Vad för Programmeringsspråk ska jag lära mig nu?

Permalänk
Medlem

TimmyRosen sa exakt allt på tema webbutveckling som behövde sägas, tack Timmy för ett kanoninlägg!

Mighty Nerd: Jag skulle säga att Programmering är ett lite vidare begrepp än kodning, där programmering kan åsyfta en större del av utvecklingsfasen med testning mm när kodning specifikt åsyftar kodskrivandet/implementationen. Dock är det som du sa slang att säga kodning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av SaP:

TACK!!!!, Ska följa ditt råd , känns lite småsurt när man är på väg till Norge nu:/, Men tog mig mig datorn:), Du gav mig Exakt det jag behövde, Känns otroligt skönt när jag läste ditt inlägg, Tack!!, Har bara en fråga till, När du jobbar som webbutvecklare, Blir de så att du bara jobbar för ett företag?, eller för flera samtidigt??, Och hur mycket tjänar man? Bryr mig inte så jätte mycket om det, gäller och prioritera:)

Varsågod, tyckte att någon behövde styra upp det hela lite och ge dig vad du vill ha

Jag jobbar oftast med flera kunder samtidigt, så det gäller ju att prioritera efter deadlines, men det är inget man tänker på utan det kommer man in rätt lätt i.

Jag har en fast lön (inte timlön alltså) så jag får alltid lika mycket i lön oavsett hur mycket jag jobbar. Så det är ju rätt soft, kan ju också jobba hemifrån och så ibland om jag känner för det. Detta får man ju inte utnyttja allt för mycket dock, utan man får se till att hålla bossen nöjd Lönen brukar ligga någonstans emellan 22000-28000 per månad (inkl min), så det är ju inte överdrivet mycket, men det är ju betydligt mer än alla mina kompisar i samma ålder som jobbar på McDonalds Sen får man ju tänka på att det är ett rätt soft jobb. Man sitter på ett kontor med schysta medarbetare som sysslar med samma grejjer, man står ju inte ute i kylan och sliter liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

En DDOS-attack gör man med hjälp av många datorer som helt enkelt ansluter till en server vilket gör att servern inte klarar av lasten. Detta ÄR OLAGLIGT och borde således inte diskuteras här, och du borde verkligen inte göra det. Förstår inte varför man skulle vara intresserad av en sådan grej...

Precis, sluta snacka DDOS då det är olagligt och inte hör hemma på detta forum.

Jag har kört DDOS attacker mot min egna server, det är inte olagligt och kan diskuteras på detta forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

4. Än så länge så har du endast arbetat lokalt utan någon connection till en server, så det är det väl läge att sätta sig in i nu. För webbutveckling så skulle jag säga att mitt personliga favoritspråk för backend-utveckling är PHP. Så jag rekommenderar starkt att du struntar fullkomligt i vad alla andra sagt om C# Ruby, Java osv då PHP är ett språk som faktiskt är designat just för webbutveckling.

PHP är allt annat en designat, det är en drös samling av många metoder av olika standarder. Det finns ingen design alls i PHP, inte heller struktur på något i huvud taget, Finns massvis med metoder som redan gör lika samt lite till som andra metoder, finns metoder.

PHP vart heller inte precis designat för web i åtanke utan det var en samling små metoder för att underlätta att skriva ihop en gästbok som sedan har vuxit.. T.ex. Största bristen är PHP's hantering av UTF-8... De har ingen hantering i huvud taget. Det finns bibliotek för att plåstra på problemen men det löser inte allt. Bra läsning om det ämnet hittar du här http://www.phpwact.org/php/i18n/utf-8 doc löser det inte alla problem men de flesta vanliga i alla fall. Vist de flesta lär aldrig stöta på dessa då de enbart gör sidor för ett litet språk eller av mindre komplex struktur men aja, detta är ändå en allvarlig brist beroende på vad du gör, speciellt för webben.

Sedan andra jobbiga problem är just namn standarder, varför heter str_split just str_split? och strlen just strlen? Vart kom _ ifrån, varför har vissa metoder _ varför har vissa metoder inte _ o.s.v.

Detta har de dock börjat fatta åt andra sidan och börjar röra runt i PHP men det kommer ta dom åratal att fixa alla sina design brister som PHP har.

Men vist PHP kan vara ett bra val att börja med, det är lätt att komma igång t.ex. Men kalla inte PHP designat för web, för PHP är total avsaknad av just design.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av BlasteRs:

Jag har kört DDOS attacker mot min egna server, det är inte olagligt och kan diskuteras på detta forumet?

DDOS attacker är numera olagliga i Sverige.

prop. 2006/07:66

http://www.idg.se/2.1085/1.105628

Tro mig, de är olagliga.

Tänker dock inte svara på framtida citat...

Ha det!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

PHP är allt annat en designat, det är en drös samling av många metoder av olika standarder. Det finns ingen design alls i PHP, inte heller struktur på något i huvud taget, Finns massvis med metoder som redan gör lika samt lite till som andra metoder, finns metoder.

PHP vart heller inte precis designat för web i åtanke utan det var en samling små metoder för att underlätta att skriva ihop en gästbok som sedan har vuxit.. T.ex. Största bristen är PHP's hantering av UTF-8... De har ingen hantering i huvud taget. Det finns bibliotek för att plåstra på problemen men det löser inte allt. Bra läsning om det ämnet hittar du här http://www.phpwact.org/php/i18n/utf-8 doc löser det inte alla problem men de flesta vanliga i alla fall. Vist de flesta lär aldrig stöta på dessa då de enbart gör sidor för ett litet språk eller av mindre komplex struktur men aja, detta är ändå en allvarlig brist beroende på vad du gör, speciellt för webben.

Sedan andra jobbiga problem är just namn standarder, varför heter str_split just str_split? och strlen just strlen? Vart kom _ ifrån, varför har vissa metoder _ varför har vissa metoder inte _ o.s.v.

Detta har de dock börjat fatta åt andra sidan och börjar röra runt i PHP men det kommer ta dom åratal att fixa alla sina design brister som PHP har.

Men vist PHP kan vara ett bra val att börja med, det är lätt att komma igång t.ex. Men kalla inte PHP designat för web, för PHP är total avsaknad av just design.

PHP är visst designat för just webbutveckling, då webbutveckling är det ENDA man kan använda PHP till, så vad föreslår du annars? PHP hanterar UTF-8 alldeles utmärkt bara man vet hur man ska göra, vilket du uppenbarligen inte gör. Ja, att vissa funktioner (inte metoder) har ett understreck i namnet och andra inte måste ju vara något av det värsta som finns inom PHP, eller hur?

personangrepp bortredigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

DDOS attacker är numera olagliga i Sverige.

prop. 2006/07:66

http://www.idg.se/2.1085/1.105628

Tro mig, de är olagliga.

Tänker dock inte svara på framtida citat...

Ha det!

DOS räknas (enligt åvanstående artikel) som dataintrång, att DDOS:a sin egen dator skulle då vara olagligt på samma sätt som att hacka sin egen dator (vilket det inte). Skulle man jämföra detta mot den "riktiga" världen så är det inte olagligt att hugga sig själv med en kniv, men är olagligt att hugga andra med kniv.

DOS använd ofta som ett verktyg för att testa hur välbyggd mjukvara man har och liknande, tex hur många requests min webbserver kan ta innan den börjar bli seg och inte kan hantera mer. Att ALL form av DOS skulle vara olagligt vore som att inte tillåta knivar för att vissa använder de för "onska".

Nej, nu tycker jag vi lämnar DDOS, denna tråden handlar om någonting helt annat.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Av det lilla jag förstod av dina lågstadiemässiga skrivkunskaper så påstår jag att du inte kan ha mer fel. PHP är visst designat för just webbutveckling, då webbutveckling är det ENDA man kan använda PHP till, så vad föreslår du annars? PHP hanterar UTF-8 alldeles utmärkt bara man vet hur man ska göra, vilket du uppenbarligen inte gör. Ja, att vissa funktioner (inte metoder) har ett understreck i namnet och andra inte måste ju vara något av det värsta som finns inom PHP, eller hur?

Men eftersom du kan PHP så bra, vill gärna se en implementation i PHP där du löser hantering av t.e.x en string compare där du gämför olika strängar. T.ex. ska den hantera att klara av att jämföra en text med fullwidth karaktärer och halfwidth karaktärer och detta ska ge en match. Notera detta är inte en BYTE compare utan det är en string compare. Om du löser detta så tar jag väldigt emot tipset då du säger att du kan hantera UTF-8. Detta är bara ett av ganska många krångliga UTF-8 problem, Kan ge dig fler om du så önskar då du värkar kunna hantera detta.

Sedan kan man använda PHP till långt mycket mer en web.... Du kan göra desktop applikationer. Det finns inga gränser med vad du kan göra. Bara för att ett språk enbart har en inriktning som standard betyder inte att den inte kan göra annat, och det betyder inte att den gör det bra heller. Du har t.ex. en implementation av dekstop för Windows med PHP här http://winbinder.org/ dock detta är inget vanligt förekommande men som jag sa PHP används inte enbart för web.

Andra saker som används hyfsat är just att skriva skript i PHP för att utföra vissa batch jobb, vist pyton och perl o.s.v är mer vanligt använt för detta men PHP hanterar detta totalt utmärkt. T.ex. har du redan en webbsida eller tjänst skriven i PHP och med bra objekt orienterad struktur kan du lätt skriva batch jobb för att underhålla din data i just PHP och på så vis återanvända kod.

svar på personangrepp borttaget
Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Tackar för personangrepp. Bara så du vet så har du fel återigen på alla punkter.

Men eftersom du kan PHP så bra, vill gärna se en implementation i PHP där du löser hantering av t.e.x en string compare där du gämför olika strängar. T.ex. ska den hantera att klara av att jämföra en text med fullwidth karaktärer och halfwidth karaktärer och detta ska ge en match. Notera detta är inte en BYTE compare utan det är en string compare. Om du löser detta så tar jag väldigt emot tipset då du säger att du kan hantera UTF-8. Detta är bara ett av ganska många krångliga UTF-8 problem, Kan ge dig fler om du så önskar då du värkar kunna hantera detta.

Sedan kan man använda PHP till långt mycket mer en web.... Du kan göra desktop applikationer. Det finns inga gränser med vad du kan göra. Bara för att ett språk enbart har en inriktning som standard betyder inte att den inte kan göra annat, och det betyder inte att den gör det bra heller. Du har t.ex. en implementation av dekstop för Windows med PHP här http://winbinder.org/ dock detta är inget vanligt förekommande men som jag sa PHP används inte enbart för web.

Andra saker som används hyfsat är just att skriva skript i PHP för att utföra vissa batch jobb, vist pyton och perl o.s.v är mer vanligt använt för detta men PHP hanterar detta totalt utmärkt. T.ex. har du redan en webbsida eller tjänst skriven i PHP och med bra objekt orienterad struktur kan du lätt skriva batch jobb för att underhålla din data i just PHP och på så vis återanvända kod.

PHP är som du säger ett dåligt designat språk, det betyder dock inte att det är oanvändbart, snarare tvärt om. Facebook är till exempel skrivet i PHP, om än kompilerat till C.

Något jag tycker alla som utvecklar i PHP borde läsa är denna "artikel": http://me.veekun.com/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-des.... Den går igenom några av de riktigt dåligt designade sakerna i PHP, men du borde inte läsa det för att kunna sitta o säga "Fan va PHP är dåligt" eller "Detta är ju bara skitsaker" utan istället för att lära sig. Det är sånna här småsaker som gör just DIG till en expert i PHP. Att lära sig manipulera bilder och skriva ett forum kan i princip vem som helst göra, men att göra det bra är svårare.

svar på personangrepp borttaget
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Med natur så får du en väldigt bred grund, och det går även ibland att välja till programmering. Programmeringen på gymnasiet går man igenom på 2 föreläsningar på Högskolan.

Tjurskit! Vi har runt 300 timmar programmering. Plus många många timmar digitalt skapande då vi skapar spel.

Permalänk
Skrivet av SaP:

Jag har gjort en hemsida, Fast inte ett ens nära avancerad,Så jag tror nog jag Ska bli sjukt bra på det innan jag börjar med något annat språk även om jag har lust ibland (Hehe)

Haha, Ja koda/programmera är roligare än man tror, Men en fråga vad är skillnaden på koda och programmera?

Får jag även fråga om du var medelmåttig i skolan eller var du ett "Geni"?

Tack och detta Det viktigaste är att lära sig programmera, inte lära sig programmera i ett specifikt språk var mycket bra sagt, Ska jag verkligen ta till lära.

System utveckling då gör du saker till Windows t ex och Spelutveckling, får man göra t ex Ios spel/Android spel??

Och till alla jag har citerat,

Två saker jag behöver hjälp med,

1. Tips på bra Gymnasium? Överallt i hela Sverige, Vill helst att det ska vara bra och skriv gärna lite om vad du tycker om det

2.Har hittat denna sida som jag kan lära mig HTML/CSS På https://developer.mozilla.org/en-US/ Har gjort klart Codecadamy.
3. Jag förstår verkligen inte hur det fungerar mellan HTML/CSS.

Du skriver din rader och annat i din HTML fil, Men gör du din CSS fil på t ex Notepad++ eller va?

Någon som kan förklara bra för mig ?

Har ni några tips på sidor som kanske är mer "avanverade"?

Sedan ville jag bara tacka för hjälpen, Det betyder något enormt för mig, Det värmer verkligen i hjärtat när jag tänker på det

1. Det är ingen skillnad mellan att koda eller att programmera? Tror jag.
2. Ett bra gymnasium är LBS skolorna, finns i 12 orter i Sverige, har extremt bra undervisning och många tekniska linjer att välja mellan som till exempel arkitektur och spelutveckling.
3. Systemutveckling gör hemsidor, appar och program, spelutvecklare gör spel.

Permalänk
Skrivet av SaP:

Hej, återigen!
[B]
2. Vad är egentligen Java? Vad gör man med Java?

6. Finns det något sätt att lära sig programmering utan en Android mobil?

Svarar på det jag kan något om:

2. Java är ett programmeringsspråk som kan användas till lite av varje.

6. Klart det går att programmera utan en Android mobil, det är bara att skriva program för något annat, t.ex. PC.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tjurskit! Vi har runt 300 timmar programmering. Plus många många timmar digitalt skapande då vi skapar spel.

Nej, det är just det det inte är. På högskola/universitet gås allt igenom snabbare och bättre(oftast). Det är, enligt mig i alla fall, mycket mer värt att läsa natur på gymnasiet och sedan ta programmering på högskola/universitet.

Permalänk
Skrivet av betan:

Nej, det är just det det inte är. På högskola/universitet gås allt igenom snabbare och bättre(oftast). Det är, enligt mig i alla fall, mycket mer värt att läsa natur på gymnasiet och sedan ta programmering på högskola/universitet.

Varför är det mer värt att gå natur? Teknik kommer in på högskola/universitet, så varför ha biologi 200 timmar i veckan för att kunna programmera i framtiden, när man kan gå teknik, och faktiskt hålla på med programmering i tre år, för att sedan fortsätta på högskola/universitet?

Jo visst, du kan säkert komma in på KTH eller Chalmers med din natur inriktning om du nu vill det, men man kan komma in på ett vettigt universitet med en teknisk utbildning.

Permalänk
Skrivet av betan:

Nej, det är just det det inte är. På högskola/universitet gås allt igenom snabbare och bättre(oftast). Det är, enligt mig i alla fall, mycket mer värt att läsa natur på gymnasiet och sedan ta programmering på högskola/universitet.

Jag har läst natur med matematik och datainriktning. Idag studerar jag till civilingenjör i datateknik. Min uppfattning är den att det är onödigt att läsa programering i gymnasienivå. Programeringen på universitet ger mycket god teoretisk och praktisk kunskap, till skillnad från programeringen på gymnasiet som knappt introducerar vad programering är.

Programering på gymnasiet är dock bra då det är kul och mycket enkelt att prestera MVG på.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Jag har läst natur med matematik och datainriktning. Idag studerar jag till civilingenjör i datateknik. Min uppfattning är den att det är onödigt att läsa programering i gymnasienivå. Programeringen på universitet ger mycket god teoretisk och praktisk kunskap, till skillnad från programeringen på gymnasiet som knappt introducerar vad programering är.

Programering på gymnasiet är dock bra då det är kul och mycket enkelt att prestera MVG på.

Jag har också läst natur med inr. matte/data och valde till mycket programmering. Så är absolut inte emot att läsa programmering på gymnasienivå. Utan att, som du säger, studera programmering på högre nivå resulterar i en bättre grund.

Skrivet av LinusNeuman:

Varför är det mer värt att gå natur? Teknik kommer in på högskola/universitet, så varför ha biologi 200 timmar i veckan för att kunna programmera i framtiden, när man kan gå teknik, och faktiskt hålla på med programmering i tre år, för att sedan fortsätta på högskola/universitet?

Jo visst, du kan säkert komma in på KTH eller Chalmers med din natur inriktning om du nu vill det, men man kan komma in på ett vettigt universitet med en teknisk utbildning.

Visst, om man nu ser till att läsa teknik så att det går att plugga vidare. Jag tycker att det är bra att kunna ha möjligheten att läsa på en utbildning som kan ge en master. Det ger fler valmöjligheter efter gymnasiet och sedan i arbetslivet. Biologin är allmänbildande, den är inte heller speciellt svår på gymnasienivå.

Permalänk
Skrivet av betan:

Visst, om man nu ser till att läsa teknik så att det går att plugga vidare. Jag tycker att det är bra att kunna ha möjligheten att läsa på en utbildning som kan ge en master. Det ger fler valmöjligheter efter gymnasiet och sedan i arbetslivet. Biologin är allmänbildande, den är inte heller speciellt svår på gymnasienivå.

Alla tekniklinjer idag är högskoleförberedande, för fan, det är större delen av gymnasie linjerna idag.

Men man kanske inte vill ha fler möjligheter? Efter teknik så kan du välja det mesta, kan hända att du måste välja till matematik D.

Det handlar inte om svårigheten på biologin, det handlar om att det är så _jävla_ mycket på en och samma gång, vilket jag glädjer mig över att jag inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

En DDOS-attack gör man med hjälp av många datorer som helt enkelt ansluter till en server vilket gör att servern inte klarar av lasten. Detta ÄR OLAGLIGT och borde således inte diskuteras här, och du borde verkligen inte göra det. Förstår inte varför man skulle vara intresserad av en sådan grej...

Precis, sluta snacka DDOS då det är olagligt och inte hör hemma på detta forum.

Det är inte olagligt att snacka om DDOS-attacker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Det är inte olagligt att snacka om DDOS-attacker.

Felquote?

Det är inte olagligt att diskutera fildelning heller... Jag tycker att det helt enkelt inte hör hemma här att diskutera saker som DDOS som är till för att förstöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Hej. Jag är 19 år och jobbar som webbutvecklare (vilket jag antar att du vill bli) på en reklambyrå och har kollat igenom vad folk skrivit här i tråden, och visst, det finns väl en eller två här som känner till branchen, men är du smart så struntar du i vad alla andra skrivit och lyssnar noga på mig nu, då jag fick jobb direkt efter gymnasiet och kommer nu berätta för dig vad du behöver kunna för att uppnå samma sak.

1. Skit i alla andra språk och lär dig HTML5 & CSS3 till den grad att du kan skapa en hemsida utifrån en design utan hjälp av guider etc. Försök undvika att använda bilder i din uppbyggnad, CSS3 erbjuder väldigt många sätt att skapa attraktiva former och element, t.ex runda hörn och gradients etc. Du kan t.om animera med CSS nu. Dock är grundläggande kunskaper i Photoshop aldrig en dålig sak, så det rekommenderar jag också att du skaffar.

2. Glöm allt som handlar om olika ramverk etc.. Såg någon som sa att du skulle lära dig Ruby on rails. Gör INTE det. Se ett ramverk som genvägar i språkstrukturen, och börjar du använda ramverk det första du gör så kommer du aldrig förstår hur själva språket är uppbyggt och hur du skriver riktig syntax.

3. När du behärskar HTML & CSS, så skulle jag personligen sätta mig in i Javascript. Javascript är inget serverside-språk utan ett skript-språk som körs lokalt i din webbläsare. Med Javascript kan du får saker att hända lite på din hemsida, t.ex få saker att röra på sig, byta färg, snurra runt, visas/döljas osv... Du får lite liv på din hemsida helt enkelt. Javascript är ett väääääldigt brett språk, så det kommer ta ett tag för dig att behärska det och förstå dess syntax fullständigt. Om det tar kanske nån vecka för dig att lära dig HTML & CSS så kommer det ta betydligt längre tid med javascript, och i början så kommer du stirra på koden och bara: "Alltså... vaah?", men när du väl kommit över den där tröskeln där du förstår hur språket skall skrivas så kommer resten flyta på rätt enkelt.

4. Än så länge så har du endast arbetat lokalt utan någon connection till en server, så det är det väl läge att sätta sig in i nu. För webbutveckling så skulle jag säga att mitt personliga favoritspråk för backend-utveckling är PHP. Så jag rekommenderar starkt att du struntar fullkomligt i vad alla andra sagt om C# Ruby, Java osv då PHP är ett språk som faktiskt är designat just för webbutveckling.
Om du nu har lärt dig Javascript hyfsat bra så kommer grunderna i att skapa variablar, arrayer, loopar osv inte att vara särskilt främmande för dig. Syntaxen skiljer sig vagt i t.ex att du inte behöver definera en variabel med "var" utan endast behöver skriva:

$variabel = 'Hej';

så har du skapat en variabel som innehåller string-värdet "Hej". Skulle du sen skriva:

echo $variabel;

så skulle ordet "Hej" dyka upp på skärmen.

PHP är som sagt ett serverside-språk och det körs inte i din webbläsare utan koden läses och tolkas utav PHP-programvaran som är installerat på din server och som sedan skickar tillbaka rätt data till din webbläsare. Det krävs alltså att PHP är installerat på servern du kör emot. Så du kan inte skapa en php-fil som heter "index.php" och sedan öppna den i webbläsaren och förvänta dig att det fungerar.
Det du kan göra dock och som jag rekommenderar är att du laddar ner WAMP (windows) eller MAMP (mac). Denna programvaran fungerar som en virtuell server och gör att du kan arbeta med serverside-programmering lokalt, du kan t.om med arbeta med databaser (MySQL).
PHP är liksom Javascript också ett väldigt brett språk och du kommer förmodligen aldrig att lära dig alla dess finesser och funktioner.
Nu tänker du nog, vad fan är ett serverside-språk och vad kan man göra med det som man inte kan göra med Javascript? Jo, då javascript aldrig kan kontakta servern så är din hemsida instängd, kan man säga. Med PHP kan du få kontakt med servern, som du kanske har en databas på och då hämta information ifrån den databasen. Det är precis så t.ex SweClockers här gör i detta forumet. De använder ett serverside-språk och kontaktar databasen och hämtar alla forumposter just för denna tråden. Javascript klarar inte av detta.

5. Om du nu följer mina råd här och lär dig språken i denna ordningen så kommer du bli en mycket duktig webbutvecklare. Det viktiga är bara att du lär dig hur kopplingarna fungerar mellan språken samt servern. När du lärt dig hur dessa språk fungerar och kan skriva funktionell kod med korrekt syntax så kan du först då börja sätta dig in i ramverk. Jag vill bara att du vet hur språket ser ut i grunden först, därför är det extremt viktigt att lära sig utan ramverk i början.

Edit: Det spelar absolut ingen roll vilken programvara du använder för att skriva din kod i, du kan skriva din kod i vanliga notepad om du så vill. Själv använder jag Sublime Text 2, och rekommenderar det starkt.
Om du är ute efter lite video-tutorials så skulle jag rekommendera TheNewBoston. Han gör tutorials om allt möjligt egentligen men hans språkkunskaper är sinnessjuka och han lär ut på ett väldigt bra sätt. Han har kurser där han lär ut både HTML5, CSS, JavaScript, PHP & MySQL. Kan du alla dessa språken så kan du skapa vilken hemsida du vill.

Lycka till!

Först måste jag bara fråga vad "genvägar i språkstrukturen" är. Och vad är ett "brett" språk?

Dessutom, varför tycker du PHP är bättre än Ruby (on Rails)? Kan du Ruby, Java, Python, C#, osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Felquote?

Det är inte olagligt att diskutera fildelning heller... Jag tycker att det helt enkelt inte hör hemma här att diskutera saker som DDOS som är till för att förstöra.

Nu har jag inte följt diskussionen, men det kan vara intressant att diskutera även om det "är till för att förstöra".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Nu har jag inte följt diskussionen, men det kan vara intressant att diskutera även om det "är till för att förstöra".

Jag förstod bara inte vem det var du citerade, mig veterligen har det inte funnits någon diskussion ang. DDOS.

Är väl lite OT, men enligt min mening finns DDOS bara till för att förstöra. Man kan väl diskutera att det kan användas i ett gott syfte, men isåfall det kan ett vapen också användas i gott syfte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SaP:

Hej, återigen!

Kan börja med och säga en sak, Har gjort en liknande tråd för 1 månad sedan, Varför jag gör en Nu Är på grund av att jag har lärt mig mer om programmering och behöver hjälp igen.

Jag kan också presentera mig om ni inte känner igen mig:

Mitt namn är Julius en 14 år gammal liten pojke, han brukar oftast sitta framför vid datorn och lära sig programmering alt Koda medan hans kompisar sitter och spelar datorspel. Hehe.

Under den 1 senaste månaden har jag börjat med programmering och de språk jag har lärt mig i grunderna är två stycken den ena är (Python, Kan inte jätte mycket.)och (HTML/CSS, Började med det för en vecka sedan.)

Då undrar jag några saker som jag hoppades på om ni kunde unna er en liten tid och besvara på dessa?

1. Jag har ju som sagt lärt mig om grunderna i HTML/CSS och vill nu fördjupa mig ännu mer men hittar ingen riktigt bra sida som passar mig, (Har gjort klart kursen på codecademy). Så ni skulle inte kunna ge mig några tips? Har en jättebra idé, Om en hemsida som jag tror skulle göra succé

2. Vad är egentligen Java? Vad gör man med Java?

3. Vill även göra en server, Låt oss säga en Minecraft server, Hur går jag tillväga?, Något speciellt språk jag behöver kunna?

4. Jag ska börja 9:an nästa år, bor i örebro, Men vill gå på ett bra men ändå roligt gymnasium här i Sverige, Jag skulle uppskatta tips, Men vill helst att ni berättar vad ni får göra på dagarna, Vad ni lär er, Och vart det är., Vill söka till något gymnasium som har ett teknikprogram.

5. Förklara vad PHP/ HTML5 Är

6. Finns det något sätt att lära sig programmering utan en Android mobil?

Kommer säkert uppdateras idag om jag glömt bort någon.

Då finns det väl bara en sak kvar?,

Tack så hemskt mycket för att du orkade lägga din tid på att besvara mina frågor.

//SaP

Ljud och bild skolan, har "Spelutveckling" och "Systemutveckling".

Kolla på www.lbs.se för att se vilken stad som är närmast.
Som elev på en LBS skola kan jag inte säga något annat än att de andra lokala skolorna pratar strunt om våran för de är avundsjuka.
Och alla som kommit hälsat på har velat byta till våran skola, är jätte nöjd med den och man får en fet dator också.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk

Java växer stort inom mobila enheter (notera att jag inte skrev telefoner). Annars kan man ju även lära sig Objective C men då är man lite mer bunden mot smartphones/Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Personangrepp och svar på dessa borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

PHP är som du säger ett dåligt designat språk, det betyder dock inte att det är oanvändbart, snarare tvärt om. Facebook är till exempel skrivet i PHP, om än kompilerat till C.

Något jag tycker alla som utvecklar i PHP borde läsa är denna "artikel": http://me.veekun.com/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-des.... Den går igenom några av de riktigt dåligt designade sakerna i PHP, men du borde inte läsa det för att kunna sitta o säga "Fan va PHP är dåligt" eller "Detta är ju bara skitsaker" utan istället för att lära sig. Det är sånna här småsaker som gör just DIG till en expert i PHP. Att lära sig manipulera bilder och skriva ett forum kan i princip vem som helst göra, men att göra det bra är svårare.

Finns en anledning varför jag inte länkar den guide också, mycket där stämmer, men också mycket där stämmer inte alls ( eller längre ) så tycker inte den är precis ett bra grund till alla problem PHP har så som sagt va mycket är felaktigt även om mycket är rätt.

Sedan vill jag punktera att nog kan jag PHP, har utvecklat i det i över 10 år. Skrivit ganska tunga saker under PHP också, dock i dagsläget gör jag ingen ny utveckling i PHP alls, enbart underhåll på grund av de krav vi har på mig och brister i språket. Men vist finns saker jag i dagsläget fortfarande hade skrivit i PHP om jag hade gjort dom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av timmyrosen:

Javascript är inget serverside-språk utan ett skript-språk som körs lokalt i din webbläsare.
...
PHP är som sagt ett serverside-språk och det körs inte i din webbläsare utan koden läses och tolkas utav PHP-programvaran som är installerat på din server och som sedan skickar tillbaka rätt data till din webbläsare.

En enkel "hello world" webbserver skrivet i JavaScript

var http = require('http'); http.createServer(function (req, res) { res.writeHead(200, {'Content-Type': 'text/plain'}); res.end('Hello world!'); }).listen(8080);

Starta via node.js (ett väldigt populärt ramverk för server-side Java-script som kan användas till att skapa sidor som kan hantera enorm last). Du kan nu "surfa" in på port 8080 och får då en sida med texten "Hello world!". Använder man "cluster" modulen i node.js är det relativt enkelt att skapa server-programvara som skalar brutalt bra på många CPU-kärnor, det är svårt att skriva ett C++/Java/C# program som är lika bra framförallt om servern har flera CPU-socklar.

Enkelt program i PHP5

<?php function fib($n) { if ($n < 2) return $n; return fib($n-1) + fib($n-2); } $n = 30; echo "fib(" + $n + ") = " + fib($n) . "\n"; ?>

Kör via PHP CLI

$ php hello.php fib(30) = 832040

JavaScript är ett språk som bl.a. används för client-side scripting i webbsidor, men det används även för server side scripting bl.a. av LinkedIn & Microsoft (node.js stöds i Azure).

PHP5 kan används som vilket språk som helst, även för att skriva "vanliga" program. Men kan tänka mig rätt många språk som är bättre lämpade för "vanliga" program, Ruby och Python för att nämna två alternativ.

Och angående Java som utdöende språk... Java och C är de två överlägset mest använda språket idag, båda dessa är långt vanligare än t.ex. C# (som dock är väldigt vanligt i Sverige). Java används dels i högpresterande servers men är också det språk som de flesta Android-applikationer utvecklas i (och det går rätt bra för Android just nu). Skulle säga att Java är ett väldigt lämpligt språk att starta med då det är ett lättare språk än t.ex. C++ och C#, men det är också en plattform som fungerar på alla populära OS.

Edit: Beskrivning av statist vs dynamiskt typade språk som gjordes ovan var inte helt korrekt.

Det första man ska inse är att typ-system klassas i två riktningar
statiskt <-> dynamiskt
start <-> svagt

många blandar ihop dessa koncept och beskriver dynamiskt typade språk som svagt typade. Dessa två koncept är ortogonala, statiskt/dynamiskt är (nästan) helt binärt medan start/svagt är mer gradvis.

I ett statiskt typat språk måste alla typer vara kända vid kompileringstillfället, endera genom att man explicit talar om typen (som krävs i t.ex. Java) eller att kompilatorn kan lura ut vilken typ det måste vara (Haskell fungerar så, i C# och C++11 kan man skriva "var" resp, "auto" för att specificera att kompilatorn ska lura ut typen).
Java:

void foo(int x) { System.out.println(x); } foo(1); // ok foo("kalle"); // kompilerar inte då det är fel typ

I ett dynamiskt typat språk räcker det om typen är känd först när programmet körs, en viss variabel/parameter kan under programmets livstid ha olika typ.
Python:

def foo(x): print x foo(1) # ok, formella parametern 'x' är ett heltal foo("kalle") # ok, formella parametern 'x' är nu en sträng

I ett starkt typat språk går det inte att använda typ A i lägen där typ B krävs (undantaget är om A är en undertyp av B).
Ex: Python x=1+"1" # blir ett fel då 1 och "1" är olika typer

I svagt typade språk görs ofta försök att "automatiskt" konvertera en eller flera av variablerna till någon typ som gör att operationer blir "vettig".
Ex: PHP $x=1+"1"; # blir 2 då "1" först konverteras till siffran 1

Exempel på starka & statiskt typade språk: Haskell, Java, C++, C#(i alla fall innan någon festade till och uppfann "dynamic" som är nära nog lika illa som void* i C)
Exempel på svaga & statiskt typade språk: C (t.ex. alla pekartyper är implicit konverterbara till void* och vice versa, görs ingen skillnad på "enum" och heltal)
Exempel på svaga & dynamiskt typade språk: PHP, Perl
Exempel på starkt & dynamiskt typade språk: Ruby, Python, Clojure

Sedan finns det ett språk som inte riktigt kan bestämma sig: ObjC. Det är dels svagt/statiskt p.g.a. att det är ett strikt super-set av C, men det är också dynamiskt typat (lite osäker på vart man ska lägga styrkan) i sitt arv från SmallTalk...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag hamnade i denna tråd men jag var tvungen att skapa ett konto för att påpeka att Ruby är ett underbart språk och PHP är djävulen Lär dig Ruby och du kommer älska programmering.
Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHOEW:

Vet inte hur jag hamnade i denna tråd men jag var tvungen att skapa ett konto för att påpeka att Ruby är ett underbart språk och PHP är djävulen Lär dig Ruby och du kommer älska programmering.
Tack för mig!

Ruby har mutable strings. Det får mig att rysa.. (inte av välbehag)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teknocide:

Ruby har mutable strings. Det får mig att rysa.. (inte av välbehag)

Fast de funktioner/metoder som modifierar tillståndet på ett existerande objekt är väl markerade då de slutar med "!"

s="abc" S = s.capitalize # skapar en ny sträng "ABC" s.capitalize! # modifierar strängen som 's' refererar till

Det finns en väldigt bra anledning till varför man vill kunna ha "mutable" data: det leder till mycket snabbare algoritmer i vissa lägen. Se t.ex. Clojure där man infört "transient" (mutable state som man får använda inuti en funktion) då det kan bli flera tiopotenser snabbare.

Skulle säga att Ruby är Python "done right" (framförallt OO-delen). Men vill för den delen inte dissa Python som är ett väldigt trevligt språk (och som jag använder relativt i ofta i mitt arbetet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer