Permalänk

Tror personligen att det kan vara värt att testa olika dieter för att se vilken som passar en själv. I mitt fall så vill jag åtminstone kunna bli mätt en gång om dagen, tycker det funkar bättre att vara hungrig halva och mätt halva dagen istället för att vara småhungrig hela dagen.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att ligga på kcalunderskott och vara mätt, plocka bort stora delar av kolhydrater och ät mkt kött och grönt/frukt istället, ett par liter vatten. Man får iaf börja med att dokumentera hur mkt man faktiskt äter för att kunna göra något åt det, jag använder en sida som: www.dumbbell.se där jag lägger in det jag äter för att få en överblick, sedan väljer man själv om man vill röra på sig mer för att bränna bort överskottet eller en kombination av kcalunderskott och träning eller bara underskott.

Äter man mkt kött från fisk, fågel, nöt, och kompletterar det med ett par ägg, och försöker få i sig ca: 200gram protein om dagen, och hålla sig under 100gram kolhydrater och sedan en 50g fett från rätt källor så kan jag garantera att man inte behöver vara hungrig. jag utgår ifrån att de flesta som vill gå ner ligger över 100kg,

Jag har själv gått från 150+ till 98kg, nu ligger jag på 110kg (började träna för ett år sedan vägde då 98 och var totalt nedbruten, och all den ökningen kan jag lova inte är trivselkilon, det är förmodligen mkt muskler man fått tillbaka efter den massiva viktnedgången och nej jag påstår inte att jag fått 10kg muskler på ett år. Men måttbandet visar sanningen, smalare, mer synliga muskler men tyngre på vågen.

Nu har jag påbörjat en vandring att ta mig till två siffrigt igen med en annan metod, mer träning och mkt protein och försöka hitta balansen för kolhydratsmängden, jag är helt klart överkänslig och har lätt att lägga på mig. Vilket är en fördel om man ska bygga muskler men som sagt viktigt med balans.

Kör gym varannad dag uppdelat i pass 1: bröst/rygg/sneda mage, pass 2: axlar, triceps, mage, pass 3: ben/biceps, och ett crosstrainer pass (fat burn) på 45min i vilodagarna mellan gymdagarna dock aldrig dagen efter benpasset, varje dag på lunchen tar jag en 20min promenad.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

Det är inga problem att ligga på kcalunderskott och vara mätt, plocka bort stora delar av kolhydrater och ät mkt kött och grönt/frukt istället, ett par liter vatten. Man får iaf börja med att dokumentera hur mkt man faktiskt äter för att kunna göra något åt det, jag använder en sida som: www.dumbbell.se där jag lägger in det jag äter för att få en överblick, sedan väljer man själv om man vill röra på sig mer för att bränna bort överskottet eller en kombination av kcalunderskott och träning eller bara underskott.

Äter man mkt kött från fisk, fågel, nöt, och kompletterar det med ett par ägg, och försöker få i sig ca: 200gram protein om dagen, och hålla sig under 100gram kolhydrater och sedan en 50g fett från rätt källor så kan jag garantera att man inte behöver vara hungrig. jag utgår ifrån att de flesta som vill gå ner ligger över 100kg,

Jag har själv gått från 150+ till 98kg, nu ligger jag på 110kg (började träna för ett år sedan vägde då 98 och var totalt nedbruten, och all den ökningen kan jag lova inte är trivselkilon, det är förmodligen mkt muskler man fått tillbaka efter den massiva viktnedgången och nej jag påstår inte att jag fått 10kg muskler på ett år. Men måttbandet visar sanningen, smalare, mer synliga muskler men tyngre på vågen.

Nu har jag påbörjat en vandring att ta mig till två siffrigt igen med en annan metod, mer träning och mkt protein och försöka hitta balansen för kolhydratsmängden, jag är helt klart överkänslig och har lätt att lägga på mig. Vilket är en fördel om man ska bygga muskler men som sagt viktigt med balans.

Kör gym varannad dag uppdelat i pass 1: bröst/rygg/sneda mage, pass 2: axlar, triceps, mage, pass 3: ben/biceps, och ett crosstrainer pass (fat burn) på 45min i vilodagarna mellan gymdagarna dock aldrig dagen efter benpasset, varje dag på lunchen tar jag en 20min promenad.

Låter vettigt, grymt bra jobbat. Jag vill tillägga att jag inte känner mig hungrig när jag lämnar bordet. Jag kan dock bli ganska hungrig innan nästkommande måltid... För mig är det skillnad på att äta sig mätt och att äta tills man inte är hungrig längre. För mig gäller det senare. När jag är hungrig, vet jag att jag går ner i vikt. Skulle jag äta mig mätt skulle jag inte riktigt veta. Det är så mycket lättare för mig att bara ta mindre ur grytorna. Men på lördagar, då j-vlar. Då äts det så det står härliga till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk påstår att det tar uppåt tjugo minuter för att få mättnadskänslan. Jag vet inte om det är placebo, men när jag äter långsamt (brukar kunna kasta i mig maten på 5 minuter) och lägger ifrån mig besticken mellan varje tugga och kanske läser något på paddan/i tidningen samtidigt så har jag känt att det inte behövs lika mycket mat för att få känna sig mätt. Testa själva och se om det hjälper :).

Ett annat klassiskt trick är ju att man äter med ögonen. Det handlar tydligen om mer än att det ska se aptitligt ut. Samma mängd mat på en stor tallrik ser betydligt mindre ut än på en liten tallrik. Om möjligt, undvik att använda de stora tallrikarna. Gissar att detsamma gäller glas och matlådor.

Om man ändå skulle ta tag i det här med tränandet igen. Man blir ändå rätt så motiverad när man läser om det. Omöjligt är det ju inte, det vet jag ju själv :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan en månad börjat gå ner i vikt (fick diagnosen högt blodtryck och då kan viktminskning och motion hjälpa förutom medicinen jag nu tar). Har gått från 116 kg till 110 kg den första månaden men börjar bli orolig att jag minskar i vikt för snabbt. Frågade läkaren på vårdcentralen och hon sa max 0,5 kg per vecka, annars går man i väggen men det måste väl också vara beroende av vilket fettlager man har att ta av? Jag menar kan kroppen ta energi från reserverna så tar det ju inte slut så länge reserverna finns kvar. Men är bränsletanken tom då går man i väggen om energiintaget är för lågt. Eller är jag ute och cyklar? Just nu verkar jag gå ner ca 1 kg/vecka.

Känns som jag inte vill hålla på att justera om mina vanor fram och tillbaka för att nå en viss viktminskningshastighet utan försöka hitta något som funkar i längden och som gör att jag hamnar på en hälsosam vikt i slutändan. Vad tror ni? Själv tror jag minskningshastigheten minskar automatiskt efter en inledande snabb nedgång. Men jag vet inte, har ju inte provat på det här med att gå ner i vikt innan jag blev tvungen.

Det jag gjort är att minska på sockerintaget. Dricker vatten istället för juice till frukosten. Också vatten som dryck till alla måltider. Istället för 3 mackor till tallriken med fil och müsli på frukosten tar jag två mackor varav max en med ost på, annars skinka. Jag slutar äta måltiderna innan jag blir mätt och tillåter mig själv att gå hungrig en stund innan varje måltid, alltså inget småätande mellan måltiderna. Minskat lite på pasta, potatis och ris och tar något mera mängd grönsaker istället (utesluter inget helt, tror inte på de där mysko metoderna folk kör med). Jag har ganska stark viljestyrka så har jag väl bestämt mig brukar jag genomföra saker så jag tror detta kommer att gå bra.

Motionerar också mera. Ungefär 5 timmars promenader per vecka, kombinerat med något simpass. Huvudsakliga motionen har jag löst med att promenera till jobbet 1-2 gånger i veckan istället för ta bilen. Det tar 1 timme att gå till jobbet i snabbt tempo (snabbt för mig alltså, jag vet att många går snabbare än mig men jag har korta ben). Vissa dagar har jag tagit bilen till jobbet och promenerat hem för att nästa dag promenera till jobbet och ta bilen hem. Det tar rätt mycket av tiden annars och kan bli slitsamt i längden. I måndags tog jag mitt första simpass. Simmade mestadels bröstsim varvat med någon längd ryggsim för att andas och då tog det exakt 30 minuter att simma 1000 meter. Ganska kass tid egentligen men är ändå nöjd med tanke på omständigheterna (jag är heller inte jätteung länge, 45 år gammal).

Förutom viktnedgång och motion bör jag minska stressen för att må bra. Jag försöker ta tag i allting samtidigt. Hade också något hög sockerhalt i blodet (diabetesvarning) så där gör också bättre kost, motion och viktnedgång nytta. Som de sa på företagshälsovården, du måste ändra din livsstil NU, snart är det för sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har sedan en månad börjat gå ner i vikt (fick diagnosen högt blodtryck och då kan viktminskning och motion hjälpa förutom medicinen jag nu tar). Har gått från 116 kg till 110 kg den första månaden men börjar bli orolig att jag minskar i vikt för snabbt. Frågade läkaren på vårdcentralen och hon sa max 0,5 kg per vecka, annars går man i väggen men det måste väl också vara beroende av vilket fettlager man har att ta av? Jag menar kan kroppen ta energi från reserverna så tar det ju inte slut så länge reserverna finns kvar. Men är bränsletanken tom då går man i väggen om energiintaget är för lågt. Eller är jag ute och cyklar? Just nu verkar jag gå ner ca 1 kg/vecka.

Känns som jag inte vill hålla på att justera om mina vanor fram och tillbaka för att nå en viss viktminskningshastighet utan försöka hitta något som funkar i längden och som gör att jag hamnar på en hälsosam vikt i slutändan. Vad tror ni? Själv tror jag minskningshastigheten minskar automatiskt efter en inledande snabb nedgång. Men jag vet inte, har ju inte provat på det här med att gå ner i vikt innan jag blev tvungen.

Det jag gjort är att minska på sockerintaget. Dricker vatten istället för juice till frukosten. Också vatten som dryck till alla måltider. Istället för 3 mackor till tallriken med fil och müsli på frukosten tar jag två mackor varav max en med ost på, annars skinka. Jag slutar äta måltiderna innan jag blir mätt och tillåter mig själv att gå hungrig en stund innan varje måltid, alltså inget småätande mellan måltiderna. Minskat lite på pasta, potatis och ris och tar något mera mängd grönsaker istället (utesluter inget helt, tror inte på de där mysko metoderna folk kör med). Jag har ganska stark viljestyrka så har jag väl bestämt mig brukar jag genomföra saker så jag tror detta kommer att gå bra.

Motionerar också mera. Ungefär 5 timmars promenader per vecka, kombinerat med något simpass. Huvudsakliga motionen har jag löst med att promenera till jobbet 1-2 gånger i veckan istället för ta bilen. Det tar 1 timme att gå till jobbet i snabbt tempo (snabbt för mig alltså, jag vet att många går snabbare än mig men jag har korta ben). Vissa dagar har jag tagit bilen till jobbet och promenerat hem för att nästa dag promenera till jobbet och ta bilen hem. Det tar rätt mycket av tiden annars och kan bli slitsamt i längden. I måndags tog jag mitt första simpass. Simmade mestadels bröstsim varvat med någon längd ryggsim för att andas och då tog det exakt 30 minuter att simma 1000 meter. Ganska kass tid egentligen men är ändå nöjd med tanke på omständigheterna (jag är heller inte jätteung länge, 45 år gammal).

Förutom viktnedgång och motion bör jag minska stressen för att må bra. Jag försöker ta tag i allting samtidigt. Hade också något hög sockerhalt i blodet (diabetesvarning) så där gör också bättre kost, motion och viktnedgång nytta. Som de sa på företagshälsovården, du måste ändra din livsstil NU, snart är det för sent...

Det där med att gå in i väggen tolkar jag som att mer än 0.5kg per vecka kan leda till att det blir tuffare att klara av i längden, att man ger upp i förtid. På så vis är det ju större chans att klara 0.5kg per vecka, som i sin tur inte är lika jobbigt. Dock kan det ju även slå åt andra hållet, att vid 1kg/vecka ser man resultat som sporrar en att fortsätta. Så var det för mig, jag höll 1kg/per vecka ganska bra de första 15 av 20 veckorna när jag gick från 120kg till 99.9kg.

När man väl hittat den rutin som fungerar tycker jag inte att man ska ändra något. Den enda nackdelen jag verkligen kände av var att det påverkade min prestationsförmåga på jobbet och att jag blev sjuk oftare än vanligt. Det sistnämnda kan dock ha varit pga lite för ensidig kost. Annars är det ju som så att hunger bara är en känsla, och många, inklusive mig själv, säger att det är något man kan vänja sig vid. Det är jobbigt att börja, men det blir som sagt lättare med tiden då man hittat en rutin som funkar för just sig själv.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Det där med att gå in i väggen tolkar jag som att mer än 0.5kg per vecka kan leda till att det blir tuffare att klara av i längden, att man ger upp i förtid. På så vis är det ju större chans att klara 0.5kg per vecka, som i sin tur inte är lika jobbigt. Dock kan det ju även slå åt andra hållet, att vid 1kg/vecka ser man resultat som sporrar en att fortsätta. Så var det för mig, jag höll 1kg/per vecka ganska bra de första 15 av 20 veckorna när jag gick från 120kg till 99.9kg.

När man väl hittat den rutin som fungerar tycker jag inte att man ska ändra något. Den enda nackdelen jag verkligen kände av var att det påverkade min prestationsförmåga på jobbet och att jag blev sjuk oftare än vanligt. Det sistnämnda kan dock ha varit pga lite för ensidig kost. Annars är det ju som så att hunger bara är en känsla, och många, inklusive mig själv, säger att det är något man kan vänja sig vid. Det är jobbigt att börja, men det blir som sagt lättare med tiden då man hittat en rutin som funkar för just sig själv.

Låter bra. Jag vill som sagt var inte ändra rutinen bara för att uppnå en viss siffra utan meningen är att få en rutin som fungerar och är hälsosam i längden. Ja det sporrar att se resultat och jag lider inte mycket av att känna mig hungrig ibland. Det är ju bara kroppens sätt att tala om att man ska börja försöka hitta mat (och på stenåldern kunde detta ju ta en stund). Har också märkt att socker inte är lika gott längre, känner inget sötsug som man kunde göra förr. Har väl vänjt mig av med sockret.

Permalänk
Medlem

Jag gick ned 1 kg i veckan under tio veckor... Kändes lagom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Invägning igen. Förra veckan blev det ingen, då jag helt enkelt inte hade gått ner något.
Vägde mig nu på morgonen och vågen stannade på 78,8 (83,9 på nyårsdagen) alltså 5,1kg sedan den 1:e januari. Och jag har ännu inte rört mig något. Känns mycket bra. Jag kör vidare och ser om jag kan nå 76kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv har jag nu gått ner 6 kg på 5 veckor. Har börjat äta mer normalt för det verkar räcka att jag tränar mera för att jag ska gå ner i vikt. Snålar man för mycket på maten kan kroppen gå över i svälttillstånd vilket inte ska vara så bra och så orkar man inte med att träna utan mat i magen. Försöker röra på mig minst 30 minuter om dagen. Igår morse simmade jag 1000 meter på 26 minuter så jag fick simma 100 meter till för att få min halvtimme. Börjar kännas som träningen ger resultat. Går fortfarande ner ungefär 1 kg per vecka vilket jag tycker är nästan för snabbt. Istället för att äta mindre så motionerar jag mera. Allmänt är motion viktigare för hälsan än att gå ner i vikt så jag har prioriterat motion och nedprioriterat viktminskning men ändå fortsätter jag tappa vikt. Tycker det är svårt att hitta en bra balans men jag tror kroppen reglerar det automatiskt, behöver jag mer mat så blir jag väl hungrigare och då äter jag lite mera helt enkelt. Fast jag vill också minska vikten, är fortfarande ganska överviktig och kan gå ner minst 20 kg till för att komma under mitt mål på max 90 kg. Har satt som delmål 100 kg vid midsommar och jag har väl sisådär 9 kg kvar till dess. Då räcker det att gå ner 2 kg per månad vilket är ungefär den takt jag vill hålla men än så länge går det ju dubbelt å fort.

En biverkan av viktnedgången är att jag (enligt min sambo) har sedan någon vecka tillbaka slutat med att snarka på nätterna. Jag är också tröttare på kvällarna när jag motionerar så jag somnar tidigare och sover bättre på natten. En nackdel är att jag nu fått lite ont i ryggen vilket brukar inträffa när jag sover för länge på nätterna...

Permalänk
Medlem

Fyfan vad skönt!

Kiropraktorn på bohuskliniken har äntligen knäckt rätt min rygg några gånger och nu är den good2go så nu får man göra annat på gymmet än crosstrainern. Rekordet ligger på 2h15min, kollade på en film samtidigt på tv6 och man glömde bort klockan.

Förlorat 10kg på 1½månad.

Permalänk
Medlem

Började med LCHF under mellandagarna, låg då på 103 kg (är 191cm lång). varit ganska strikt, försöker äta mindre portioner oxå. Dock tar jag alltid en rejäl frukost med 1ägg, 1/2 paket bacon, 1/2 avocado, broccoli och sallad/gurka/rödlök/tomat. Då står jag mig jättelänge. Dricker oxå mängder med LOKA (varit typ "beroende av läsk" innan). Nu är jag nere på 96kg, märker stor skillnad! Är piggare, har lugnare mage, mindre blodsockerfall, känner mig mättare etc. Fattar inte att jag väntat så länge... just nu tränar jag inte alls, men kommer nog börja springa endel när det blir varmare ute. Målvikten till sommaren är 85kg!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

En annan fördel med min metod är att matkostnaden blir hälften av vad den tidigare var... En pizza räcker till tre måltider i stället för en.
Kom även på att barnen inte kollar konstigt och undrar varför jag inte äter samma som dem. Behöver inte förklara det där med övervikt och alla följdfrågor som dottern ställer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

En annan fördel med min metod är att matkostnaden blir hälften av vad den tidigare var... En pizza räcker till tre måltider i stället för en.
Kom även på att barnen inte kollar konstigt och undrar varför jag inte äter samma som dem. Behöver inte förklara det där med övervikt och alla följdfrågor som dottern ställer.

Skickades från m.sweclockers.com

Då gör du som jag då? Äter vanlig mat men mindre mängd helt enkelt. Jag tror starkt på detta för om man ska lyckas hålla sin vikt när man har gått ner så kan man ju inte fortsätta med vansinnesdieter (typ bantningspulver och sådan skit) i evighet. Bättre att skaffa vanor som håller i längden redan från början. Sedan är det ju så att barnen tar efter de vuxna så om de vuxna äter massa onyttigheter gör nog barnen det också. Men om hela familjen äter vettigt så kanske man slipper få överviktiga barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då gör du som jag då? Äter vanlig mat men mindre mängd helt enkelt. Jag tror starkt på detta för om man ska lyckas hålla sin vikt när man har gått ner så kan man ju inte fortsätta med vansinnesdieter (typ bantningspulver och sådan skit) i evighet. Bättre att skaffa vanor som håller i längden redan från början. Sedan är det ju så att barnen tar efter de vuxna så om de vuxna äter massa onyttigheter gör nog barnen det också. Men om hela familjen äter vettigt så kanske man slipper få överviktiga barn.

Jodå. Provade pulver vid två tillfällen med två års mellanrum och gick ner 9,5 kg vid båda tillfällena, så som en kickstart är det effektivt. Men ett par år senare körde jag bara på att äta samma som vanligt fast i små portioner, så att man hinner bli rejält hungrig innan nästa måltid. Då gick jag ner 11kg på 10 veckor. Att jag sedan går upp igen beror på att jag brister i disciplinen och äter större portioner samt fuskar med godis i veckorna. Men det är nog svårt att hålla vikten/kosten oavsett vilken metod man använder, men jag tror att chansen är störst på det senare sättet. Men det är såklart olika från person till person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vägde 78kg, slutade dricka läsk gick ner 12-13kg till 66kg ungefär. Tränade bort resten ner till 61kg, nu är jag grymt nöjd med min kropp och tränar.

Så läsk gör väldigt mycket, och det är ingen hemlighet att datornördar missbrukar läsk.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Hmm, senaste veckan stod jag helt still i vikt. Jag gillar dock det min sambo sa, "du har förstås fått mera muskler nu när du tränar och de väger ju en del också". Jaja, det är bara att fortsätta så ger det väl resultat så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hmm, senaste veckan stod jag helt still i vikt. Jag gillar dock det min sambo sa, "du har förstås fått mera muskler nu när du tränar och de väger ju en del också". Jaja, det är bara att fortsätta så ger det väl resultat så småningom.

Börja mät dig, det är bättre. En annan bra sak är att väga sig varje dag, och räkna ut ett snitt under veckan.

Själv är jag nere på sista hålet i skärpet nu, ett skärp som jag köpte nytt i höstas då var det fjärde knappen Gått från XXL till M på skjortan också, fast då är den lite kort i ärmen och tajt över axlarna/armarna, men runt magen funkar det ;D

Permalänk

Började äta nyttigt och träna den 16 januari i år. Då vägde jag ungefär 113 kg på 196cm.

Började träna cardio samt lättare styrketräning. Kostmässigt la jag mig på 1000-1200 kcal om dagen, då äter jag för det mesta mat med högt proteininnehåll så som ägg, kyckling, fisk osv osv samt olika sallader. Skippar nästan kolhydrater helt.

Vägde för nån dag sen in mig på 99,8 kg.

Så på ungefär tre veckor så har jag gått ner 13 kg. Misstänker att det har gått lite för fort och att jag kanske tappar lite väl mkt muskler på det här sättet. Ska öka kcal intaget till iaf 1500kcal samt öka styrketräningen för att motverka muskelförlusten tänker jag.

Det positiva är att jag märker på kroppen att jag har blivit smalare inte minst när det gäller byxorna, alla min jeans sitter numera riktigt löst vid midjan och förut så satt bältet riktigt tajt på sista hålet, nu däremot så sitter bältet flera cm för slappt på sista hålet. Så jag får nog köpa ett nytt bälte eller helt enkelt göra nya hål i bältet

Planerar att först gå ner till 90kg. Där får jag sedan bedöma hur det ser ut och därefter antingen stanna där eller gå ner till 85. Får se lite med tiden.

Måste dock skaffa ett måttband för att mäta hur det går med kroppsmåtten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Började äta nyttigt och träna den 16 januari i år. Då vägde jag ungefär 113 kg på 196cm.

Började träna cardio samt lättare styrketräning. Kostmässigt la jag mig på 1000-1200 kcal om dagen, då äter jag för det mesta mat med högt proteininnehåll så som ägg, kyckling, fisk osv osv samt olika sallader. Skippar nästan kolhydrater helt.

Vägde för nån dag sen in mig på 99,8 kg.

Så på ungefär tre veckor så har jag gått ner 13 kg. Misstänker att det har gått lite för fort och att jag kanske tappar lite väl mkt muskler på det här sättet. Ska öka kcal intaget till iaf 1500kcal samt öka styrketräningen för att motverka muskelförlusten tänker jag.

Det positiva är att jag märker på kroppen att jag har blivit smalare inte minst när det gäller byxorna, alla min jeans sitter numera riktigt löst vid midjan och förut så satt bältet riktigt tajt på sista hålet, nu däremot så sitter bältet flera cm för slappt på sista hålet. Så jag får nog köpa ett nytt bälte eller helt enkelt göra nya hål i bältet

Planerar att först gå ner till 90kg. Där får jag sedan bedöma hur det ser ut och därefter antingen stanna där eller gå ner till 85. Får se lite med tiden.

Måste dock skaffa ett måttband för att mäta hur det går med kroppsmåtten.

Grymt! Det går fort i början, det är extra motiverande! Tänk på att man behöver kolhydrater för att bygga muskler också. Jag gick ner från 130 till 85. väger nu 90 igen pga. slarvande som fortsatt sen julledigheten. Men mitt mål är 80 kilo o dit ska jag nå innan 14:e april hoppas jag, började träna 14:e april förra året och -50 kilo på ett år låter lockande

Hur som helst så tycker jag definitivt att du ska lägga på lite mer kolhydrater i form av pasta eller gainers efter träningen. När jag tränade som mest så använde jag gelegodis som kolhydratkälla efter träningen, men då tränade jag 2-4 timmar per dag.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Grymt! Det går fort i början, det är extra motiverande! Tänk på att man behöver kolhydrater för att bygga muskler också. Jag gick ner från 130 till 85. väger nu 90 igen pga. slarvande som fortsatt sen julledigheten. Men mitt mål är 80 kilo o dit ska jag nå innan 14:e april hoppas jag, började träna 14:e april förra året och -50 kilo på ett år låter lockande

Hur som helst så tycker jag definitivt att du ska lägga på lite mer kolhydrater i form av pasta eller gainers efter träningen. När jag tränade som mest så använde jag gelegodis som kolhydratkälla efter träningen, men då tränade jag 2-4 timmar per dag.

Ja jag måste definitivt börja äta lite mer mat, för en mer stabil och säker viktnedgång så jag inte tappar lika mkt muskler.

Sedan har jag sedan några dagar börjat köra med tyngre styrketräning samt kortat ner på cardion lite. Nu kör jag bara styrketräning 3 dar i veckan samt några pass kondition.

Ja det är som du säger extra motiverande. Speciellt det där med att inte längre väga tresiffrigt men samtidigt också att alla kläder man har börjar sitta riktigt löst.

Det kommer vara ett riktigt lyxproblem att köpa nya kläder det kan jag säga! Just häromdagen så frågade min syrra (som bor i London och inte riktigt vet om att jag har börjat träna seriöst) mig om hon ska köpa en likadan skjorta till mig som hon köpte förra året och om det fortfarande ska vara XL på storleken. Jag sa till henne att nej köp inte skjortan, enbart för att jag helt enkelt kommer behöva en mindre storlek sen. Jag sa dock inte till henne varför. Hon kommer nog få en smärre chock när hon kommer hem och hälsar på i mars/april.

Permalänk
Medlem

Det blev visst 2 kg nedgång den här veckan. -9 kg sedan 18:e December. För egen del tycker jag 0,5 kg nedgång per vecka vore lagom men i praktiken har det blivit ungefär 1 kg/vecka. Väger nu ungefär 107 kg och har som målsättning att nå 100 kg till midsommar men det kanske blir redan till påsk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blev visst 2 kg nedgång den här veckan. -9 kg sedan 18:e December. För egen del tycker jag 0,5 kg nedgång per vecka vore lagom men i praktiken har det blivit ungefär 1 kg/vecka. Väger nu ungefär 107 kg och har som målsättning att nå 100 kg till midsommar men det kanske blir redan till påsk...

Gött jobbat !

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Har precis påbörjat en ganska hård deff då jag tyckte att magen började bli lite väl stor, styrkeökningar på gymmet gör lätt att man äter lite för mycket, men det får jag sota för nu.

Räknar med att gå ner 8-10 kg (94kg/189cm just nu) på ca 8-12 veckor, försöker ligga mellan 1500-2000 kcal / dag i intag för att ha lite utrymme på helgen om man vill dricka öl eller äta en pizza. Grundprinciperna jag försöker hålla mig till är att styrketräna igenom hela kroppen minst en gång per vecka (brukar bli minst tre pass), äta minst 150g protein per dag samt att köra någon form av konditionsträning en gång i veckan (innebandy, något pass på gymmet etc.)

Har knåpat ihop ett kostschema som någon kanske har hjälp av eller vill kommentera/förbättra.

Frukost
Alt1 - Kvargvargen
250 g kvarg, fun light + en näve musli.

Blanda, ät.
Alt2 - Deffargröt
1 dl fullkornshavregryn, 1 dl äggvita (alt. 1 ägg), 1 dl lätt/mini-mjölk, lågkalori-sylt/äppelmos, en nypa salt.

Blanda havregryn med ca 2 dl vatten och salt, in i microugn i ca 3 min, efter 2:30 så rörs äggvitan i, ät med mjölk och lågkalori-sylt/äppelmos.

Lunch och middag (vid middag efter träning lägg till lite(!) bra kolhydrater)
Alt1 - Standardkäket
Kycklingfile/lax/nötkött/griskött(<10% fett), broccoli/wok-mix (frusen), nån sås (gärna kvarg- el. keso-baserad).

Tillaga kött i stekpanna el. ugn, koka/micra broccoli/wok-mix
Alt2 - Deffartacos
Köttfärs (<10% fett), grönsaker, salsa, keso, (ett mjukt tacobröd om nödvändigt).

Stek och krydda köttfärs(ingen tacokrydda! den innehåller masa onödigt socker, spiskummin, salt och peppar är bra som grund), hacka grönsaker.
Alt3 - Efter tränings-pannkakor
2 dl äggvita, 1 ägg, 250 g kvarg, 2-3 dl fullkornshavregryn, 1 dl mini/lätt-mjölk, 1,5 tsk bakpulver, 1 tsk flytande sötningsmedel, 1 tsk salt.

Mixa allt noga, låt svälla 5 min, stek pannkakor eller gör tjockpannkaka i ugn, ät med keso och lågkalori-sylt/äppelmos.

Kvällsmat
KVARG+fun light.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ta och dela med mig av min pågående resa :).

För att göra en lång historia kort, 2009 Träffade flickvän - > 2013 + 40kg (Sånt som smygit sig på för att man mått gött och har en flickvän som inte går upp i vikt än med överskott på 5-600 kcal om dan)

Har lagt väldigt mycket tid åt kosten för att se hur man kan ändra på den. Räknade kcal och vägde all mat i en vecka för att få ett hum om hur jag skulle äta och kan nu dela med mig av den dieten.

Bra för er som:
1. inte har tid för gym 5-6 dar i veckan (har själv förtroendeuppdrag och jobbar heltid, har hund osv. hinner med 1-2 gympass i veckan om jag har tur. Ibland inget!)
2. Inte vill lägga så mkt tid på att väga all skit hela tiden
3. vill vara mätt

Nåja, till hur min diet ser ut då!

Frukost: Proteinpulver (valfritt!) blandat med 250 ml mjölk (smakar rätt likt oboy min variant) 250kca
Mellanmål: Vanliga mackorna som man kan köpa på jobbet 250kcal
Lunch: Proteinpannkakor (1 skopa pulver och vatten, häll i stekpannan. Lunch? Done! 250kcal
Mellanmål: Frukt 90kcal
Middag alt1 (latmasken) :Ofta nån färdigrätt som ligger på ca: 500 kcal (dvs alla som inte är pizza nästan)
Middag alt2: 1 kycklingfilé = ca 100gram, väldigt lätt att räkna på sånt. + grönsaker, lite lättkvarg och en skvätt sås. kan variera kycklingen med älgkött då det är ett likvärdigt protein med ca 100kcal per 100 gram och liknande protein/gram Är du glad i pasta/makaroner så är det inte det värsta i världen, men se till att max ta en ca: 50gram (1dl). brukar lyxa till med det och grönsaker ibland med lite köttfärssås på älgfärs 500kcal

Grattis! du ligger nu på ca: 1300-1400 kcal om dagen!

Kommer tappa 1kg veckan om du har skaplig övervikt som jag men samtidigt aldrig behöva lägga speciellt mkt energi på kosten och jag kan lova dig att du aldrig kommer känna hunger!

Kört detta en månad nu och resultatet är -4 kg
Känner mig aldrig trött eller död på jobbet. Har snarare mer energi än innan. Tappar inte mer pga att jag gärna köper mig en vinflaska då det nalkas helg.

Om jag går mycket med hunden en dag, eller tränar/simmar så drar jag en proteinbar eller liknande för att inte hamna allt för lågt. Se till att ha nått lätträknat hemma här, det är väldigt enkelt att bre sig 2 mackor och få i sig 500kcal bestående av mest kolhydrater i onödan. Finns säkert andra alternativ än proteinbars men jag gillar att "keep it simple". har inte ens bröd i huset längre.

Kan också tillägga att denna kost innehåller mkt protein, inte för att jag räknar sånt exakt men känns alltid bra att få minimal muskelförlust.

Detta är ej dyrt att hålla heller.

frukost: 8 kronor
mellanmål: 5 kronor
lunch: 10 kronor
mellanmål: 2 kronor
middag: 15-30 kr
ev proteinbar: 7 kronor

dvs ca 40-60 kr om dagen eller 1200 - 1800 kr i månaden vilket är lägre än vad jag låg med när jag åt "normalt" i alla fall

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag på -12 kg sedan December. Alltså 104 kg nu. Lär ju inte klara 100 kg till påsk men till midsommar måste det kunna gå utan problem (uppskattar jag når det målet om sisådär 6 veckor alltså slutet av April). Det långsiktiga målet på 85 kg får jag vara glad om jag når till sommaren 2014. Man måste sätta realistiska mål, annars tappar man sugen. Å andra sidan så kanske jag nått halvvägs efter ett halvår men det känns rimligt att det blir svårare på slutet så sista halvan kan nog ta ett år.

Kände mig duktig i morse som simmade 2000 meter på 51 minuter. Den hastigheten borde motsvara ungefär att jogga i 10 km/h. Som 45 årig överviktig gubbe så får man väl känna sig nöjd med den prestationen. När jag gått under 100 kg ska jag köpa mig joggingskor och försöka börja jogga lite försiktigt. Simning sliter mindre på lederna men jag känner att det är svårt att ta ut sig ordentligt (inte lätt att flåsa när man simmar). Eller så får jag försöka lära mig crawla. Finns ju de som simmar dubbelt så snabbt som mig... Fast jag simmar om de flesta tanterna och farbröderna och även en hel del yngre med dålig simteknik. Men ibland kommer någon 50-plussare och simmar om mig... Jag har bytt från stadsparksbadet i Borås till Borås simarena. Härligt med 50 m bassäng och oftast kan jag få en bana helt för mig själv. På gamla badhuset fick jag zick-zacka mellan gubbarna i den lilla 25 meters-bassängen och man får inget bra flyt då.

Matmässigt har jag inte gjort mycket. Undviker juice, läsk och sötsaker för det mesta. Försöker också äta lite mera grönsaker och lite mindre övrigt. Verkar som motionen gör mest skillnad i mitt fall. Om jag inte motionerat på några dagar går jag upp i vikt och när jag motionerar varje dag går jag ner i vikt. Så jag försöker motionera minst varannan dag så går jag ner lite. Det är också minst lika roligt att få bättre kondition som att väga mindre. Härlig känsla när man slår nya personbästan utan att man för den skull anstränger sig mera. Väger man mindre så blir man väl snabbare också i och för sig (mindre vikt att skuffa runt på).

Någon som har tips på motionsformer där man kan ta ut sig ordentligt utan att slita ut lederna? Motionerar helst ensam, inte i grupp. Enda vettiga jag kommit på är simning men problemet är just att ta ut sig ordentligt. Visst vattengympa kanske, men jag gillar ju inte gruppträning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu ligger jag på -12 kg sedan December. Alltså 104 kg nu. Lär ju inte klara 100 kg till påsk men till midsommar måste det kunna gå utan problem (uppskattar jag når det målet om sisådär 6 veckor alltså slutet av April). Det långsiktiga målet på 85 kg får jag vara glad om jag når till sommaren 2014. Man måste sätta realistiska mål, annars tappar man sugen. Å andra sidan så kanske jag nått halvvägs efter ett halvår men det känns rimligt att det blir svårare på slutet så sista halvan kan nog ta ett år.

Kände mig duktig i morse som simmade 2000 meter på 51 minuter. Den hastigheten borde motsvara ungefär att jogga i 10 km/h. Som 45 årig överviktig gubbe så får man väl känna sig nöjd med den prestationen. När jag gått under 100 kg ska jag köpa mig joggingskor och försöka börja jogga lite försiktigt. Simning sliter mindre på lederna men jag känner att det är svårt att ta ut sig ordentligt (inte lätt att flåsa när man simmar). Eller så får jag försöka lära mig crawla. Finns ju de som simmar dubbelt så snabbt som mig... Fast jag simmar om de flesta tanterna och farbröderna och även en hel del yngre med dålig simteknik. Men ibland kommer någon 50-plussare och simmar om mig... Jag har bytt från stadsparksbadet i Borås till Borås simarena. Härligt med 50 m bassäng och oftast kan jag få en bana helt för mig själv. På gamla badhuset fick jag zick-zacka mellan gubbarna i den lilla 25 meters-bassängen och man får inget bra flyt då.

Matmässigt har jag inte gjort mycket. Undviker juice, läsk och sötsaker för det mesta. Försöker också äta lite mera grönsaker och lite mindre övrigt. Verkar som motionen gör mest skillnad i mitt fall. Om jag inte motionerat på några dagar går jag upp i vikt och när jag motionerar varje dag går jag ner i vikt. Så jag försöker motionera minst varannan dag så går jag ner lite. Det är också minst lika roligt att få bättre kondition som att väga mindre. Härlig känsla när man slår nya personbästan utan att man för den skull anstränger sig mera. Väger man mindre så blir man väl snabbare också i och för sig (mindre vikt att skuffa runt på).

Någon som har tips på motionsformer där man kan ta ut sig ordentligt utan att slita ut lederna? Motionerar helst ensam, inte i grupp. Enda vettiga jag kommit på är simning men problemet är just att ta ut sig ordentligt. Visst vattengympa kanske, men jag gillar ju inte gruppträning.

Starkt jobbat!

Själv följer jag en strikt diet från en kille på gymmet som lever för diet o träning.
Har en stabil viktnedgång -0.5kg till -0.7kg per vecka.

Vägde in mig på 102.2kg imorse och snart är man under 100kg som man inte har varit på över 10år. ._.
Enda man får göra nu också är rehabträning (skadade skuldran), ben och kardio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Någon som har tips på motionsformer där man kan ta ut sig ordentligt utan att slita ut lederna? Motionerar helst ensam, inte i grupp. Enda vettiga jag kommit på är simning men problemet är just att ta ut sig ordentligt. Visst vattengympa kanske, men jag gillar ju inte gruppträning.

Cykling är bra om du har en bra cykel med lämpliga växlar. Risken finns vid för hög växel att knäna tar stryk.

Jag började cykla tre mil till och från jobbet och har tappat 20 kg på lite mer än ett år, dock haft ett uppehåll nu när man börjat studera så får ta tag i det igen nu när det börjar bli vår

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ corsair pc3200 512Mb 120 Gb radeon x800xl 256Mb

[img]http://miniprofile.xfire.com/bg/co/type/2/gransson.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gransson:

Cykling är bra om du har en bra cykel med lämpliga växlar. Risken finns vid för hög växel att knäna tar stryk.

Jag började cykla tre mil till och från jobbet och har tappat 20 kg på lite mer än ett år, dock haft ett uppehåll nu när man börjat studera så får ta tag i det igen nu när det börjar bli vår

Bra tips!

Edit:
Ja nu är det snart påsk. Som jag skrev tidigare trodde jag att det kunde vara möjligt att ha gått ner till 100 kg till påsk men det verkar inte bli så. Jag är nere på 102 kg så här några dagar innan påsk. Men mitt mål var ju 100 kg till midsommar. Ligger jag i lite borde jag fixa 95 kg till midsommar. Så nu ändrar jag mitt mål till 95 kg före midsommar! Inte helt omöjligt med tanke på att jag gått ner 14 kg sedan 18:e December 2012. Mitt långsiktiga mål är <85 kg, då hamnar jag inom normalt BMI. Går jag under 100 kg så blir jag överviktig istället för att ha fetma (får BMI<30) så bara det är något jag strävat efter länge men jag har som sagt lite kvar ännu. När jag började försöka gå ner i vikt låg BMI på 35...

Cykla har jag inte gjort men det får väl bli lite sådant när det blir varmt ute och vägarna har sopats. Simmar i alla fall och fixade 2000 meter bröstsim på 49 minuter i morse. 3000 meter på en timme låter väl rimligt att kunna fixa om man ligger i och tränar? Promenerar också mycket. Men det känns som att kroppen vill börja springa istället. Men alla avråder mig att börja jogga för att jag väger för mycket. Trist... På 90-talet började jag jogga när jag vägde 90 kg och det gick ju bra då och kom väl ner ända till 75 kg innan jag lade av och sedan bar vikten iväg uppåt. Men ska jag vänta till 90 kg så blir det ingen jogging före hösten.

Permalänk
Medlem

Invägning i förrgår, vågen visar cirka 18kg ner sen början december. För första gången på väldigt länge går jag neråt i vikt på ett sätt som inte innehåller fusk eller konstiga metoder som jag aldrig kommer klara att hålla. Nu är det bara cirka 4.5 ggr så mycket kvar (80kg) tills jag är tillbaka där jag var för ish 7 år sen när jag helt abrupt slutade träna och började äta som en idiot.

Snart når jag mitt första delmål, vilket är att kunna registreras på den egna vågen i hemmet så att jag slipper uppsöka vården med deras supervågar för att kunna väga mig. Är där om cirka 2.5 kg om min våg och sjuksköterskans våg är någorlunda överens om vad jag väger och det hoppas jag nå innan 11 juni. Datumet är satt eftersom det är sista dagen innan jag åker upp och flyttar ihop med flickvännen igen över sommaren.

I sommar är tanken att börja gymma lite försiktigt igen och återfinna glädjen i det tillsammans med tjejen, som även råkar vara ansvarig för gymmet på orten hon bor i. Kan säga att även om det bara är lite mindre än 1/5 mot målet så känns det helt jävla amazing!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |