Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan inte lokalisera hårddiskar.

En kapacitator på mitt moderkort ett MSI 790FX-GD70 började brinna i fredags, och till följd kunde jag inte starta datorn. Jag har bytt moderkort till ett ASRock 960GM-GS3 FX, men jag kan inte se mina hårddiskar trots att de är inkopplade. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Athkore:

En kapacitator på mitt moderkort ett MSI 790FX-GD70 började brinna i fredags, och till följd kunde jag inte starta datorn. Jag har bytt moderkort till ett ASRock 960GM-GS3 FX, men jag kan inte se mina hårddiskar trots att de är inkopplade. Vad kan det bero på?

Om jag inte vet fel så installeras själva hårddiskarna på moderkortet, dvs byter du moderkort måste du i princip installera om (tilldela partioner till) hårddiskarna för att systemet ska hitta dem igen. Lite som att installera en ny hårddisk. Tror det kan vara därför du inte ser dem.

Permalänk
Medlem

Jag ser dem inte i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Athkore:

Jag ser dem inte i bios.

Testat olika portar på moderkortet - sitter kablarna i?
Får diskarna ström - kan du höra dem?
Testat andra kablar?
Någon annan dator du kan kolla om diskarna fungerar i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Om jag inte vet fel så installeras själva hårddiskarna på moderkortet, dvs byter du moderkort måste du i princip installera om (tilldela partioner till) hårddiskarna för att systemet ska hitta dem igen. Lite som att installera en ny hårddisk. Tror det kan vara därför du inte ser dem.

det där är jag väldigt säker på att det inte stämmer. en hårddisk är fristående från systemet. du kan stoppa in den i vilken dator som helst och det ska funka.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det där är jag väldigt säker på att det inte stämmer. en hårddisk är fristående från systemet. du kan stoppa in den i vilken dator som helst och det ska funka.

Okidok - tack! då röstar jag för felsökningen på mitt andra inlägg i tråden!

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det där är jag väldigt säker på att det inte stämmer. en hårddisk är fristående från systemet. du kan stoppa in den i vilken dator som helst och det ska funka.

Dock vet inte det nya systemet vart bootsectorn finns så man kan behöva "reparera" det med en operativsystemsdisk eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Testat olika portar på moderkortet - sitter kablarna i?
Får diskarna ström - kan du höra dem?
Testat andra kablar?
Någon annan dator du kan kolla om diskarna fungerar i?

har testat alla portar och diskarna snurrar, jag satte in en f.d. extern hårddisk som fungerade felfritt i sitt kabinett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Athkore:

har testat alla portar och diskarna snurrar, jag satte in en f.d. extern hårddisk som fungerade felfritt i sitt kabinett

Hmm, vad ska vi då hitta på. SATA är aktiverat i BIOS? Testat att sätta BIOS på default och kolla vad som händer? Uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeandersson:

Dock vet inte det nya systemet vart bootsectorn finns så man kan behöva "reparera" det med en operativsystemsdisk eller liknande.

ja det är klart. en systemdisk funkar inte på vilket system som helst. men en lagringsdisk funkar på alla system.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Hmm, vad ska vi då hitta på. SATA är aktiverat i BIOS? Testat att sätta BIOS på default och kolla vad som händer? Uppdatera BIOS?

sata är aktiverat, default testat ett flertal gånger och senaste bios

Permalänk
Medlem

har du nån annan dator du kan prova hårddiskarna i?
hur många är det förresten?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har du nån annan dator du kan prova hårddiskarna i?
hur många är det förresten?

har ingen annan dator och det är 5 diskar, har testat alla en åt gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja det är klart. en systemdisk funkar inte på vilket system som helst. men en lagringsdisk funkar på alla system.

oavsett ska dom synas i bios.

Dom kanske brann hddna med

Permalänk
Medlem

Har du gett diskarna en ny bokstav=?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

oavsett ska dom synas i bios.

Dom kanske brann hddna med

Jag tänkte också på det, därför jag satte in en hårddisk som inte var i datorn vid branden.

Permalänk
Medlem

kör igång en windows 7 installations skiva MEN installera inget windows för guds skull. klicka dig bara igenom tills du kommer till rutan där den visar alla hårddiskar och se om den dyker upp där? gör den inte det så kan det finnas chans att den strök med.

jag uppfattade aldrig om den gick att sätta i en USB vagga och plugga in i en annan dator?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kör igång en windows 7 installations skiva MEN installera inget windows för guds skull. klicka dig bara igenom tills du kommer till rutan där den visar alla hårddiskar och se om den dyker upp där? gör den inte det så kan det finnas chans att den strök med.

jag uppfattade aldrig om den gick att sätta i en USB vagga och plugga in i en annan dator?

jag hittade ingen windows7-skiva, däremot testade jag diskar i en vagga och en hårddisk verkade ha gått sönder, men resten gick att se, men inte läsa i windows xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Athkore:

[...]men inte läsa i windows xp.

Hur menar du nu? Så länge du inte formaterat dom med exfat själv så ska XP kunna läsa dem, dvs. med fat323 eller ntfs. (Kollade du diskhanteraren och gav enhetsbokstav? Vanligt problem.)

Permalänk
Rekordmedlem

Hur var diskarna konfigurerade från början, är det raid eller dynamiska diskar eller nått annat spännande?
Har du kollat att porten på det nya moderkortet är aktiv och vilket läge den körs i ?
Har du provat att köra en livelinux?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

ja det är klart. en systemdisk funkar inte på vilket system som helst. men en lagringsdisk funkar på alla system.

Du är fortfarande ute och cyklar En systemdisk kör lika bra på alla datorer, om det finns drivrutiner. Linux kommer du kunna byta fritt mellan alla burkar, har du internetanslutning så löser Windows det också :). Det enda som inte fungerar 64 bitars operativsystem på 32 bitars dator!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Athkore:

En kapacitator på mitt moderkort ett MSI 790FX-GD70 började brinna i fredags, och till följd kunde jag inte starta datorn. Jag har bytt moderkort till ett ASRock 960GM-GS3 FX, men jag kan inte se mina hårddiskar trots att de är inkopplade. Vad kan det bero på?

Har du testat att öpnna "Computer Management" och gå till" Disk Managment"? Eventuell måste du tilldela diskarna en bokstav för att de skall dyka upp