Vad kan man använda sina 100/100mbit till?

Permalänk
Skrivet av Robanswe:

För det första finns det knappast någon ips som erbjuder 40/5. Sen så behöver jag ju faktiskt mina 100mbit under kortare tidsperioder när man t.ex. ska ta backup av en server eller streama en spelfilm till en polare.

En tanke: Om du skaffar tjänster som utnyttjar större delen av din bandbredd, kommer inte det påverka dom tillfällen då du behöver mycket trafik för specifika tjänster?

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

Min processor utnyttjas bara till 2.5% när datorn idlear, kan nån ge mig ett tips om hur jag kan få den att gå på 100% hela tiden?

Det känns så jobbigt att den slösar bort 97.5% av sin kraft när jag inte gör något.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror en majoritet lägger 100-200:- extra för 100Mbit än att sitta och vänta på att saker ska ladda.
Grattis om du kör 10Mbit utan att klaga, skulle själv bli galen efter ett tag.

de ända jag tycker är segt med 10/10 är när man vill spela något spel på steam och måste vänta ett par timmar, annars upplever jag absolut inte några problem med denna hastigheten och inom halmstad stadsnät går den billigaste 100/100 på 355kr i månaden tror jag och det är bara för mycket :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hade jag haft 100/100 hade jag suttit och varit glad över det. Skämt åt sidan, jag skulle seeda fler torrents för att hjälpa sprida linux-distributioner och andra saker man uppskattar. Men om du tycker det är för mycket jobb så kanske fler spel-servrar? Fråga dina vänner, du kanske skulle kunna hosta en server åt dem?

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Flera skriver att ni seedar "lagliga" torrents. Då undrar man ju vad det är för lagligt ni seedar. Låter lite som BS om man ska tro att det enda som seedas och laddas hem är lagliga toorents.

Jag skulle klassa hela dig som bs.

Det verkar ju som du använder den till en del vettig, ett ytterligare tips är att erbjuda utrymmet och hosting till gratisprogram som behöver lite extra bandbredd ibland.

Ang spelservers så är det ju oftast inte bandbredden som är det stora problemet så förstår att det inte är en lösning om du inte sitter på enormt mycket cpu-kraft.
Min erfarenhet är dock att inte leta efter saker som drar bandbredd, det brukar slå fel i slutändan när belastningen ökar.
Medelåldern har nog gått ner rejält här på Sweclockers de senaste åren. Hur mogna folk är verkar ha tagit en ännu större smäll dock.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Flera skriver att ni seedar "lagliga" torrents. Då undrar man ju vad det är för lagligt ni seedar. Låter lite som BS om man ska tro att det enda som seedas och laddas hem är lagliga toorents.

"§ 7 All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

Sluta skriva off topic "BS" nu.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Bara jag som tycker vi ska införa någon sorts "ingenting är för overkill-policy" här på swec, precis som andra liknande forum har? Aldrig sett sånt här gnäll på andra entusiastsidor Skärp er

Permalänk
Skrivet av Trixtr:

Flera skriver att ni seedar "lagliga" torrents. Då undrar man ju vad det är för lagligt ni seedar. Låter lite som BS om man ska tro att det enda som seedas och laddas hem är lagliga toorents.

Semesterbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns alltid saker som behöver seeders. Kanske TPB:AFK, team smods filmer om man gillar dem osv. Det finns många fler lagliga torrents än linux-distros.

TPB:AFK och några linux-distros som jag själv har haft nytta av ligger redan och seedar. Det känns dock onödigt att ladda ner filer bara för att seeda så det lilla jag seedar nu får nog ta och duga.

Skrivet av Jilted:

Kör du fullgas jämt när du kör bil också?

Läs svaret jag skrev till igulfast. Men kan ta det kort igen.. Då jag råkar vara laglydig utav mig och är rädd om mitt och andras liv så håller jag hastighetsbegränsningarna.

Skrivet av jetten:

Jag tycker din ide med ett öppet gäst-wifinätverk låter som en bra ide. www.openwireless.org

Jo visst är det ett bra sätt bara det att jag bor lite dumt till för att kunna vara till nytta för någon. Men det är en bra ide för andra än mig:)

Skrivet av Dreadwood:

En tanke: Om du skaffar tjänster som utnyttjar större delen av din bandbredd, kommer inte det påverka dom tillfällen då du behöver mycket trafik för specifika tjänster?

Nej det är ju det som är hela poängen att det inte ska påverka mig. Har en router med extremt bro QoS så min desktop dator går alltid före mina andra mindre viktiga datorer.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Min processor utnyttjas bara till 2.5% när datorn idlear, kan nån ge mig ett tips om hur jag kan få den att gå på 100% hela tiden?

Det känns så jobbigt att den slösar bort 97.5% av sin kraft när jag inte gör något.

Javisst!
Bitcoin mining
Folding @ Home
Hosta gameservers till dina kompisar.
Men jämförelsen är ju missvisande då det kostar betydligt mer att belasta cpun till 100% än bredbandet.

Skrivet av Mighty Nerd:

Hade jag haft 100/100 hade jag suttit och varit glad över det. Skämt åt sidan, jag skulle seeda fler torrents för att hjälpa sprida linux-distributioner och andra saker man uppskattar. Men om du tycker det är för mycket jobb så kanske fler spel-servrar? Fråga dina vänner, du kanske skulle kunna hosta en server åt dem?

Problemet med spelservrar är att dom drar en massa cpu i förhållande till bandbredd. Men tackar för ett seriöst förslag.

Skrivet av Ceogar:

Jag skulle klassa hela dig som bs.

Det verkar ju som du använder den till en del vettig, ett ytterligare tips är att erbjuda utrymmet och hosting till gratisprogram som behöver lite extra bandbredd ibland.

Ang spelservers så är det ju oftast inte bandbredden som är det stora problemet så förstår att det inte är en lösning om du inte sitter på enormt mycket cpu-kraft.
Min erfarenhet är dock att inte leta efter saker som drar bandbredd, det brukar slå fel i slutändan när belastningen ökar.
Medelåldern har nog gått ner rejält här på Sweclockers de senaste åren. Hur mogna folk är verkar ha tagit en ännu större smäll dock.

Tackar:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

Kör du fullgas jämt när du kör bil också?

...
Har du inte läst igenom tråden? Någon har redan skrivit exact samma sak och fått svar.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Min processor utnyttjas bara till 2.5% när datorn idlear, kan nån ge mig ett tips om hur jag kan få den att gå på 100% hela tiden?

Det känns så jobbigt att den slösar bort 97.5% av sin kraft när jag inte gör något.

Om du endast använder 2.5% så kan du gärna börja folda (Om det använder CPUn?) eller liknande som hjälper andra.
Det TS vill göra är ju att hjälpa andra med sin lediga internetkapacitet, därför han seedar mm för att VI som laddar ner samma (lagliga) programvara/film eller vad det kan vara snabbare.
Han vill alltså inte slösa bort resterande utan säger detta återigen, hjälpa andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

...
Har du inte läst igenom tråden? Någon har redan skrivit exact samma sak och fått svar.

Om du endast använder 2.5% så kan du gärna börja folda (Om det använder CPUn?) eller liknande som hjälper andra.
Det TS vill göra är ju att hjälpa andra med sin lediga internetkapacitet, därför han seedar mm för att VI som laddar ner samma (lagliga) programvara/film eller vad det kan vara snabbare.
Han vill alltså inte slösa bort resterande utan säger detta återigen, hjälpa andra.

Snacka om att göra självmål TS har redan påpekat det, läser inte DU igenom tråden?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Hyr ut servrar! tjäna en hyffsad hacka... välj nåt populärt spel där du kan hosta själv, ta 50 spänn per server med 16 slot (flesta hosters tar runt 100), du lär gott kunna köra 50 st dedikerade laggfria servrar på 100 mbit upload dock inte alla på en dator(!)

så hade jag gjort om jag hade haft 100 mbit förutsatt att swat 4 fortfarande var populärt och gamespy haft kvar serverlistan... nu är ju spelet döende

om vi tar ett unreal baserat spel, där varje spelare sällan utnyttjar mer än 7 kb i rate. 16 x 7 = 112 kb... det är för EN server med 16 spelare. Då räcker en uppkoppling med 1 mbit upload, men eftersom du har 100 mbit så skulle du teoretiskt kunna hosta 100 servrar med din bandbredd på 12 mb/s upp, men eftersom det är bra med lite marginaler för att undvika lagg så skulle runt 50 st bli lagomt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill belasta ditt bredband ytterligare och göra nytta kan du alltid hosta en p2pool nod, mer info om det här.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

Snacka om att göra självmål TS har redan påpekat det, läser inte DU igenom tråden?

Självklart hur skulle jag annars ha sett att båda du och en annan hade skrivit liknelsen med bilen?
Sedan kanske det var dumt utav mig att klicka citera och öppna skrivrutan för att sedan gåiväg i flera timmar utan att uppdatera tråden ifall det redan hade blivit skrivet.

Permalänk
Medlem

Ligg och seeda massa torrents med dina 100 upp så ska du se att din bandbredd används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Sötast
Skrivet av sn0w:

Haha nej vad sjukt

Tyvärr går den endast i 10Mbit dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robanswe:

Hej, nu är det så att jag sitter på en 100/100mbit Internet lina och små surar över att jag inte använder mer än runt 30% av den totala kapaciteten. Ligger på runt 350GB i total överföring/dygn. Så nu undrar jag finns det något sätt man kan utnyttja mer utav bandbredden utan en massa återkommande arbete i form att lägga in nya torrenter? (Menar såklart till meningsfulla saker.)

Här är vad jag gör slut runt 30mbit på:

  1. Tor relay none exit ligger på runt 2mbit upp ner den vill inte dra mer än så.

  2. Seeda och ladda ner lagligt innehåll med bittorrent. Ligger på runt 20mbit upp och bara någon enstaka mbit ner. (För mycket jobb att öka på dessa siffror.)

  3. Driver några små spelservrar med tillhörande hemsida. Runt 2mbit.

  4. Har igång en full Bitcoin node med runt 70 anslutningar till Bitcoin nätverket. Drar mindre än 1mbit.

  5. Spotify har jag hört delar ut musiken man har i spellistan via p2p ingen större aning vad det drar för mig.

  6. Snackar massor i Skype men det drar knappast några mängder kanske 500MB/dag.

  7. Surfar en massa tänker då mestadels på strömmande media. Då jag vet hur fort jag blir begränsad av Telia när jag surfar mobilt så uppskattar jag att webbläsarna jag har igång drar runt 5GB/dag.

  8. Vpn/porxy för att kunna surfa tryggt på öppna nätverk. Drar alltifrån 0 till 5GB/dag.

Så min fråga är helt enkelt, går den här listan att utöka på någon enkelt sätt? Finns det något mer liknande Tor, bittorrent, Bitcoin där man kan på ett enkelt sätt donera sin bandbredd? Eller finns det något annat sätt man kan utnyttja sin bandbredd på som man har nytta av?

En kort lista på idéer som jag dock inte har möjlighet att genomföra:

  1. Dela ut linan till grannar eller randoms genom Wifi.

  2. Hmm ja listan blev visst väldigt kort.. Kanske kommer på fler saker senare.

Hm, så det du försöker berätta är att du tycker att det är ett problem att du inte utnyttjar total hastighet hela tiden?

se det enligt dessa 2 exempel
ex1 : jag här hemma har ett Radeon HD 6990 Antilles
det ligger alltså på 4GB gddr5
men nu sitter jag på nätet
och använder knappt ett piss av det som finns tillgängligt

ex2 : du har en 16 amperesäkring som via kablar och ut i vägguttaget kan ge dig 3680 watt
men din skrivbordslampa drar bara 25 watt
är det ett problem även om du skulle ha ett (jag kan använda hur mycket el jag någonsin kan slösa bort men betalar ändå bara 680kr/mån)?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trixtr:

Flera skriver att ni seedar "lagliga" torrents. Då undrar man ju vad det är för lagligt ni seedar. Låter lite som BS om man ska tro att det enda som seedas och laddas hem är lagliga toorents.

Frågan är vad du har med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha nej vad sjukt

Tyvärr går den endast i 10Mbit dock!

Märker detta!
Härom dagen när man kunde vaska 500 MB som mest maxade den min 100-lina

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Hyr ut servrar! tjäna en hyffsad hacka... välj nåt populärt spel där du kan hosta själv, ta 50 spänn per server med 16 slot (flesta hosters tar runt 100), du lär gott kunna köra 50 st dedikerade laggfria servrar på 100 mbit upload dock inte alla på en dator(!)

så hade jag gjort om jag hade haft 100 mbit förutsatt att swat 4 fortfarande var populärt och gamespy haft kvar serverlistan... nu är ju spelet döende

om vi tar ett unreal baserat spel, där varje spelare sällan utnyttjar mer än 7 kb i rate. 16 x 7 = 112 kb... det är för EN server med 16 spelare. Då räcker en uppkoppling med 1 mbit upload, men eftersom du har 100 mbit så skulle du teoretiskt kunna hosta 100 servrar med din bandbredd på 12 mb/s upp, men eftersom det är bra med lite marginaler för att undvika lagg så skulle runt 50 st bli lagomt

Har sagt detta många gånger i denna tråd men kan ta det igen. Spelservrar tar alldeles för mycket cpy vs bandbredd för att vara ett alternativ. Själv skulle jag aldrig ha hostat mer än 2 spelservrar/cpu kärna. Så det är inget alternativ som sagt:p Men tack ändå!

Skrivet av Equadex:

Om du vill belasta ditt bredband ytterligare och göra nytta kan du alltid hosta en p2pool nod, mer info om det här.

Hmm låter intressant ska ta och kolla upp det. Trodde det bara var miners som behövdes i en Bitcoin p2pool men om jag fattar dig rätt så hade jag fel?

Skrivet av Bakgrund:

Ligg och seeda massa torrents med dina 100 upp så ska du se att din bandbredd används.

Skickades från m.sweclockers.com

Har redan förklarat att det inte passar mig minst 5 gånger. Då det är alldeles för mycket jobb. Jag tänker inte sitta och ladda ner en massa jag inte behöver själv bara för att seeda. Jag seedar det jag själv har behövt någon gång.

Skrivet av Lifooz:

Hm, så det du försöker berätta är att du tycker att det är ett problem att du inte utnyttjar total hastighet hela tiden?

se det enligt dessa 2 exempel
ex1 : jag här hemma har ett Radeon HD 6990 Antilles
det ligger alltså på 4GB gddr5
men nu sitter jag på nätet
och använder knappt ett piss av det som finns tillgängligt

ex2 : du har en 16 amperesäkring som via kablar och ut i vägguttaget kan ge dig 3680 watt
men din skrivbordslampa drar bara 25 watt
är det ett problem även om du skulle ha ett (jag kan använda hur mycket el jag någonsin kan slösa bort men betalar ändå bara 680kr/mån)?

Alltså har du läst mina inlägg? Jag kan väl ta och skriva det lite kort igen för latmasken.

ex1: Börja folda om du vill göra nytta med det outnyttjade grafikkortet.

ex2: Om du hade läst vad jag har skrivit så ska det finnas en mening med det jag gör av mina 100mbit på. Alltså vill jag inte slösa bort brandbredden utan det jag vill är att utnyttja den till något vettigt.

Permalänk
Avstängd

Tor verkar behöva lite hjälp. Det kanske hade vart något. Drar bandbredd men inte så mycket annat. Risken för husrannsakan finns dock men så länge du inte har några riktigt olagliga saker hemma/på datorn så är det bara att ta det med ett leende...

Permalänk
Sötast

Fick inspiration av tråden faktiskt och bestämde mig för att öppna en openwireless.org acesspunkt!

Permalänk

http://fon.com Du kan ju gå mer i Fon (betala 400kr för en router) och dela ditt Internet, sen får du gratis internet när du är utomlands och hittar en fonspot

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är nyfiken på vad ni betalar för er 100mb hastighet. Här var jag bor så betalar jag 300kr för att få 18mb internet.

100/100 kostar mig inget då det ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen. 1000/1000 skulle kosta 199 kr/månad extra.

I min förra lägenhet kostade det 320 kr/månad de sista åren. Är kanske en mer intressant uppgift. Det var via ett stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

100/100 kostar mig inget då det ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen. 1000/1000 skulle kosta 199 kr/månad extra.

I min förra lägenhet kostade det 320 kr/månad de sista åren. Är kanske en mer intressant uppgift. Det var via ett stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som att det är bara i stora städer som man får sjuka hastigheter för sjuka priser. Är lite avundsjuk

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är nyfiken på vad ni betalar för er 100mb hastighet. Här var jag bor så betalar jag 300kr för att få 18mb internet.

219kr per månad för 100/100, maxar linan utan större bekymmer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det verkar som att det är bara i stora städer som man får sjuka hastigheter för sjuka priser. Är lite avundsjuk

Ja, det är väl mest i större städer där Gbit säljs till konsumenter.

Med Gbit-förbindelse stöter man dock på en del problem av "dagens i-landsproblem"-karaktär. Hårddiskarna är för långsamma så man måste ladda ner saker till en ram-disk eller till en SSD. Man märker också snabbt att konsument-routrar inte har tillräckligt hög throughput än. Vissa kommer hyfsat nära men jag vill kunna köra OpenWrt och helst att alla drivrutinerna ska vara open source så att man inte blir fast på en gammal kernel-version. Därmed går i princip allt utom routrar med Atheros-chip för Wifi bort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Robanswe:

Så min fråga är helt enkelt, går den här listan att utöka på någon enkelt sätt? Finns det något mer liknande Tor, bittorrent, Bitcoin där man kan på ett enkelt sätt donera sin bandbredd? Eller finns det något annat sätt man kan utnyttja sin bandbredd på som man har nytta av?

Vet inte om du har lagt ner det här projektet, men är du säker på att du har konfat din TOR-klient korrekt? Jag körde som tor-relay ett tag och det jag märkte var att man var tvungen att ha igång sin dator ganska länge innan man började förbruka ordentligt med bandbredd. Som mest gick det nog åt 400 gig per dygn.

Ett annat sätt att slösa bandbredd är att installera I2P. Hos mig går det åt cirka 300kbyte per sekund dygnet runt.

Såhär erbjuder du wifi gratis: http://www.raspberrypi.org/archives/4204

Permalänk
Avstängd

Bessesmister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bessesmister.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, bara för det kan jag ju inte hålla mig, men menar du möjligtvis "besserwisser"? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII