"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ett 7950 är ett väldigt bra kort som ger mycket för pengarna, framför allt om du gillar att överklocka, annars kan ett geforce 670 vara ett alternativ. Sen är asus det tystaste du kan hitta, men också lite dyrare. Nästan lika tysta men billigare är powercolor, gigabyte eller his. Där his är en av ytterst få som använder en radialfläkt, de låter vanligtvis mer (men his har lyckats göra en tyst) men är bra att ha om du inte har det bästa luftflödet i chassit eftersom det blåser ut varmluften i bakkant på en gång.

Tack för det snabba svaret! Men jag är tyvärr inte helt tillfredsställd.

Jag har aldrig överklockat något så jag har inga kunskaper alls om det, men det går ju alltid att lära sig! =D
Jag föredrar att det ska vara så tyst som möjligt eftersom jag är jäkligt trött på mitt gamla kort som varvar upp direkt man startar något som är lite mer krävande, så då lägger jag hellre några hundralappar extra och får något som verkligen fungerar!
Jag har väldigt bra luftflöde i mitt chassit så det är inga problem där!

En av anledningarna till att jag fastnade för just detta "ASUS HD7950 DCII" är för att det har 2st DVI och en HDMI. Jag använder för tillfället 2st datorskärmar via DVI och en TV via HDMI, så det skulle vara riktigt skönt att slippa krypa ner och byta kontakter hela tiden.

Vilken av dessa två är bäst rent prestandamässigt, vilket hade du/ni tagit och varför?
ASUS GeForce GTX 670
ASUS HD7950 DCII
670 har snabbare minne men bara 2GB, 7950 har 3GB men inte riktigt lika snabbt minne, 670 verkar populärare, 7950 verkar vara svalare och det är fabriksöverklockat.... Jag blir inte mycket klokare på alt sökande på egen hand tyvärr =/

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik J:

Tack för det snabba svaret! Men jag är tyvärr inte helt tillfredsställd.

Jag har aldrig överklockat något så jag har inga kunskaper alls om det, men det går ju alltid att lära sig! =D
Jag föredrar att det ska vara så tyst som möjligt eftersom jag är jäkligt trött på mitt gamla kort som varvar upp direkt man startar något som är lite mer krävande, så då lägger jag hellre några hundralappar extra och får något som verkligen fungerar!
Jag har väldigt bra luftflöde i mitt chassit så det är inga problem där!

En av anledningarna till att jag fastnade för just detta "ASUS HD7950 DCII" är för att det har 2st DVI och en HDMI. Jag använder för tillfället 2st datorskärmar via DVI och en TV via HDMI, så det skulle vara riktigt skönt att slippa krypa ner och byta kontakter hela tiden.

Vilken av dessa två är bäst rent prestandamässigt, vilket hade du/ni tagit och varför?
ASUS GeForce GTX 670
ASUS HD7950 DCII
670 har snabbare minne men bara 2GB, 7950 har 3GB men inte riktigt lika snabbt minne, 670 verkar populärare, 7950 verkar vara svalare och det är fabriksöverklockat.... Jag blir inte mycket klokare på alt sökande på egen hand tyvärr =/

Mvh Henrik

den stora fördelen med radeon 7950 är just att det går att överklocka enormt bra, i grundutförande är dock ett geforce 670 lite snabbare, men också som du sett någon hundring dyrare. 670 är dessutom strömsnålare och använder en nyare version av asus kylare som är lite smalare och tystare (misstolka inte detta som att den äldre tjocka versionen är högljudd, det är bara att den hamnar tvåa på listan ungefär). just den extremt tjocka kylaren är bra att ha vid överklockning av 7950.

å andra sidan är amd längre fram vad gäller flerskärmslösningar, med drivrutiner, profiler och andra inställningar. så, för dig tror jag ett 7950 är det bättre valet, även om du inte överklockar

edit: värt att tänka på är dock att grafikkorten går ganska mycket varmare när man kopplar in flera skärmar, så det är inte säkert att du tycker att ens ett asus-grafikkort är tyst, men det är som sagt bland det tystaste du kan komma. åtminstone så länge du inte smäller dit en extrem kylare själv som typ alpenföhn peter och använder egna stora tysta fläktar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

*CPU= FX-8350 @ 4.2ghz
*PSU= Antec HE 550W
*Moderkort= Asus M5A78L-M/USB3
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= Skyrim, Metro, Far Cry 3 m. fl.
*Vilken upplösning du spelar i= 1920x1080
*Din ungerfärliga budget= Runt 2500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?= Om det skär ner på prestanda så nej, annars ja, relativt.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Njae, nej.

Övriga fråga. Skulle det vara värt, om man bortser från kriterierna man har på ett grafikkort, att köpa ett begagnat GTX 670 windforce till detta rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

*CPU= FX-8350 @ 4.2ghz
*PSU= Antec HE 550W
*Moderkort= Asus M5A78L-M/USB3
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= Skyrim, Metro, Far Cry 3 m. fl.
*Vilken upplösning du spelar i= 1920x1080
*Din ungerfärliga budget= Runt 2500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?= Om det skär ner på prestanda så nej, annars ja, relativt.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Njae, nej.

Övriga fråga. Skulle det vara värt, om man bortser från kriterierna man har på ett grafikkort, att köpa ett begagnat GTX 670 windforce till detta rigg?

Hej!

Jag skulle välja HD7950. Skulle du vilja ha nVidia så är valet GTX 660 Ti, men det är lite sämre för samma peng.

Vill du gå i nederkant på budget, så kan du alltid välja ett HD7870, som jag också tycker matchar din rigg.

Får du tag på ett beg GTX 670 Windforce för en rimlig peng så är det bara att slå till...

Mina förslag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1371663,1371661,1283441,...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

*CPU: AMD Ahtlon(tm) II X3 455 3.30GHz
*PSU: 450W
*Moderkort: ASRock M3N78D
*CF/SLi: Nej
*Gränssnitt: PCI-E
*Vilka spel du ska spela: BF3, LoL
*Vilken upplösning du spelar i: 1920x1080
*Din ungerfärliga budget: 1000-1500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Hur funkar det med att köra ett grafikkort med PCI-e 3.0 medans man har PCI-e 2.0 på modekortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaaah:

Hur funkar det med att köra ett grafikkort med PCI-e 3.0 medans man har PCI-e 2.0 på modekortet?

Funkar att köra grafikkort med 3.0 på 2.0 på moderkortet. Det är bakåtkompatibelt, men du kan inte utnyttja full bandbredd. Det behövs dock inte på grafikkort i den här prisklassen.

Så - du kan köra detta kort, tycker jag:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764289&cks=ASS&assoc=B99...

Det är vassare än de nya GTX 650 Ti BOOST-korten.

Och de var ju i sin tur lite vassare än HD7790 - http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

Därför tycker jag Zotac GTX 650 Ti Amp! är ett bra köp.

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Skrivet av Freddaaah:

Detta kort är ett bra och prisvärt val. Bra prestanda för pengarna, bra med minne samt att det bör klocka och kyla bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Detta kort är ett bra och prisvärt val. Bra prestanda för pengarna, bra med minne samt att det bör klocka och kyla bra.

I BF3 är GTX 650 Ti Amp! lite bättre - http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

LoL har så låga krav att det inte spelar någon roll vilket kort man tar. Min röst faller fortfarande på GTX 650, även om HD7850-kortet kan vara kul om du vill klocka själv.

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xJom:

I BF3 är GTX 650 Ti Amp! lite bättre - http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

LoL har så låga krav att det inte spelar någon roll vilket kort man tar. Min röst faller fortfarande på GTX 650, även om HD7850-kortet kan vara kul om du vill klocka själv.

/xJom

Gammalt test, gamla resultat. 7850 är bättre i dagsläget i även BF3.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Gammalt test, gamla resultat. 7850 är bättre i dagsläget i även BF3.

Ah! Det stämmer ju. SweC har ju inte mätt om 7850 i det jämförande testet jag länkade till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Då skulle jag hellre kört på ett gtx 660, ungefär samma prestanda som 7870 fast kostar som ett 7850 2gb.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Det här ligger ju straxt över budget, men det är ju samtidigt en bra bit bättre, då det slår t o m HD7870.

http://www.pixmania.se/se/se/12974863/art/msi/geforce-gtx-660...

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

*CPU= AMD fx 4100 3,6 ghz
*PSU= Nåt Fractal Design på 500 W
*Moderkort= MSI 760GM-E51
*CF/SLi= Inte intresserad av det så orkar inte ta en titt
*Gränssnitt= PCI
*Vilka spel WoW samt Civ V, Dragon Age, Fallout New Vegas
*Vilken upplösning Brukade spela på högsta tills mitt förra dog, nu kör jag på lägsta (interna grafikkortet). Spelar inte så stor roll, bara det ser skapligt ut och inte laggar. På lägsta tar ju ens mount på wow upp hela skärmen...........
*Din ungerfärliga budget Lite över 1000 spänn.

Tacksam för svar.

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vazcj:

Hej!

*CPU= AMD fx 4100 3,6 ghz
*PSU= Nåt Fractal Design på 500 W
*CF/SLi= Inte intresserad av det så orkar inte ta en titt
*Gränssnitt= PCI
*Vilka spel WoW samt Civ V, Dragon Age, Fallout New Vegas
*Vilken upplösning Brukade spela på högsta tills mitt förra dog, nu kör jag på lägsta (interna grafikkortet). Spelar inte så stor roll, bara det ser skapligt ut och inte laggar. På lägsta tar ju ens mount på wow upp hela skärmen...........
*Din ungerfärliga budget Lite över 1000 spänn.

Tacksam för svar.

Detta verkar högst lämpligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464656

/xJom

Visa signatur

Permalänk

Tja har inte köpt en skärm än men tänkte på en 27" med 1440 punkter eller vad dom nu har. Så tänkte bara fråga hur starkt grafikkort man behöver för det? Kör bara cs go och tibia nu för tiden så inge direkta spelkrav på kortet utom att driva skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Jo det såg riktigt bra ut, kollat lite tester och sånt också Tack, blir att köpa sånt om några veckor!

Visa signatur

"I usually call the new guy and let him know where I like to sit on the bus, tell him ways he can stay out of my way, make sure he knows not to touch any of my stuff."

Permalänk
Medlem

CPU= i7 3820
PSU= Corsair AX850W
Moderkort= Gigabyte GA-X79-UD5
CF/SLi= Ja, finns stöd
Gränssnitt= PCI-e
Vilka spel du ska spela = ARMA III, DAY-Z Standalone, FIFA 13
Vilken upplösning du spelar i = 2560x1440
Din ungefärliga budget = 3-5000 Kr ,kan tänka mig köpa begagnat om så är möjligt.
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Helst

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

CPU= i7 3820
PSU= Corsair AX850W
Moderkort= Gigabyte GA-X79-UD5
CF/SLi= Ja, finns stöd
Gränssnitt= PCI-e
Vilka spel du ska spela = ARMA III, DAY-Z Standalone, FIFA 13
Vilken upplösning du spelar i = 2560x1440
Din ungefärliga budget = 3-5000 Kr ,kan tänka mig köpa begagnat om så är möjligt.
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Helst

I högre upplösningar är radeon faktiskt bättre än geforce (oftast), framför allt när de kör 3gb vram också. Så jag skulle nog rekommendera ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd..., om du inte vill köra på ett kort med mer "extra allt" som http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763976&cks=ASS&assoc=B99...

Ett alternativ med tanke på din setup och budget är annars att köra dubbla 7950, typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761869&cks=ASS&assoc=B99... (med tysta radialfläktar som passar när du kör fler kort). Dubbla 7950 borde gå att hitta billigare begagnat dock, men då blir det inte lika tyst eftersomdet blir varmt och högljutt med flera grafikkort, om du inte har bra fläktar som det kortet i min länk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Tja har inte köpt en skärm än men tänkte på en 27" med 1440 punkter eller vad dom nu har. Så tänkte bara fråga hur starkt grafikkort man behöver för det? Kör bara cs go och tibia nu för tiden så inge direkta spelkrav på kortet utom att driva skärmen

Som richie.f säger, så är Radeon-kort lite bättre för högre upplösningar. Men i och med att du inte spelar några krävande spel klarar du dig med ett GTX 650 2Gb. Eller så tar du 7850t som rekommenderades tidigare, eller ett 7770 som ligger lite mitt emellan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1549136,1443747,1240301,...

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xJom:

Som richie.f säger, så är Radeon-kort lite bättre för högre upplösningar. Men i och med att du inte spelar några krävande spel klarar du dig med ett GTX 650 2Gb. Eller så tar du 7850t som rekommenderades tidigare, eller ett 7770 som ligger lite mitt emellan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1549136,1443747,1240301,...

/xJom

Nice då klarar jag mig runt en tusenlapp sen en skärm på 3-4k då blir det efter sommaren ändå om man ska ha råd:-( tack för svar:-)

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa nytt grafikkort då mina är 3 år gamla. Är det värt att köpa ett GTX Titan eller ska man vänta tills NVIDIA släpper sin 700 serie? Vad säger rykterna? är det vid 2014 dom släpps eller är det tidigare typ vid sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tr0j4n3N:

Tänkte köpa nytt grafikkort då mina är 3 år gamla. Är det värt att köpa ett GTX Titan eller ska man vänta tills NVIDIA släpper sin 700 serie? Vad säger rykterna? är det vid 2014 dom släpps eller är det tidigare typ vid sommaren?

Nya grafikkort sägs dröja ett tag, vi har inte hört några rykten än vilket vi brukar göra. Men man vet ju aldrig. Hur som helst så tror jag att jag läst att nästa generation geforce kör samma Kepler-arkitektur som nuvarande, så det är inga drastiska förbättringar mot 600-serien. Nästa arktitektur, Maxwell, sägs dröja ännu längre

AMD kommer för övrigt inte heller lansera något nytt inom kort, förutom 7990 då som är i denna generation, utan det ryktas bli i slutet av detta år om det ens blir i år för dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nya grafikkort sägs dröja ett tag, vi har inte hört några rykten än vilket vi brukar göra. Men man vet ju aldrig. Hur som helst så tror jag att jag läst att nästa generation geforce kör samma Kepler-arkitektur som nuvarande, så det är inga drastiska förbättringar mot 600-serien. Nästa arktitektur, Maxwell, sägs dröja ännu längre

AMD kommer för övrigt inte heller lansera något nytt inom kort, förutom 7990 då som är i denna generation, utan det ryktas bli i slutet av detta år om det ens blir i år för dem

Hmm okey tack

Någon som kan hjälpa mig med ett grafikkort som klarar av hög upplösning och spel i framtiden på högsta inställningar? Funderat på ett Titan men vet inte om det är overkill?

*CPU= Intel core i5 3570K 3.4GHZ
*PSU= Corsair VX550 550W
*Moderkort= MSI Z77A-GD65
*CF/SLi= Ja till båda
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela?: BF3/BF4 WoW. bioshock infinity. och framtida spel.
*Vilken upplösning du spelar i: 2560x1440
*Din ungerfärliga budget: helst inte över 9000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? ja

Permalänk
Medlem

Titan är ju främst till för om du ska köra SLI. I annat fall, dvs om du bara vill köra en enkortslösning, så tycker jag att det duger med GTX690/HD7990.

Dock lär du ju behöva uppgradera nätagget för att köra dessa kort, men det ryms ju i budgeten...

/xJom

Skrivet av Tr0j4n3N:

Hmm okey tack

Någon som kan hjälpa mig med ett grafikkort som klarar av hög upplösning och spel i framtiden på högsta inställningar? Funderat på ett Titan men vet inte om det är overkill?

*CPU= Intel core i5 3570K 3.4GHZ
*PSU= Corsair VX550 550W
*Moderkort= MSI Z77A-GD65
*CF/SLi= Ja till båda
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela?: BF3/BF4 WoW. bioshock infinity. och framtida spel.
*Vilken upplösning du spelar i: 2560x1440
*Din ungerfärliga budget: helst inte över 9000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? ja

Visa signatur

Permalänk

Hjälp med grafikkort!

Hej! Nu är det som så att jag upptäckte här om veckan att fläkten på mitt grafikkort var ordentligt täckt i damm. Plockade ut grafikkortet och blåste ur fläkten med tryckluft. Blev bra, men efter bara några dagar började den surra och leva om som sjutton. Vet inte hur det är på datorfläktar, men i en bil har dom lagringar, så jag antar att lagret farit, he he!
I ren panik köpte jag ett Nvidia GeForce GT 610 (http://cdon.se/hemelektronik/evga_geforce_gt_610_2gb_ddr3_dvi...) och hoppades att jag skulle komma undan billigt. Men kass som man är på datorer så visade det sig att det sög. Jag brukar lira Diablo och WoW på kvällarna, och nu hamnade jag på 20 FPS med grafikinställningarna "Good". Detta, som ni förstår, fungerar icket! "Good" hade varit dugligt om jag legat på minst 60 FPS.

I alla fall så har jag då insett att detta fungerar inte, och då tänker jag att "ska det göras, ska det göras ordentligt!" så nu är jag på jakt efter ett grafikkort som orkar med att köra grafikinställningar "Ultra" med minst 60 FPS. För vissa säger det ingenting, men ja, jag vill kunna lira moderna spel på max-grafik. Så, för att sammanfatta:
*Jag vill ha ett grafikkort som orkar med det mesta (i alla fall nästan högsta grafik i de flesta spel).
*Det bör finnas på CDON.COM då jag (tyvärr) har ett grafikkort jag måste returnera där.
*Vore väldigt fint om det inte kostade mer än 1700kr.

Nedan följer en lista på övriga datorkomponenter i min burk:

*CPU = Intel(R) Core(TM) i3 (530@2.93GHz, 2926 MHz)
*PSU = 500W
*Moderkort = Intel H57(?)
*CF/SLi = Vet ej..
*Gränssnitt = PCI Express (Om jag förstått det rätt, grafikkortet jag köpte var ett PCI-E)
*Ska Spela = World of Warcraft och Diablo (ibland)
*Upplösning = 1920x1080
*Budget = 1000-1700 (max 2000)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst = Nej inte speciellt, men om det handlar om en hundring så visst, då vore det fint!

Det satt en 2-stifts kontakt (om jag inte är helt ute och cyklar) mellan fabriks-GPUn och moderkortet(?). Vad kan detta vara? Fanns ingen kontakt för det på nya kortet..

Specs på datorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555082

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundbom93:

Hej! Nu är det som så att jag upptäckte här om veckan att fläkten på mitt grafikkort var ordentligt täckt i damm. Plockade ut grafikkortet och blåste ur fläkten med tryckluft. Blev bra, men efter bara några dagar började den surra och leva om som sjutton. Vet inte hur det är på datorfläktar, men i en bil har dom lagringar, så jag antar att lagret farit, he he!
I ren panik köpte jag ett Nvidia GeForce GT 610 (http://cdon.se/hemelektronik/evga_geforce_gt_610_2gb_ddr3_dvi...) och hoppades att jag skulle komma undan billigt. Men kass som man är på datorer så visade det sig att det sög. Jag brukar lira Diablo och WoW på kvällarna, och nu hamnade jag på 20 FPS med grafikinställningarna "Good". Detta, som ni förstår, fungerar icket! "Good" hade varit dugligt om jag legat på minst 60 FPS.

I alla fall så har jag då insett att detta fungerar inte, och då tänker jag att "ska det göras, ska det göras ordentligt!" så nu är jag på jakt efter ett grafikkort som orkar med att köra grafikinställningar "Ultra" med minst 60 FPS. För vissa säger det ingenting, men ja, jag vill kunna lira moderna spel på max-grafik. Så, för att sammanfatta:
*Jag vill ha ett grafikkort som orkar med det mesta (i alla fall nästan högsta grafik i de flesta spel).
*Det bör finnas på CDON.COM då jag (tyvärr) har ett grafikkort jag måste returnera där.
*Vore väldigt fint om det inte kostade mer än 1700kr.

Nedan följer en lista på övriga datorkomponenter i min burk:

*CPU = Intel(R) Core(TM) i3 (530@2.93GHz, 2926 MHz)
*PSU = 500W
*Moderkort = Intel H57(?)
*CF/SLi = Vet ej..
*Gränssnitt = PCI Express (Om jag förstått det rätt, grafikkortet jag köpte var ett PCI-E)
*Ska Spela = World of Warcraft och Diablo (ibland)
*Upplösning = 1920x1080
*Budget = 1000-1700 (max 2000)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst = Nej inte speciellt, men om det handlar om en hundring så visst, då vore det fint!

Det satt en 2-stifts kontakt (om jag inte är helt ute och cyklar) mellan fabriks-GPUn och moderkortet(?). Vad kan detta vara? Fanns ingen kontakt för det på nya kortet..

Specs på datorn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555082

Tack på förhand!

Primärt skulle jag rekommendera detta:

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7870_2gb_ddr5_...

Det ligger ju dock i överkant i budget, så du kanske ska nöja dig med:

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660_oc_2gb_...

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU= IBM PowerPC 970MP (4 cores totalt på 2.5ghz vardera)
*RAM= 16gb Kingston HyperX PC2-4200
*PSU= NCS 800w
*Moderkort= Apple M9592LL
*Gränssnitt= pci express
*Vilka spel du ska spela= Allt som finns tillgängligt till både PPC mac och PPC Linux (debian)
*Vad du har för skärm = 3x Lacie 22Blue IV
*Vilken upplösning du spelar i= 2048 x 1536 (skärmupplösning totalt på alla tre skärmarna är 6144 x 1536)
*Din ungerfärliga budget= Helt ovesäntligt då jag vill ha det snabbaste som stöds och är beredd att betala för detta.

Det som sitter i just nu är ett Geforce 9800GTX.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

*CPU= IBM PowerPC 970MP (4 cores totalt på 2.5ghz vardera)
*RAM= 16gb Kingston HyperX PC2-4200
*PSU= NCS 800w
*Moderkort= Apple M9592LL
*Gränssnitt= pci express
*Vilka spel du ska spela= Allt som finns tillgängligt till både PPC mac och PPC Linux (debian)
*Vad du har för skärm = 3x Lacie 22Blue IV
*Vilken upplösning du spelar i= 2048 x 1536 (skärmupplösning totalt på alla tre skärmarna är 6144 x 1536)
*Din ungerfärliga budget= Helt ovesäntligt då jag vill ha det snabbaste som stöds och är beredd att betala för detta.

Det som sitter i just nu är ett Geforce 9800GTX.

OK. Då ska du ta Quadro K5000 for Mac. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769718&cks=ASS&assoc=B99...

De kommer visst med ett Gaming-kort också. Det blir ju bra mycket billligare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778748&cks=ASS&assoc=B99...

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt vad jag behöver!

*CPU= AMD Phenom II X4 965 Black Edition
*PSU= Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W
*CF/SLi= Ingen aning, men vill ha ett singel
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Black Ops 2, WoW, Crysis 3 kanske och lite sådana spel
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget 1700 kanske
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Nej

Jag har kollat på dessa kort:
EVGA GeForce GTX 650Ti 2048MB BOOST
EVGA GeForce GTX 660 2048MB
Gigabyte GeForce GTX 650Ti 2048MB
Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB

Vilket av dem skulle göra mest upgrade från Sapphire Radeon HD 6770? Och vilken såklart skulle vara mest prisvärd för mig då jag inte kör på Ultra grafik, men ändå vill ha någorlunda.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

*CPU= (AMD 965 x4 BE @4GHZ)
*PSU= (OCZ 700w)
*Moderkort= (Gigabyte 990FX-A UD3)
*CF/SLi= (Ja, vill dock ej ha det.)
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel du ska spela. ALLT!
*Vilken upplösning du spelar i. 1680*1050 Ska dock klara 1930*1080 i framtiden
*Din ungerfärliga budget 2k-2.5k
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nope, fast ingen jet.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst?
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?

Har nuvarande Gigabyte gtx 460

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P