iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

X10 är dock byggd i plast så då är det lite lättare.
Visst de skulle kunna bygga Iphone i plast också men det känns lite billigt med tanke på att de är i metall idag.

Som sagt jag har 2 gamla iphone och inte ett enda problem med batterierna. Detta är nog ett specialfall.
Det lär inte hända mer än en gång på miljonen om ens det. Aldrig hört talas om felet tidigare.

Det jag ville lyfta fram är fördelen med ett utbytbart batteri med en lucka som enkelt kan hakas av, istället för ett som är inbyggt och inte bör bytas av medel-användare. (En avhakningsbar lucka kan fortfarande tillverkas i valfritt material. )
Dessutom har man fördelen att man kan ta med sig flera uppladdade batterier och enkelt kan byta när behov uppstår. Speciellt användbart för en som är ute mycket och inte har tillgång till laddning. (Som jag själv )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

I min systers fall så tryckte den inte sönder någonting, den fungerar lika bra som förr. Däremot så buktade baksidan ut och batteritiden låg på bara några timmar. Det tycker jag var skäl nog att kontakta en verkstad och reparera den. Hade den fått fortsatt växa så kanske något gått sönder men man kanske inte ska vänta så länge som möjligt innan man lämnar in den.

Jag håller delvis med om att det är skönt att kunna byta batteri men om jag tänker efter så har jag aldrig själv gjort det. När batteriet blir gammalt och slött så vill man byta telefon ändå.

Men man ska inte designa en produkt efter att folk ska vilja byta efter 1-2 år. Man kan inte försvara att produkten trycks sönder med det.

Skrivet av Rådström:

Så sent som igår plockade jag och en polare isär en 3G och en 3GS för att sedan sätta ihop dem igen. Datorer från t.ex. Dell är inte gjorda för att repareras hemma heller men det betyder ju inte att det inte går. Vi sitter ju trots allt på en entusiastsida där man kan anta att medlemmarna kan hantera en skruvmejsel och sugplopp.

Normalkonsumenten kan inte öppna och byta batteri på en iPhone. Produkten är inte designad efter det. Produkten är därmed designad att dö tillsammans med batteriet. Är det bra?
Och din jämförelse med Dell är grovt felaktig. Du kan visst byta batteri på en Dell, faktum är att du kan göra enklare service själv, det finns luckor för att du ska kunna byta HDD och RAM. Du kan även byta optisk enhet själv. Det är stor skillnad på att du inte får göra stora ingrepp som moderkortsbyten i en Dell och att man inte får göra en sådan basal sak som att byta ett batteri i en telefon, ett batteri som dessutom förstör telefonen om det inte byts.

Permalänk
Inaktiv

Poängen med att batteriet sväller istället för att frigöra syran är att man inte vill ha den på sig, då det kan vara mycket skadligt.

För att förtydliga så att det inte uppstår förvirring så är inte batteriet en tidsinställd bomb och det kan säkert fungera massvis med år om allt vill sig. Skulle dock batteriet vara lite sämre så går det sönder snabbare. Apple använder samma typ av batterier producerade på samma sätt som alla andra mobiltelefonstillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men man ska inte designa en produkt efter att folk ska vilja byta efter 1-2 år. Man kan inte försvara att produkten trycks sönder med det.

Normalkonsumenten kan inte öppna och byta batteri på en iPhone. Produkten är inte designad efter det. Produkten är därmed designad att dö tillsammans med batteriet. Är det bra?
Och din jämförelse med Dell är grovt felaktig. Du kan visst byta batteri på en Dell, faktum är att du kan göra enklare service själv, det finns luckor för att du ska kunna byta HDD och RAM. Du kan även byta optisk enhet själv. Det är stor skillnad på att du inte får göra stora ingrepp som moderkortsbyten i en Dell och att man inte får göra en sådan basal sak som att byta ett batteri i en telefon, ett batteri som dessutom förstör telefonen om det inte byts.

Batterier lever inte för alltid. Det hoppas jag du förstår att batterier blir dåliga med tiden och behöver då bytas ut. I just det här fallet så råkade Hasse ha otur att hans batteri inte hållde längre men sånt är livet. Prylar går sönder.

Börjar nästan garva åt argumentet, en normalkonsument kan inte heller byta kamrem på bilen. Hen kan heller inte byta olja, oljefilter eller många av de andra service-momenten som krävs. Betyder det då att du skrotar din bil varje gång det är dags för service?

Batteriet är inbyggt för att kunna bygga en rejälare enhet och få in så mycket som möjligt på liten yta. Visst kostar det mer som konsument när man vill byta batterier men enheten blir också bättre av det. Eftersom endast en minoritet byter batteri så är väl det en avvägning de kände motiverad att göra.

Du har tydligen ingen särskild erfarenhet av OEM-datorer. De har allt-som-oftast varit popnitad på sina ställen och använt special-lösningar för det mesta. För att inte tala om utbyggnadsmöjligheterna som är icke-existerande. Poängen var att även de är svåra att reparera utan någon egentlig vinning som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Detta är vad dom kallar planerat åldrande, och det pågår överallt. Jag rekommenderar denna dokumentär om ni vill bli arga -> http://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc <-

tack för ett bra tips riktigt bra film........o dagens lågenergi skit som har gifter i sig som till och med e förbjudna i detta Sweden land

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Detta är vad dom kallar planerat åldrande, och det pågår överallt. Jag rekommenderar denna dokumentär om ni vill bli arga -> http://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc <-

Vädigt intressant! Sjukt egentligen, man fick lust att bygga egna glödlampor efter man sett den haha :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Batterier lever inte för alltid. Det hoppas jag du förstår att batterier blir dåliga med tiden och behöver då bytas ut. I just det här fallet så råkade Hasse ha otur att hans batteri inte hållde längre men sånt är livet. Prylar går sönder.

Börjar nästan garva åt argumentet, en normalkonsument kan inte heller byta kamrem på bilen. Hen kan heller inte byta olja, oljefilter eller många av de andra service-momenten som krävs. Betyder det då att du skrotar din bil varje gång det är dags för service?

Batteriet är inbyggt för att kunna bygga en rejälare enhet och få in så mycket som möjligt på liten yta. Visst kostar det mer som konsument när man vill byta batterier men enheten blir också bättre av det. Eftersom endast en minoritet byter batteri så är väl det en avvägning de kände motiverad att göra.

Du har tydligen ingen särskild erfarenhet av OEM-datorer. De har allt-som-oftast varit popnitad på sina ställen och använt special-lösningar för det mesta. För att inte tala om utbyggnadsmöjligheterna som är icke-existerande. Poängen var att även de är svåra att reparera utan någon egentlig vinning som jag ser det.

En normalkonsument kan byta vindrutetorkare, tanka, fylla på med spolarvätska och byta batteri på sin bil. Precis som att han kan byta RAM och HDD på sin Dell. Eller batteri på sin mobiltelefon. Att "saker går sönder" är ett dåligt argument för varför en hel telefon ska gå sönder när ett batteri med väldigt begränsad livslängd börjar bli dåligt. Du kanske vill byta elektronik ofta och kan betala för det. Men så ska det inte behöva vara för övriga konsumenter för det.

Permalänk
Medlem

Jag försöker förstår vad TS är sur över, att man inte kan byta batteri i en iPhone (och många andra telefoner idag)? Att batteriet sväller istället för att läcka allmänt dåliga saker när det går sönder? Att Apple är öppna med att de valt svällande batterier istället för läckande batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, det är som att airbagen utlöser när bilen står parkerad och Volvo försvarar sig med att det är en "säkerhetsfunktion". En bil med utlöst airbag (även om den inte är krockad) måste lagas, likaså en telefon där komponenter gått sönder för att batteriet felaktigt har blåst upp sig. Att det är en säkerhetsfunktion som möjligen förhindrar brand betyder inte att det är önskvärt att skadan på batteriet uppstår över huvud taget.

Visst finns det en skillnad, låt mig ändra min metafor.

I däcket finns ett extra lager som gör att man kan köra vidare även om man får punktering så ett däck. Man kommer inte särskilt långt men man klarar sig till en verkstad i alla fall.

Bosse har då kört på sina däck i flera säsonger, de har nöts ut och till slut har det blivit så utnött att han får punktering. Ska då Bosse börja klaga på att hans däck inte gick sönder helt eller tacka tillverkaren för att de gjort det så smidigt att bara kunna köra vidare och få det utbytt?

Hade det varit någon annan del så hade jag köpt mångas logik men just batterier blir dåliga, vissa snabbare än andra men de blir dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Visst är prylarna bara designade att hålla en viss period, alla köper ju prylar så billigt som möjligt och då är det väl ingen konstighet att det görs avkall på kvalité. Att ett batteri blir dåligt efter 2år+ är inget konstigt för min egen del i alla fall. Vilket batteri blir det inte?
.

Dock så vänder sig inte någon som söker ett lågt pris eller prestanda för pengarna till Apple...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kvar min (älskade) Ericsson T28s från 1999. Originalbatteriet till den var en av de första med LiPo. Varken det batteriet eller reservbatteriet har svällt eller läckt efter alla år. Inte heller ett flertal batterier till P900.

Jag tror helt enkelt personen som uttalade sig å Apples vägnar inte vet vad de talar om. En PR-katastrof oavsett orsaken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

I däcket finns ett extra lager som gör att man kan köra vidare även om man får punktering så ett däck. Man kommer inte särskilt långt men man klarar sig till en verkstad i alla fall.

Bosse har då kört på sina däck i flera säsonger, de har nöts ut och till slut har det blivit så utnött att han får punktering. Ska då Bosse börja klaga på att hans däck inte gick sönder helt eller tacka tillverkaren för att de gjort det så smidigt att bara kunna köra vidare och få det utbytt?

Hade det varit någon annan del så hade jag köpt mångas logik men just batterier blir dåliga, vissa snabbare än andra men de blir dåliga.

Du missar att Bosses däck sliter sönder hela bilen på grund av att han valde fel bilmärke. Batterier blir dåliga, men de ska inte slita sönder en telefon för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En normalkonsument kan byta vindrutetorkare, tanka, fylla på med spolarvätska och byta batteri på sin bil. Precis som att han kan byta RAM och HDD på sin Dell. Eller batteri på sin mobiltelefon. Att "saker går sönder" är ett dåligt argument för varför en hel telefon ska gå sönder när ett batteri med väldigt begränsad livslängd börjar bli dåligt. Du kanske vill byta elektronik ofta och kan betala för det. Men så ska det inte behöva vara för övriga konsumenter för det.

En telefon-ägare kan uppgradera firmware, ladda batteriet, byta SIM-kort, leka runt med tillbehör etc. Ska vi verkligen leka den här leken?

Du verkar inte fatta att hela telefonen går INTE sönder bara för att batteriet sväller. INTE INTE INTE INTE, varken för Hasse eller någon annan jag sett. Har det gått sönder så har den personen gått runt med en telefon som tydligt varit svälld och inte brytt sig om det. Då kan man knappast klaga på tillverkaren för det. Du verkar inte heller förstå att det inte är ett problem med alla batterier utan väldigt få.

Vill man trots allt kunna byta batteri så köp en annan lur! Galaxy S3 har väl utbytbart batteri om jag inte missminner mig. Det finns bara en iPhone och då får man svälja de designval som Apple gjort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en ganska stor skillnad på att göra service på bilen, tillverkarna ger ut instruktioner om det och det är något man rimligt bra kan ta med i sitt köpbeslut, hade de designat så att man inte visste om det och bilen förstör sig själv efter en slumpvis (kort) tid så hade de nog inte sålt så mycket bilar när det kom fram.
Om apple har designat så att batteriet förstör telefonen utan att "varna" på nått sätt och gör det möjligt att byta ut det i tid även om det kräver verkstad, då är det bara dåligt av dem, dessutom så är 2 år en väldigt kort batterilivstid, det kan inte vara mer än ca 500 laddningar, det finns batterier på marknaden idag som har över 80% av nyprestandan efter 1000 hela laddcykler

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du missar att Bosses däck sliter sönder hela bilen på grund av att han valde fel bilmärke. Batterier blir dåliga, men de ska inte slita sönder en telefon för det.

Du får välja mellan att höljet trycks ut eller syran läcker ut och förstör hela insidan. Det inkluderar minnet med dina familjefoton.

Välj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ett batteri som går sönder kommer att förstöra telefonen, så är det. Antingen läcker innehållet ut och förstör telefonen eller så sväller batteriet och förstör telefonen. Du får helt enkelt välja ett av alternativen.

Permalänk
Medlem

Sen när blev Aftonbladet en respekterad källa? Aftonbladet är sensations"journalistik", deras ända mål är att få så många views på sidan som möjligt. Apple säljer, därför skriver man inte "batterier håller inte i all evighet", utan man skriver "apple har batterier som inte håller i all evighet". Det är också därför man inte skriver "foxcon, fabriken som tillverkar nästan allt du äger" utan man skriver "applefabriken".

Vi snackar inte om ett batteri som automatiskt går sönder efter två år. Vi snackar om en batterityp som sväller upp när det blir gammalt, detta för att man inte ska få batterisyra på sig. Sen om det händer efter 2 år eller ännu längre tid vet man inte. Dock låter inte det lika bra som att skriva att det är en plan från apple för att sälja mer. Aftonbladet skriver snyfthistorier som denna för att sälja mer, därför vinklas saker så kraftigt. Alltså, lite inte på Aftonbladet.....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Han hade köpt en nu telefon och lagt den gamla i en låda så som man brukar göra när man köper nytt. Hade det varit vilken annan telefon som helst så hade man kunnat tagit ur batteriet som det alltid står att man ska göra om man inte ska använda apparaten under en längre tid. Detta gick inte nu så då får han skylla sig själv att han inte använde telefonen så han uppmärksammade att den svällde.

Permalänk

Apple lär ju varit medvetna om att batteriet sväller. Därmed kunde de designat telefonen så att den inte går sönder då det händer. Nu valde de att låta mobilen gå sönder hellre än att designa för svällande batteri.

Att batteriet är inbyggt eller inte ser jag som oväsentligt. Det sväller oavsett. Men hur det påverkar telefonen går ju att simulera i förväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Bosse bör nog istället klaga på tillverkaren som designat däcken så att de ska gå sönder efter ett visst antal mil med flit när det är lätt att designa dem så de håller för flera gånger så många mil.

Om däcken redan har maximala möjliga livslängd så är ju bara det extra skyddslagret en välkommen bonus.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Intressant text om den pinsamma propagandan som SVT står för.
http://fmsj.se/2012/05/28/glodlampskonspirationen-eller-vem-d...

Det sorgliga är ju inte att SVT sänder sånt, det förväntar man sig ju, men att det finns människor som kan läsa, skriva och har gått i skola och ändå går på det, det är lite tragiskt.

Permalänk

Nu har jag inte läst tråden men jag tycker det låter väldigt märkligt det här med att folk säger att batterier blir dåliga så snabbt. Jag har en gammal budget Motorola som är lite drygt 6 år och dess batteri har inte blivit svullet alls och batteritiden har inte förändrats dramatiskt. Min syster har en lika dan och samma sak där.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Intressant text om den pinsamma propagandan som SVT står för.

Det sorgliga är ju inte att SVT sänder sånt, det förväntar man sig ju, men att det finns människor som kan läsa, skriva och har gått i skola och ändå går på det, det är lite tragiskt.

Så du menar att planerat åldrande är en myt? eller att dom överdriver vissa exempel i filmen. För planerat åldrande är inte en myt om du tror det.

Din hjälte i bloggen skriver ju till och med högst upp i sitt svar på den kommentaren "Tja, det du skriver är ju inte på något sätt en motsägelse mot det jag skrev om."

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Saker idag görs för att gå sönder tyvär, men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Så du menar att planerat åldrande är en myt? eller att dom överdriver vissa exempel i filmen. För planerat åldrande är inte en myt om du tror det.

Din hjälte i bloggen skriver ju till och med högst upp i sitt svar på den kommentaren "Tja, det du skriver är ju inte på något sätt en motsägelse mot det jag skrev om."

Planerat åldrande i form av att "vi gör dåliga saker som går sönder så att de dumma konsumenterna är tvungna att köpa nytt" är en myt, ja. Att man skulle kunna tillverka prylar som höll längre än de håller idag om resurser och pris inte var ett problem är ju helt självklart, men det är en annan sak. Filmen är full av överdrifter, lögner, halvsanningar och vinklingar som gör att de som tror på det som sägs drar helt fel slutsatser. Förhoppningsvis kan det inte vara så många som tror på det.

Bara titeln är ju en lögn. Det finns ingen glödlampskonspiration, det fanns en kartell några år på 30-talet som funkade skitdåligt och sedan försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Bosse bör nog istället klaga på tillverkaren som designat däcken så att de ska gå sönder efter ett visst antal mil med flit när det är lätt att designa dem så de håller för flera gånger så många mil.

Om däcken redan har maximala möjliga livslängd så är ju bara det extra skyddslagret en välkommen bonus.

Hur ska han kunna klaga på tillverkaren? Bosse Svensson är nämligen en snål jävel som köper det absolut billigaste han kan hitta och tror att det ska fungera hur länge som helst. Däcken är av så dåligt material att de bara säljs av killar med rakad skalle och bombarjackor bakom Bosses närmaste Konsum.

I det fallet så tycker jag skyddslagret var en bonus. Hade Bosse köpt Pirelli-däck från första början så hade det inte varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Planerat åldrande i form av att "vi gör dåliga saker som går sönder så att de dumma konsumenterna är tvungna att köpa nytt" är en myt, ja. Att man skulle kunna tillverka prylar som höll längre än de håller idag om resurser och pris inte var ett problem är ju helt självklart, men det är en annan sak. Filmen är full av överdrifter, lögner, halvsanningar och vinklingar som gör att de som tror på det som sägs drar helt fel slutsatser. Förhoppningsvis kan det inte vara så många som tror på det.

Bara titeln är ju en lögn. Det finns ingen glödlampskonspiration, det fanns en kartell några år på 30-talet som funkade skitdåligt och sedan försvann.

Kom gärna i så fall med nått bättre än ett random blogg inlägg som bevis för att det hela ska vara en myt när apple har blivit stämda för att använda sig av planerat åldrande så att folk ska köpa nya produkter...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Kom gärna i så fall med nått bättre än ett random blogg inlägg som bevis för att det hela ska vara en myt när apple har blivit stämda för att använda sig av planerat åldrande så att folk ska köpa nya produkter...

Jag hittar inget när jag googlar, källa? Blev de dömda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

En telefon-ägare kan uppgradera firmware, ladda batteriet, byta SIM-kort, leka runt med tillbehör etc. Ska vi verkligen leka den här leken?

Du verkar inte fatta att hela telefonen går INTE sönder bara för att batteriet sväller. INTE INTE INTE INTE, varken för Hasse eller någon annan jag sett. Har det gått sönder så har den personen gått runt med en telefon som tydligt varit svälld och inte brytt sig om det. Då kan man knappast klaga på tillverkaren för det. Du verkar inte heller förstå att det inte är ett problem med alla batterier utan väldigt få.

Vill man trots allt kunna byta batteri så köp en annan lur! Galaxy S3 har väl utbytbart batteri om jag inte missminner mig. Det finns bara en iPhone och då får man svälja de designval som Apple gjort.

En iPhone är ganska styv i sin konstruktion, man har tur om man upptäcker att batteriet börjat svälla utan att den börjat trycka isär chassiet. Faktum är att jag har svårt att se hur chassiet skulle vara oskadat om batteriet svällt upp så pass att det märks utifrån på en så styv telefon.

Skrivet av Rådström:

Du får välja mellan att höljet trycks ut eller syran läcker ut och förstör hela insidan. Det inkluderar minnet med dina familjefoton.

Välj.

Skrivet av Aktsu:

Ett batteri som går sönder kommer att förstöra telefonen, så är det. Antingen läcker innehållet ut och förstör telefonen eller så sväller batteriet och förstör telefonen. Du får helt enkelt välja ett av alternativen.

För det första så ska inte batterier ens ha så kort livslängd, för det andra så är det inte ett problem om du har en lucka som kan poppa loss när batteriet sväller. För det tredje så kanske det inte bara ska vara ett års garanti när man kör med dåliga batterier att de riskerar förstöra en telefon.

En annan sak, hade man haft utbytbart minneskort så har man alltid sina filer kvar, det har man inte med en iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Den här eller?
http://www.idg.se/2.1085/1.117186

Hursomhelst, missuppfattningen är att man tror att konsumenter är "lurade" att köpa saker som går sönder snabbt, medan det i själva verket är så att de medvetet väljer bort "lång hållbarhet" till förmån för andra saker. Pris, design, funktioner eller vad det nu kan vara. Mest pris.

Det finns en anledning till att exempelvis kläder går sönder snabbt, det är att de skulle kosta mer (kanske dubbelt så mycket) om de höll dubbelt så länge. Och det vill inte folk betala.