Byte av USB-kontakt på en Macbook Air

Permalänk
Medlem

Byte av USB-kontakt på en Macbook Air

Hej, fick idag avslag från ARN angående mitt ärende som gällde min Macbook Air. Anledningen var att ena USB-porten slutat fungera efter jag hade stoppat in ett usb-minne. De ville ha 7500kr för att fixa porten när jag köpte datorn för 8500kr på CDON 2012. Varför jag fick avslag är nog att jag inte kan bevisa att det är ett usb-minne som har förstört porten.

Länk till usb-minnet (version 1 har jag dock)

Jag hade då tänkt mig byta den själv eftersom garantin har gått ut och jag går just nu på en elutbildning så får om jag behöver hjälp där. Som jag har förstått så behöver jag 5-kantig torx (Pentalobe) för att öppna skalet under datorn, sedan behöver jag en vanlig torx T5 för resten av skruvarna.

Tyvärr finns det inte så mycket information om vilken typ av USB-kontakt som sitter i men om någon här vet så vore det kanon.

Vad jag kan se på bilden nedan så är det 4-pin som sitter fastlödd som är till stiften och 1 på varsin sida som håller fast själva kontakten men mer info än det hittar jag inte så behöver lite hjälp kring detta.

Bilden lånad från en guide på iFixit som jag hade tänkt utgå ifrån.

Efter beskedet så googlade jag runt lite och hittade en tråd med fler med samma problem men de flesta (om inte alla) fick deras macbook lagade gratis efter de hade snackat med apple personligen.

Länk till forumet jag nämnde tidigare

Tack i förhand!

Tillägg
Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Avstängd

Har du ens pratat med Apple? Min första iPod pajjade efter garantitidens utgång men dom fixade det ändå. Även en MacBook jag haft fixade dom ett fel (top case hade pajjat) på efter garantin gått ut.

Visa signatur

I really, really HATE Battlefield 3.
https://twitter.com/egonprint

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Har du ens pratat med Apple? Min första iPod pajjade efter garantitidens utgång men dom fixade det ändå. Även en MacBook jag haft fixade dom ett fel (top case hade pajjat) på efter garantin gått ut.

Jag ringde och de ville inte laga den då det inte täcker för yttre påverkan av ett usb-minne som jag har använt, helt sjukt egentligen...

Tänkte beställa den här från Elfa länk

Kollar man databladet så ser den ut att passa länk

Gör också en beställning på Kjell.com länk, de verkar ha en kombinerad pentalobe mejsel som passar både iphone och macbook air vilket är perfekt om man behöver rota lite i telefonen också

Tillägg
Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Tycker att kontakten ser lite speciell ut på bilderna, inte 100 på att den från elfa funkar.
Jag tycker att du ska maila ifixit och fråga efter tips. Nytt logikkort från ifixit kostar "bara" 2877kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Tycker att kontakten ser lite speciell ut på bilderna, inte 100 på att den från elfa funkar.
Jag tycker att du ska maila ifixit och fråga efter tips. Nytt logikkort från ifixit kostar "bara" 2877kr.

Kan ju alltid prova slänga iväg ett mail till dem och fråga, tack för tipset

Passar den inte så kan man nog köpa I/O-kortet och ta porten från den istället men då kostar det ju en slant men är kanske värt om man vill ha porten lagad istället för att köpa nytt logikkort för "bara" 2877kr.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Tror inte den kontakten från elfa passar, den ser alldeles för stor ut, då det värkar som om att datorns version är en slimmad variant.
Eller ser man inte kontakten i den bilden utan att den sitter på undersidan eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Kan ju alltid prova slänga iväg ett mail till dem och fråga, tack för tipset

Passar den inte så kan man nog köpa I/O-kortet och ta porten från den istället men då kostar det ju en slant men är kanske värt om man vill ha porten lagad istället för att köpa nytt logikkort för "bara" 2877kr.

Vad kostar I/O-kortet då? Såg en bild och tänkte också på den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Vad kostar I/O-kortet då? Såg en bild och tänkte också på den lösningen.

Såg en på blocket som sålde ett för 500kr men vet inte vad den kostar annars, får google lite senare.

Skrivet av loefet:

Tror inte den kontakten från elfa passar, den ser alldeles för stor ut, då det värkar som om att datorns version är en slimmad variant.
Eller ser man inte kontakten i den bilden utan att den sitter på undersidan eller?

Kortet är taget underifrån, det är den vägen man kommer åt logikkortet, det man ser på bilden är själva lödningarna som jag var ute efter. Jag har gjort en beställning på verktygen så jag kommer in i datorn, de kommer nästa vecka så kan kolla då. Skickar iallafall ett mail till ifixit och frågar kring detta. Jag återkommer senare hur det går.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

om du plockar isär datorn e de inte bara å böja tbx "usb benet" igen?

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Behöver han ens plocka isär datorn för att böja den? Prova att peta rätt den men en tunn liten mejsel. Om den ändå ska bytas kan du ju alltid testa att "ful"-laga den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Behöver han ens plocka isär datorn för att böja den? Prova att peta rätt den men en tunn liten mejsel. Om den ändå ska bytas kan du ju alltid testa att "ful"-laga den...

Jag har provat, det var det första jag försökte med men får inte tag på den. Den sitter intryckt, de jag har provat med är nålar och de har antingen gått av eller så böjer det sig bara. Det jag skulle behöva är en pincett men som är tillräckligt smal så den får plats.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Jag har provat, det var det första jag försökte med men får inte tag på den. Den sitter intryckt, de jag har provat med är nålar och de har antingen gått av eller så böjer det sig bara. Det jag skulle behöva är en pincett men som är tillräckligt smal så den får plats.

Kanske skulle skulle prova med en krok av tandläkar-modell, du vet en sån som de brukar ha att peta en i tankötten med... finns säkert på ebay:)

Edit: stavarn...

Permalänk
Medlem

en sketaliten mejsel, finns säkert på kjell å kompany

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Kanske skulle skulle prova med en krok av tandläkar-modell, du vet en sån som de brukar ha att peta en i tankötten med... finns säkert på ebay:)

Edit: stavarn...

Letade reda på en gammal pincett men den jag hitta fick inte plats i porten...

Så fick modda den lite, efter modden så fick den plats och då var det bara att börja fiska.

Efter några minuter så fick jag tag på stiftet! Då var det bara att försöka sträcka ut den och pula in den där den satt från början.

DEN FUNGERAR!

Pincetten lämnade inge fina märken men vem bryr sig, nu har jag två fungerande usb-portar som jag inte har haft på över 1 år!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Letade reda på en gammal pincett men den jag hitta fick inte plats i porten...
http://img822.imageshack.us/img822/5297/pincettcopy.png

Så fick modda den lite, efter modden så fick den plats och då var det bara att börja fiska.
http://img694.imageshack.us/img694/1582/pincett2copy.png

Efter några minuter så fick jag tag på stiftet! Då var det bara att försöka sträcka ut den och pula in den där den satt från början.
http://img547.imageshack.us/img547/4076/usb3f.png

DEN FUNGERAR!

Pincetten lämnade inge fina märken men vem bryr sig, nu har jag två fungerande usb-portar som jag inte har haft på över 1 år!

way to go dude!!! grattis

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *