När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Permalänk
Medlem

2006 släpptes PS3 med en processor som var VÄLDIGT påkostad och kraftfull vilket man inte kan säga med de APU:er som slängs in i PS4 så jag skulle nog säga att det blev ett "tröstpris" för AMD att hoppa in i konsolmarknaden. En liten marknad jämfört med t.ex laptops eller desktops... men ändå en marknad.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att hela x86-plattformen designats och ägs av Intel.
För många år sedan, då Intel inte trodde att det skulle vara ett problem, licensierade Intel ut x86-plattformen till tredjepartstillverkare, däribland AMD, Cyrix och Via.

Om Intel kunde ändra beslutet, skulle de dra in licensen direkt utan att ens fundera över det, men avtalen som skrevs på den gamla goda tiden, gäller än idag. Något som Intel idag ångrar.

Det enda Intel kan göra idag för att dra ifrån konkurrenterna, är att roffa åt sig av så många patent de kan gällande vidareutvecklingen av x86-plattformen, och hoppas på att konkurrenterna snart dör ut i brist på idéer.
Intel är knappast glada över att AMD lyckades få till en lyckad 64-bitars utökning av Intels x86-uppsättning. (Intel har en egen 64-bitars variant, men den har ett par stora nackdelar och accepterades aldrig av den breda massan)
Intel lärde sig läxan, och jobbar stenhårt idag på att hålla sina konkurrenter borta från vidareutveckling av x86-plattformen med hjälp av patent.

AMD skulle med all säkerhet kunna utveckla en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning som på flera plan utklassar Intels x86-plattform, men nackdelen är att större delen av marknadens operativsystem och program är skrivna för x86-plattformen. Bakåt-kompatibiltet är den stora käppen i hjulen.

För att skapa en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning, krävs det operativsystem och program för att det skall accepteras av den breda massan. Och för att program och operativ skall existera, måste någon skapa arkitekturen och instruktionerna.
Ett moment 22.

Det är nog högst troligt en tidsfråga innan AMD måste ta steget med att överge x86 och utveckla en annan arkitektur. Frågan är bara hur marknaden kommer att acceptera ytterligare en plattform. (Som om det inte räckte med ARM och x86.)
Eller AMD kanske skulle hoppa på ARM-tåget. Ser ut som om nVidia redan är i full fart på den fronten.
Speciellt nu när vi har och Windows RT för ARM-baserade processorer.

TL;DR:
Intel lär inte tillåta konkurrenterna att knappa in på prestanda-segmentet. Dags för AMD och andra x86-aktörer att överge x86 i helhet. Till och med Microsoft inser det, och kör nu flera varianter av Windows., inte bara för x86.

Kvantumprocessorer kanske skulle vara något...?
Tänk vilket försprång AMD skulle fått om de lyckats skapa en kvantarkitektur...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Konsoler är så långt ifrån en liten marknad du kan komma.

Det finns väl egentligen två saker som gör konsoler till en relativt "liten" marknad:

1. Alla vill inte ha en konsol (men nästan alla vill ha en dator).

2. De som köper en konsol köper en och har den sedan i MINST fem (man kan nog räkna med sex, sju för de flesta PS3/X360-ägare) år innan de köper en ny. De flesta köper ny dator oftare än så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet inte riktigt vad du menar men om AMD säljer fler CPU'er så är det klart att de får mer pengar in till företaget. Då kan de spendera mer pengar på att utveckla snabbare Processorer. Nu har Intel nästan 80% av marknaden och kan använda enorma mängder resurser för att göra processorer.

Asså hur mycket tjänar AMD, På att sälja sina processorer?, Skulle det inte varit bättre om AMD, Bara sålde från de själva?

Skrivet av Tumnus:

8350 räcker i BF3 men inte ens BF använder fullt ut av 8350s trådar. Där är fortfarande enkeltrådig prestanda som gör att Intel föredras.

Snarare så att Intel sitter i sådan position att de har råd att satsa på att hålla tillbaka på sin egen utveckling.

Attans :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

2006 släpptes PS3 med en processor som var VÄLDIGT påkostad och kraftfull vilket man inte kan säga med de APU:er som slängs in i PS4 så jag skulle nog säga att det blev ett "tröstpris" för AMD att hoppa in i konsolmarknaden. En liten marknad jämfört med t.ex laptops eller desktops... men ändå en marknad.

Vad jag vet så har AMD en fin kakbit av laptopmarknaden. Att jämföra AMDs APU med en processor från IBM går inte riktigt eftersom de är två helt skilda arkitekturer. Däremot gör denna APU att det borde bli enklare att porta spel.

Skrivet av HurMycket:

Det finns väl egentligen två saker som gör konsoler till en relativt "liten" marknad:

1. Alla vill inte ha en konsol (men nästan alla vill ha en dator).

2. De som köper en konsol köper en och har den sedan i MINST fem (man kan nog räkna med sex, sju för de flesta PS3/X360-ägare) år innan de köper en ny. De flesta köper ny dator oftare än så.

Iof sant. Men majoriteten av min vänkrets har en dator de sitter på i över 5 år men de har en konsol från varje tillverkare. Att säga att den är en liten marknad är helt fel eftersom de säljer konsoler i multum. Inte lika stor som datormarknaden ev. men inte liten för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ju veta vad du snackar om... Titan är ett nischat kort som bara gör i ett viss exemplar. "High-end" kan betyda GTX 680 där HD7970 håller absolut jämna steg. Får se hur det blir med "Titan-LE" och se om de får ner priset ett par tusenlappar. Om inte så är det fortfarande ett kort som kostar mer än det smakar.

Dessutom ska du inte kasta sten i glashus. Överallt där det förekommer en AMD diskussion är du där med dina "Men Nvidia är överlägsna..".

Vem bryr sig om det är i visst exemplar? Saken är ju att AMD inte har ett kort som motsvarar Titan. Får de priset ner till 5000-5500:- av Titan LE så är det en tuff tid för AMD. nVidia är överlägsna där priset på Titan ligger.

Permalänk
Medlem

många har ju väntat länge på nya konsoler så ja tror många kommer köpa dom, om dom nu blir mer htpc liknande fast ändå gaming konsoler och inte får ring off deat så fort man tittar på dom:P.

intel och nvidia verkar ju mer intresserade av ultrabooks och surfplattor i forskningsstadiet, så amd kanske kan ta in på vanliga pc marknaden medans dom andra fokuserar på annat:)

nvidia verkar ju ha failat lite med titan när man kollar siffrorna på tester så jag skulle ju inte köpa det för dom pengarna, men det hela kanske är en drivrutinsfråga? amd optimerade ju inte sina så bra för 7970 innan GTX680 kom ut på marknaden så nvidia kanske sitter på bättre drivisar tills AMD kontrar med något:)

tycker datorvärlden spårar ur allt mer för pengautpumpning än den borde, om man jämför % på förbättring mellan 486 tills pentium kom den va ju enorm, jämfört med dagens lanseringar då folk jahapp nytt nummer dålig kvalitet:)

Permalänk
Medlem

Jag väntade tills AMD skulle komma ut med sin nya arkitektur 2011 (ni vet ju hur det gick). Fick köpa sandy i stället.

Det är väll det som gjort att dom flesta swecare sitter på intel Stora massan köper det försäljare/reklam lurar på dom och många har hört om intel, som det garanterade en snabb laptop Hört ett par stycken som verkar "experter" så fort dom hör intel så är det värt att köpa den laptopen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Vem bryr sig om det är i visst exemplar? Saken är ju att AMD inte har ett kort som motsvarar Titan. Får de priset ner till 5000-5500:- av Titan LE så är det en tuff tid för AMD. nVidia är överlägsna där priset på Titan ligger.

Suck.. Du sträcker dig efter halmstrån eller hur?

Titan är en nischad produkt och att Titan LE skulle bli över 3 tusen kronor billigare än Titan är högst osannolikt. Dessutom ligger Titan i entusiastklassen där även LGA-2011 ligger. Det är inte high-end utan det är segmentet över denna. GTX 680 ligger i high-end och där konkurrerar AMD på alla fronter. Detta kan du inte förneka.. oberoende hur färgad du är.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag väntade tills AMD skulle komma ut med sin nya arkitektur 2011 (ni vet ju hur det gick). Fick köpa sandy i stället.

Det är väll det som gjort att dom flesta swecare sitter på intel Stora massan köper det försäljare/reklam lurar på dom och många har hört om intel, som det garanterade en snabb laptop Hört ett par stycken som verkar "experter" så fort dom hör intel så är det värt att köpa den laptopen

Vet inte hur det är med de andra på Sweclockers.. Men när jag köpte min 2500K så var den processor som var dels mest prisvärd vid tidpunkten men även den processor som passade mig specifikt. Sedan att den breda massan köper vad som än ges till dessa är tragiskt men sant. Farsan är sådan.. Som tur var har jag lyckats få honom att ringa mig innan han köper datorer och komponenter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

de har de tufft AMD med att konkurrera mot intel, intel blir större o större amds marginaler minskar.. hoppas de går framåt av att konsolerna har amd hårdvara i sig.. amd ligger väl ett par generationer eller iaf 1 efter intel för oss sweclockare...inte bra!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Det skiljer knappt 3-6 fps mellan en 3570k/3770k och en 8350.

Så spelar ingen roll för mig + mer prestanda per krona med amd tycker jag.

Edit: Fixade lite grammatik bara

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Finns det något spel en FX-8350 inte klarar av med ett 7970?

Vad fan menas med klarar av? medium settings i 1024pixlar eller upplöningar i 6000pixlar och 64x antialiasing? Och hur många fps ska man ha?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Troligtvis så märker en normalanvändare inte av skillnaden mellan en 3570k och en 8350 ex. det är väl mest om man är prestandahungrig och medveten om att man sitter på nåt sämre som man får för sig att ens pc verkligen känns segare. Ska byta ut mitt system framåt hösten troligen och hoppas gladeligen att AMD har nåt att komma med tills dess

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Om jag har förstått detta rätt?, Så är AMD, Bättre än 3570k När det gäller spelandet?, Men som t ex renderingar?, Videoredigering?

Vem är lite bättre än den andra? Jämfört med 8350 och 3770k?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd
Skrivet av putte_br:

Finns det något spel en FX-8350 inte klarar av med ett 7970?

Nej. Allt som oftast flaskar GPUn långt före CPUn. Om du nu inte sitter med en Pentium 4 från 2004 eller liknande. FX-8350 är en riktigt kompetent CPU och i de flesta spelen är skillnaden mellan säg 3570k och FX-8350 försumbar.

Skrivet av SaP:

Om jag har förstått detta rätt?, Så är AMD, Bättre än 3570k När det gäller spelandet?, Men som t ex renderingar?, Videoredigering?

Vem är lite bättre än den andra? Jämfört med 8350 och 3770k?

3570k har ett litet försprång när det gäller spelade just pga. att majoriteten av spelen fortfarande är enkeltrådade. Vid renderingar så är både 3770K och 8350 två kompetenta CPUer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

du får ju tänka att amd gör ju grafik kort med.

(jag vet att intel gör sina ssd:er med men det är inte lika mycket jobb som grafik kort)

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. Allt som oftast flaskar GPUn långt före CPUn. Om du nu inte sitter med en Pentium 4 från 2004 eller liknande. FX-8350 är en riktigt kompetent CPU och i de flesta spelen är skillnaden mellan säg 3570k och FX-8350 försumbar.

3570k har ett litet försprång när det gäller spelade just pga. att majoriteten av spelen fortfarande är enkeltrådade. Vid renderingar så är både 3770K och 8350 två kompetenta CPUer.

Jaha, du råkar inte veta någon bra jämförelese mellan 3770k och 8350?:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag väntade tills AMD skulle komma ut med sin nya arkitektur 2011 (ni vet ju hur det gick). Fick köpa sandy i stället.

Det är väll det som gjort att dom flesta swecare sitter på intel Stora massan köper det försäljare/reklam lurar på dom och många har hört om intel, som det garanterade en snabb laptop Hört ett par stycken som verkar "experter" så fort dom hör intel så är det värt att köpa den laptopen

amd har ju värmeproblem:) när det gäller cpu dom går varmare så är det bara:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD 8350 glänser ganska rejält där den får utnyttja alla sina trådar. Men tyvärr är det få applikationer som utnyttjar alla kärnor och trådar som 8350 har och då märker man mer att den har sämre prestanda i enkeltrådade applikationer. Där har Intel fortfarande ett ganska stort övertag och därför har de prestadatronen.

Det kan jag inte hålla med om, wprime är ju specifikt gjort för att testa prestandan hos multi-core.cpu's. xeons och opterons är överlägsna i detta, trots detta så råäger en 3770k@5ghz en 8350@5,1ghz (trots att intels bara har 4 riktiga kärnor som många hakar upp sig på)
8350 får däremot en del bättre än 3570k som är mer i dens prisklass, men inte med så mycket. Det jag ville poängtera var dock att 8350 inte är så fantastiskt bra i multi-core så att den äger sönder i7'an.

Och den är bara lite snabbare än i5, och får får man tänka på att 8350 är är överklockad mer också (i5@4900mhz, 8350@5126)

Men med tanke på priset och att den såvitt jag vet är en bra överklockare (vet inte hur det är med värmen dock med marknadskylning) så är det ett suveränt köp.

http://www.wprime.net/Scores/?action=searchScores&test=11&ven...
http://www.wprime.net/Scores/?action=searchScores&test=11&ven...
http://www.wprime.net/Scores/?action=searchScores&test=11&ven...

För övrigt tycker jag att diskussionen om att amd inte har något titankort är jävligt töntig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck.. Du sträcker dig efter halmstrån eller hur?

Titan är en nischad produkt och att Titan LE skulle bli över 3 tusen kronor billigare än Titan är högst osannolikt. Dessutom ligger Titan i entusiastklassen där även LGA-2011 ligger. Det är inte high-end utan det är segmentet över denna. GTX 680 ligger i high-end och där konkurrerar AMD på alla fronter. Detta kan du inte förneka.. oberoende hur färgad du är.

High-end-klassen ingår både LGA-2011 och nVidia Titan enligt mig. Du kan knappast bestämma vad jag tycker och tänker. Sanningen är AMD inte kan konkurrera med varken Titan eller Intels LGA 2011.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SaP:

Jaha, du råkar inte veta någon bra jämförelese mellan 3770k och 8350?:)

Tyvärr inte.

Skrivet av Superlight:

High-end-klassen ingår både LGA-2011 och nVidia Titan enligt mig. Du kan knappast bestämma vad jag tycker och tänker. Sanningen är AMD inte kan konkurrera med varken Titan eller Intels LGA 2011.

Sanningen är att High-End och Entusiast klasser är två helt skilda klasser. Titan är en nischad produkt och AMD försöker inte ens konkurrera med kortet. De siktar på GTX 680 och GTX 690 och verkar göra ett bra jobb med att konkurrera med dessa. Säg vad du vill men du kan fortfarande inte förneka detta. Titan må vara världens kraftigaste GPU men den är fortfarande mer än dubbel så dyr i jämförelse med GTX 680 och presterar ungefärligt 75-80% bättre. Dessutom så är världsrekordet med en klockad CPU gjord med en AMD processor. Inte dåligt för en tillverkare som "ligger efter i allt".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

High-end-klassen ingår både LGA-2011 och nVidia Titan enligt mig. Du kan knappast bestämma vad jag tycker och tänker. Sanningen är AMD inte kan konkurrera med varken Titan eller Intels LGA 2011.

Eftersom att du verkar gilla att jämföra dyra grejer som majoriteten inte kommer köpa (xeon och titan) så kan jag upplysa dig om att världens snabbaste dator har en amd opteron. nr6 har en intel xeon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Top500

Andra sidan av myntet är dock att top 7 bästa resultaten på wprime's hemsida är alla xeons, nr 8 är en opteron.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessutom så är världsrekordet med en klockad CPU gjord med en AMD processor.

Frekvens är ju helt ointressant. Det intressanta är vilken som har bäst prestanda i maximal överklock, och världens mest överklockade amd är inte snabbare än världens mest överklockade intel trots att den har högre frekvens.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

fast om man jämnför prestanda/krona så är väll AMD bättre? eller har jag helt fel nu ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Frekvens är ju helt ointressant. Det intressanta är vilken som har bäst prestanda i maximal överklock, och världens mest överklockade amd är inte snabbare än världens mest överklockade intel trots att den har högre frekvens.

Inte för entusiaster. Sedan högre klock = bättre prestanda. Är AMDs processor bara nog klockad så slår den Intels dito.

Men du har rätt. Världsrekordet har egentligen inget med denna diskussion att göra.. tog bara med det för att visa att Intel ligger bakom AMD iaf i något. Se vem jag svarade så förstår du varför.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Trams. Du kan ju inte jämföra kort som lanserades för 18 månader sedan som 7970 gjorde med ett ny lanserat. AMD skulle säkert kunna tillverka nåt liknande titan, ett jättekisel som är svindyrt. Men pengarna ligger inte i den kategorin. Väldigt få köper gpuer för 8000. AMD har dessutom en större marknadsandel på gpusidan än nvidia. Intel är störst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vem bryr sig om det är i visst exemplar? Saken är ju att AMD inte har ett kort som motsvarar Titan. Får de priset ner till 5000-5500:- av Titan LE så är det en tuff tid för AMD. nVidia är överlägsna där priset på Titan ligger.

Nu får du för fan sluta... Varenda inlägg du skriver lyser "fanboy" om sig och du tycker en massa men du vill inte lyssna på motparten. Det går ju inte diskutera med en sådan person.

Du måste dessutom lära dig skillnader på uttryck och definitioner. Jag tycker att det mest jordnära för dig är att ta till dig det andra skriver, framförallt Tumnus, och komma med lite fakta som backar upp dina påståenden.

Skrivet av CsPri3st:

amd har ju värmeproblem:) när det gäller cpu dom går varmare så är det bara:)

Vilka processorer lider av värme problem idag? Första generationen Phenom, alltså inte II, och Bulldozer-processorerna var varma men detta åtgärdades till både under generationen och till efterkommande processorer. Annars vill jag ha källa på det.

Skrivet av lanbonden:

Skulle påstå att en fx 8350 eller vad deras prestanda cpu nu heter är klart bättre än en i7 920 i så got som allt och i många fall är rätt likvärdig med en 2500k (fortfarande 1 generation efter men could be worse...)

http://www.anandtech.com/bench/Product/100?vs=697

Inte så stor skillnad som jag trodde.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

kan inte citera och svara med mobilen.
tumnus tack för svaret.

men vad gör ni med datorer för så mycket pengar?
bara nyficken för titan kostar väll ca 9000 kr?
och min dator nr 1 i sing har kostat mig ca 8000 med beg vattenkylning.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen om vad som är bäst är bara löjlig. Alla köper det som passar dem bäst och är nöjda med det. De allra flesta moderna CPUer ger prestanda så det räcker i de flesta fall. Har aldrig känt att varken min i3 3220 eller min fx-8350 inte har räckt till. Visst skall man rendera eller runka till benchmarkresultat köp det värsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

kan inte citera och svara med mobilen.
tumnus tack för svaret.

men vad gör ni med datorer för så mycket pengar?
bara nyficken för titan kostar väll ca 9000 kr?
och min dator nr 1 i sing har kostat mig ca 8000 med beg vattenkylning.

Ska man spela på 3 skärmar så får man punga ut en hel jävla del.

Skrivet av matte70:

Hela diskussionen om vad som är bäst är bara löjlig. Alla köper det som passar dem bäst och är nöjda med det. De allra flesta moderna CPUer ger prestanda så det räcker i de flesta fall. Har aldrig känt att varken min i3 3220 eller min fx-8350 inte har räckt till. Visst skall man rendera eller runka till benchmarkresultat köp det värsta

Det är inte löjligt, det är nödvändigt för att folk ska kunna köpa det som passar dem bäst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595