Permalänk

Skillnad mellan ivy & sandy.

Tjenare!

Har nuvarande en 2630QM-processor vilket är en Sandy-bridge-processor (32mm) och funderar på att byta till en 3940XM (vilket är en ivy-bridge-processor på 22mm). Om moderkortet stödjer det, kan jag gå ifrån en SB-processor till en IB-processor?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tillåter ditt moderkort att du byter processor, du sitter ju på en bärbar nu och väldigt få går att byta processorer på överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

sitter du på bärbart kan det bli svårt att byta. (vet inte ens om det går).

Skillnaden mellan IB och SB är verkligen inte stor. Vanligtvis så brukar det handla om ca 15% bättre prestanda i IB vid samma klockfrekvens osv.
rätta mej om jag har fel.

förresten är det nm och inte mm

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pshycoone:

Tjenare!

Har nuvarande en 2630QM-processor vilket är en Sandy-bridge-processor (32mm) och funderar på att byta till en 3940XM (vilket är en ivy-bridge-processor på 22mm). Om moderkortet stödjer det, kan jag gå ifrån en SB-processor till en IB-processor?

Tack på förhand!

Tar du bort kommatecken och frågetecken och lägger till en punkt har du svar på din fråga:-)

Om moderkortet stödjer det kan jag gå ifrån en SB-processor till en IB-processor.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Tillåter ditt moderkort att du byter processor, du sitter ju på en bärbar nu och väldigt få går att byta processorer på överhuvudtaget?

Har ett "öppet" chassi som tillåter utbyte utav alla delar; kollade även med PC-konsulten där jag köpte datorn som håller med om att utbyte är möjligt.
(Dom till och med erbjöd delar åt mig om jag var ute efter att köpa sådant då).

Skrivet av simon253:

sitter du på bärbart kan det bli svårt att byta. (vet inte ens om det går).

Skillnaden mellan IB och SB är verkligen inte stor. Vanligtvis så brukar det handla om ca 15% bättre prestanda i IB vid samma klockfrekvens osv.
rätta mej om jag har fel.

förresten är det nm och inte mm

Kör en Clevo med P170HM med öppningar i chassit för att kunna byta allt utom moderkort (P170HMX).
Jo, det har jag läst också. I mitt fall blir det ju som sagt byte från en 2630QM (2,0GHz) till en 3840QM (2,8GHz) eller 3940XM(3,0GHz) vilket är rätt stor skillnad för mig som programmerare.
NM alltså, I'm still a young padawan.

Skrivet av infexis:

Tar du bort kommatecken och frågetecken och lägger till en punkt har du svar på din fråga:-)

Om moderkortet stödjer det kan jag gå ifrån en SB-processor till en IB-processor.

Hahaha, touché, där har du en poäng. Ska försöka få tag på tillverkarna för att få mer info om moderkortet;
Kan inte processorområdet riktigt så jag tänkte fråga utifall det finns någon mer "större" skillnad mellan Sandy och Ivy!:)

Permalänk
Medlem

Det är inte BGA, utan en riktig socket. Så rent fysiskt går det, datorn kanske även startar och fungerar hyfsat rätt. Men BIOS-stöd så kan det bli krångel, ganska rejält med lite otur. Det bästa är ju om de släppt en uppdaterad version av din dator med samma moderkort, då kan du ju ta den biosen.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite. Verkar inte finnas BIOS-stöd för det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har kollat runt lite. Verkar inte finnas BIOS-stöd för det moderkortet.

Finns det inte stöd för bios ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Finns det inte stöd för bios ?

Är det VM i märka ord i den här jävla tråden eller?

Allvarligt talat, hittade alla ni hit från Fragbite och Existenz?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Finns det inte stöd för bios ?

Meningen är korrekt. Frågan gällde vilket stöd som saknades. Prefixet avgör vilket typ av stöd som saknas. Andra exempel på korrekta meningar:
"Krävs mjukvarustöd för SLI?"
"Det finns inget hårdvarustöd för mulitouch hos Xperia X10"
"Jag har tappat bort mitt BIOS-lösenord."

Permalänk
Skrivet av simon253:

sitter du på bärbart kan det bli svårt att byta. (vet inte ens om det går).

Skillnaden mellan IB och SB är verkligen inte stor. Vanligtvis så brukar det handla om ca 15% bättre prestanda i IB vid samma klockfrekvens osv.
rätta mej om jag har fel.

förresten är det nm och inte mm

Mellan 5-10%.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Pshycoone:

NM alltså, I'm still a young padawan.

När vi ändå är inne på det. Att blanda stora och små bokstäver vid SI-förkortningar blir också fel. Men jag och alla andra verkade förstå iallafall!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nm

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Har kollat runt lite. Verkar inte finnas BIOS-stöd för det moderkortet.

Hur menar du med avsaknad utav BIOS-stöd? Jag antar att du menar att mitt moderkort saknar stöd för Ivy-Bridge?

Såhär står jag just nu iallafall; Har kontaktat PC-konsulten där jag köpte min dator (modell X-768) angående moderkortet.
Dom säljer nuförtiden en laptop utav samma chassi under bemärkelsen X-768B, så jag har frågat dom om det är samma moderkort i X-768B som i min X-768 (Jag köpte min under namnet X-768 iallafall, kanske inte är någon skillnad trots "B"-tillägget). Är det ingen skillnad på moderkorten i deras modeller så kommer jag kunna byta min processor till samma modeller som man kan välja hos deras konfiguration och just nu väntar jag bara på deras svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pshycoone:

Hur menar du med avsaknad utav BIOS-stöd? Jag antar att du menar att mitt moderkort saknar stöd för Ivy-Bridge?

Såhär står jag just nu iallafall; Har kontaktat PC-konsulten där jag köpte min dator (modell X-768) angående moderkortet.
Dom säljer nuförtiden en laptop utav samma chassi under bemärkelsen X-768B, så jag har frågat dom om det är samma moderkort i X-768B som i min X-768 (Jag köpte min under namnet X-768 iallafall, kanske inte är någon skillnad trots "B"-tillägget). Är det ingen skillnad på moderkorten i deras modeller så kommer jag kunna byta min processor till samma modeller som man kan välja hos deras konfiguration och just nu väntar jag bara på deras svar.

Har inte hittat någon dator med det moderkortet där IB-processorer listas som kompatibla. Stöd för processorer brukar ju komma med en BIOS-update. Det är rätt sockel, så rent tekniskt kan det mycket väl fungera, men utan stöd i BIOS så är det nog ingen bra idé att testa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bad Habit:

Mellan 5-10%.

Ökningen är 5-10% om klockfrekvensen är konstant, men till skillnad från desktop där det i stort sätt var samma frekvenser som gällde på Sandy Bridge och Ivy Bridge så kunde man på laptops framförallt öka "turbo-frekvensen" en hel del på Ivy Bridge.

När Haswell kommer ut så kommer skillnaden i frekvens mellan desktop och laptop vara nära nog obefintlig. Så för oss som primärt använder laptops så händer det fortfarande saker på CPU-fronten. Men gissar att det snart tar stop där också

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ökningen är 5-10% om klockfrekvensen är konstant, men till skillnad från desktop där det i stort sätt var samma frekvenser som gällde på Sandy Bridge och Ivy Bridge så kunde man på laptops framförallt öka "turbo-frekvensen" en hel del på Ivy Bridge.

När Haswell kommer ut så kommer skillnaden i frekvens mellan desktop och laptop vara nära nog obefintlig. Så för oss som primärt använder laptops så händer det fortfarande saker på CPU-fronten. Men gissar att det snart tar stop där också

Ja, hoppas på haswell. Har världens långsammaste eee pc (amd e350) och vill inget annat än att uppgradera till en fräsig ultrabook med haswell! Men är väl som de sa på fredagspanelen om desktops: finns liksom inget behov av snabbare CPU i dagsläget. x58 och i7 920 räcker ju och blir över för dagens applikationer och spel om man nu inte vill ha superdupersnabbt ala 6 core intel för 7-8k. Men definitivt för laptops, värme och batteritid är ju största problemet där, samt bristande grafikdel, men med nya haswell får vi hålla tummarna för att det blir lösningen på detta.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, hoppas på haswell. Har världens långsammaste eee pc (amd e350) och vill inget annat än att uppgradera till en fräsig ultrabook med haswell! Men är väl som de sa på fredagspanelen om desktops: finns liksom inget behov av snabbare CPU i dagsläget. x58 och i7 920 räcker ju och blir över för dagens applikationer och spel om man nu inte vill ha superdupersnabbt ala 6 core intel för 7-8k. Men definitivt för laptops, värme och batteritid är ju största problemet där, samt bristande grafikdel, men med nya haswell får vi hålla tummarna för att det blir lösningen på detta.

Alltså, AMD E350 är bland de snabbaste av ASUS olika Eee PC. Betydligt snabbare än de med motsvarande intel atom.