Permalänk

Strömkonsumering av processorer.

Ohoy alla svenska klockare;

Ska byta processor i min laptop och har beräknat att jag har tillgång till totalt 220W.
Mitt grafikkort drar redan nu 75-100 (Jag säger 100 eftersom jag skall uppgradera det strax till ett 7970M som drar 100W) och jag behöver såklart ha reda på lite strömkonsumering utav processorer för att veta vad jag kan sätta in (notera att sockeln vet jag redan);
Så hur får jag reda på hur mycket en processor drar?
Vad jag har hört så är TDP:n inte samma sak som den maximal konsumptionen.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

En bra grej är att skriva vad du har och vad du tänkt byta till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En bra grej är att skriva vad du har och vad du tänkt byta till.

Ville helst ha allmänna tips kring det men jag kan väl slänga till det också;

Har just nu en Intel I7 2630QM som har en TDP på 45W.
Det jag originellt tänkt uppgradera till är en I7 3740 QM, vars TDP också ligger på 45W. (Enligt sidan notebooktech så är maximala strömförbrukningen samma som TDP: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-3740QM-Notebook-Pr... ).
Men vad jag gärna hade velat uppgradera till annars om jag kan har mer energi tillgängligt är en 3920- eller 3940-XM, som har en TDP på 55W.
Detta är vad som orsakar förvirringen. ;/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pshycoone:

Ville helst ha allmänna tips kring det men jag kan väl slänga till det också;

Har just nu en Intel I7 2630QM som har en TDP på 45W.
Det jag originellt tänkt uppgradera till är en I7 3740 QM, vars TDP också ligger på 45W. (Enligt sidan notebooktech så är maximala strömförbrukningen samma som TDP: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-3740QM-Notebook-Pr... ).
Men vad jag gärna hade velat uppgradera till annars om jag kan har mer energi tillgängligt är en 3920- eller 3940-XM, som har en TDP på 55W.
Detta är vad som orsakar förvirringen. ;/

Är du bara säker på att du kan byta CPU till annan, vilket borde synas hos tillverkaren av LapTopen, så bör det inte vara några som helst problem med dessa 10W mer som de andra drar. Men kolla med tillverkaren först och främst.
Tänk bara på att dina garanti på datorn kan riskeras om du gör galet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är du bara säker på att du kan byta CPU till annan, vilket borde synas hos tillverkaren av LapTopen, så bör det inte vara några som helst problem med dessa 10W mer som de andra drar. Men kolla med tillverkaren först och främst.
Tänk bara på att dina garanti på datorn kan riskeras om du gör galet.

I know, I know. Men då borde det inte vara så farligt med tanke på att jag har 118W tillgodo efter grafikkortet. Har redan kollat upp så att det är samma socket osv. Sitter dessutom med en Clevo P170EM vilket har möjlighet till utbyte utav alla delar utom moderkortet, så den biten är redan fixad.

Tack för informationen iallafall, skönt att få det utrett!