Kan inte boota från min ssd

Permalänk
Medlem

Kan inte boota från min ssd

Tjena, köpte en ssd intel 520 120gb idag. När jag fick hem den så skulle jag installera windows på den så jag ändrade så att datorn bootade från min windows 7 skiva som 1;a alt så att jag skulle kunna ta bort alla filer jag hade på min förra hdd.
Så jag tog bort alla filer jag hade på min förra hdd och installerade windows på min nya ssd. Allting gick som det skulle tills jag skulle starta om datorn då det inte gick att boota från min ssd då jag är tvungen att ha min windows 7 skiva i när jag ska starta datorn. Jag kan inte heller se min heller se min 500gb hdd som jag har inkopplad, man ser den i bios och allt men inte i windows. Jätte mysko..
Jag har laddat hem intel ssd toolbox för att kunna få senaste firmwire och allt men ändå kan jag inte boota från mid ssd. Så jag undrar ifall någon har en lösning på mina problem som har uppstått denna eländiga kväll.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag tror det ligger till så här. Du raderade partitionen på din hårddisk under installationen. Så kolla datorhanteraren->diskhanteraren, partitionera och ge enhetsbokstav.

Problemet när du bootar beror troligen på att du hade din gamla disk i under installationen. Om du provar lägga hårddisken först kommer det fungera. En långsiktig lösning som gör att du inte är beroende av hårddisken. Plocka ut hårddisken och starta Windowsskivan, öppna reparationsläget och kommandotolken. Där kör du fixmbr och sedan fixboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror det ligger till så här. Du raderade partitionen på din hårddisk under installationen. Så kolla datorhanteraren->diskhanteraren, partitionera och ge enhetsbokstav.

Problemet när du bootar beror troligen på att du hade din gamla disk i under installationen. Om du provar lägga hårddisken först kommer det fungera. En långsiktig lösning som gör att du inte är beroende av hårddisken. Plocka ut hårddisken och starta Windowsskivan, öppna reparationsläget och kommandotolken. Där kör du fixmbr och sedan fixboot.

Nu har jag startat datorn via skivan så att jG fick välja reperation och sedan tryckte jag in på kommandotolken. Men när jag skriver in de du skrev att jag skulle står det: fixmbr är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil, de står likadant på fixboot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av linzor:

Nu har jag startat datorn via skivan så att jG fick välja reperation och sedan tryckte jag in på kommandotolken. Men när jag skriver in de du skrev att jag skulle står det: fixmbr är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil, de står likadant på fixboot..

Ber som hemskt mycket om ursäkt. Det är kommandona för XP. "bootrec /fixmbr and bootrec /fixboot." är det i 7:an. Glöm inte plocka ur hårddisken, annars gör Windows samma misstag igen.

Permalänk

Du ska BARA ha SSD:n inkopplad när du installerar windows annars registrerar installationsskivan att det redan finns en MBR-fil, och installerar inte nån.

Om du har din gamla HDD ansluten så ligger MBR där och ingen finns på SSD:n...

Alltså- koppla ur ALLA andra diskar än den (ssd:n) som du vill ha windows på så kommer det funka!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ber som hemskt mycket om ursäkt. Det är kommandona för XP. "bootrec /fixmbr and bootrec /fixboot." är det i 7:an. Glöm inte plocka ur hårddisken, annars gör Windows samma misstag igen.

Nu fungerade bootrec /fixmbr men när jag skrev in bootrec /fixboot stod det att det inte hittade elementet?
Men jag testade ändå att starta windows utan skivan fast det stod så, det fungerade med när det kom till vilka enheter den ska boota från så tar det väldigt lång tid innan den liksom hittar windows 7, men när windows väl började ladda gick de undan. Kan de va den där fixboot saken som kan vara felet då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Du ska BARA ha SSD:n inkopplad när du installerar windows annars registrerar installationsskivan att det redan finns en MBR-fil, och installerar inte nån.

Om du har din gamla HDD ansluten så ligger MBR där och ingen finns på SSD:n...

Alltså- koppla ur ALLA andra diskar än den (ssd:n) som du vill ha windows på så kommer det funka!

Så du menar att jag måste installera om windows på datorn för att fixa mitt problem.
Finns det inga andra sätt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är något fel på boot ordningen på dina hårddiskar i bios. Att datorn först försöker starta Windows från någon annan hårddisk och det går inte, då prövar den från kanske ytterligare någon hårddisk innan den till sist prövar starta från SSD:n och då fungerar det och Windows hoppar igång.

Dubbelkolla boot ordningen i bios. Inte bara cd, hårddisk o.s.v. utan också i vilken ordning hårddiskarna ligger, vilket ibland ligger i en annan meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linzor:

Nu fungerade bootrec /fixmbr men när jag skrev in bootrec /fixboot stod det att det inte hittade elementet?
Men jag testade ändå att starta windows utan skivan fast det stod så, det fungerade med när det kom till vilka enheter den ska boota från så tar det väldigt lång tid innan den liksom hittar windows 7, men när windows väl började ladda gick de undan. Kan de va den där fixboot saken som kan vara felet då eller?

Har du sedan korrigerat boot-ordningen så att ssd'n ligger först?

edit: Du klarar dig utan den där fixboot. Tror jag läst om några som faktiskt fått datorn att stanna längre vid bios pga. SSD. Minns inte om de hittade en bra anledning.

Permalänk
Medlem

Tack alla som har hjälpt mig denna afton, jag listade ut det till sist då ni sa att jag skulle kolla ordning osv, så jag tänkte ifall jag bytte sata ports plats kanske de hjälper och minsann det hjälpe jävla.

tack tack!