Permalänk
Hjälpsam

Riktigt snygt genomfört bevis på din teori i din tidigare tråd.

Kul princip och vackert bygge rent estetisk, om man skall bevisa en poäng så skall man göra det med stil

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tjockt fränt bygge. Vart köper du thermo-mojängen och vad kostar den??

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Snyggt!
men den verka låta mer en referens designen på grafikkorten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Tjockt fränt bygge. Vart köper du thermo-mojängen och vad kostar den??

Går att köpa på till exempel ebay för en billig slant, cirka 50:- ungefär. Går även att köpa på elfa men då går de lös på kanske 300:- istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Coolt, mer sånt här på Sweclockers tycker jag!

Permalänk
Medlem

Roligt och uppfinnelse rikt!

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad. Riktigt snyggt och coolt.
Om man använder den som kombinerad prydnad och värmespridare när det är kyligt så gör det inget att effektiviteten är låg, för den energi som inte blir el blir ändå värme, vilket man vill ha om det är kyligt.
Resultatet blir 100% värme + 100% awesomeness. Alltså 200% effektivitet.

Permalänk
Medlem

Ett litet tekniskt konstverk!
Väl värda sina 5 poäng...

Permalänk
Medlem

Om jag tänker efter hur peltierelementet fungerar så borde du väl även på detta sätt få "fläktsidan" kall precis på samma sätt som den skulle vart spänningssatt?

Permalänk
Medlem

Riktigt najs! Hinner fläkten pumpa tillräckligt med luft för att hålla upp differensen i temperatur, så att fläkten aldrig stannar?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Du får posta ELFA-länkar till prylarna du använt. Bra gjort!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tinardirith:

Lite småkul att läsa din tidigare tråd nu där folk var så skeptiska innan ^^

5p från mig, maskinell skönhet skulle lätt ha den som prydnad hemma.

Nja. Det var väl inte så mycket ifrågasättande om man kunde driva fläkten med en fläns och en värmekälla.
Det som ifrågasattes var huruvida lösningen fungerar som processorkylning och detta galleri hanterar ju inte processorkylning.

Till TS:
Vackert bygge! Är själv ännu närmre att själv ge mig på ett hemmabygge för kaminen där hemma. Tackar för inspirationen.
Men jag måste fråga. Testade du att ändå försöka kyla en processor med denna lösning? Det var ju din plan i förra tråden. Berätta i så fall hur det gick. Jag är ju fortfarande tämligen säker på att en sådan lösning är en hel del sämre än att bara kyla processorn med flänsen passivt, men många vill nog ha lite mer info om dina upptäckter :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Fy fan vad cool!! Ger den bra värme?

Visa signatur

Mitt liv, din dröm.... Typ

Permalänk

Har två peltierelement i en låda som jag skulle ha till en minikyl så nu blir det nog att ta en och testa på en sån här.

Tack för inspirationen! Mer sånt här i galleriet!

Edit: Är inte säker på att dom klarar så höga temperaturer men en sån här borde väl funka?: http://dx.com/p/f40550-high-temperature-power-generation-ther...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Det var väl inte så mycket ifrågasättande om man kunde driva fläkten med en fläns och en värmekälla.
Det som ifrågasattes var huruvida lösningen fungerar som processorkylning och detta galleri hanterar ju inte processorkylning.

Till TS:
Vackert bygge! Är själv ännu närmre att själv ge mig på ett hemmabygge för kaminen där hemma. Tackar för inspirationen.
Men jag måste fråga. Testade du att ändå försöka kyla en processor med denna lösning? Det var ju din plan i förra tråden. Berätta i så fall hur det gick. Jag är ju fortfarande tämligen säker på att en sådan lösning är en hel del sämre än att bara kyla processorn med flänsen passivt, men många vill nog ha lite mer info om dina upptäckter :).

Jag är intresserad att se om detta kan kyla en processor!
Riktigt trevligt!

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Närbilderna är riktigt snygga, kan inte sluta kolla på dom

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jävligt cool! Så enkel egentligen och rent av vacker. Skulptural...som modern konst faktiskt. Känner till de 3 principer det handlar om: Seebeck effekt, Peltier effekt och Thomson effekt beroende på vilken bok man läser och i vilken kontext, men har aldrig tänkt på att göra en såpass snygg installation. Så jag tänker ta detta som ett litet projekt under nästa vinter då det är så lite att göra där jag bor. Skönt att ha ett kul projekt på "hyllan" så att säga och inte bara datorbyggen på listan och dessutom kostar det inte skjortan och byxorna för att bli verklighet. Helt enkelt *****

Visa signatur

Är det inte redan gjort är det försent.

Permalänk
Medlem

Så jäkla läcker!! Sjukt cool skulptur!!! Vore väldigt bra med en inköpslista på allt som behövs. Antingen Ebay eller elfa då. Är riktigt sugen på att bygga ihop en själv!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

vore kul att bygga en så man kunde ladda mobilen, men det är nog alldeles för klent? KJELL & CO säljer väll peltier?

Permalänk
Medlem

Ser ut som någonting från Myst! Sjukt läcker!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubbää:

vore kul att bygga en så man kunde ladda mobilen, men det är nog alldeles för klent? KJELL & CO säljer väll peltier?

Det går att få en effekt på säg 0.2 W med en joule theif och TEC, problemet är att TEC nte brukar klara så häga temperaturer och att verkningsgraden är riktigt kass.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad Kopparrören innehåller för media?? (Cu rören)

/Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av frelleX:

Tjockt fränt bygge. Vart köper du thermo-mojängen och vad kostar den??

Köpte den hos termo-gen.se (ca. 8€). Tyvärr har de ingen onlinebutik.

Skrivet av Taentreo:

Om jag tänker efter hur peltierelementet fungerar så borde du väl även på detta sätt få "fläktsidan" kall precis på samma sätt som den skulle vart spänningssatt?

Är inte riktigt med på hur du menar? Fläktsidans syfte är att hålla nere tempen på modulen, inte tvärt om.

Skrivet av Dyluck:

Riktigt najs! Hinner fläkten pumpa tillräckligt med luft för att hålla upp differensen i temperatur, så att fläkten aldrig stannar?

Jadå, ju snabbare fläkten snurrar desto mer effektiv blir konstruktionen, den är "självförsörjande" eller hur man nu ska tolka det. Den stannar inte förrän ljuset stannar! Jag har testat både med ett, två, tre och fyra ljus samtidigt och det går knappt att känna att den övre flänsen påverkas medan den nedre bidrar till brännskador. Men så fort man kopplar bort motorn så blir även den övre flänsen varm och effektiviteten minskar drastiskt. Så att ha en effektiv fläns med fläkt är nog en fundamental funktion. Fläkten snurrar vid ca. 15 graders skillnad så man kan placera den på det mesta varmt eller kallt t.ex. en kaffekopp eller en isbit.

Skrivet av ReCover:

Du får posta ELFA-länkar till prylarna du använt. Bra gjort!

Jag tror inte ELFA har något av det jag använt så det blir svårt. Övre kylflänsen kan du köpa var som helst (kanske elfa), den nedre kom från en gammal PC, motorn och USB-fläkten samt fjädrarna köpte jag på kjell&company, TEC-modulen på termo-gen.se. Resten av prylarna hade jag redan.
Ang. motorn så har jag beställt en annan från Ebay (Japan) som ska vara tystare: Tamiya 76005 Solar Motor 02. Har även modifierat en gammal chassifläkt för att få tystare fläktblad. Förstör designen lite men jag vill kunna köra den ljudlöst.

Skrivet av Söderbäck:

Nja. Det var väl inte så mycket ifrågasättande om man kunde driva fläkten med en fläns och en värmekälla.
Det som ifrågasattes var huruvida lösningen fungerar som processorkylning och detta galleri hanterar ju inte processorkylning.

Till TS:
Vackert bygge! Är själv ännu närmre att själv ge mig på ett hemmabygge för kaminen där hemma. Tackar för inspirationen.
Men jag måste fråga. Testade du att ändå försöka kyla en processor med denna lösning? Det var ju din plan i förra tråden. Berätta i så fall hur det gick. Jag är ju fortfarande tämligen säker på att en sådan lösning är en hel del sämre än att bara kyla processorn med flänsen passivt, men många vill nog ha lite mer info om dina upptäckter :).

Jag har ingen CPU just nu som jag vill experimentera med men var säker på att jag kommer testa så småningom!

Skrivet av kenny_strid:

Fy fan vad cool!! Ger den bra värme?

Fyra ljus samtidigt ger en härlig medelhavsbris och ett surrande som får en att tänka på ett flygplan.

Skrivet av johan_1991:

Har två peltierelement i en låda som jag skulle ha till en minikyl så nu blir det nog att ta en och testa på en sån här.

Tack för inspirationen! Mer sånt här i galleriet!

Edit: Är inte säker på att dom klarar så höga temperaturer men en sån här borde väl funka?: http://dx.com/p/f40550-high-temperature-power-generation-ther...

Den borde fungera fint!

Skrivet av tubbää:

vore kul att bygga en så man kunde ladda mobilen, men det är nog alldeles för klent? KJELL & CO säljer väll peltier?

En TEC är nog för klent men två, tre eller fyra seriekopplade borde inte vara några problem (fysiskt paralllellkopplade). Bara du kommer upp i ca. 2V så kan du använda en MAX756 för att steppa upp spänningen till 5V/200mA. Då räcker det med ca. 50 graders diff. Det står på min test-lista. Min modul ger ca. 1V vid 80 graders diff.

Skrivet av putte_br:

Jag undrar vad Kopparrören innehåller för media?? (Cu rören)
/Putte

Har fått förfrågningar på det, jag vet faktiskt inte. Någon annan som vet?

Permalänk
Medlem

sjukt coolt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Denna fast med doftljus, kommer ju sprida en varm mysig doft hemma

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mullvad:

;13412411']Denna fast med doftljus, kommer ju sprida en varm mysig doft hemma

Det var en sjukt bra idé!!!!

Permalänk
Medlem

coolt bygge

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem

Hur gick det med den nya "Solar" motorn från Japan? Funka den bättre?

Permalänk

Ja det var absolut värt köpet! Den ger bättre fläktkapacitet och låter ingenting. Väldigt stor skillnad mot den förra 29kr motorn från kjell&company.

Permalänk

Här är min senaste, konstigaste och mest meningslösa "uppfinning" hittills:
http://www.instructables.com/id/Thermoelectric-Rotational-Orn...