När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Trams. Du kan ju inte jämföra kort som lanserades för 18 månader sedan som 7970 gjorde med ett ny lanserat. AMD skulle säkert kunna tillverka nåt liknande titan, ett jättekisel som är svindyrt. Men pengarna ligger inte i den kategorin. Väldigt få köper gpuer för 8000. AMD har dessutom en större marknadsandel på gpusidan än nvidia. Intel är störst

Det är inte bara Sverige som köper en GPU för 8000:-. I andra länder som USA så kostar denna GPU ungefär 999$ vilket kan översättas till ungefär 6300:-. Vi har något som heter moms/skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte för entusiaster. Sedan högre klock = bättre prestanda. Är AMDs processor bara nog klockad så slår den Intels dito.

Men du har rätt. Världsrekordet har egentligen inget med denna diskussion att göra.. tog bara med det för att visa att Intel ligger bakom AMD iaf i något. Se vem jag svarade så förstår du varför.

Men intel slår ju amd på samma klock, och på lägre klock när det gäller prestanda. AMD må ha högre frekvens, men trots det presterar amd sämre.

rena frekvensrekord är roliga, men inte intressanta i dessa sammanhang. Världsrekord i tester däremot det är intressant. i superpi som är en ren, enkeltrådig cpu-benchmark så har intel världsrekordet och hela top 20-sidan på superpi's hemsida är alla intel-processorer.

http://rog.asus.com/178522012/overclocking/7ghz-core-i7-3770k...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

amd har ju värmeproblem:) när det gäller cpu dom går varmare så är det bara:)

AMD har inte värmeproblem. Då har du nog en riktigt kass kylare. Min i5 blir en bra bit varmare än 6300,
båda kör med stockkylare och i5ans kylarfläns är nyligen rengjord medan 6300ans inte är det (säkert full av damm)
ändå är den mycket svalare.

Skrivet av Mickesven:

fast om man jämnför prestanda/krona så är väll AMD bättre? eller har jag helt fel nu ?

Intel har bäst prestanda, AMD har bäst prestanda/krona så ja du har rätt

Skrivet av deadich:

Men intel slår ju amd på samma klock, och på lägre klock när det gäller prestanda. AMD må ha högre frekvens, men trots det presterar amd sämre.

rena frekvensrekord är roliga, men inte intressanta i dessa sammanhang. Världsrekord i tester däremot det är intressant. i superpi som är en ren, enkeltrådig cpu-benchmark så har intel världsrekordet och hela top 20-sidan på superpi's hemsida är alla intel-processorer.

http://rog.asus.com/178522012/overclocking/7ghz-core-i7-3770k...

På den hemsidan så är det nog bara rekord för Intel, inte rekord för högst klockade cpu.
Såg på Youtube när dom slog världsrekord med en 8150 tror jag det var, dom låg på över 8GHz

Skrivet av Superlight:

Det är inte bara Sverige som köper en GPU för 8000:-. I andra länder som USA så kostar denna GPU ungefär 999$ vilket kan översättas till ungefär 6300:-. Vi har något som heter moms/skatt.

Det har dom i USA också skillnaden är att dom alltid skriver priser exklusive moms, i Sverige skriver vi priser inklusive moms

Permalänk
Medlem

Kan bara länka till en tidigare post jag gjorde vilket jag tycker tar upp lite kring de här:
#13290801

Skrivet av BaZZe:

Somsagt det är helt beroende på vilka spel vi tittar på men om vi kollar på dagens läge så använder dom flesta spel 2 kärnor och ett fåtal 4 kärnor.
Dvs att en hög klockfrekvens på kärnorna är ibland viktigare än att ha mer än en dual core i dagens läge när de kommer till gaming, eftersom en i3a ibland kan prestera som en i5a i en del spel.

Intel satsar på hög IPC detta betyder att den är effektivare per klockcykel än en motsvarande AMD processor.
AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.
Anledningen till att intel blivit så populärt är att det drar väldigt lite ström det går överklocka en hel del och drar fortfarande lite ström det presterar extremt bra i spel som är cpu krävande, men i spel som inte är det kan en i3/i5/i7 prestera samma och det gäller ju även AMD cpuer.

Slutligen eftersom en intel har högre ipc per kärna och därmed kan utföra fler instruktioner på lägre klockfrekvens än amd så blir den automatiskt effektivare och bättre lämpad för spel för att du skulle behöva klocka upp amd processorn extremt mycket för att kunna komma upp i samma IPC per kärna om spelet inte är väldigt bra flertrådat och kan använda alla 8 kärnor tex vilket är mindre sannolikt.

Men samtidigt får man också säga amd satsar inte heller på prestanda marknaden på samma sätt intel har kommit en bra bit före eftersom amd fortfarande e på 32nm och intel är på 22nm
Intel lägger ju in mer pengar i sin forskning i hur man förbättrar processorer än vad hela amd är värt i marknadsvärde.
Så det finns en klar anledning till varför intel e bättre, dom knyter avtal med tillverkare dom har mycket reklam för sina produkter och detta gör dom eftertraktade.

Förhoppningsvis kommer detta nya med ps4 och möjligen nya xbox att ge ett litet lyft för amd i inkomst så att dom kanske har möjlighet att kanske inte bli lika bra som intel men komma ifatt en del iaf.

AMD är för folk som vill köpa något prisvärt och som presterar bra för den pengen man betalar.
För att vi får ju ändå räkna med att alla cpuer ur amd fx serie går överklocka endast k modellerna hos intel går.
Vilket gör att du kan köpa en fx6100 klocka upp en del och få i5 2500k stock prestanda för halva priset liksom.

Intel är för dom som verkligen vill ha de bästa av de bästa är beredda punga ut pengarna för de, för att säga att intel inte presterade bäst idag vore en lögn.

Ska vi sedan räkna in strömförbrukning i hela det här så räknar vi på en fx 8350 vs en i5 2500k kommer man upp i cirka 100watt skillnad eller något mindre i full load och räknar vi sedan på att köra 24-7 så kommer det då kosta 100kr mån i ström vilket gör att på cirka 4-6månader så ligger inköps kostnaden för cpun+ strömförbrukning på samma som inköps kostnaden för en i5 3570k

Räknar man dock på normal användning så tar det cirka 1,5-2,5år innan strömförbrukningen + inköpskostnad blir samma som inköps kostnaden av en i5 3570k.

Alla är vi lite prylbögar men man behöver inte låsa fast sig till ett visst märke för att vara de.

Och för er som säger fanboy kan jag säga att jag äger både en fx-8320 och en i7 3770k:) jag gillar båda och jag använder dom båda i viss mån dagligen.

Personligen tror jag inte AMD bara kan komma ifatt sådär då skulle dom behöva något mirakel som höjer deras IPC en hel del.
Annars kanske dom kan börja komma ikapp inom några år men att tro dom kommer såpass mycket ifatt så att dom kan konkurera med intel vet jag inte.
Det som jag tycker saknas på marknaden som är prisvärt vore en dual socket desktop moderkort med antal ram slots liknande SR2 eller SR-X hade amd kunnat göra något sådant och spelen nu med ps4 och xbox720 blir mer flertrådade skulle jag personligen kunna tänka mig de vore trevligt som workstation/gaming rigg.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte för entusiaster. Sedan högre klock = bättre prestanda. Är AMDs processor bara nog klockad så slår den Intels dito.

Men du har rätt. Världsrekordet har egentligen inget med denna diskussion att göra.. tog bara med det för att visa att Intel ligger bakom AMD iaf i något. Se vem jag svarade så förstår du varför.

AMDs nya kanske kan klockas från 5ghz till 6.5 det vore ett skapligt steg:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Ursäkta, vad?

För det första var samtliga 7000 serie-kort ute ett antal månader före respektive kort hos Nvidia. För det andra så slår till exempel ett Radeon 7970 ett GTX 680 i de flesta fallen. Att sedan AMD väljer att inte göra ett skrytkort så som GTX Titan är en annan sak, men detta kort är knappast tillverkar för att käna pengar på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det har dom i USA också skillnaden är att dom alltid skriver priser exklusive moms, i Sverige skriver vi priser inklusive moms

Vad jag vet så skiljer momsen beroende på vilken delstat eller så har man ingen moms alls. Däremot är momsen fortfarande fruktansvärt lågt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Kan bara länka till en tidigare post jag gjorde vilket jag tycker tar upp lite kring de här:
#13290801

Skrivet av BaZZe:

Somsagt det är helt beroende på vilka spel vi tittar på men om vi kollar på dagens läge så använder dom flesta spel 2 kärnor och ett fåtal 4 kärnor.
Dvs att en hög klockfrekvens på kärnorna är ibland viktigare än att ha mer än en dual core i dagens läge när de kommer till gaming, eftersom en i3a ibland kan prestera som en i5a i en del spel.

Intel satsar på hög IPC detta betyder att den är effektivare per klockcykel än en motsvarande AMD processor.
AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.
Anledningen till att intel blivit så populärt är att det drar väldigt lite ström det går överklocka en hel del och drar fortfarande lite ström det presterar extremt bra i spel som är cpu krävande, men i spel som inte är det kan en i3/i5/i7 prestera samma och det gäller ju även AMD cpuer.

Slutligen eftersom en intel har högre ipc per kärna och därmed kan utföra fler instruktioner på lägre klockfrekvens än amd så blir den automatiskt effektivare och bättre lämpad för spel för att du skulle behöva klocka upp amd processorn extremt mycket för att kunna komma upp i samma IPC per kärna om spelet inte är väldigt bra flertrådat och kan använda alla 8 kärnor tex vilket är mindre sannolikt.

Men samtidigt får man också säga amd satsar inte heller på prestanda marknaden på samma sätt intel har kommit en bra bit före eftersom amd fortfarande e på 32nm och intel är på 22nm
Intel lägger ju in mer pengar i sin forskning i hur man förbättrar processorer än vad hela amd är värt i marknadsvärde.
Så det finns en klar anledning till varför intel e bättre, dom knyter avtal med tillverkare dom har mycket reklam för sina produkter och detta gör dom eftertraktade.
.

Personligen tror jag inte AMD bara kan komma ifatt sådär då skulle dom behöva något mirakel som höjer deras IPC en hel del.
Annars kanske dom kan börja komma ikapp inom några år men att tro dom kommer såpass mycket ifatt så att dom kan konkurera med intel vet jag inte.
Det som jag tycker saknas på marknaden som är prisvärt vore en dual socket desktop moderkort med antal ram slots liknande SR2 eller SR-X hade amd kunnat göra något sådant och spelen nu med ps4 och xbox720 blir mer flertrådade skulle jag personligen kunna tänka mig de vore trevligt som workstation/gaming rigg.

*inlägget är nerkortat

Sen när får man högre IPC av att överklocka? Marknadsvärde och omsättning är inte samma sak.

"Men samtidigt får man också säga amd satsar inte heller på prestanda marknaden på samma sätt intel har kommit en bra bit före eftersom amd fortfarande e på 32nm och intel är på 22nm"

Den här meningen blir jag inte klok på vad den betyder. AMD har inte några fabriker och att påstå tillverkningsteknik direkt relaterar om de sattsar på prestandamarknaden eller inte är allmänt mysko. Är intel de enda som satsar på högprestanda integrerade kretsar då? (Med undantag för minnestillverkning där flera tillverkare är nere i den storleken).

Skrivet av HurMycket:

Det finns väl egentligen två saker som gör konsoler till en relativt "liten" marknad:

1. Alla vill inte ha en konsol (men nästan alla vill ha en dator).

2. De som köper en konsol köper en och har den sedan i MINST fem (man kan nog räkna med sex, sju för de flesta PS3/X360-ägare) år innan de köper en ny. De flesta köper ny dator oftare än så.

Ja och därför utvecklas alla spel till primärt persondatorer då de uppenbarligen är den större marknaden... Dator betyder väldigt olika saker för olika personer. Konsollmarknaden lär vara avsevärt större än highend/midium highend dator segmentet. Dessutom som jag har förstått det faller nuvarande konsollgeneration sönder med jämna mellanrum så många har köpt mer än en. Hursom: ja, konsollmarknaden är mindre än persondator marknaden men är på inget sätt liten.

Nej processorpriserna skulle inte sticka i taket bara för att intel fick monopol. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och att shockhöja priserna skulle dumpa försäljningen. Betala 10 000 för en 3570k? Nätack jag väntar nog några år innan jag uppgraderar. Intel's förtjänst är en funktion av priset och antal sålda enheter inte bara priset.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kogster:

Ja och därför utvecklas alla spel till primärt persondatorer då de uppenbarligen är den större marknaden... Dator betyder väldigt olika saker för olika personer. Konsollmarknaden lär vara avsevärt större än highend/midium highend dator segmentet. Dessutom som jag har förstått det faller nuvarande konsollgeneration sönder med jämna mellanrum så många har köpt mer än en. Hursom: ja, konsollmarknaden är mindre än persondator marknaden men är på inget sätt liten.

Det är inget jag har märkt. Jag upplever snarare att konsol är den primära plattformen för spelutvecklare idag, och att vi PC-spelare som regel får nöja oss med en portning.

Jag påstår inte att den är liten – notera citationstecknen samt ordet "relativt". Jag gjorde ett försök att förklara varför Intel inte tycker att konsolmarknaden är viktig för dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anden12:

Har för mig att Intel spenderade lika mycket på FoU som AMDs totala omsättning typ 2011?
Om detta stämmer så talar väl siffrorna sitt tydliga språk till varför inte AMD har en suck i denna kamp..

Kanska säker att Intel spenderade någonstans i den nivån på R&D ja.

Dock tror jag säkerligen att AMD kommer klara sig både på CPU och GPU fronten.
Anledningen till att de kör Modulbaserade CPU-paket är flexibiliteten och utvecklingsmöjligheten. Gillar verkligen det och är sugen på att byta bort min 2500k mot motsvarande AMD.

Skrivet av Tumnus:

Tyvärr inte.

Sanningen är att High-End och Entusiast klasser är två helt skilda klasser. Titan är en nischad produkt och AMD försöker inte ens konkurrera med kortet. De siktar på GTX 680 och GTX 690 och verkar göra ett bra jobb med att konkurrera med dessa. Säg vad du vill men du kan fortfarande inte förneka detta. Titan må vara världens kraftigaste GPU men den är fortfarande mer än dubbel så dyr i jämförelse med GTX 680 och presterar ungefärligt 75-80% bättre. Dessutom så är världsrekordet med en klockad CPU gjord med en AMD processor. Inte dåligt för en tillverkare som "ligger efter i allt".

Ganska säker på att Titan har nuvarande rekord (kom en artikel på Sweclockers någon dag innan/efter officiella lanseringen i sverige).

Dock var det patetiskt om man jämförde, vi snackade ±5-10% snabbare klockfrekvenser på GPU mot AMDs 7970 som kostar runt halva prislappen.

Tycker AMD är smarta och inte försöker konkurrera med nvidia på den fronten. Troligen kommer Nvidia gå back lite på titan i slutendan pga brutal kostnader att utveckla skiten och producera i förhållande till mängd försäljning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att hela x86-plattformen designats och ägs av Intel.
För många år sedan, då Intel inte trodde att det skulle vara ett problem, licensierade Intel ut x86-plattformen till tredjepartstillverkare, däribland AMD, Cyrix och Via.

Om Intel kunde ändra beslutet, skulle de dra in licensen direkt utan att ens fundera över det, men avtalen som skrevs på den gamla goda tiden, gäller än idag. Något som Intel idag ångrar.

Det enda Intel kan göra idag för att dra ifrån konkurrenterna, är att roffa åt sig av så många patent de kan gällande vidareutvecklingen av x86-plattformen, och hoppas på att konkurrenterna snart dör ut i brist på idéer.
Intel är knappast glada över att AMD lyckades få till en lyckad 64-bitars utökning av Intels x86-uppsättning. (Intel har en egen 64-bitars variant, men den har ett par stora nackdelar och accepterades aldrig av den breda massan)
Intel lärde sig läxan, och jobbar stenhårt idag på att hålla sina konkurrenter borta från vidareutveckling av x86-plattformen med hjälp av patent.

AMD skulle med all säkerhet kunna utveckla en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning som på flera plan utklassar Intels x86-plattform, men nackdelen är att större delen av marknadens operativsystem och program är skrivna för x86-plattformen. Bakåt-kompatibiltet är den stora käppen i hjulen.

För att skapa en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning, krävs det operativsystem och program för att det skall accepteras av den breda massan. Och för att program och operativ skall existera, måste någon skapa arkitekturen och instruktionerna.
Ett moment 22.

Det är nog högst troligt en tidsfråga innan AMD måste ta steget med att överge x86 och utveckla en annan arkitektur. Frågan är bara hur marknaden kommer att acceptera ytterligare en plattform. (Som om det inte räckte med ARM och x86.)
Eller AMD kanske skulle hoppa på ARM-tåget. Ser ut som om nVidia redan är i full fart på den fronten.
Speciellt nu när vi har och Windows RT för ARM-baserade processorer.

TL;DR:
Intel lär inte tillåta konkurrenterna att knappa in på prestanda-segmentet. Dags för AMD och andra x86-aktörer att överge x86 i helhet. Till och med Microsoft inser det, och kör nu flera varianter av Windows., inte bara för x86.

Det cirkulerade ju rykten för ett tag sedan om att AMD skulle lägga till stöd för ARM så småningom. Jag ser ARM som den troligaste vägen pga. Windows RT och ARM's dominans på marknaden för mindre enheter. Kan inte dem två jobba ihop, AMD och MS.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är inget jag har märkt. Jag upplever snarare att konsol är den primära plattformen för spelutvecklare idag, och att vi PC-spelare som regel får nöja oss med en portning.

Jag påstår inte att den är liten – notera citationstecknen samt ordet "relativt". Jag gjorde ett försök att förklara varför Intel inte tycker att konsolmarknaden är viktig för dem.

Delen om vilken plattform utvecklare siktar på var tänkt som ironi. Ber om ursäkt att jag inte uttryckte det tydligare då det många gånger är väldigt svårt att vara säker utan att höra hur en person säger det. Ja det gjorde du men jag tror inte den är lika mycket mindre som du tror. Men har ingen källa på det så det är rent spekulativt.

Har intel uttalat sig om intresse i konsollmarknaden? Trodde det var nVidia som pratade om att det inte var lönsamt nog.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyre:

Det cirkulerade ju rykten för ett tag sedan om att AMD skulle lägga till stöd för ARM så småningom. Jag ser ARM som den troligaste vägen pga. Windows RT och ARM's dominans på marknaden för mindre enheter. Kan inte dem två jobba ihop, AMD och MS.

ARM = Energisnålt = Underbart för servermiljö.... Vänta nu har inte AMD redan ARM-Server-Processorer.... Jo men tänka sig! =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Asså, inte för att vara sådan men var har det sunda förnuftet flyttat?

Visst, man kan mäta allt i tester och benchmarks men så sätt så sitter folk just nu och jämför Porsche och Ferrari. Många säger att vi ska nöja oss med kanske klassen Merseders och BMW men sen sitter la majoriteten av oss med en Volvo, Vw eller Renualt.

Rätta mig om jag har fel men att jag har köpt olika om ni även kan se nedan har alltid med pris och göra. Var anser jag att jag får mest dator för pengarna. Jag har i och för sig mer Intel baserat hemma nu än AMD men sen är det simpelt. Varför ska jag slänga ut X antal kr på en dator som ska visa film som det gott och väl duger med 0,5x.

Jag anser inte heller att lira BF3 på min speldator (Dator nr 1) laggar skiten ur sig eller presterar sämre för det. Det låter om hela diskussionen som om att alla ska lägga ut mellan 500-700 lax på en BMW medans 9/10 ändå kommer gå till Volvo och köpa en standard V70 250 lax. Har jag fel?

Intel och AMD är olika företag med olika filesofier men sen är Intel dyrare generellt men AMD har ett annat förhållande i pris/prestanda.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att hela x86-plattformen designats och ägs av Intel.
För många år sedan, då Intel inte trodde att det skulle vara ett problem, licensierade Intel ut x86-plattformen till tredjepartstillverkare, däribland AMD, Cyrix och Via.

Om Intel kunde ändra beslutet, skulle de dra in licensen direkt utan att ens fundera över det, men avtalen som skrevs på den gamla goda tiden, gäller än idag. Något som Intel idag ångrar.

Det enda Intel kan göra idag för att dra ifrån konkurrenterna, är att roffa åt sig av så många patent de kan gällande vidareutvecklingen av x86-plattformen, och hoppas på att konkurrenterna snart dör ut i brist på idéer.
Intel är knappast glada över att AMD lyckades få till en lyckad 64-bitars utökning av Intels x86-uppsättning. (Intel har en egen 64-bitars variant, men den har ett par stora nackdelar och accepterades aldrig av den breda massan)
Intel lärde sig läxan, och jobbar stenhårt idag på att hålla sina konkurrenter borta från vidareutveckling av x86-plattformen med hjälp av patent.

AMD skulle med all säkerhet kunna utveckla en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning som på flera plan utklassar Intels x86-plattform, men nackdelen är att större delen av marknadens operativsystem och program är skrivna för x86-plattformen. Bakåt-kompatibiltet är den stora käppen i hjulen.

För att skapa en ny arkitektur och ny instruktionsuppsättning, krävs det operativsystem och program för att det skall accepteras av den breda massan. Och för att program och operativ skall existera, måste någon skapa arkitekturen och instruktionerna.
Ett moment 22.

Det är nog högst troligt en tidsfråga innan AMD måste ta steget med att överge x86 och utveckla en annan arkitektur. Frågan är bara hur marknaden kommer att acceptera ytterligare en plattform. (Som om det inte räckte med ARM och x86.)
Eller AMD kanske skulle hoppa på ARM-tåget. Ser ut som om nVidia redan är i full fart på den fronten.
Speciellt nu när vi har och Windows RT för ARM-baserade processorer.

TL;DR:
Intel lär inte tillåta konkurrenterna att knappa in på prestanda-segmentet. Dags för AMD och andra x86-aktörer att överge x86 i helhet. Till och med Microsoft inser det, och kör nu flera varianter av Windows., inte bara för x86.

x86-64 uttvecklades av AMD (http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64) Intel jobbade på Itanium men övergav det på de flesta segment till förmån för x86-64.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ARM = Energisnålt = Underbart för servermiljö.... Vänta nu har inte AMD redan ARM-Server-Processorer.... Jo men tänka sig! =D

Se där, det var redan klart! Är det kanske den Anandtech skrev om nyss... Vet att jag såg någonting om att ARM servrar var hett just nu.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Skrivet av Superlight:

Vem bryr sig om det är i visst exemplar? Saken är ju att AMD inte har ett kort som motsvarar Titan. Får de priset ner till 5000-5500:- av Titan LE så är det en tuff tid för AMD. nVidia är överlägsna där priset på Titan ligger.

Nu ska man ju inte mata troll, men att påstå att AMD är ute ur leken för att dem inte har en Titan-killer är ju befängt. Ska du inte påstå att Volvo (eller annat valfritt "svensson märke") är ute ur leken för att dem inte har en bil som presterar som en Lamborghini (eller annat "super-bil märke")?

Titan, 690, 7990, ARES etc etc är bara PR för att stilla hungern hos entusiaster som ska ha det senaste, häftigaste, ballaste och störst e-penis (med det sagt så menar jag inte att jag inte är småsugen på ett Titan).
Pengarna finns att hämta i de lägre prisklasserna än 9k+. Skulle inte förvåna mig om det är några få procenter, om än kanske till och med promille/ar av marknaden som består av dessa kort.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kogster:

Delen om vilken plattform utvecklare siktar på var tänkt som ironi. Ber om ursäkt att jag inte uttryckte det tydligare då det många gånger är väldigt svårt att vara säker utan att höra hur en person säger det. Ja det gjorde du men jag tror inte den är lika mycket mindre som du tror. Men har ingen källa på det så det är rent spekulativt.

Har intel uttalat sig om intresse i konsollmarknaden? Trodde det var nVidia som pratade om att det inte var lönsamt nog.

Jag tror ingenting om marknadernas storlek. Jag svarade på ett inlägg av en annan person, med syftet att utveckla hans inlägg.

Det vet jag inget om, utan jag svarade som sagt på ett annat inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Ska man spela på 3 skärmar så får man punga ut en hel jävla del.

Det är inte löjligt, det är nödvändigt för att folk ska kunna köpa det som passar dem bäst.

Tror ingen får ut speciellt mycket konsumentinformation av trådar som den här. Finns betydligt bättre sätt att hitta den info man önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är inte bara Sverige som köper en GPU för 8000:-. I andra länder som USA så kostar denna GPU ungefär 999$ vilket kan översättas till ungefär 6300:-. Vi har något som heter moms/skatt.

De allra flesta länder har moms och skatt. Det spelar ingen roll ,gpuer i den prisklassen är en nischmarknad som inte säljs i speciellt stora volymer.

Permalänk

Vad är ARM?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

[quote="Tumnus;13437423"]Vad jag vet så har AMD en fin kakbit av laptopmarknaden. Att jämföra AMDs APU med en processor från IBM går inte riktigt eftersom de är två helt skilda arkitekturer. Däremot gör denna APU att det borde bli enklare att porta spel.

Fast nu handlade det inte om olika arkitekturer eller prestanda utan om hur påkostad den var vid tiden den släpptes ( processorn i ps3 )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta, vad?

För det första var samtliga 7000 serie-kort ute ett antal månader före respektive kort hos Nvidia. För det andra så slår till exempel ett Radeon 7970 ett GTX 680 i de flesta fallen. Att sedan AMD väljer att inte göra ett skrytkort så som GTX Titan är en annan sak, men detta kort är knappast tillverkar för att käna pengar på.

Stämmer inte så bra det du skriver för enligt många tester ( inkl. Sweclockers ) så ligger hd 7970 ghz runt 5% efter i prestanda.. sett över ett genomsnitt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SaP:

Vad är ARM?

En processorarkitektur.
Läs mer på: https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

ARM-baserade processorer har blivit rätt vanlig i konsument-elektronik såsom mobiltelefoner, surfplattor, routrar, TV-apparater med mera.
Företaget bakom ARM tillverkar inget eget, utan lever helt på att licensiera ut tekniken till tredjepartstillverkare.

Många företag tillverkar egna ARM-processorer, däribland Qualcomm, Intel, nVidia, Nintendo, Samsung, STMicroelectronics,
Hela listan kan du se här: https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture#ARM_licensees

Vad har ARM-arkitekturen till fördel gentemot x86?
Först och främst: Vem som helst kan skaffa en licens och tillverka ARM-processorer. x86 är något som Intel inte vill licensiera ut och hellre håller för sig själva. Kunde de, skulle de dra in AMDs x86-licens.
ARM är en RISC-baserad arkitektur. Den är enklare och "primitivare" än x86, men det finns en tanke bakom det: Enkelheten gör att processorerna blir mindre och mycket strömsnålare. Därför passar ARM-processorer i mobila enheter mycket bättre än x86-baserade. (x86 är på tok för komplicerad för att kunna göras riktigt strömsnål. En stor nackdel i den mobila marknaden)
Mäter man i "prestanda per wattenhet", så vinner ARM med hästlängder över x86. (Det finns anledningar till varför Intels Atom-processorer inte är speciellt lyckade.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SaP:

Jaha, du råkar inte veta någon bra jämförelese mellan 3770k och 8350?:)

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CsPri3st:

amd har ju värmeproblem:) när det gäller cpu dom går varmare så är det bara:)

Lika med I7 3770K i idle, de flesta datorer går i idle 90% av tiden.

75W mer när den går för fullt, men när den går för fullt, används också alla 8 kärnorna och då är den snabbare än I7 3770.

Ja det var detta test som användes för att testa maxeffekten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SysGhost:

Vad har ARM-arkitekturen till fördel gentemot x86?
Först och främst: Vem som helst kan skaffa en licens och tillverka ARM-processorer. x86 är något som Intel inte vill licensiera ut och hellre håller för sig själva. Kunde de, skulle de dra in AMDs x86-licens.
ARM är en RISC-baserad arkitektur. Den är enklare och "primitivare" än x86, men det finns en tanke bakom det: Enkelheten gör att processorerna blir mindre och mycket strömsnålare. Därför passar ARM-processorer i mobila enheter mycket bättre än x86-baserade. (x86 är på tok för komplicerad för att kunna göras riktigt strömsnål. En stor nackdel i den mobila marknaden)
Mäter man i "prestanda per wattenhet", så vinner ARM med hästlängder över x86. (Det finns anledningar till varför Intels Atom-processorer inte är speciellt lyckade.)

Det du skriver var om RISC kontra x86 var relevant för 20-30 år sedan, på den tiden var andelen transistorer som gick till front-end (avkodning av instruktioner) en väldigt stor del av hela processorn.

Motorola 68k var en CISC med runt 68.000 transisitorer i första inkarnationen (gissa vad namnet kommer ifrån). 68k var en 16-bitars CPU rent formellt, men alla register var 32-bit så den "kändes" som en 32-bitars CPU.

Första ARM processorn kommer bra många år efter 68k, var redan från start 32-bit, hade strax över 20k transistorer och prestanda var jämförbar med 68k. Så där fanns en enorm fördel att använda RISC.

Idag är extrakostnaden för att avkoda x86-instruktioner mindre än 1% av transistorbudgeten och internt fungerar både Intels och AMDs processorer som vilken annan RISC som helst. Men det finns en stor fördel med x86 mot RISC, en enda x86 instruktion man utföra ett jobb som ofta behöver flera RISC instruktioner för att åstadkomma motsvarande. Vad är en av de största flaskhalsarna i en modern dator? Bandbredd och latens mot RAM, givet en viss storlek på CPU-cachen så får man plats med större del av programmet om det använder x86-instruktioner jämfört med RISC. Det är även så att hämta något från cache drar mindre ström än hämta det från RAM så här har x86 en fördel mot RISC-baserade CPUer.

ARM är inte ens alltid vinnare på prestanda/W. Det finns ARM processorer som drar långt mindre än den snålaste Atom/Bobcat, men dessa har också väldigt låg absolut prestanda. Jämfört du de ARM CPUer som sitter i pekplattor och mobiler så har flera artiklar slagit hål på myten om ARMs förträffliga strömeffektivitet, t.ex. denna som visar att CloverTrail (Atom baserat SoC) i många fall har klart bättre prestanda/W än sina ARM konkurrenter.

Om du faktiskt använder din CPU till 100% så har vissa varianter av Xeon lägre Joule/utfört-arbete än både Atom och valfri ARM. I verkligheten har man inte 100% last och i "idle" så krossar Atom och ARMar en Xeon i låg strömförbrukning. Att man lägger så mycket resurser på att minska "idle" förbrukning i Haswell är nog för att möta hotet från ARM-servers.

Edit: ändrade 20år till 20-30år, insåg inte hur långt bort 80-talet är idag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Vad det gäller Intel konstra AMD: tycker AMD har god självinsikt, de inser att de inte har i närheten så mycket pengar att lägga på R&D som Intel, Bulldozer designen är en konsekvens av denna självinsikt. Det är bättre i en klar majoritet av fallen att ha färre CPU-kärnor men hög IPC. Det är dock brutalt mycket svårare att skruva upp IPC (både i R&D och i antal transistorer det kostar) än att göra lite simplare CPU-kärnor och ha flera av dessa.

Jämfört med t.ex. ARM (även om man tittar på Cortex A15 som är det snabbaste de gjort) så har ändå AMDs processorer bra IPC så det är inte så att AMDs nuvarande CPUer på något sätt har en dålig IPC. Intel har högre IPC men då ska man inse att det nog inte finns någon desktop eller server CPU överhuvudtaget som har bättre IPC idag.

Det som gör hög IPC överlägsen lägre IPC + flera CPU-kärnor är att starkare enkeltrådprestanda betyder att alla program blir snabbare medan flera kärnor bara gör nytta i vissa program. Vissa problem kan inte ens dra nytta av flera kärnor då de har seriella delar, det tar en kvinna 9 månader att "tillverka" ett barn och oavsett hur många kvinnor man adderar så tar det fortfarande samma tid per barn. Finns en hel del sådana problem, flera kärnor minskar sällan latensen, men rätt använt kan de öka kapaciteten (i många fall, inte alla).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

AMD drog väl ner lite på CPU marknaden? Har för mig det på någon artikel på Swec.. Men skulle gärna vilja se någon monster processor eller liknande från AMD

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Jaha, du råkar inte veta någon bra jämförelese mellan 3770k och 8350?:)

Jag säger nu inte att det är en rättvis jämförelse eftersom 3770k kostar såpass mycket mer än 8350, och heller inte att det är ett normalt case att man har två stycken 7970-kort i sin dator, men om man nu ska jämföra dessa två så hittade jag ett intressant test. Vet inget om tillförlitligheten hos sidan heller, kan nämnas:

http://vr-zone.com/articles/amd-fx-8350-vs-intel-core-i7-3770...