Hur kan jag bli en "non-clicker"

Permalänk

Hur kan jag bli en "non-clicker"

Hej!

Jag vill gärna börja lite mer med pvp. Hörde runt lite i min guild osv och de sa att jag borde ha en mus med fler knappar.. behövs det?
Om det behövs.. skriv gärna några billiga och bra alternativ.
Jag har en razer abyssus atm
Annars kan ni gärna skriva vad jag kan binda mina keys till.. Jag är en rogue om det spelar någon roll.

Jag är relativt ny i spelet och om det är bättre att skaffa en ny mus så kan jag nog göra det.

Det var nog allt. Tack på förhand!

Mvh,
Chokladtomten

Permalänk
Medlem

Razer Naga är väl förmodligen den bästa musen om du ska ha många macro.

Permalänk
Medlem

Lär dej spela som du tycker är bra, youtuba t.ex. gamla huntervideos med krippan. Att ha S bindad är t.ex. onödigt eftersom du alltid ska sidesteppa för att backa, sen är det olika om man har jordens bästa tum-kontroll och vill använda möss med flera knappar eller köra SHIFT-ALT-CTRL kommanton för sina skills.

Ingen kan svara på det här förutom du själv.

Permalänk
Medlem

http://www.methodwow.com/board/showthread.php?10501-Keybindin... här har du allt du behöver. Det är för komplicerat för mig, jag är hellre en clicker

Permalänk
Medlem

12345qerfcvx + alt/shift/ctrl ger ganska många kombinationer.
Jag har aldrig varit något fan av 10knapps-musar, men det är väl en vanesak antar jag. 20års användande av 3-5knappars-musar sätter sina spår.

Macron är i alla fall ett måste om man vill skära ner på antalet knappar.
Det finns (fanns förut iaf) rätt bra generella macron på arenajunkies.com, annars google

Leta någon högrejtad streamer på Youtube,Twitch eller någon annan dylik sida som spelar din klass.
Många streamers är värre än radiopratare när det gäller mundiarré och förklarar både hur dom gör och varför, det kan vara väldigt lärorikt.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur folk kan stå ut med att klicka. Inte nog med att det är jobbigt och kräver massa stora knappar överallt, utan det går långsammare och försämrar din prestation, mycket.

OT: Du behöver inte ha en mus med massa knappar för att sluta klicka, det är mer en smaksak. Själv hade jag massvis med binds på tangentbordet (med shift, och ctrl etc) när jag lirade WoW.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk

Jag bindade nu så jag går med scrollknappen osv.. nu kan det bli lite enklare.. men jag har bindat massor till keyboard. den enda gången jag klickar på skills är mounts osv.. så jag behöver ingen ny mus osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chokladtomten:

Jag bindade nu så jag går med scrollknappen osv.. nu kan det bli lite enklare.. men jag har bindat massor till keyboard. den enda gången jag klickar på skills är mounts osv.. så jag behöver ingen ny mus osv?

Hur menar du att du går med scrollknappen?

Då tycker jag inte du behöver någon ny mus, om du är bekväm med dina binds på tangentbordet. Jag använder mig uttav en G500 mus, som har 3 knappar på sidan. Dessa använder jag ofta, och även med ctrl och shift till, så det ger mig 3*3=9 knappar, vilket är mycket användbart.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk

Hur blir något lättare av att gå på scroll"knappen"? xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur blir något lättare av att gå på scroll"knappen"? xD

Autorun toggle på scrollhjulet underlättar en del, vilket jag hoppas är det som menas Att byta ut högerknapp för normal förflyttning är nog inte så bra X)

Jag kör med MX518, så jag får två tumknappar och tre småknappar vid scrollhjulet, det räcker åt mig. Resten ligger på tangentbordet. Tjejen kör med Cataclysm Steel Series Mouse och har hela musen full med binds istället.

Det är väl en smaksak, men jag föredrar att kunna fokusera musen mer på förflyttning och tangentbordet på skills.

Jag körde igång såhär:

Först och främst band jag om A och D till strafe istället för turn, så att man lätt kan springa i sidled i full fart, men ändå träffa folk "bakom" sig när man springer iväg. Guld värt i PvP och även bra vid tanking har jag märkt. Svänga gör jag med musen.

E - main spam, t.ex. Fire Ball på mage, Mind Flay för Shadow Priest, Devastate för Prot Warrior och liknande för mina alts
R - hårdare attack med lite CD, som Shield Slam, Mind Blast t.ex.
F - instants med CDs eller som proc'ar, Fire Blast, Shield of the Righteous, Revenge, Devouring Plague...
Q - Min "gap closer" för förflyttning, charge, pounce, blink och liknande

Sen band jag Z,X,C till lite AoE typ Thunder Clap, på så lika skills som möjligt mellan alla karaktärer, så det blir mindre att lära om.

Det jag har på musknapparna vid tummen är single target/dual target eller saker som behöver kastas vid sidan av normal rotation. Heroic Strike/Cleave mest på min warrior, Scorch och Ring of Frost på min mage osv.

Frontknappen som default är "öka känslighet" har jag gjort till min mass fear/stun panic button. De två andra kommer man knappt åt i combat så där har jag mount och visa väskorna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Razer naga är den bästa wow musen, med 17 knappar behöver du färre binds.
Dessutom kan du binda shift och Ctrl med musens kanppar du har alltså 51 binds på musen bara. någon som säger att det funkar bra att binda all på t-bordet, 1. vet inte vad dom pratar om. 2 Dom har aldrig testat en Razer naga. Alla andra möss är ren skit i jämförelse för mmo, det är den bästa mmo musen utan tvekan.

Dom knappar du ska röra dig med är bara wasd, folk säger att du inte ska ha S, men dom vet inte heller vad dom pratar om, ta monk tex, då kan du göra en rollback roll med s å roll.

Sedan bindar jag dom knapparna jag använder mest på Q och E Alla slows har jag på F, trinket På R, nuke macro på T.

A och D strafe ska man ha.

Alla cast saker typ Death and Decay på B, mount på V. Sedan bör du binda alla dessa knappar jag räkna upp nyss med modifiers som shift och Ctrl, du Bör inte använda knappar som H och Y osv, du ska aldrig under några omsändigheter flytta dina fingar för långt från wasd. Z och X funkar bra också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Man behöver inga fina möss med femtioelva knappar. Det enda du behöver är att trycka på escape och börja binda dina knappar på tangentbordet.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Skrivet av Pyroblasted:

Man behöver inga fina möss med femtioelva knappar. Det enda du behöver är att trycka på escape och börja binda dina knappar på tangentbordet.

Lättast är att köra bartender och bara skriva /kb å sedan trycka på knappen man vill binda.

Men kan du förklara för mig varför en mus med femtio elva knappar inte skulle vara bättre än å binda på t-bordet??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dessutom kan du binda shift och Ctrl med musens kanppar du har alltså 51 binds på musen bara. någon som säger att det funkar bra att binda all på t-bordet, 1. vet inte vad dom pratar om. 2 Dom har aldrig testat en Razer naga. Alla andra möss är ren skit i jämförelse för mmo, det är den bästa mmo musen utan tvekan.

Dom knappar du ska röra dig med är bara wasd, folk säger att du inte ska ha S, men dom vet inte heller vad dom pratar om, ta monk tex, då kan du göra en rollback roll med s å roll.

Sedan bindar jag dom knapparna jag använder mest på Q och E Alla slows har jag på F, trinket På R, nuke macro på T.

Alla cast saker typ Death and Decay på B, mount på V. Sedan bör du binda alla dessa knappar jag räkna upp nyss med modifiers som shift och Ctrl, du Bör inte använda knappar som H och Y osv, du ska aldrig under några omsändigheter flytta dina fingar för långt från wasd. Z och X funkar bra också.

Nja, jag vet nog hyfsat vad jag talar om. Du binder ju själv knapparna runt WASD och då behövs inte så mycket mer. Några få på musen räcker.

Jag kör som sagt med tangentbordet, men sambon kör med både originalversionen och Cataclysm edition av Steel Series WoW-möss, bägge vilka jag anser vara överlägsna Nagan i layout på knappar. Istället för att bara sätta ett numeriskt tangentbord vid tummen kan man använda alla fingrarna och göra saker lättare.

Cataclysm-musen är riktigt trevlig om inte man har väldigt små händer, men för mig som claw-grippar så funkar den kanon. Jag är bara så van vid alla mina tangentbordsbinds att det känns mer naturligt att inte skaffa en egen WoW-mus.

Jag skulle ju kunna kört med hennes gamla t.ex. men det blev varken mer eller mindre smidigt att flytta några av knapparns runt WASD till musen när jag provade ett tag. Jag använder inte tillräckligt många macron för att mina tre extraknappar på musen ihop med shit/control och knapparna runt WASD (QERFCXZ +123) inte ska räcka till.

Det är ju fortfarande 3x3 binds på musen och 3x10 på tangentbordet så 39 skills/macron att leka med.

Själv tycker jag det blir lättare att förflytta sig med fler knappar på tg-bordet än musen, medan sambon tycker tvärtom.

Denna är hursomhelst den bästa MMO-musen jag provat än så länge iaf:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyroblasted:

Amen!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Om du laddar ner t.ex bartender från curse så kan du fixa med din panel precis som du vill ha den, vad gäller vilka knappar så körde jag med 1234, shift +1234, f1f2f3f4, shift +f1f2f3f4, rfgtv, shift + rfgtv, musknapp 12 och shift + musknapp 12. Mina polare tyckte att jag hade konstiga binds men det funkade för mig, så det du behöver göra är att hitta knappar som funkar för dig helt enkelt och placera dem rätt för olika combos etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

http://cdn-web.steelseries.com/wp-content/uploads/cataclysm_m...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag köpte den här datormusen och det känns som att man håller i en plastbit, jag skulle inte rekommendera den.
Köp hellre en Razer Naga, min wow cataclysm mus gick även sönder och den har värdelös mjukvara.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Det där är ju en smaksak . Själv skulle jag aldrig använda en naga på grund av att jag aldrig har några bindings till musen och det är det jobbigaste jag vet. Mouse 1,2,4-5 använder jag inget mer. S används inte pga backpadling men det är ju med en sak man väljer själv. Själv använder jag inte S till att gå bakåt med. Saken är den att hitta ett sätt att spela på själv och bli säker på det. Man får spela hur man vill. Vet tex att det var någon high wotl mage som låg 2700 som var clicker så allt är möjligt bara man trivs med det själv.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Nja, jag vet nog hyfsat vad jag talar om. Du binder ju själv knapparna runt WASD och då behövs inte så mycket mer. Några få på musen räcker.

Jag kör som sagt med tangentbordet, men sambon kör med både originalversionen och Cataclysm edition av Steel Series WoW-möss, bägge vilka jag anser vara överlägsna Nagan i layout på knappar. Istället för att bara sätta ett numeriskt tangentbord vid tummen kan man använda alla fingrarna och göra saker lättare.

Cataclysm-musen är riktigt trevlig om inte man har väldigt små händer, men för mig som claw-grippar så funkar den kanon. Jag är bara så van vid alla mina tangentbordsbinds att det känns mer naturligt att inte skaffa en egen WoW-mus.

Jag skulle ju kunna kört med hennes gamla t.ex. men det blev varken mer eller mindre smidigt att flytta några av knapparns runt WASD till musen när jag provade ett tag. Jag använder inte tillräckligt många macron för att mina tre extraknappar på musen ihop med shit/control och knapparna runt WASD (QERFCXZ +123) inte ska räcka till.

Det är ju fortfarande 3x3 binds på musen och 3x10 på tangentbordet så 39 skills/macron att leka med.

Själv tycker jag det blir lättare att förflytta sig med fler knappar på tg-bordet än musen, medan sambon tycker tvärtom.

http://cdn-web.steelseries.com/wp-content/uploads/cataclysm_m...

Rätt säker på att du bara kör pve, för kör du arena på hög nivå behöver du arena targets med skills och kan aldrig få för få binds. Så det beror på vad man kör, pvp kräver mycket mer skill av den enskilde spelaren.

Det är säkert inge fel på Cataclysm edition Steel Series, men razer naga är bättre för att den har mer knappar och bättre mjukvara.

"använda alla fingrarna och göra saker lättare" hur använder du fingrarna du har på musen att göra andra saker menar du? 1-12 är tummen, resten är pekfinger, så 4 knappar för pek-finger, en för ringfinger och resten för tummen, hur är det svårt?

Ja razer naga måste man ha claw grip på om man inte har väldigt små händer.

"Jag är bara så van vid alla mina tangentbordsbinds att det känns mer naturligt att inte skaffa en egen WoW-mus." precis det är bara vad du tycker för du är van, inget obejtivt över det hela utan helt subjektivt från din sida. Skulle du bli van vid alla knappar på musen skulle det vara bättre, det är ren fakta.

Hur är det svårare att förflytta sig för att man har fler knappar på musen? jag fattar inte riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ilikepancakes:

Om du laddar ner t.ex bartender från curse så kan du fixa med din panel precis som du vill ha den, vad gäller vilka knappar så körde jag med 1234, shift +1234, f1f2f3f4, shift +f1f2f3f4, rfgtv, shift + rfgtv, musknapp 12 och shift + musknapp 12. Mina polare tyckte att jag hade konstiga binds men det funkade för mig, så det du behöver göra är att hitta knappar som funkar för dig helt enkelt och placera dem rätt för olika combos etc.

Problemet med dina binds shift + rfgtv är att du flyttar fingrar du inte bör flytta. säg att du kör Shift + T, hur ska du då kunna strafa höger??
Det är därför en razer naga är mer optimalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

spelade utan extra musknappar.
Hade spells/macros som jag använde mycket på:
§-7
Shift 1-6, shift-q,e,r,t,g,f,z,c,v,x
Ctrl 1-5, ctrl-q,e,r,t,g,f,z,c,v,x

man behöver ingen macro-mus

Permalänk
Skrivet av WijK:

spelade utan extra musknappar.
Hade spells/macros som jag använde mycket på:
§-7
Shift 1-6, shift-q,e,r,t,g,f,z,c,v,x
Ctrl 1-5, ctrl-q,e,r,t,g,f,z,c,v,x

man behöver ingen macro-mus

Shift + 6 du skämtar väl? Hur praktiskt är shift +6 tänk efter lite för tusan innan du säger saker.

klart man behöver en macro mus och i ditt fall hade den gjort underverk. Shift + 6 är bara nubs som kör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shift + 6 du skämtar väl? Hur praktiskt är shift +6 tänk efter lite för tusan innan du säger saker.

klart man behöver en macro mus och i ditt fall hade den gjort underverk. Shift + 6 är bara nubs som kör

stora händer alt. mindre tangentbord? Når man utan problem så ser jag inte vad problemet är. Skulle snarare om något säga att det är "nubs" som inte kör med shift +6 då eller hur? Då han tydligen är bra nog/kan köra med den, right?
Man bindar ju alla knappar som man själv känner fungerar bra och som man kan lätt nå och det spelar ingen roll vilka knappar det är så länge det fungerar. Själv kör jag med 1-5 q ,e, x, c, f, r, t och självklart shift och controll på dom knapparna samt några lite mer panic saker på musen och då ofta något makro på musen också.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Shift-1.2.3 fungerar fint. man får ha lite fantasi! Men i mina ögon är WoW förstört nu. Jag vill ha tillbaks 60-70, Gilla om ni håller med mig.

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

http://www.methodwow.com/board/showthread.php?10501-Keybindin... här har du allt du behöver. Det är för komplicerat för mig, jag är hellre en clicker

Den är precis så man ska tänka "This also means that all your abilities should be usable while still having full control of your movement keys."

Dock håller jag inte med honom att man ska flytta till wasd till esdf, man ska kunna nå modifers som shit och ctrl lätt. Även om man tjänar 3 knappar. Eller binda om shift eller ctrl, men gissar att han inte kör med en naga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerade under season 2-4 på 2300+ rating iaf. Kanske blivit sämre nu

Permalänk
Skrivet av WijK:

Fungerade under season 2-4 på 2300+ rating iaf. Kanske blivit sämre nu

Fungerar gör det säkert, fast bra är det inte, du ska alltid kunna använda dina movemnet keys, om man nu kör den setupen, men världens mest skillande spelare reckful kör inte så, utan:

"Q: what do you use to move?
A: i use Z and X to strafe (used to it from an old game) and hold both mouse buttons to move forward. sometimes i use auto-run to move forward, which I have bound on middle mouse and ALT+Q. forward and backpeddle are not bound. "

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en bra mus behöver du ingen ny.
Det är väldigt många möss som heter något med gaming eller "WoW edition" som håller pinsamt låg kvalite och det leder bara till frustration.

Jag använder själv en G400 (uppföljare till Logitech mx5xx serien).
Jag bytte ut min 10år gamla Logitech mx500 för att den slitits blank, på ovansidan. Fungerade dock utmärkt fortfarande.

Hur som helst.
Macron är väldigt viktigt om man vill komma någon vart. Använda en knapp till flera saker är både smidigt och gör dig mer effektiv.
Ett jättebra exempel är för Warrior att använda Charge och Hamstring på samma knapp. För Charge har min-range och hamstring är i 9 fall av 10 det du lägger efter du Chargat. En knapp att spamma och lämnar knapp-utrymme för annat.

Dps abilitys och dps-trinkets bör även ligga på samma knapp(ar). Finns inget mervärde iatt behöva trycka 1-2-3-4-5 när du ska hugga ihjäl någon med lågt hp när du bara kan trycka 1 en gång följt av din spammable-attack.

Vad menar du förresten med "går med scrollknappen"? Du har väl inte scroll som move forward/move back? Det låter inte som en jättebra idé även om man skulle kunna få det att fungera.

Man bör röra sig med WA(S)D fram/strafe vänster/(back)/strafe höger
Sedan beroende på hur långa fingrar man har är det enklast att använda knapparna runt dessa binds för vanliga kommandon.
Ju oftare du trycker ner en knapp desto enklare bör den vara att nå ifrån "wasd"-greppet.
Q E är tillexempel enkla att hammra på och passar bra till attacker som görs väldigt ofta.
Attackers som har en viss cooldown 6-20sec skulle man istället kunna lägga på tex Shift-Q / Shift-E, eller R / T
och så vidare...
Dina o-shit knappar för defensiva cooldowns(macron) bör även ligga nära, då man är väldigt ömtålig som rogue

Det underlättar ju även för muskelminnet om man spelar flera klasser och har liknande abilitys på samma knapp.
Tex att "F" är alltid din Shieldwall/Evasion/Dispersion o s v.
Eller att "1" alltid är din "Alla dps cooldowns"-knapp.

Det viktigaste tipset är väl att ta bort "skräp" som inte används. Man har en uppsjö av abilitys som man aldrig trycker på. När du ska lära dig en ny setup är det enklast att börja med få knappar och arbeta sig uppåt.

@blue_eyed_devil Bara för att en bra spelare gör på ett visst sätt betyder inte det att de skulle fungera för alla, eller att det är de bästa sättet. Man gör sig en björntjänst om man snöar in sig på små-detaljer och förväntar sig bra resultat.

Jag har en ADHD kompis som inte har några problem att hålla koll på vad 5 andra spelare gör samtidigt och han vinner 1v2/1v3 enklare än jag vinner 1v1.
Men när jag sitter vid hans binds dör jag likt förbannat

Det jag vill säga är att det är inte knapparna Z/X som gör reckful bra, det är allt annat han gör.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Vad menar du förresten med "går med scrollknappen"? Du har väl inte scroll som move forward/move back? Det låter inte som en jättebra idé även om man skulle kunna få det att fungera.

.

Asså jag autowalkar med den. Kan enkelt sneaka bakom folk samtidigt som jag kastar osv
så det går nu
jag klickar bara om jag ska ha mounts
kan man kalla det en clicker btw?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du en bra mus behöver du ingen ny.
Det är väldigt många möss som heter något med gaming eller "WoW edition" som håller pinsamt låg kvalite och det leder bara till frustration.

Jag använder själv en G400 (uppföljare till Logitech mx5xx serien).
Jag bytte ut min 10år gamla Logitech mx500 för att den slitits blank, på ovansidan. Fungerade dock utmärkt fortfarande.

Hur som helst.
Macron är väldigt viktigt om man vill komma någon vart. Använda en knapp till flera saker är både smidigt och gör dig mer effektiv.
Ett jättebra exempel är för Warrior att använda Charge och Hamstring på samma knapp. För Charge har min-range och hamstring är i 9 fall av 10 det du lägger efter du Chargat. En knapp att spamma och lämnar knapp-utrymme för annat.

Dps abilitys och dps-trinkets bör även ligga på samma knapp(ar). Finns inget mervärde iatt behöva trycka 1-2-3-4-5 när du ska hugga ihjäl någon med lågt hp när du bara kan trycka 1 en gång följt av din spammable-attack.

Man bör röra sig med WA(S)D fram/strafe vänster/(back)/strafe höger
Sedan beroende på hur långa fingrar man har är det enklast att använda knapparna runt dessa binds för vanliga kommandon.
Ju oftare du trycker ner en knapp desto enklare bör den vara att nå ifrån "wasd"-greppet.
Q E är tillexempel enkla att hammra på och passar bra till attacker som görs väldigt ofta.
Attackers som har en viss cooldown 6-20sec skulle man istället kunna lägga på tex Shift-Q / Shift-E, eller R / T
och så vidare...
Dina o-shit knappar för defensiva cooldowns(macron) bör även ligga nära, då man är väldigt ömtålig som rogue

Det underlättar ju även för muskelminnet om man spelar flera klasser och har liknande abilitys på samma knapp.
Tex att "F" är alltid din Shieldwall/Evasion/Dispersion o s v.
Eller att "1" alltid är din "Alla dps cooldowns"-knapp.

Det viktigaste tipset är väl att ta bort "skräp" som inte används. Man har en uppsjö av abilitys som man aldrig trycker på. När du ska lära dig en ny setup är det enklast att börja med få knappar och arbeta sig uppåt.

@blue_eyed_devil Bara för att en bra spelare gör på ett visst sätt betyder inte det att de skulle fungera för alla, eller att det är de bästa sättet. Man gör sig en björntjänst om man snöar in sig på små-detaljer och förväntar sig bra resultat.

Jag har en ADHD kompis som inte har några problem att hålla koll på vad 5 andra spelare gör samtidigt och han vinner 1v2/1v3 enklare än jag vinner 1v1.
Men när jag sitter vid hans binds dör jag likt förbannat

Det jag vill säga är att det är inte knapparna Z/X som gör reckful bra, det är allt annat han gör.

Du har rätt i mesta du skriver, men man ska inte förenkla för mycket, ska förklara varför nu. Hamstring kostar 10 rage, det kan vara så att du bara ska charga någon för att interupta en cast eller stuna dom, med warbringer, och inte vill wasta 10 rage för du behöver det till någon annan skills på ett annat target.

Nej det är inte hans binds som är han bra, men det underlättar. Du kanske dör för att du inte är van vid hans binds och inte kan kolla vad som pågår runt omkring, eller spellcast addons, arena awareness kallas det.

Visa signatur