När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Skulle påstå att en fx 8350 eller vad deras prestanda cpu nu heter är klart bättre än en i7 920 i så got som allt och i många fall är rätt likvärdig med en 2500k (fortfarande 1 generation efter men could be worse...)

Nej. FX-8350 slår i många fall även en i7-3770K och står ofta i likhet med i5-3570K.

Jag anser att den är mycket konkurrenskraftig mot Intels modeller, och har ett bra pris på cirka 1500 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Nej. FX-8350 slår i många fall även en i7-3770K och står ofta i likhet med i5-3570K.

Jag anser att den är mycket konkurrenskraftig mot Intels modeller, och har ett bra pris på cirka 1500 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Källa tack

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Superlight:

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Vad menar du...?
Ett 7970 till exempel, är ett otroligt högpresterande kort.
AMD har snart sitt 7990 att sälja, och det kommer ju inte precis vara varken billigt eller lågpresterande. Förstår absolut inte hur du tänker när du påstår att AMD är ute ur leken på High-end-sidan. För det är de inte.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SaP:

Källa tack

Var så god:

http://www.google.se/url?q=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3Deu8Sekdb-IE&sa=U&ei=saFtUYXNGoe84ATz54CABg&ved=0CBwQtwIwBg&usg=AFQjCNFjKUjXpoKExbBdcx97FBM2ttFuSA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vad menar du...?
Ett 7970 till exempel, är ett otroligt högpresterande kort.
AMD har snart sitt 7990 att sälja, och det kommer ju inte precis vara varken billigt eller lågpresterande. Förstår absolut inte hur du tänker när du påstår att AMD är ute ur leken på High-end-sidan. För det är de inte.

Han sa dock "de högre prisklasserna", och där har AMD inget kort, eftersom att 7970 är så billigt jämfört med 680

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Ha.. Du är lite av ett Nvidia fanboy eller hur?

Deras HD7970 GHZ edition håller ju jämna steg med GTX 680..

Skrivet av m4gnify:

Han sa dock "de högre prisklasserna", och där har AMD inget kort, eftersom att 7970 är så billigt jämfört med 680

Vad menar han dock med "de högre prisklasserna"? Menar han nischade kort som Titan? Eller menar GTX 680 där HD7970 håller jämna steg och ibland tom. presterar bättre än GTX 680?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Finns det något spel en FX-8350 inte klarar av med ett 7970?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vad menar du...?
Ett 7970 till exempel, är ett otroligt högpresterande kort.
AMD har snart sitt 7990 att sälja, och det kommer ju inte precis vara varken billigt eller lågpresterande. Förstår absolut inte hur du tänker när du påstår att AMD är ute ur leken på High-end-sidan. För det är de inte.

Så fort när jag pratar dåligt om AMD så börjar du genast försvara de. Ja, de är helt ute i high-end segmenten för att de inte har ett kort som motsvarar Titan. Snarare skulle hela företaget ramla omkull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Så fort när jag pratar dåligt om AMD så börjar du genast försvara de. Ja, de är helt ute i high-end segmenten för att de inte har ett kort som motsvarar Titan. Snarare skulle hela företaget ramla omkull.

Du verkar ju veta vad du snackar om... Titan är ett nischat kort som bara gör i ett viss exemplar. "High-end" kan betyda GTX 680 där HD7970 håller absolut jämna steg. Får se hur det blir med "Titan-LE" och se om de får ner priset ett par tusenlappar. Om inte så är det fortfarande ett kort som kostar mer än det smakar.

Dessutom ska du inte kasta sten i glashus. Överallt där det förekommer en AMD diskussion är du där med dina "Men Nvidia är överlägsna..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

amd är faktiskt helt ok i dagsläget, speciellt deras gpu:er är väldigt intressanta. att intel och nvidia har topsegmentet innebär givetvis store PR-fördelar men om man vill ha ett ok system för rimligt pris så är amd i dag ett bra val, jag har fått uppfattningen att de flesta är ute efter något som är bra för pengarna.

piledriver innebar ett regält lyft och nästa generation dvs steamroller kommer nog innebära minst lika stor förbättring, då är de i princip ikapp i enkeltrådad prestanda!

Permalänk

Det jag förstod, så var det så att 8350 Var bättre än Intel på t ex streaming och spelande?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SaP:

Det jag förstod, så var det så att 8350 Var bättre än Intel på t ex streaming och spelande?

AMD 8350 glänser ganska rejält där den får utnyttja alla sina trådar. Men tyvärr är det få applikationer som utnyttjar alla kärnor och trådar som 8350 har och då märker man mer att den har sämre prestanda i enkeltrådade applikationer. Där har Intel fortfarande ett ganska stort övertag och därför har de prestadatronen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Så fort när jag pratar dåligt om AMD så börjar du genast försvara de. Ja, de är helt ute i high-end segmenten för att de inte har ett kort som motsvarar Titan. Snarare skulle hela företaget ramla omkull.

Ok.

Jag försvarar AMD för att du precis lika ofta säger att de är värdelösa, på väg i konkurs, sämre presterande, icke prisvärda osv. Listan på dina uttalanden om hur dåliga AMD är kan göras rätt lång.

Så jag tycker att du bör tänka på hur du själv framstår innan du kritiserar andra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

AMD 8350 glänser ganska rejält där den får utnyttja alla sina trådar. Men tyvärr är det få applikationer som utnyttjar alla kärnor och trådar som 8350 har och då märker man mer att den har sämre prestanda i enkeltrådade applikationer. Där har Intel fortfarande ett ganska stort övertag och därför har de prestadatronen.

Nu börjar jag förstå

Men borde inte 8350 Vara bra i t ex BF3?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD 8350 glänser ganska rejält där den får utnyttja alla sina trådar. Men tyvärr är det få applikationer som utnyttjar alla kärnor och trådar som 8350 har och då märker man mer att den har sämre prestanda i enkeltrådade applikationer. Där har Intel fortfarande ett ganska stort övertag och därför har de prestadatronen.

Låter som Amd 8350 ligger före i utvecklingen om det inte finns program som är anpassade för flertrådiga cpuer
och att programmerarna ligger efter i utveklingen mot hårdvaran som finns.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SaP:

Nu börjar jag förstå

Men borde inte 8350 Vara bra i t ex BF3?

8350 räcker i BF3 men inte ens BF använder fullt ut av 8350s trådar. Där är fortfarande enkeltrådig prestanda som gör att Intel föredras.

Skrivet av putte_br:

Låter som Amd 8350 ligger före i utvecklingen om det inte finns program som är anpassade för flertrådiga cpuer
och att programmerarna ligger efter i utveklingen mot hårdvaran som finns.

Snarare så att Intel sitter i sådan position att de har råd att satsa på att hålla tillbaka på sin egen utveckling.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Bry sig om high end produkter. Hur stor är marknaden för detta? Hur mycket tjänar Intel på att släppa nått, som bara är lite bättre? Dessutom som få entusiaster kommat att köpa.

Dessutom så finns AMD där marknaden finns, XBOX och Playstation konsolerna.

Skrivet av SaP:

Tjänar de mycket på detta?

Tror inte det är någon större kassako då Intel tackade nej till att göra dessa konsollprocessorer eftersom det är en för liten marknad.
Intel sålde 90,1 miljoner OEM processorer under 2012, utöver detta säljer de ju även lösa processorer som hemmabyggarna använder samt processorer till servrar, jämför detta med Xbox360 och PS3 som i December 2012 sålt 75 respektive 77 miljoner enheter sedan de släpptes för 8 respektive 7 år sen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Tror inte det är någon större kassako då Intel tackade nej till att göra dessa konsollprocessorer eftersom det är en för liten marknad.
Intel sålde 90,1 miljoner OEM processorer under 2012, utöver detta säljer de ju även lösa processorer som hemmabyggarna använder samt processorer till servrar, jämför detta med Xbox360 och PS3 som i December 2012 sålt 75 respektive 77 miljoner enheter sedan de släpptes för 8 respektive 7 år sen.

Nvidia* Intel var aldrig med i diskussionen. Tidigare hade konsolerna haft ett grafikchip från Nvidia med en cell processor från IBM. Nästa generationen kommer ha fullskaliga APU:er från AMD. Och det finns faktiskt pengar att tjäna men inte så pass stora som Nvidia var beredd att stångas blodig mot AMD. Tror nog AMD är mer i sitsen att chansa än vad Nvidia som går på vad som är säkert.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Tjänar de mycket på detta?

Nej precis, Så låt oss drömma bort till fantasi världen, Om någon person skulle försöka få så många personer att köpa AMD?, skulle företaget tjäna på detta? Alltså jag köper en 8350 från Inet kostar 1587 Svenska kronor Hur mycket går AMD på vinst.

Jag vet inte riktigt vad du menar men om AMD säljer fler CPU'er så är det klart att de får mer pengar in till företaget. Då kan de spendera mer pengar på att utveckla snabbare Processorer. Nu har Intel nästan 80% av marknaden och kan använda enorma mängder resurser för att göra processorer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidia* Intel var aldrig med i diskussionen. Tidigare hade konsolerna haft ett grafikchip från Nvidia med en cell processor från IBM. Nästa generationen kommer ha fullskaliga APU:er från AMD.

Fick för mig att det var Intel, men oavsett företag så är konsoller en relativt liten marknad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Klart att AMD gör vad de kan. Men sen Intel släppte Core 2 Duo för några år sen, har AMD varit chanslösa vad gäller ren prestanda. Tyvärr.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Missade du 5ghz centurion riktad till överklockare, omskriven just på sweclockers, ligger väl tom på framsidan?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet inte riktigt vad du menar men om AMD säljer fler CPU'er så är det klart att de får mer pengar in till företaget. Då kan de spendera mer pengar på att utveckla snabbare Processorer. Nu har Intel nästan 80% av marknaden och kan använda enorma mängder resurser för att göra processorer.

Han menar att AMD tvingats ha lägre vinstmarginal än Intel. Jag saknar AMD, för konkurrensens skull.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Fick för mig att det var Intel, men oavsett företag så är konsoller en relativt liten marknad.

Konsoler är så långt ifrån en liten marknad du kan komma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej. FX-8350 slår i många fall även en i7-3770K och står ofta i likhet med i5-3570K.

Jag anser att den är mycket konkurrenskraftig mot Intels modeller, och har ett bra pris på cirka 1500 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det håller jag med om. Jag har iaf inte sett några benchmarks som visar att ivy bridge är så oerhört mycket längre fram när det gäller prestanda.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Han menar att AMD tvingats ha lägre vinstmarginal än Intel. Jag saknar AMD, för konkurrensens skull.

Ah okej, jag tror inte att AMD säljer med förlust dock. Kanske med låg vinstmarginal ja men inte med förlust.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden så nån kanske redan har skrivit det men man ska tänka på att intel research and developments budget är typ högre än AMDs totala omsättning, har jag för mig att jag har läst ganska nyligt.

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

High End är väl viktigt för varumärket annars så skulle nog inte intel lägga ner så mycket tid på att utveckla processor för high end.

Dom måste ju lura konsumenterna på nått vis för att tjäna pengar.

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att hela x86-plattformen designats och ägs av Intel.
För många år sedan, då Intel inte trodde att det skulle vara ett problem, licensierade Intel ut x86-plattformen till tredjepartstillverkare, däribland AMD, Cyrix och Via.

Om Intel kunde ändra beslutet, skulle de dra in licensen direkt utan att ens fundera över det, men avtalen som skrevs på den gamla goda tiden, gäller än idag. Något som Intel idag ångrar.

Det enda Intel kan göra idag för att dra ifrån konkurrenterna, är att roffa åt sig av så många patent de kan gällande vidareutvecklingen av x86-plattformen, och hoppas på att konkurrenterna snart dör ut i brist på idéer.
Intel är knappast glada över att AMD lyckades få till en lyckad 64-bitars utökning av Intels x86-uppsättning. (Intel har en egen 64-bitars variant, men den har ett par stora nackdelar och accepterades aldrig av den breda massan)
Intel lärde sig läxan, och jobbar stenhårt idag på att hålla sina konkurrenter borta från vidareutveckling av x86-plattformen med hjälp av patent.

AMD skulle med all säkerhet kunna utveckla en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning som på flera plan utklassar Intels x86-plattform, men nackdelen är att större delen av marknadens operativsystem och program är skrivna för x86-plattformen. Bakåt-kompatibiltet är den stora käppen i hjulen.

För att skapa en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning, krävs det operativsystem och program för att det skall accepteras av den breda massan. Och för att program och operativ skall existera, måste någon skapa arkitekturen och instruktionerna.
Ett moment 22.

Det är nog högst troligt en tidsfråga innan AMD måste ta steget med att överge x86 och utveckla en annan arkitektur. Frågan är bara hur marknaden kommer att acceptera ytterligare en plattform. (Som om det inte räckte med ARM och x86.)
Eller AMD kanske skulle hoppa på ARM-tåget. Ser ut som om nVidia redan är i full fart på den fronten.
Speciellt nu när vi har och Windows RT för ARM-baserade processorer.

TL;DR:
Intel lär inte tillåta konkurrenterna att knappa in på prestanda-segmentet. Dags för AMD och andra x86-aktörer att överge x86 i helhet. Till och med Microsoft inser det, och kör nu flera varianter av Windows., inte bara för x86.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)