Apple 27" Monitor på PC

Permalänk
Medlem

Apple 27" Monitor på PC

Hej!

Jag vill gärna ha tips om hur man kör en Windows PC på en Apple skärm.

Det är så att jag kollar på att köpa en IPS skärm för att ha för grafiska design/repro jobb, så färghållning är otroligt viktigt. Vi kör med iMac's från 2011 på jobbet, och jag vill ha en skärm som kan kalibreras och har likvärdig kvalité för att kunna jobba hemma- och planen är väll att köpa till en Mac Pro i framtiden. Men för tillfället så är jag fast med enbart en PC för jag får helt enkelt inte plats med två datorer med skärm.

Så eftersom vi kör med Apple's skärmar på jobbet, och för att jag planerar för att införskaffa en Mac som arbetsdator så tänkte jag att då kan man väll köpa en Apple skärm. Men det känns lite osäkert eftersom dem inte direkt är tänkta att använda på ihop med en Windows dator.

Jag kör en Windows 7 dator med ett EVGA GTX 670 2GB. Jag antar att de är allt som är relevant att veta.

Så här är lite sammanfattningsvis vad jag är intresserad av att veta.

1. Vilken skärm ska man ha- den med Thunderbolt eller Displayport? Ingen utav kontakterna stöds ju av Nvidias grafikkort, så finns det någon bra DVI/Displayport eller DVI/Thunderbolt adapter som fungerar bra?

2. Apples 27" skärmar har ju "Retina" med 2560x1440, hur bra fungerar det på Windows 7? Jag vet att GTX 670 i alla fall ska stödja den upplösningen.

3. Fungerar en sådan här skärm att spela på? Min PC är främst en gaming dator- jag har aldrig haft en ISP skärm förut personligen, är det något att oroa sig för?

Uppskattar all hjälp jag kan få med detta. Tack!

Permalänk
Medlem

Finns gott om nVidia kort med displayport.

Och apples skärmar är inte speciella på nåt sätt, förrutom spegelytan då.
Under skalet döljer sig samma paneler som många andra använder.

Permalänk
Medlem

Kommer fungera fin fint

Permalänk
Medlem

Alla EVGA GTX670 har väl Displayportutgång?

Permalänk
Medlem

Går att spela på, beror på vad du ska spela på. Oftast ganska högt input-lag på high-end IPS-paneler (uppemot 30ms) om det nu inte är handplockade och manuellt testade paneler.

Permalänk
Medlem

Här har du förresten en lista på skärmar som kör med exakt samma panel som Apples 27" cinema sak.

http://www.tftcentral.co.uk/search.php?query=LM270WQ1&select=...

Antar att även dom har "Retina" då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag måste vara senil. Nu när du säger det så var jag tvungen och kolla, och mitt grafikkort har ju faktiskt en Displayport utgång. Men det är bra att veta att det inte är något speciellt med dem- jag googlade runt lite på just "Apple 27" PC" och det var mycket snack om adapters och att dem fungerade si-sådär.

Skrivet av Computerguy:

Kommer fungera fin fint

Det var bra, lugnande ord det där. Tack

Permalänk
Medlem

För att fylla ut Svensktigers inlägg. Köp en Koreaskärm, exempelvis Achieva Shimian eller Yamakasi Catleap,om du inte vill betala ca 5000 kr mer för Apples design. Det är exakt samma panel men lite sämre exemplar, kanske en dealbreaker om du måste ha en perfekt skärm men i alla fall.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Spegelyta är sämst...orka se sin silhuett på skärmen hela tiden

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Går att spela på, beror på vad du ska spela på. Oftast ganska högt input-lag på high-end IPS-paneler (uppemot 30ms) om det nu inte är handplockade och manuellt testade paneler.

Så länge det inte är något man stör sig på eller märker av så är det nog inga problem för mig. Jag spelar ingenting "competative" så att input-lag skulle förstöra för mig oroar mig inte så värst. Sen efter att kolla på Svensktigers länk så verkar Apple's skärmar ha 12 ms responstid- min nuvarande skärm med TN-panel har 2 ms, så om det verkligen bara är 10 ms mer så låter det inte så farligt.

Skrivet av Svensktiger:

Här har du förresten en lista på skärmar som kör med exakt samma panel som Apples 27" cinema sak.

http://www.tftcentral.co.uk/search.php?query=LM270WQ1&select=...

Antar att även dom har "Retina" då

Tackar

Skrivet av Jenka27:

För att fylla ut Svensktigers inlägg. Köp en Koreaskärm, exempelvis Achieva Shimian eller Yamakasi Catleap,om du inte vill betala ca 5000 kr mer för Apples design. Det är exakt samma panel men lite sämre exemplar, kanske en dealbreaker om du måste ha en perfekt skärm men i alla fall.

Tack för tipset, men pengar är inga problem i detta fall. Och även om det vore det så vill jag gärna ha "the real deal", och gärna samma skärm som vi har på jobbet. Vill kunna jobba med ett dokument hemma och känna mig säker på att färger blir den samma (så nära det går) när jag öppnar dokumentet på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Spegelyta är sämst...orka se sin silhuett på skärmen hela tiden

Beror helt på rummet. Jag har min (koreaskärm) i sydöstra hörnet i ett rum som bara har fönster österut. Inget problem ens en ljus sommardag. I ett ljust kontor med fönster direkt bakom skärmen får man dock tänka på det.

Det är lätt att tro att det blir samma problem som med blanka bärbara, men man har sällan skärmen helt vertikal på dem och därmed reflekteras lampor mycket lättare.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kollade över specifikationerna för skärmen och jag har insätt ett problem.

Apple LED Cinema Display 27" kör ju Displayport Mini. Mitt grafikkort har endast stöd för vanliga Displayport.

Jag sökte runt febrilt på nätet men jag lyckades enbart hitta en adapter till salu med Displayport Mini (Hona) till Displayport (Hane). Frågan är om den är något att ha?

Det skulle kännas väldigt tröttsamt om man gick och köpte en skärm för 8000:- och så fungerar inte den enda adaptern man kan hitta, för det skulle ju rendera skärmen oanvändbar för mig tills jag skaffade en Mac.

Finns det annars någon lösning med att köpa skärmen med Thunderbolt kontakt? Jag kunde inte hitta någon adapter där heller, men någon kanske vet nått som jag inte vet.

Lite förslag på vad man kan göra skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Apple LED Cinema Display 27" kör ju Displayport Mini. Mitt grafikkort har endast stöd för vanliga Displayport.

http://www.wikinoticia.com/images/appleweblog-es/es.applewebl...

Jag sökte runt febrilt på nätet men jag lyckades enbart hitta en adapter till salu med Displayport Mini (Hona) till Displayport (Hane). Frågan är om den är något att ha?

Det skulle kännas väldigt tröttsamt om man gick och köpte en skärm för 8000:- och så fungerar inte den enda adaptern man kan hitta, för det skulle ju rendera skärmen oanvändbar för mig tills jag skaffade en Mac.

Finns det annars någon lösning med att köpa skärmen med Thunderbolt kontakt? Jag kunde inte hitta någon adapter där heller, men någon kanske vet nått som jag inte vet.

De finns adaptrar som fungerar, de kostar dock endel, jag har en hemma liggandes... kostade typ 1k.
De kräver att man kopplar in USB för att få ström, men sen är det DVI i dator och sen ut mini displayport till skärmen.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

De finns adaptrar som fungerar, de kostar dock endel, jag har en hemma liggandes... kostade typ 1k.
De kräver att man kopplar in USB för att få ström, men sen är det DVI i dator och sen ut mini displayport till skärmen.

Tack för förslaget, men jag har bestämt mig för att satsa på en annan skärm då detta bara blev för invecklat och osäkert. Det kommer förmodligen bli en Dell UltraSharp U2713H för min del- lite surt att jag inte kunde hitta en lösning med en Apple skärm, men detta lär nog fungera rätt så bra också.

Permalänk
Medlem

Den lär fungera bra ja, rätt törligt att de ska köra med mini display port... däremot passar den bra i macbooken

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Jag har en Thunderbolt skärm och den fungerar endast om den matas med TB signaler. Det vanligaste är att man i första hand får ut den integrerade grafiken genom TB kontakten på et PC moderkort men det finns lösningar för att föra över bilden från ett dedikerat kort. Detta fungerar i dagsläget endast på Windows (ej Linux eller Hackintosh).

Idag har Mac Pro (den säljs ju inte längre för tillfället så ersättare är förhoppningsvis på väg) inte Thunderbolt så då är det återigen LED Cinema som gäller. Dock tycker jag det är synd att köpa en så dyr Apple skärm utan TB. Antagligen blir en Dell bättre för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Tack för förslaget, men jag har bestämt mig för att satsa på en annan skärm då detta bara blev för invecklat och osäkert. Det kommer förmodligen bli en Dell UltraSharp U2713H för min del- lite surt att jag inte kunde hitta en lösning med en Apple skärm, men detta lär nog fungera rätt så bra också.

Skrivet av basn:

Den lär fungera bra ja, rätt törligt att de ska köra med mini display port... däremot passar den bra i macbooken

Nyare grafikkort har ju oftast mini-DP så det är väl smart egentligen. Min sambo har ett 7850 som har dubbla mini-DP på grafikkortet, men hon fick med en adapter från Sapphire så att den passade till hennes Dell-skärm.

Hursomhelst borde Deltaco-adaptern funka finfint eftersom det bara är storleksadapter och inte ska omvandlas något.

Men Dell gör ju fina skärmar till riktigt bra pris, vi kör Dell U2311H både jag och sambon som huvudskärm och de är riktigt bra jämfört med våra gamla Samsung TN som sekundära skärmar.

EDIT: Det finns ju kablar istället för adaptrar också med DP i ena änden och mini-DP i andra, eftersom det inte sker någon omvandling som sagt:

T.ex. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134208-deltaco_displayport_till_mini_displayport-1m-vit

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det kommer funka bra, men inte för spel eftersom Cinema Displayn har hög responstid, något jag själv reagerar väldigt mycket på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

http://www.wikinoticia.com/images/appleweblog-es/es.applewebl...

http://www.dustin.se/product/5010332241/deltaco-displayport-m... ?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Hej!

Jag vill gärna ha tips om hur man kör en Windows PC på en Apple skärm.

Det är så att jag kollar på att köpa en IPS skärm för att ha för grafiska design/repro jobb, så färghållning är otroligt viktigt. Vi kör med iMac's från 2011 på jobbet, och jag vill ha en skärm som kan kalibreras och har likvärdig kvalité för att kunna jobba hemma- och planen är väll att köpa till en Mac Pro i framtiden. Men för tillfället så är jag fast med enbart en PC för jag får helt enkelt inte plats med två datorer med skärm.

Så eftersom vi kör med Apple's skärmar på jobbet, och för att jag planerar för att införskaffa en Mac som arbetsdator så tänkte jag att då kan man väll köpa en Apple skärm. Men det känns lite osäkert eftersom dem inte direkt är tänkta att använda på ihop med en Windows dator.

Jag kör en Windows 7 dator med ett EVGA GTX 670 2GB. Jag antar att de är allt som är relevant att veta.

Så här är lite sammanfattningsvis vad jag är intresserad av att veta.

1. Vilken skärm ska man ha- den med Thunderbolt eller Displayport? Ingen utav kontakterna stöds ju av Nvidias grafikkort, så finns det någon bra DVI/Displayport eller DVI/Thunderbolt adapter som fungerar bra?

2. Apples 27" skärmar har ju "Retina" med 2560x1440, hur bra fungerar det på Windows 7? Jag vet att GTX 670 i alla fall ska stödja den upplösningen.

3. Fungerar en sådan här skärm att spela på? Min PC är främst en gaming dator- jag har aldrig haft en ISP skärm förut personligen, är det något att oroa sig för?

Uppskattar all hjälp jag kan få med detta. Tack!

Hej! Jag kör på samma setup du vill ha och kan meddela att det fungerar ypperligt!

1. Du skall köpa Cinema Display och inte Thunderbolt Display. Det är samma panel i båda, enda är att anslutningarna på baksidan är bättre på Thunderbolten och har för mig det är typ 2w mer krut i högtalarna. Men för att använda thunderbolt kräver det att du har ett moderkort med thunderbolt portar och sen får du använda dig utav Virtu för att utnyttja grafikkortet, vilket är ganska krångligt och med viss prestanda förlust.

2. Funkar alldeles utmärkt i den upplösningen.

3. Spelar Bf3 med samma grafikkort som du i 2560x1440 custom high-ultra med 50-70fps. Sätter man allt på ultra kan det droppa till runt 40. Är kanske inte jätte kräsen men jag märker iaf ingen skillnad i responstid mot min 2ms ts skärm jag hade innan.

Displayport till minidisplay port kostar en tia med frakt via ebay eller 100kr i svensk affär. Men se till att köpa Cinema Display och inte Thunderbolt Display.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

De körde en hel del Macs (Mac Pro m. extern skärm, och iMac modell större) på mitt gamla jobb, ett par killar dual bootade till Win7 för att lira lite på luncher och kvällar. Testade några gånger och tyckte det funkade bra.
Sen så körde vi inte spel där liv/död hänger på 1 frame input lag i och för sig.

Att driva höga upplösningar ska inte vara några problem, PC-grafikkort, även långt äldre, har kört så höga upplösningar länge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Wow, tack för all svaren.

Ni har satt mig i något av ett dilemma nu, och fått mig att tveka över vilken skärm jag borde köpa. Efter förra svaret jag gjorde så gav jag upp om att köpa en Apple skärm, och efter att ha läst upp om Dell U2713H så hade jag istället tänkt välja den skärmen som verkade som mycket mer skärm för pengarna.

Spec jämförelse mellan Apple Cinema 27" och Dell U2713H

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra faktiskt- Apple skärmen är en riktigt läcker skärm, dock är ju Dell skärmen billigare (~2000 kr faktiskt) och också tekniskt bättre på dem flesta sätten (så gått som jag kan se). I dagsläget så är nog Dell skärmen ett bättre val eftersom jag faktiskt sitter på en PC, och tänker spela spel på den. O andra sidan, planen är ju i framtiden (2-4 år) att skaffa en Mac Pro/Hackintosh för att arbeta på och sitta med två datorer (PC + Mac), och då kommer jag vilja ha min Dell/Apple skärm på min Mac och någon mer lämpad skärm för spel på min PC.

Så jag lutar väldigt starkt just nu på Dell skärmen. Så om ni inte känner att ni vill försöka övertala mig att det är värt trasslet/osäkerheten med att använda adapters och köpa en Apple 27" Cinema så känner jag nog mer säkerhet i att köpa Dell skärmen. Det är synd att det inte blir samma skärm som jag har på jobbet, men som jag har förstått det så är just den här Dell skärmen bättre på färg återgivning och dessutom så borde det gå att kalibrera den rätt så nära som jag vill ha den.

Sammanfattat så känns Dell U2713H som det bästa valet. Om jag nån gång skaffar mig en Mac Pro eller Hackintosh och inte är nöjd med att köra Mac på en "icke-Apple" skärm så får jag väll sälja Dell skärmen och köpa en Apple skärm då (för det blir tidigast om 2 år i vilket fall). Det lär väll finnas en ny slimmmare Apple TB skärm på marknaden då, i stil med dem nya 2013 iMac's- för om TB fortsätter att växa som en standard så kanske det finns bra grafikkort då med TB.

Men även om jag har lutar starkt åt Dell, så får ni gärna komma med förslag/input.

Det var för många inlägg att citera och svara på en och en så jag bara svarar lite sammanfattat på varje punkt:

Thunderbolt: Jo jag satt och kollade på alternativet om att köpa Apple skärmen med TB och använda ett moderkort med TB och sen köra Virtu- men eftersom det hela var mer som ett "hack" och inte 100% stabilt så kändes det inte som en bra lösning.

Adapter/Sladd: Jag är förvånad över att en så simpel liten adapter skulle fungerar bra- om ni inte hade noterat det så hade jag aldrig litat på en sån adapter. Sen om att använda en sladd istället- jag kanske är helt ute och cyklar, men efter att ha kollat på hur baksidan på skärmen ser ut i recensioner så verkar det ju som om man inte kan använda sig utav egna sladdar, för Displayport Mini, USB och MagSafe sladden är ju ihop flätade till en sladd.

Responstid: Responstiden har fått mig lite oroad, eftersom jag läst så mycket olika åsikter om det. Jag vet ju helt enkelt inte om 12 ms är för uppenbart för min egen smak tills jag har provat det själv dessvärre. Men det är ett en anledning till varför Dell U2713H skärmen lockade, den har ju en Gaming profil som sänker responstiden till 6 ms vilket enligt recensionen jag läste skulle vara helt acceptabelt.

Tack för all hjälp och input

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att det sitter en DP-mini hane på LED Cinema Display, så där blir det enklare att använda lämplig adapter för att anpassa till vanlig DP om det är detta du behöver. En passiv omvandling ställer sällan till med problem.