Intel demonstrerar Bay Trail – fyra kärnor Atom och 2560 x 1600 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Intel demonstrerar Bay Trail – fyra kärnor Atom och 2560 x 1600 pixlar

För första gången visar Intel upp den strömsnåla plattformen Bay Trail, bland annat avsedd för bärbara datorer och surfplattor. På menyn står en fyrkärnig processor och integrerad grafik med stöd för DirectX 11.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär stå sig bra i pris mot en ultrabook men frågan är hur segt det är.
För plattor är det ju bara bra.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Riktigt fet

Permalänk
Medlem

2560x1600, äntligen!

Permalänk
Medlem

"Ohh i love it, it's blue!"

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

1600p på en 11,6" skärm och här sitter jag med 27" 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

2560x1600, äntligen!

Precis min tanke.
Bara det faktum att någon gör en skärm i 16:10, som så många efterfrågar, gör en helt lyrisk

Nu fattas det bara ett vettigt utbud av vanliga desktopskärmar med den upplösningen till ett vettigt pris.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

denna laptopen ser lockande ut, funderar faktiskt på att kränga iväg min stationära inom kort eftersom jag inte gamear längre och den gamingen jag utför klarar en 10 år gammal dator av om vi säger så.. (Age of Empires II HD Edition och Tibia)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuge:

1600p på en 11,6" skärm och här sitter jag med 27" 1080p

Kostnad helt enkelt. En 27" i 1600p skulle kosta en bra bit över fyra tusen idag. En 11,6" kostar antagligen betydligt mindre att producera.

Skrivet av JesperT:

Precis min tanke.
Bara det faktum att någon gör en skärm i 16:10, som så många efterfrågar, gör en helt lyrisk

Nu fattas det bara ett vettigt utbud av vanliga desktopskärmar med den upplösningen till ett vettigt pris.

"Många" snarare en minoritet. Majoriteten bryr sig inte (eller vet inte skillnaden) mellan 16:9 och 16:10. Själv ser jag inte hypen av 16:10 utan helt enkelt nöjer mig med en 16:9.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Så sitter jag här med min 3 år gamla laptop som laggar i 1080p samtidigt som den står för 80% av den globala uppvärmningen x)

Men jag gillar skarpt att högupplösta skärmar letar sig in i laptops, dom borde hitta oss på stationära sidan snart också i större utsträckning

Permalänk
Inaktiv

Kvinna, tänk om det sitter en snurrande disk i den!

Permalänk
Medlem

Me like högre upplösning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut överlag, men tycker skärmkanterna är lite väl breda i förhållande till skärmstorleken. Ser inte jättetilltalande ut för mig personligen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

2 560 x 1600 pixlar är najs!
4 W är förhållandevis najs (även om ARM drar mindre än så).
8 GB RAM är najs.

Men 11.6 tum kanske är lite litet?

Asus datorn är relativt snygg, men skärmkanterna är för tjocka, kameran är ful, Asus loggan är ful.
Hade hellre sett grå ram istället för svart för att undvika chromatic adaption av ögat så färgerna blir missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Många" snarare en minoritet. Majoriteten bryr sig inte (eller vet inte skillnaden) mellan 16:9 och 16:10. Själv ser jag inte hypen av 16:10 utan helt enkelt nöjer mig med en 16:9.

ja, vi börjar kanske se 4:3 skärmar snart igen, som på 90-talet, när skärmtillverkarna inser att widescreen var ett flopp, förutom kanske när man kollar på filmer, för att våra ögon ser inte i widescreen. de ser bara i 60 grader, vilket är ungefär 4:3...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Ser trevligt ut! Ska bli kul att se hur denna står sig mot ARM och AMD kommande Jaguar grejer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ja, vi börjar kanske se 4:3 skärmar snart igen, som på 90-talet, när skärmtillverkarna inser att widescreen var ett flopp, förutom kanske när man kollar på filmer, för att våra ögon ser inte i widescreen. de ser bara i 60 grader, vilket är ungefär 4:3...

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_eye#Field_of_view
"The approximate field of view of an individual human eye is 95° away from the nose, 75° downward, 60° toward the nose, and 60° upward, allowing humans to have an almost 180-degree forward-facing horizontal field of view"

Det horisontella synfältet är nästan 180 grader.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_eye#Field_of_view
"The approximate field of view of an individual human eye is 95° away from the nose, 75° downward, 60° toward the nose, and 60° upward, allowing humans to have an almost 180-degree forward-facing horizontal field of view"

Det horisontella synfältet är nästan 180 grader.

Det var nog det primära, fokuserade seendet som åsyftades. De där siffrorna inkluderar det perifera seendet, och det har man inte mycket nytta av när man tittar på en skärm

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_eye#Field_of_view
"The approximate field of view of an individual human eye is 95° away from the nose, 75° downward, 60° toward the nose, and 60° upward, allowing humans to have an almost 180-degree forward-facing horizontal field of view"

Det horisontella synfältet är nästan 180 grader.

jo, men man ser inte så bra till sidorna, som man ser framåt... du kan testa det själv genom att ta något papper med text och placera den lite till sidan samtidigt som du kollar framåt, och du kommer inte kunna läsa vad som står om du inte vänder dina ögon mot det. därför begränsar man webbsidor, så att texten inte fyller hela skärmen från vänster till höger, för att det skulle vara jobbigt att läsa. här på sweclockers kan du till exempel se massa tomrum till höger och vänster.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

1600p på en 11,6" skärm och här sitter jag med 27" 1080p

Har 1080p på 46" så var inte ledsen ;).
Nice för surfplattor men jag undrar hur många spel grafikkortet i den bärbara orka driva med den upplösningen?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trevlig tid vi lever i med all denna utveckling på elektronik-fronten.
Väntar fortfarande på att den första o-led, 4k, 30" monitorn ska landa på marknaden.
Sen vill jag se en snabb övergång till 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

jo, men man ser inte så bra till sidorna, som man ser framåt... du kan testa det själv genom att ta något papper med text och placera den lite till sidan samtidigt som du kollar framåt, och du kommer inte kunna läsa vad som står om du inte vänder dina ögon mot det. därför begränsar man webbsidor, så att texten inte fyller hela skärmen från vänster till höger, för att det skulle vara jobbigt att läsa. här på sweclockers kan du till exempel se massa tomrum till höger och vänster.

Visst, men det beror ju väldigt mycket på avståndet till skärmen. Det är även lättare att bara ändra fokus än det är att hålla på och scrolla i sidled.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Vid första anblick såg det ut at vara en macbook.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 W är förhållandevis najs (även om ARM drar mindre än så).

Dual-Core A15 drar runt 4W enligt Anand så de är nog rätt så jämförbara.

http://www.anandtech.com/show/6536/arm-vs-x86-the-real-showdown/12

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16:10 gör att detta blev otroligt intressant, får hoppas det följer med upp i dom större storlekarna med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

2 560 x 1600 pixlar är najs!
4 W är förhållandevis najs (även om ARM drar mindre än så).
8 GB RAM är najs.

"Bay Trail" är inte en processor det är ett helt SoC och det är TDP för hela SoC som är ~4W. De mest avancerade SoCerna för pekplattor ligger också på runt 4W, så nej ARM drar inte mindre än detta. Det finns ARM SoCer som drar betydligt mindre än så, men de är också betydligt långsammare, för långsamma att sitta i en pekplatta.

Dagens ARM CPUer har ju svårt att hänga med dagens 5 år gamla in-order Atom med två kärnor, hur bra tror du de kommer stå sig mot en out-of-order Atom med 4 kärnor? Detta kommer, möjligen tillsammans med Jaguar-baserade SoCer, vara de bästa SoCerna man kan hitta för pekplattor i slutet av detta år. ARM kan mycket väl kom igen när ARMv8 (64-bitars varianterna) börjar hitta ut i produkter, men det är en bra bit innan det inträffar, tvivlar på att det händer under 2014.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Verkar ju hur bra som helst det här! En billig tablet/laptop-hybrid med Atom och Windows 8 i Augusti då!

Permalänk

Fan, vilken gloss på skärmen i första bilden - är ju som en spegel. Undra hur den går att jobba med om man sitter ute en solig dag...

Permalänk
Medlem

Varför står det 8 gb minne i gb boxen och så står det 1,87 gb usable? jag är dålig på det här :S

Förresten, atom må ha haft ett dåligt rykte tidigare men jag tippar att den där modellen kan vara riktigt trevlig att arbeta med. Batteritid ???

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Bay Trail" är inte en processor det är ett helt SoC och det är TDP för hela SoC som är ~4W. De mest avancerade SoCerna för pekplattor ligger också på runt 4W, så nej ARM drar inte mindre än detta. Det finns ARM SoCer som drar betydligt mindre än så, men de är också betydligt långsammare, för långsamma att sitta i en pekplatta.

Dagens ARM CPUer har ju svårt att hänga med dagens 5 år gamla in-order Atom med två kärnor, hur bra tror du de kommer stå sig mot en out-of-order Atom med 4 kärnor? Detta kommer, möjligen tillsammans med Jaguar-baserade SoCer, vara de bästa SoCerna man kan hitta för pekplattor i slutet av detta år. ARM kan mycket väl kom igen när ARMv8 (64-bitars varianterna) börjar hitta ut i produkter, men det är en bra bit innan det inträffar, tvivlar på att det händer under 2014.

Det kommer också Bay Trail som drar mindre när telefonvarianterna dyker upp. Främst telefonvarianterna som kommer finnas i Atom-baserade Androidsurfplattor. Det handlar ju snarare om 1-2 Watt för de till telefoner och surfplattor, precis som ARM till telefoner. Tablet PCs med Windows så har ARM ingen chans även när de kör chip som drar 4-10W. Gäller även mot AMDs Jaguarprodukter. Samt om du kan köpa en hel x86-lösning för ~500kr varför skulle du inte det? (Från tillverkarens sida). Hade varit intressant att se AMD satsa på Android för x86 också då deras chip passar åtminstone i 8-10" surfplattor med ~30Wh+ batterier precis lika bra som större ARM-varianter. Mjukvaran måste vara där dock. Drivrutiner/Androidstöd alltså.

ARMv8 ser jag främst som intressant i servertillämpningar där de kan platsa i lite kraftigare kluster än 32-bitars varianterna och sånt som routrar och NAS-enheter. Fast främst är det nog viktigast att de får chip till de marknaderna som stödjer mer än 4GB ram, precis som många PPC 32 gör. Redan A15 stödjer ju LPAE om tillverkarna vill. 32-bit virtuellt minne per tråd / program är fortfarande mer än du har under Windows med 32-bit mjukvara. Många enheter kommer ju inte gå över till 64-bit kernel bara för att chippen kommer. Är ändå intressant inom inbyggnads / embedded eller t ex nätverksområdet skulle jag säga. Även om det inte intresserar mig när det gäller att driva desktops och bärbara. Iaf inte innan Android eller Sailfish OS går över till 64-bit kernel och userland. Nog gör Intel området intressantare genom att introducera x86-SoCs med hyfsat stöd också. Även om de kommer vara begränsade till 32-bit inom telefon och tablet-området så har de ju x86-64 påslaget för server och desktop/bärbara segmentet, innan någon ARMv8 lösning hinner mogna.

Tråkigt att allt med connected standby även i fortsättningen verkar kräva 32-bit Windows för den delen, även med Haswell.

Sen är ju SoCar aldrig mer intressant än vad de bygger in och integrerar i sina lösningar. Vi har ju redan quad Cortex A15-lösningar med HEVC stöd och t ex en mediaspelarplattform kan vara betydligt intressantare på ARM än Intels och AMDs lösningar. Vi talar ju inte om cpuer/SoC som kör H.264 transcoding i cpu t ex. Finns hårdvara där för det och det fungerar är det intressant. Intressant att Bay Trail är första x86-lösningen får får VP8/WebM hårdvaruaccelererad, synd att webbläsarna ändå inte är någon distributionsplattform (begränsningar vad det gäller kopieringsskydd) för t ex webbvideo i VP8. Dessutom måste webbläsarna använda systemens avkodare med hårdvaruacceleration eller DXVA-funktion. Gör Chrome det för H.264 ännu ens? VC-1 utan hårdvaruacceleration vet vi alla hur det fungerar för den delen.