Permalänk
Medlem

Avbruten kondensator GA-970A-DS3

Hejsan,

råkat ur för ett litet missöde då jag var tvungen att garantera mig om att det nya grafikkortet inte passade i chassit. Tyvärr råkade jag komma åt en, vad jag tror är en kondensator på moderkortet, i utkanten på PCI-E 16x-porten. Såg att den var böjd och den ramlade av vid beröring.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4122#ov
Finns bild på denna sida som man kan zooma in på, silvriga, runda saken till vänster om de bägge som är ovanför PCI-e-porten.

Datorn startar mot all förmodan oavsett men vilka konsekvenser kan jag vänta mig i det långa loppet?
Har kondensatorn här på skrivbordet och det såg ut som piggarna var kvar på moderkortet, ska man försöka sig på att löda tillbaka den? Känns som det orsakar mer skada än nytta.
Går det få reda på vad den är till för, givetvis torde allt vara viktigt då det sitter där.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste skaffa en likadan (ny, hel, samma typ och värden) och löda dit. De behövs för kortets strömförsörjning och stabilitet. Det finns oftast extramarginaler så fungerar det nu, kommer problemen troligen starta så fort kortet åldrats lite, men problemen kan lika gärna dyka upp direkt beroende på hur mycket grafikkortet belastar porten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Irriterande, tyvärr besitter jag inte de lödningskunskaper som krävs för att få det bra. Om man fortsätter köra som nu, finns det risk att andra komponenter tar skada om moderkortet skulle braka ihop?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suddet:

Irriterande, tyvärr besitter jag inte de lödningskunskaper som krävs för att få det bra. Om man fortsätter köra som nu, finns det risk att andra komponenter tar skada om moderkortet skulle braka ihop?

Ja, eftersom strömförsörjningen påverkas, men det finns en massa okända faktorer som avgör risken. Jag skulle iaf aldrig köra med det men har ju också utrustningen och delar för att byta, så det är lätt för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vilket är enklaste sättet att identifiera en kondensator?
Står 5KR13, en ring inuti ett c 100, är det kapacitans? samt 6,3v.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suddet:

Vilket är enklaste sättet att identifiera en kondensator?
Står 5KR13, en ring inuti ett c 100, är det kapacitans? samt 6,3v.

Man måste ta reda på märke, gå till deras site, identifiera serien, läsa databladet och sedan skaffa en med liknande ESR och rippeltålighet (främst) samt då givetvis samma eller högre spänningstålighet samt ungefär samma kapacitans.

Troligen är det en låg-ESR polymerkondensator, men kan vara vanlig elektrolyt. Är den ytmonterad eller genomgående ben måste ju också vara rätt. Höjden kan ha betydelse så att den inte tar i grafikkort.

Lägg upp tydliga närbilder om du vill att jag ska försöka leta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var bor Suddet? Det är med stor säkerhet som multiman säger en aluminium polymer elektrolyt. Vad det gäller märkningarna är C100 värdet kondensatorn. C är väl här skrivet som ett C med en prick i och är tillverkarens logotyp. Vad märkningen betyder är lite svårare. Antagligen handlar det om antal microfarad så din kondensator är 100µF 6.3V och ersätts med i stort sett vilken annan polymerkondensator som helst bara den har rätt storlek.

typ denna eller liknande: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-141-64&t...

Om du bor i Stockholm med omnejd skulle jag kunna fixa det åt dig.

Permalänk
Avstängd

om du har nån radio-tv affär i närheten där dom reparerar saker så tar nog inte dom många kr för att löda dit en konding om du inte vill göra det själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w