Vilken dator bör min arbetsgivare ha?

Permalänk
Medlem

Vilken dator bör min arbetsgivare ha?

Hejsan.

Min arbetsgivare, som är ett mycket stort bolag, har väldigt dåliga datorer. Jag har gnällt inför min närmsta chef om detta. Datorerna är HP Elitebook 8460p. Dvs i5, 4gb RAM, 5400rpm HDD. Windows 7 32-bit, så endast 3gb av RAM-minnet kan användas.

Det är konstant igång en jävla massa program, och datorerna är sega och hackar så till den grad att muspekaren stannar upp. Just nu, men jobbprogrammen och ett Firefoxfönster igång så används 2.28gb av de 3 tillgängliga. Programmet som används hela dagen tar vid uppstart 200mb RAM. Efter halva dagen tar detta program ungefär 900mb.

Datorn behöver klara av multitasking på allra högsta nivå. Datorn behöver även en snabb HDD, och den behöver absolut inte vara stor eftersom det mesta lagras på intranätet.

Chefen bad mig kolla upp lite alternativ, och jag vill då även rådfråga er.

Jag kollade in de nyare EliteBook Folio t.ex denna http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H... som har en i5 och även den bara 4gb ram.

Kan man inte få tag i en HP laptop med starkare hårdvara? Jag tror nämligen det är så att arbetsgivaren kommer vägra annan dator än HP. Den där Folio känns ju egentligen inte som en uppgradering jämfört med de datorer vi har idag.

Permalänk

Om den ska vara snabb så är i7 med HT väldigt bra.
SSD gör även datorn mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Jo grabbar, jag tycker vi ska köra på en liten SSD eftersom den verkligen snabbar upp skiten. Den på komplett är mycket bättre, iaf på papperet. Men arbetsgivaren verkar ha någon förkärlek för Elitebooks så jag ska se vad de säger om jag draftar tanken om en icke-elitebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Min arbetsgivare, som är ett mycket stort bolag, har väldigt dåliga datorer. Jag har gnällt inför min närmsta chef om detta. Datorerna är HP Elitebook 8460p. Dvs i5, 4gb RAM, 5400rpm HDD. Windows 7 32-bit, så endast 3gb av RAM-minnet kan användas.

Som jag ser det så är det främsta problemet 32-bitarsversionen av Windows.

5400 RPM-diskarna till laptops är inte så hysteriskt slöa; dock skulle man ju med SSD kunna få betydligt bättre sprätt i befintliga datorer. Och som du skriver behövs inga stora SSD:er eftersom man har filservrar att lagra stora grejer på.

MEN! Använder företaget diskkryptering på diskarna? Gissningsvis är så fallet, och om de har (liksom man gjorde på en av mina tidigare arbetsplatser) valt fel krypteringsmjukvara så kommer den att döda allt vad prestanda gäller oaktat vilket. D.v.s. även om man sätter in en SSD så kommer krypto-joxet att sänka hastigheten till samma slöa nivå man har i dag.

En vanlig 5400 RPM-disk jämgammal med en i5-processor är inte så slö att systemet ska gå på knäna bara så där, helt enkelt.

Men då gäller det förstås att inte Windows behöver swappa ut en massa, vilket det

Skrivet av Richard:

Det är konstant igång en jävla massa program, och datorerna är sega och hackar

Då håller den nog på att swappa hysteriskt mycket. RAM är billigt. I stället för att köpa nya datorer som även de har mindre RAM än vad du skulle önska så tror jag att din arbetsgivare skulle komma billigt undan och samtidigt lösa de problem ni upplever genom följande genom följande åtgärder för de nuvarande maskinerna: (i prioritetsordning)

1. 64-bitars Windows (så att ni kan utnyttja befintlig hårdvara fullt ut)

2. 8 GB RAM i var burk (om nu befintliga minnet inte räcker ens när allt av det kan användas)

3. Kolla om ev. diskkrypto sänker prestandan (byt till vettig sådan om ni har en erkänt usel)

4. Om det inte är diskkrypto som sänker diskprestandan, SSD

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jo nog går det få tag i bättre hp dator allt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665523

Nej men här har du dom flesta hp laptoparna på svenska marknaden,

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s123171934&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den här ser väl fin ut?

HP Envy dv6-7302 15.6" Full HD
GeForce GT635, Core i7-3630QM, 16GB RAM, 1000GB HDD, BD-RE, Windows 8

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772053

Ingen Ultrabook dock, men du skriver inget om krav på att datorn ska vara tunn.

Man köper inte en konsumentdator till ett stort företag. Supporten måste man faktiskt tänka på när man köper in många datorer till ett företag. Envyburkarna har kass support och man måste skicka in den osv. På en elitbook eller folio så får man bättre hjälp på telefon med felsökning och du kan köpa till på platsen carepacks osv som inte är speciellt dyra.

Skulle säga att Folio är ju smidiga osv, ganska poppis med. Annars om de vill köra elitbooks så är det ju inte fel heller att köpa en nyare. Finns säkert ställen där man kan confa dom där lite hur man vill. Vet att det finns att få tag i tex 8470p med SSD. Behöver ni grafik så får man kanske gå över till w-modellerna.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Som jag ser det så är det främsta problemet 32-bitarsversionen av Windows.

5400 RPM-diskarna till laptops är inte så hysteriskt slöa; dock skulle man ju med SSD kunna få betydligt bättre sprätt i befintliga datorer. Och som du skriver behövs inga stora SSD:er eftersom man har filservrar att lagra stora grejer på.

MEN! Använder företaget diskkryptering på diskarna? Gissningsvis är så fallet, och om de har (liksom man gjorde på en av mina tidigare arbetsplatser) valt fel krypteringsmjukvara så kommer den att döda allt vad prestanda gäller oaktat vilket. D.v.s. även om man sätter in en SSD så kommer krypto-joxet att sänka hastigheten till samma slöa nivå man har i dag.

En vanlig 5400 RPM-disk jämgammal med en i5-processor är inte så slö att systemet ska gå på knäna bara så där, helt enkelt.

Men då gäller det förstås att inte Windows behöver swappa ut en massa, vilket det

Då håller den nog på att swappa hysteriskt mycket. RAM är billigt. I stället för att köpa nya datorer som även de har mindre RAM än vad du skulle önska så tror jag att din arbetsgivare skulle komma billigt undan och samtidigt lösa de problem ni upplever genom följande genom följande åtgärder för de nuvarande maskinerna: (i prioritetsordning)

1. 64-bitars Windows (så att ni kan utnyttja befintlig hårdvara fullt ut)

2. 8 GB RAM i var burk (om nu befintliga minnet inte räcker ens när allt av det kan användas)

3. Kolla om ev. diskkrypto sänker prestandan (byt till vettig sådan om ni har en erkänt usel)

4. Om det inte är diskkrypto som sänker diskprestandan, SSD

Hej.

Intressant. Det stämmer att det är kryptering, och det är Checkpoint som används.
Jag ska jaga chefen angående att byte will 64-bitars på åtminstone min dator samt dunka in 4gb till i RAM så borde vi kunna testa.

Edit: Grafik är inget som behövs. Det duger bra med standard Intel-grafik.

Permalänk
Medlem

Din arbetsgivare ska naturligtvis ha den absolut slöaste som går att hitta.
Sen tar du en som är vrålsnabb så verkar det som om du jobbar på som fan

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

På mitt tidigare jobb hade dem bara HP datorer pga avtal, men dem körde med 2570p och dem funkade ganska bra där. Dock va det inte speciellt krävande applikationer utan mest surf, mail och office paketet. Igentligen skulle väl vilken i5 / i7 som helst funka med 6-8GB ram och 64 bit OS funka. Har ni inget krav på annan grafikdel så passar ju den inbyggda bra.

Permalänk
Medlem

Vi administrerar runt 1600 datorer och de standard laptops som vi köper in nu har:

Core i5
8GB RAM
128GB SSD
1600x900

Vi har valt att köra på Dell så det är Dell Latitude E6530, E6430, E6230 som är standard maskiner där E6430 är den klart vanligaste. Utöver det finns även XPS 13 och XPS 12 som alternativ om behovet finns.

Vad det gäller CPU-prestanda så täcker Core i5 mer än väl vanligt kontorsarbete, för snabb multitasking är det minnesmängden och SSD som gör den stora skillnaden.

Med andra ord är det just 8GB RAM och SSD som du borde sälja in till din chef. Tog mig nästan tre år innan jag övertygade ledningen om vilka fördelar det medförde att våra användare hade SSD.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Vi administrerar runt 1600 datorer och de standard laptops som vi köper in nu har:

Core i5
8GB RAM
128GB SSD
1600x900

Vi har valt att köra på Dell så det är Dell Latitude E6530, E6430, E6230 som är standard maskiner där E6430 är den klart vanligaste. Utöver det finns även XPS 13 och XPS 12 som alternativ om behovet finns.

Vad det gäller CPU-prestanda så täcker Core i5 mer än väl vanligt kontorsarbete, för snabb multitasking är det minnesmängden och SSD som gör den stora skillnaden.

Med andra ord är det just 8GB RAM och SSD som du borde sälja in till din chef. Tog mig nästan tre år innan jag övertygade ledningen om vilka fördelar det medförde att våra användare hade SSD.

Ja, tack. Vi använder Checkpoint Endpoint Security, är denna "sinkande" för SSD-diskar?

Permalänk
Medlem

Om ni skaffar HP Elitebook XXXXw, där w står för workstation får ni ganska grymma datorer. Men de kostar en del mer också..
Du får räkna med priser från 17-25000kr om man ska ha någon vettig.
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=PBN...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Alla laptopar på min arbetsplats är Elitebook i alla möjliga modeller. 8460p har vi köpt in med SSD:er hela 2012 nästan. Väldigt kompetenta maskiner. Vi kör win7 64bit givetvis och office 2010 32bit pga vissa kompabilitetsproblem med intern mjukvara.Grymt sällan man behöver ringa HP tekniker faktiskt. Är datorerna slöa så har IT gjort fel någonstans. Just nu köper jag in denna varje vecka nästan http://www.dustin.se/product/5010663464/hp-elitebook-8470p-ci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den här ser väl fin ut?

HP Envy dv6-7302 15.6" Full HD
GeForce GT635, Core i7-3630QM, 16GB RAM, 1000GB HDD, BD-RE, Windows 8

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772053

Ingen Ultrabook dock, men du skriver inget om krav på att datorn ska vara tunn.

Konsumentdator till ett företag?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om ni skaffar HP Elitebook XXXXw, där w står för workstation får ni ganska grymma datorer. Men de kostar en del mer också..
Du får räkna med priser från 17-25000kr om man ska ha någon vettig.
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=PBN...

Arbetsgivaren omsätter ett antal miljarder varje år, och jag tycker de ska pria fungerande datorer. 17k per dator är ingenting. 20k+ kanske de däremot börjar ifrågasätta.

Permalänk
Medlem

Din arbetsgivare har gjort ett bra val, maskinerna är enterprise klassade.
De datorer du & andra tagit upp skulle aldrig få sätta in sin fot i ett seriöst företag.
Det du kan göra istället för att gnälla är att slimma Era installationer och byta till ssd.

PS. Ta detta som en konstruktiv kritik, inget illa menat.
Att du ställer frågor är ett gott tecken på att du vill företagets bästa men försöker lösa det genom att köpa nyare (möjligen sämre) hårdvara.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

De datorer du & andra tagit upp skulle aldrig få sätta in sin fot i ett seriöst företag.
Det du kan göra istället för att gnälla är att slimma Era installationer och byta till ssd.

Att du ställer frågor är ett gott tecken på att du vill företagets bästa men försöker lösa det genom att köpa nyare (möjligen sämre) hårdvara.

Jag och många andra vill ha fungerande datorer. De vi har nu är för slöa. ALLA är slöa. Dessa verkar inte gjord för vår it-miljö, eller tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Man köper inte en konsumentdator till ett stort företag. Supporten måste man faktiskt tänka på när man köper in många datorer till ett företag. Envyburkarna har kass support och man måste skicka in den osv. På en elitbook eller folio så får man bättre hjälp på telefon med felsökning och du kan köpa till på platsen carepacks osv som inte är speciellt dyra.

Skulle säga att Folio är ju smidiga osv, ganska poppis med. Annars om de vill köra elitbooks så är det ju inte fel heller att köpa en nyare. Finns säkert ställen där man kan confa dom där lite hur man vill. Vet att det finns att få tag i tex 8470p med SSD. Behöver ni grafik så får man kanske gå över till w-modellerna.

Helt rätt. Ignorera min post.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Varför skulle inte en HP Workstation kunna få sätta sin fot i ett seriöst företag, eller Folion? De hittas under företagskategorin hos HP och är klassade som företagsdatorer. Folion är väl kanske mer för företag, där man är ute mycket på fältet och behöver en lättare laptop.
Men att dissa dessa skulle inte jag göra..

Enda anledningen att ett företag skulle dissa en HP workstation är pga. priset. Men då den har mycket högre kvalité, än p modellerna och bättre funktionalitet och prestanda motiverar det ett högre pris. Du kan fråga vilken laptop-reperatör som helst, som tar emot HP om vilken modell som de får ta emot mest.
P-modellerna är väldigt högt i top.. medans nästan ingen workstation repareras. Att vara utan dator, kostar också pengar..

Men jag håller med om att mer minne och SSD gör ganska mycket för prestandan, om ni väljer att bara uppgradera befintliga.
Så länge ni inte har CPU-tunga program som gärna lirar med flertrådade processorer, fungerar en uppgradering bra.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Jo, och varför skulle ej en Folio accepteras? Kan tillägga att majoriteten av kolleger använder laptopen i dockstation med 2 skärmar. I mitt fall 2x24". Så mobilitet är ingen hög prio.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Richard:

Hejsan.

Det är konstant igång en jävla massa program, och datorerna är sega och hackar så till den grad att muspekaren stannar upp. Just nu, men jobbprogrammen och ett Firefoxfönster igång så används 2.28gb av de 3 tillgängliga. Programmet som används hela dagen tar vid uppstart 200mb RAM. Efter halva dagen tar detta program ungefär 900mb.

Datorn behöver klara av multitasking på allra högsta nivå. Datorn behöver även en snabb HDD, och den behöver absolut inte vara stor eftersom det mesta lagras på intranätet.

Chefen bad mig kolla upp lite alternativ, och jag vill då även rådfråga er.

Jag kollade in de nyare EliteBook Folio t.ex denna http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H... som har en i5 och även den bara 4gb ram.

Kan man inte få tag i en HP laptop med starkare hårdvara? Jag tror nämligen det är så att arbetsgivaren kommer vägra annan dator än HP. Den där Folio känns ju egentligen inte som en uppgradering jämfört med de datorer vi har idag.

Du skriver inte vad du använder datorn till, men det låter som vanligt kontorsarbete. Jag ser inte hur en dator med en i5 och 4GB minne skulle vara för slö för kontorsarbete. Visst skulle man kunna byta till en SSD och 64bit Windows, men när det gäller CPU och minne så borde det ni har räcka. I så fall låter som en mer framkomlig väg att banta ner mängden installerade program och/eller fixa de program som käkar upp minnet.

Tills helt nyligen hade jag en bärbar Dell på jobbet som hade en Core2Duo och 4GB minne som räckte utmärkt väl till mail, office osv. Numera har jag en i5'a med 8GB och jag märker ingen större skillnad mot den gamla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av wRRM:

På mitt tidigare jobb hade dem bara HP datorer pga avtal, men dem körde med 2570p och dem funkade ganska bra där. Dock va det inte speciellt krävande applikationer utan mest surf, mail och office paketet. Igentligen skulle väl vilken i5 / i7 som helst funka med 6-8GB ram och 64 bit OS funka. Har ni inget krav på annan grafikdel så passar ju den inbyggda bra.

Sitter i skrivande stund på samma dator även jag(dock uppgraderad till 8gb minne totalt, 4gb räckte inte till helt för mjukvaran vi kör) och den duger fint till det mesta vardagliga i mitt arbete.

Sen vet vi ju inte riktigt vilken sorts mjukvara du använder eller det faktiskt är krypteringen som segar ner lite för mycket? men en SSD och extra minne samt uppgradering till 64-bit borde vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Arbetsgivaren omsätter ett antal miljarder varje år, och jag tycker de ska pria fungerande datorer. 17k per dator är ingenting. 20k+ kanske de däremot börjar ifrågasätta.

Bara för att man omsätter miljarder behöver man inte lägga 20k på en dator där man kan få en bra dator för säker under 10k för en bra dator, exklusive moms och med ett bra avtal på en hög volym datorer. Köper man hundratals datorer så får ni nog 13-14 tummare med SSD och en okay i7:a för bra pris.

Kör ni simulering/beräkning/rendering borde ni ha kluster istället.
Kör ni tung CAD eller liknande bör man köra 6-8gb ram och ett vettigt grafikkort.
Kör ni bara officeapplikationer, verksamhetens interna system, dokument och filhantering, sharepointlösningar, molnlösningar och annat tjafs klarar man sig perfekt, och mer än tillräckligt över för att surfa 15 flikar privat samtidigt, på en dator med 120-180gb SSD, 6-8gb ram och helt utan maffigt grafikkort. Datorn klarar redan att spela upp 1080p och allt annat du kan tänkas behöva göra. Den spelar inte BF3 särskilt bra men varför ska ni göra det på jobbet? Sammanhållningsprogram? Nej en vettig arbetsstation är det som gäller. Vaska pengar gör man på Stureplan, inte på jobbet.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Jag får inte berätta vad för program vi kör, och jag vill inte berätta vem jag jobbar för eftersom det kan tolkas som om jag på något sätt representerar arbetsgivaren - och så är ej fallet.

Det är inte "vanligt" kontorsjobb. Det är till stor del egenutvecklad programvara som används, men även inköpta program givetvis. Office används också förstås.

Det enda jag kan säga är att datorerna är sega, och många av de program som används äter en massa resurser. Just nu används över 2gb av de tillgänliga 3.

Jag ska kolla om det kan vara intressant att bara sätta i mer RAM och kanske en SSD.

edit: Och jag ska vara ärlig och säga att de som köper in datorer kanske inte är så insatta i vilka program som faktiskt används. De som sköter inköp använder nog mest VPN-program och Office-program. För dem lär dessa Elitebooks som vi har idag smida mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Jag får inte berätta vad för program vi kör, och jag vill inte berätta vem jag jobbar för eftersom det kan tolkas som om jag på något sätt representerar arbetsgivaren - och så är ej fallet.

Det är inte "vanligt" kontorsjobb. Det är till stor del egenutvecklad programvara som används, men även inköpta program givetvis. Office används också förstås.

Det enda jag kan säga är att datorerna är sega, och många av de program som används äter en massa resurser. Just nu används över 2gb av de tillgänliga 3.

Jag ska kolla om det kan vara intressant att bara sätta i mer RAM och kanske en SSD.

Som jag var inne på i mitt tidigare inlägg, kolla även upp om programmen är flertrådade. Ifall de är det, så får ni en stor prestandavinst att gå upp till en i7:a som har hyperthreading. Det gör att processorn har 4 kärnor och fyra virtuella kärnor.. alltså 8 st och kan jobba snabbare med beräkningar.
Har ni singeltrådade program, fungerar de datorer ni har idag utmärkt, med en uppgradering av RAM och kanske SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Ja, tack. Vi använder Checkpoint Endpoint Security, är denna "sinkande" för SSD-diskar?

Nu skrev du ju vad ni använder för program ändå

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som jag var inne på i mitt tidigare inlägg, kolla även upp om programmen är flertrådade. Ifall de är det, så får ni en stor prestandavinst att gå upp till en i7:a som har hyperthreading. Det gör att processorn har 4 kärnor och fyra virtuella kärnor.. alltså 8 st och kan jobba snabbare med beräkningar.
Har ni singeltrådade program, fungerar de datorer ni har idag utmärkt, med en uppgradering av RAM och kanske SSD.

OK, tack.

Hur kan jag snabbt kolla ifall de är flertrådade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Vaska pengar gör man på Stureplan, inte på jobbet.

Medhåll. Och just därför blir det nog absolut bästa utväxling på slantarna genom att uppgradera de befintliga maskinerna eftersom de trots allt har modern hårdvara.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard:

Hur kan jag snabbt kolla ifall de är flertrådade?

Bästa sajten:

http://ark.intel.com/

En av mina absoluta favorit-sajter.

Edit: jag trodde först att du syftade på processorerna, men med mjukvaran är det värre. Med t.ex. videoredigeringsprogram eller något annat som drar igång beräkningar som tar lång tid kan man ofta se i systemmonitorn om en eller flera kärnor utnyttjas. Renderar man exempelvis film är det vanligt att de programmen är multitrådade och då kommer man att se hur det tar alla kärnorna i anspråk. (Eller, om det är en codec som inte kan utnyttja HyperThreading, och man har en processor med HyperThreading, hur den utnyttjar vad t.ex. Windows visar som "hälften" av kärnorna, d.v.s. de "riktiga".)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Nu skrev du ju vad ni använder för program ändå

Jomen det där är nog inget "hemligt" program