Wow, tack för all svaren.
Ni har satt mig i något av ett dilemma nu, och fått mig att tveka över vilken skärm jag borde köpa. Efter förra svaret jag gjorde så gav jag upp om att köpa en Apple skärm, och efter att ha läst upp om Dell U2713H så hade jag istället tänkt välja den skärmen som verkade som mycket mer skärm för pengarna.
Spec jämförelse mellan Apple Cinema 27" och Dell U2713H
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra faktiskt- Apple skärmen är en riktigt läcker skärm, dock är ju Dell skärmen billigare (~2000 kr faktiskt) och också tekniskt bättre på dem flesta sätten (så gått som jag kan se). I dagsläget så är nog Dell skärmen ett bättre val eftersom jag faktiskt sitter på en PC, och tänker spela spel på den. O andra sidan, planen är ju i framtiden (2-4 år) att skaffa en Mac Pro/Hackintosh för att arbeta på och sitta med två datorer (PC + Mac), och då kommer jag vilja ha min Dell/Apple skärm på min Mac och någon mer lämpad skärm för spel på min PC.
Så jag lutar väldigt starkt just nu på Dell skärmen. Så om ni inte känner att ni vill försöka övertala mig att det är värt trasslet/osäkerheten med att använda adapters och köpa en Apple 27" Cinema så känner jag nog mer säkerhet i att köpa Dell skärmen. Det är synd att det inte blir samma skärm som jag har på jobbet, men som jag har förstått det så är just den här Dell skärmen bättre på färg återgivning och dessutom så borde det gå att kalibrera den rätt så nära som jag vill ha den.
Sammanfattat så känns Dell U2713H som det bästa valet. Om jag nån gång skaffar mig en Mac Pro eller Hackintosh och inte är nöjd med att köra Mac på en "icke-Apple" skärm så får jag väll sälja Dell skärmen och köpa en Apple skärm då (för det blir tidigast om 2 år i vilket fall). Det lär väll finnas en ny slimmmare Apple TB skärm på marknaden då, i stil med dem nya 2013 iMac's- för om TB fortsätter att växa som en standard så kanske det finns bra grafikkort då med TB.
Men även om jag har lutar starkt åt Dell, så får ni gärna komma med förslag/input.
Det var för många inlägg att citera och svara på en och en så jag bara svarar lite sammanfattat på varje punkt:
Thunderbolt: Jo jag satt och kollade på alternativet om att köpa Apple skärmen med TB och använda ett moderkort med TB och sen köra Virtu- men eftersom det hela var mer som ett "hack" och inte 100% stabilt så kändes det inte som en bra lösning.
Adapter/Sladd: Jag är förvånad över att en så simpel liten adapter skulle fungerar bra- om ni inte hade noterat det så hade jag aldrig litat på en sån adapter. Sen om att använda en sladd istället- jag kanske är helt ute och cyklar, men efter att ha kollat på hur baksidan på skärmen ser ut i recensioner så verkar det ju som om man inte kan använda sig utav egna sladdar, för Displayport Mini, USB och MagSafe sladden är ju ihop flätade till en sladd.
Responstid: Responstiden har fått mig lite oroad, eftersom jag läst så mycket olika åsikter om det. Jag vet ju helt enkelt inte om 12 ms är för uppenbart för min egen smak tills jag har provat det själv dessvärre. Men det är ett en anledning till varför Dell U2713H skärmen lockade, den har ju en Gaming profil som sänker responstiden till 6 ms vilket enligt recensionen jag läste skulle vara helt acceptabelt.
Tack för all hjälp och input