En meningslös feature mao.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gunmoses:

Precis ARC använder en pin i HDMI-kontakten som tidigare var reserverad i HDMI-standarden och inte användes till nåt. Då är det inte säkert att det finns någon ledare från den pinen i kontakten till den andra kontakten på motsatt sida av kabeln. Då blir det även svårt att skicka data ut på den pinen om det inte finns någon elektrisk förbindelse emellan.

HDMI-organisationen själva säger att ARC funkar med alla tidigare kablar: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx

Jag har en Onkyo-förstärkare (TX-SR508) och det är bara att välja TV-läget (TV/CD-knappen) på den så kommer ljudet efter ett tag, det tar ibland en liten stund men det kanske har med TV:n att göra. Förstärkaren har ARC-inställningen satt till "auto" (finns som du säger inget annat att ställa in). TV:n (en Philips har en ARC-inställning man kan aktivera under "Easylink" som Philips kallar CEC för, kolla om det inte finns nån inställning under "Anynet+" som jag tror det heter hos Samsung.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

HDMI-organisationen själva säger att ARC funkar med alla tidigare kablar: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx

Jag har en Onkyo-förstärkare och det är bara att välja TV-läget på den så kommer ljudet efter ett tag, det tar ibland några sekunder men det kanske har med TV:n att göra.

Okej då är det nog så.

Jag har också en Onkyo reciever och det tar nån sekund eller så för den att börja spela oavsett ljudkälla. Det blinkar lite i displayen först när den får signal och sen nån sekund senare så kommer ljudet.

Permalänk
Testpilot

Jo lite tid tar det ju alltid men just ljudet från TV:n kan ibland ta märkbart längre tid att få igång men det kan ju ha med min TV:n att göra för den kanske inte skickar ut ljud på en gång när man startar den, tror nog det tagit upp till 20-30 sekunder nån gång

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

tänk även på att vissa länkinställningar måste vara på i förstärkaren för att TVn ska fatta att det ska skickas. och så kan det ju även vara så att man glömt länka return-länken till en viss "källa" på förstärkaren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Då var det fixat!
Allt snack om felaktig version på kabel etc hade inte med saken att göra, utan det var helt enkelt att jag stängt av CEC (Anynet) på TV'n.
Anledningen till det var att varje gång jag satte igång TV'n så byter alltid recievern source till "PC" (Raspberry PI / Xbian) och det tröttnade jag på eftersom jag hellre vill att recievern skall stå kvar på CBL/SAT (Telia IPTV).

CEC är bra eftersom det ger möjlighet att kontrollera olika enheter med samma fjärrkontroll, men just den biten med att byta source hela tiden, stör jag mig på väldigt mycket.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Testpilot

I förstärkaren kan du stänga av just den biten, "HDMI control" eller liknande heter den på min och man behöver inte ha det aktiverat för att ARC ska funka. Kolla annars om inte TV:n har en speciell inställning för CEC-fjärrkontroll, har stängt av det även på min TV för att andra enheter inte ska sno TV:ns fjärrkontroll, Philips har flera underinställningar för CEC (Easylink) så man inte måste ha alla funktioner aktiverade.

Störde mig också enormt på att förstärkaren startar när man startar TV:n och tvärt om, jag vill själv välja vad som ska vara igång. Tyvärr verkar man få leva med de andra störmomentet att man måste trycka på receiver-knappen på fjärrkontrollen efter man bytt källa för att kunna justera förstärkarens ljud, det verkar som att de förutsätter att man vill styra enheten man precis bytt med förstärkarens fjärrkontroll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

I förstärkaren kan du stänga av just den biten, "HDMI control" eller liknande heter den på min och man behöver inte ha det aktiverat för att ARC ska funka. Kolla annars om inte TV:n har en speciell inställning för CEC-fjärrkontroll, har stängt av det även på min TV för att andra enheter inte ska sno TV:ns fjärrkontroll, Philips har flera underinställningar för CEC (Easylink) så man inte måste ha alla funktioner aktiverade.

Störde mig också enormt på att förstärkaren startar när man startar TV:n och tvärt om, jag vill själv välja vad som ska vara igång. Tyvärr verkar man få leva med de andra störmomentet att man måste trycka på receiver-knappen på fjärrkontrollen efter man bytt källa för att kunna justera förstärkarens ljud, det verkar som att de förutsätter att man vill styra enheten man precis bytt med förstärkarens fjärrkontroll.

Osäker på hur mycket man kan ställa in för CEC på recievern, så jag får kolla det ikväll.
Tack för tipset.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Testpilot

Kollade i min manual, så här ser menyn ut:

HDMI Control Audio Return Ch Power Control TV Control

Det är power control eller enbart TV control man kan stänga av för att inte starta eller styra TV:n, HDMI control måste vara på för att undermenyerna (inklusive ARC) ska bli tillgängliga så jag mindes inte riktigt rätt i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Ursäktas att jag hoppar in och lyfter en gammal tråd men den är nog aktuell efter alla julklappspaket. Ni som har Audio return channe (ARC) får ni 5.1 ljud? Läste att haken med ARC är att man bara får ut 2.0 om man tex tittar på Netflix-appen. Så var det för min granne och han blev besviken. Haken var också den att i bruxen på hans nyinköpta Harman Kardon Reciver stod det att man inte kunde blanda HDMI med Optisk kabel och det verkade stämma för Receivern fick knäppgök när vi provade.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ursäktas att jag hoppar in och lyfter en gammal tråd men den är nog aktuell efter alla julklappspaket. Ni som har Audio return channe (ARC) får ni 5.1 ljud? Läste att haken med ARC är att man bara får ut 2.0 om man tex tittar på Netflix-appen. Så var det för min granne och han blev besviken. Haken var också den att i bruxen på hans nyinköpta Harman Kardon Reciver stod det att man inte kunde blanda HDMI med Optisk kabel och det verkade stämma för Receivern fick knäppgök när vi provade.

Jag får 5.1 via ARC.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Kommer också in med en ny fråga.

Har en Samsung UE46D7005 tv och en Onkyo TX-NR535 reciever. Har 4 HDMI-ingångar på tv:n varav en är ARC och en är PC. Har just en HTPC inkopplad i Onkyo:n som jag använder för film etc. Sedan har jag Onkyon inkopplad i tv:n. Dilemmat är att jag måste ha den inkopplad i HDMI-ingången på tv:n som är märkt PC, för den gör någon form av automatisk kalibrering eller något liknande. Har jag inte det är bilden väldigt "vit" som är omöjligt att kalibrera bort på PC:n.

Men eftersom jag har det på detta viset så kan jag med andra ord inte få ut ARC och ljud från själva tvkanalerna.

PC ---> Onkyo (PC-ingång har jag för mig) ---> HDMI (PC) på tv

HDMI (ARC) tom

Någon som känner igen detta problem och har löst det utan Toslink etc? Tänkte om det fanns en lösning innan jag köper något

Permalänk
Medlem

Sätt onkyon i arc uttaget och kalibrera bilden på tvn istället eller byt färgprofill tills du är nöjd. Du ska inte behöva köpa något. Det är ett inställningsproblem

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en Samsung UE65JU7505 UHD, men har svårigheter att få den att funka med mitt 5:1 ljudsystem.
Har hittills försökt två olika hopkopplingar med rätt olika resultat.
Trail-and-error funkar ju, men tar så in i h-vetes tid.
Så om någon här har bra koll på hur jag ska koppla och ställa in TV etc är jag tacksam för lite hjälp.
Men jag vill bara ha konkreta lösningar från er som vet vad det handlar om, tack.
Annars blir det bara trail-and-error ändå.

MINA ENHETER (samtliga har både HDMI och Toslink)
Samsung TV via Samsung One Connect Mini
CanalDigital PVR för satellit-TV
Sony Reciever/DVD för 5:1 och DVD
AppleTV 3 för film och musik

KOPPLING 1
Till One Connect via separata HDMI; CanalDigital PVR, Reciver/DVD, AppleTV
samt AppleTV till Reciver/DVD via Toslink
Ger endast stereoljud i surroundsystemet oavsett om jag i TV-inställningarna väljer ljud via HDMI eller Optisk/Toslink.

KOPPLING 2
Till One Connect via separata HDMI; CanalDigital PVR, Reciver/DVD, AppleTV
samt AppleTV till One Connect via Toslink
Ger endast 5:1-ljud från AppleTV om jag väljer ljudutgång Optisk i TV-inställningarna.
Då fungerar också endast fjärrkontrollen för Reciver/DVD för att höja/sänka ljudet.
För att få ljud från CanalDigital måste jag välja TV som ljudkälla, det ger då endast ljud i TV-högtalarna (såklart) vilket ju är lite sämre ljud än från de separata högtalarna, och använda Samsungs fjärrkontroll.

Önskvärt är givetvis möjligheten till 5:1 ljud genom samtliga enheter utan att göra annat än byta källsignal för respektive ingång. Och att det även fungerar att höja/sänka ljudet med Samsungs smarta fjärrkontroll, vilket jag trodde skulle funka automatiskt via HDMI.

Det skulle även vara önskvärt att kunna använda Samsungs smarta fjärrkontroll (Smart Touch­/Smart Remote) till att kunna styra TV-kanalbyten via CanalDigital PVR och kanske även till att styra AppleTV.
Är det möjligt?