Skrivet av simon253:
Synd man inte har facebook längre så man hade kunnat gilla
@Widholm Du glömde Dustin
Och vill åter säga bra jobbat TS. angående att SVT tackade nej.. du tror inte "PLUS" skulle kunna var intresserade? fast dom har ju inte direkt nån del när dom pratar om fall som redan är lösta :/
Dock skulle ClickOk nog gå i konkurs ganska snabbt efter det.
Det var just Plus-redaktionen hos SVT jag kontaktade. De svarade aldrig på min förfrågan om ämnet var intressant för dem.
Visst kan Plus ta upp fall som är lösta. Att få ClickOk att gå i konkurs är inte mitt syfte med inlägget. Mitt syfte med inlägget är att upplysa om vad som händer när man gör ett köp och sedan får krav i efterhand på ytterligare betalning. Jag vill visa hur det hela går till och att det går att få rätt i en domstol om man lägger fram bevis för sin sak och inte enbart påstår något som inte kan bevisas.
Jag vill visa att Konsumentköplagen fungerar samt att även Avtalslagen reglerar ett köp. Just Avtalslagen kände jag inte till innan tvisten uppstod.
Skrivet av saturday_sun:
Tack så mycket för informationen och för ditt välskrivna inlägg om hur det går till att bestrida krav från ett företag! Ska tipsa min kollega som är konsumentrådgivare i Gislaveds kommun, om ditt fall.
Om din konsumentvägledare får användning av mina erfarenheter är det bara bra. Att dela med sig av sina erfarenheter innebär att man inte behöver "uppfinna hjulet fler än en gång".
Skrivet av Aka_The_Barf:
en annan stor fråga är vad exakt dom ville ha ut av det här? 10000kr är ju inte så mkt för ett större företag som clickok endå verkar vara och dessutom så kommer en trogen kund berätta för vänner samt spendera många gånger mer än 10000kr i en butik som de tycker om.
det här kan mkt väll leda till deras undergång.
EDIT: läste lite omdömen och du var inte den första dom lurat, tyvärr var det som jag befarade att de flesta inte orkade med det utan gav med sig och betalade.
Vad ClickOk ville få ut av rättegången kan jag inte svara på. Det svaret har ClickOk själva. Kom ihåg att de först uppgav att det nya dagspriset var 8700 kronor och att de ville ha mellanskillnaden mellan det jag betalat, 1800 kronor och det nya dagspriset. Det ger en mellanskillnad på 6900 kronor. När fakturan kom löd den på 10500 kronor, utöver det jag redan betalat. ClickOk höjde således "dagspriset" 8700 kronor till 10500 kronor och lät bli att reducera beloppet med det jag redan betalat.
Kravet hos Kronofogden var dock reducerat till 8800 kronor.
Skrivet av tackle:
Det där är rätt sjukt i rättssystemet egentligen.
Dom hävdar att det är IP-adresser, så ska den åtalade behöva förklara att det inte är det? Om den åtalade inte besitter den kunskapen skulle det då kunna gå så långt att domare köper det som sanning? Hemska tanke.
Jag fick lära mig under tvistens gång att en domstol inte tar hänsyn till rättens medlemmars kunskap i en rättegång. Domstolen tar enbart hänsyn till de faktiska omständigheter som råder under en rättegång. Om falsk bevisning läggs fram och motparten inte kan bevisa att den är falsk anses den vara berättigad som bevisning. Domstolen får inte lägga egna värderingar i en dom utan den skall bygga på all den bevisning som läggs fram och vad lagen säger om saken.
Såldes var jag tvungen att ta fram så mycket bevismaterial jag kunde för att stärka min sak i rätten. Det innebar att alla mina påstående jag förde fram också bevisades med skriftlig material. Jag framförde inte ett enda påstående utan att lägga fram skriftlig bevisning. ClickOk framförde ett flertal påstående utan skriftlig bevisning. Några av dem framförde de redan i sitt åtal, som att jag aldrig fått varken orderbekräftelse eller kvitto. Jag lade fram dessa som bevis på att ClickOks påstående var falska.
Skrivet av bud_bundy:
Mitt antagande. Tryckfelsnisse har varit ute på ClikOk och angivet ett kraftigt fel pris, när ts såg detta låga pris gjorde ts en megastor beställning och denna gick igenom och felet upptäcktes inte att leveransen var levererad.
Där jag är nyfiken om exakt vad ts beställde för vilket pris?
Liksom skulle det ha varit 2TB hårddiskar för 50kr styck eller så är det självklart att priset är felsätt, sedan hur vårt rättsväsende tolkar detta är en annan sak.
Nej, jag gjorde inte en megastor beställning med hänseende till att det skulle vara fel pris. Det fanns ett 15-tal butiker som sålde diskarna till ungefär samma pris. Någon misstanke från min sida om att priset skulle vara felaktigt fanns inte.
Här är länk till svar på din andra fråga:
Skrivet av zin_90:
Låter som du borde snacka med prisjakt och få dem att överväga att ta bort ClickOK från deras databas, för vem vill ha att göra med oprofessionella återförsäljare som inte tar ansvar. Synd att du inte kan föra ärendet vidare, hade gärna sett dem förlora igen och skämmas i media.
Konstigt dock att du inte fick någon ersättning för att de falskt anklagade dig, fyllde en falsk anmälan OCH slösade din tid. Kan bara tacka dig för denna upplysning, håller mig undan från detta företag och skall tipsa andra om det lika så.
Jag kontaktade Prisjakt och informerade dem om tvisten och att den gått till Tingsrätten. De svarade att deras regelverk reglerar för hur de hanterar ärenden som mitt. Att ett företag får negativa omdömen innebär inte per automatik att Prisjakt väljer att inte ha med dem i sitt system. Prisjakt bedömer företag ur rättsliga hänseenden och utifrån dem tar de ställning till hur de skall hantera sådana ärenden.
Jag har förståelse för Prisjakt eftersom Prisjakt måste agera seriöst, inte bara mot kunder utan även mot de företag som använder sig av Prisjakt.
Skrivet av Electrix:
Fixa felstavningen på företagsnamnet i trådens titel så ev. Googlare hittar tråden lättare!
Ändra till "Clickok.se"
Skickades från m.sweclockers.com
Tack för påpekandet!
Ser att, förmodligen en moderator, korrigerat misstaget. Jag tackar för hjälpen med denna korrigering!
Är det du som korrigerat min felstavning och dessutom ändrat till ClickOk.se ber jag att tacka dig personligen. Tack så mycket för hjälpen!
Skrivet av Minsc S2:
Jo jag reagerade också lite.
170 kr för en 1TB-disk är lite pengar, men inte för lite.
Däremot så verkade det som att ClickOK sen istället begärde närmare 1000:- för en 1TB disk, vilket åandra sidan är skrattretande högt, i synnerhet för en Hitachi-disk. (Hitachi's diskar är av tvivelaktig kvalité och därav ganska billiga.)
För att vara helt korrekt, beställningen bestod av 8 stycken diskar på 1TB för 170 kronor och 2 stycken 2,5" 500GB diskar för 130 kronor.
ClickOk påstår till Tingsrätten att "marknadspriset på 1TB Hitachi skulle vara 1600 kronor, d.v.s 10 gånger högre ungefär än vad jag betalade. Jag lade fram skriftlig bevis i rätten på att det påstående var falskt.