Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutin slutar svara!

Tjena alla, det är så att jag för en tid sen skaffade lite nya delar till min dator (skaffade allt förutom nätagg, hdd och GPU).
Nu till problemet. Så fort jag startar World of Warcraft eller vilket annat spel som helst så slutar drivrutinen att funka!
Jag har testat med 2 olika drivers, och gjorde en driver sweep där emellan!
Detta problem hade jag ej innan jag bytte hårdvara. Vad tror ni det kan vara för fel?

(Datorn i sign)
MVH Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjena alla, det är så att jag för en tid sen skaffade lite nya delar till min dator (skaffade allt förutom nätagg, hdd och GPU).
Nu till problemet. Så fort jag startar World of Warcraft eller vilket annat spel som helst så slutar drivrutinen att funka!
Jag har testat med 2 olika drivers, och gjorde en driver sweep där emellan!
Detta problem hade jag ej innan jag bytte hårdvara. Vad tror ni det kan vara för fel?

(Datorn i sign)
MVH Marcus

Har du senaste BIOS på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du senaste BIOS på moderkortet?

Japp, Bios version 1.5 som jag tankade ner från MSI's hemsida.

Detta är vad det står i "Loggboken" Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ok, då är det inte det. hmm

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Får också detta problem då och då, men borde jag uppdatera mitt Firmware på min SSD och BIOS?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Testa fler drivrutiner och kolla även dina ramminnen. Löser det inte sig så sök på nvlddmkm på google så hittar du fler lösningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

har du ställt in så dom ska köra maximal prestanda och inte begränsad?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ok, då är det inte det. hmm

Verkar inte som att det varit en lösning för något tyvärr. :/
Drivers jag har testat är den senaste officiella och även nu beta drivern men samma problem..
Fått en BSOD och den fick jag igår. Men annars så blir skärmen bara svart och sen kommer det tillbaka med vissa grafikbuggar men så fort jag drar muspekaren över där så kommer all "grafik" tillbaka!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Verkar inte som att det varit en lösning för något tyvärr. :/
Drivers jag har testat är den senaste officiella och även nu beta drivern men samma problem..
Fått en BSOD och den fick jag igår. Men annars så blir skärmen bara svart och sen kommer det tillbaka med vissa grafikbuggar men så fort jag drar muspekaren över där så kommer all "grafik" tillbaka!

Därför jag skrev kanske:D För det verkade som det inte funkade så bra, men man vet aldrig du kanske har turen med dig:D

Men gör som semmel skrev, så kommer det nog lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

har du ställt in så dom ska köra maximal prestanda och inte begränsad?

Nu fattar jag inte helt vad du menar.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Testa fler drivrutiner och kolla även dina ramminnen. Löser det inte sig så sök på nvlddmkm på google så hittar du fler lösningar.

Bara köra en memtest då antar jag?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Nu fattar jag inte helt vad du menar.

Tror han menar i nvidias kontollpanel så finns det någon energispar sak, kan inte i huvudet, som man skall slå om till maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Tror han menar i nvidias kontollpanel så finns det någon energispar sak, kan inte i huvudet, som man skall slå om till maximal prestanda.

Läget Energisparfunktioner står nu på "Föredrar Maximal Prestanda"
Testade nu att reboota efter ändringen och gå in i WoW men det tar inte mer än en minut så står samma sak igen!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Inte 100 men det kan vara grafikkortet som börjar bråka!

Fick nämligen liknande problem förra året på ett av mina grafikkort.
Datorn orkade starta och typ slösurfa på nätet men så fort jag startade ett spel, så slutade grafikdrivrutinen att fungera.

Hade garanti kvar på kortet så det blev en RMA som gick genom och pengarna tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

Inte 100 men det kan vara grafikkortet som börjar bråka!

Fick nämligen liknande problem förra året på ett av mina grafikkort.
Datorn orkade starta och typ slösurfa på nätet men så fort jag startade ett spel, så slutade grafikdrivrutinen att fungera.

Hade garanti kvar på kortet så det blev en RMA som gick genom och pengarna tillbaka!

Alltså saken är den att jag kan spela, men drivrutinen slutar funka.. Det är ju inga problem mer än att det är sjuk irriterande och att jag pallar inte reboota efter varje BSOD (har dock bara inträffat en gång än så länge, men fler lär väl inträffa!). Det blir liksom ingen trevlig upplevelse framför burken när inte allt flyter som det ska!

/mvh Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Alltså saken är den att jag kan spela, men drivrutinen slutar funka.. Det är ju inga problem mer än att det är sjuk irriterande och att jag pallar inte reboota efter varje BSOD (har dock bara inträffat en gång än så länge, men fler lär väl inträffa!). Det blir liksom ingen trevlig upplevelse framför burken när inte allt flyter som det ska!

/mvh Marcus

Vid hårdvaruproblem så tenderar windows att peka ut drivern, i alla fall när det gäller nvidia de gånger det skett för mig.
Montera om kortet.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Vid hårdvaruproblem så tenderar windows att peka ut drivern, i alla fall när det gäller nvidia de gånger det skett för mig.
Montera om kortet.

Kan testa, återkommer med resultat!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

tvinga spelen att köra i direktx11 (stavning?) har ej i huvet hur man gör de men slå de på google så hittar du det. de funka för mig.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kan testa, återkommer med resultat!

Någon förbättring?

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Någon förbättring?

Jag var upptagen mesta delen av gårdagen men jag har inte märkt av nån förbättring än. Jag ska testa att formatera om datorn och sen ifall det är nån av mina andra drivers som krånglar som typ chipset eller så.

Det har även släppts en WHQL driver från nvidia nu 306.23, ska se fört ifall den gör nån förbättring.

/ mvh Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Det har än inte blivit nån förändring tyvärr.. Sitter fortfarande och klurar på en lösning! :/

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det har än inte blivit nån förändring tyvärr.. Sitter fortfarande och klurar på en lösning! :/

Formatera och se om det fungerar?
Det är i alla fall min standardlösning när jag inte får styr på det.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Jaha då fastna man i wow-träsket igen härom dagen. Jag har också drabbats av det här problemet "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts." När jag är inne i wow så låser den sig nån sekund, hoppar ut i windows 2 sek och sen hoppar in i wow igen och jag kan fortsätta. Så håller den på var tionde minut ungefär. Detta är väldigt störande då det gör spelet ospelbart för mig.

Just nu håller jag på med ett burntest med furumark. Inga problem än så länge. Kört 18min. Så länge kan jag inte vara i wow innan jag åker ut och in. Jag har inte haft detta problemet i bf3 eller cod. Har precis laddat ner senaste drivrutinerna till moderkort, grafikkort och windowsuppdatering.

Dator

i7-2600k 3,4
Nvidia GTX580 drivrutin 306.23
2st Corsair CMX8GX3M2B1600C9 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM
Nättagg är ett corsair 650 tror jag

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Tjena alla, det är så att jag för en tid sen skaffade lite nya delar till min dator (skaffade allt förutom nätagg, hdd och GPU).
Nu till problemet. Så fort jag startar World of Warcraft eller vilket annat spel som helst så slutar drivrutinen att funka!
Jag har testat med 2 olika drivers, och gjorde en driver sweep där emellan!
Detta problem hade jag ej innan jag bytte hårdvara. Vad tror ni det kan vara för fel?

(Datorn i sign)
MVH Marcus

Testa och se om det inte funkar att uppdatera DirektX ?
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35

Om inte annat så testa uppdatera Intel Chipset i moderkoret.
Direktlänk till senaste intel chipset för MSI Z77A-GD55
http://www.msi.com/service/download/driver-14683.html

Ser också att ditt moderkort har integrerat grafikkort ( elr ja iallafall ihop med processorn ) .
Testa att avaktivera det i bios. Och se vad som händer.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak händer mig, det är endast i wow dock :/
har ett P8Z68-V och ett gtx 580
Har senaste grafik drivaren från nvidia och körde en windows update. har även installerat senaste direct x

någon som har den blekaste aning vad som kan orsaka att detta bara händer när jag ska spela wow ?
(crashar i 2 sek får driver error och jag måste executa spelet)

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig med har också ett 580

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Medlem

Okej, tanka graphic drivisarna via din TILLVERKAREs hemsida, stor risk att ditt system inte kombinerar med original drivers. Prova och återkom gärna!

GL / YESAHH

Visa signatur

Du är kingen utan k

Permalänk

Var det någon som kom fram till en lösning på allt detta?

Har nämligen samma problem nu, med WoW och med ett Nvidia kort!
Spelet hänger sig och jag blir tvungen att "döda" datorn. Igår kunde jag spela i över 2h utan problem men idag hände det efter bara ca 20min. I Loggboken så hittade jag; "Grafikdrivrutinen nvlddmkm har slutat att fungera".

VÄLDIGT TACKSAM för hjälp med detta!