SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Montera fiber utag?

Introduktion
Hejsan, jag har länge haft problem med mitt internet, och nu kommer till slutsatsen att dra kabel istället för trådlös. Men nu till min fråga, Jag vill montera uttaget i mitt rum, så jag har routern i mitt rum, går de, och vart vänder jag mig, och hur mycket skulle de kosta mig?

Information
bredbandsoperatör: ComHem
Hastighet: 100/100
Router: Vanliga Comhem Routern

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

När det kommer till ett trådat nät i hemmet så ska man alltid utgå från en central punkt. Oftast utgår man från den punkter där modemet är. Från den punkter drar man ut kablar TP kablar till samtliga rum i hemmet.

TP kabel på rulle kan du köpa på biltema eller liknande butiker. Sedan är det bara att dra. Vill du inte kontaktera själv så finns det olika lösningar.

Om du inte vill göra jobbet själv så kan du vända dig till en elektriker eller företag som jobbar med datornät och fråga efter offert.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När det kommer till ett trådat nät i hemmet så ska man alltid utgå från en central punkt. Oftast utgår man från den punkter där modemet är. Från den punkter drar man ut kablar TP kablar till samtliga rum i hemmet.

TP kabel på rulle kan du köpa på biltema eller liknande butiker. Sedan är det bara att dra. Vill du inte kontaktera själv så finns det olika lösningar.

Om du inte vill göra jobbet själv så kan du vända dig till en elektriker eller företag som jobbar med datornät och fråga efter offert.

Så man måste dra kablar runt hela huset? .. och vad är TP kablar?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte dra runt hela huset. Oftast räcker det att du drar till de datorer som kräver en stabil länk, tex speldatorn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa med nätverk via elnätet för att slippa dra kablar

http://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnatet

Jag har inte testat detta själv, men det borde fungera

Visa signatur