Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk

Sitter och är väldigt sugen på skärmen med pls panelen. Men undrar hur mycket frakt och diverse tullavgifter kommer kosta eller finns det nått smart sätt man kan slippa dom? Hjälp uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt vänta och se om det kommer ut ännu mer högupplösta skärmar snart. Fast för 2000 kr är det ju svårt att låta bli alltså.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Sitter och är väldigt sugen på skärmen med pls panelen. Men undrar hur mycket frakt och diverse tullavgifter kommer kosta eller finns det nått smart sätt man kan slippa dom? Hjälp uppskattas mycket!

Fraktpriset står alltid i annonsen, tullen verkar det bli olika för olika personer. En del får ingen.

Permalänk
Medlem

Det är ingen tull på skärmar. Däremot moms på 25% och 100:- i postens avgifter. Säljaren märkte min till 120$ så jag fick betala 366:- när jag hämtade min på posten.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag som hade tänkt vänta och se om det kommer ut ännu mer högupplösta skärmar snart. Fast för 2000 kr är det ju svårt att låta bli alltså.

Vill du ha högre upplösning än 2560x1440? Då får du nog vänta väldigt länge. Fast du kan mena fler modeller, men vad ska det vara bra för?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hazelberg:

http://www.overclock.net/t/1374065/korean-qnix-qx2710-evoluti...

Lååång tråd med många resultat från personer som köpt skärmen. Tror att det var två olika som kommenterat på att panelen sitter löst.

Jag har läst igenom den där tråden och ser nästan bara bra kritik om skärmen, har inget minne av att folk i allmänhet gnäller på att panelen sitter löst i den. Har inget minne av att jag sett någon klaga på det. Så en lite bättre hänvisning skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Vill du ha högre upplösning än 2560x1440? Då får du nog vänta väldigt länge. Fast du kan mena fler modeller, men vad ska det vara bra för?

Ja, det kan väl vara den bistra sanningen. Menar just högre upplösning, tänkte att även vanliga monitorer skulle haka på trenden med ordentligt hög pixeltäthet, men det är kanske bara att inse att det är en dröm för ganska många år framöver. Är otroligt nära att köpa en QX2710 från BCC nu hur som.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choffe:

Ja, det kan väl vara den bistra sanningen. Menar just högre upplösning, tänkte att även vanliga monitorer skulle haka på trenden med ordentligt hög pixeltäthet, men det är kanske bara att inse att det är en dröm för ganska många år framöver. Är otroligt nära att köpa en QX2710 från BCC nu hur som.

Man kan ju trösta sig med att det är en otrolig skillnad på 2560x1440 på 27" jämfört med FullHD skärmar på 24".
Nu har man ju den högsta "PPI:n" man kan få tag på för en rimlig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Tullavgift är det ingen från sydkorea men däremot moms. Min gick nog på samma som fatboys, ca 350:- + 100:-

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har läst igenom den där tråden och ser nästan bara bra kritik om skärmen, har inget minne av att folk i allmänhet gnäller på att panelen sitter löst i den. Har inget minne av att jag sett någon klaga på det. Så en lite bättre hänvisning skulle sitta fint.

Orkade inte gå igenom alla sidor igen, men någon postade nyligen en film som visade på problemet: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P6jFil...!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

verkar som om skärmen är en nyare ips LG panel och inte PLS, dock ett kap oavsätt. jag är köpsugen

edit: läste vidare i tråden och var nog PLS trots allt. enda negativa jag hittade var någon som fick modda skärmen för att åtgärda backligt bleeding.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anjora:

verkar som om skärmen är en nyare ips LG panel och inte PLS, dock ett kap oavsätt. jag är köpsugen

edit: läste vidare i tråden och var nog PLS trots allt. enda negativa jag hittade var någon som fick modda skärmen för att åtgärda backligt bleeding.

Det där är ju inte annat än bra, att man kan fixa det själv istället för att skicka tillbaka skärmen om det är BLB (titta bara på Dell tråden).
Och ja, det är PLS paneler i dessa skärmar, det var nog bara avundsjuka LG IPS panel-ägare som trollade ner tråden lite i början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Det där är ju inte annat än bra, att man kan fixa det själv istället för att skicka tillbaka skärmen om det är BLB (titta bara på Dell tråden).
Och ja, det är PLS paneler i dessa skärmar, det var nog bara avundsjuka LG IPS panel-ägare som trollade ner tråden lite i början.

såg dess utom att man kan betala extra för att de testar skärmen innan, dvs högst en död pixel, inga som har fastnat samt att de de testar så att inte skärmen har backligt bleeding

lite märkligt att de påståt att dvi-I inte skall fungera http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-QNIX-QX2710-Evolutio...

det borde ju gå ifall man använder kablen som fäljer med skärmen.

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga till för pixelperfect? I så fall, hur mycket?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pecill:

Det beror ju helt på hur kräsen du är med trasiga pixlar. Själv bryr jag mig mindre om det än BLB, och BLB kan man inte bli garanterad att slippa ÖHT, så då köper jag hellre en billigare skärm då det är mindre att förlora.

Men som sagt, det beror ju helt på hur mycket du stör dig på sånt. Värt att tänka på är att pixlarna är väldigt små på dessa skärmar med tanke på upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det beror ju helt på hur kräsen du är med trasiga pixlar. Själv bryr jag mig mindre om det än BLB, och BLB kan man inte bli garanterad att slippa ÖHT, så då köper jag hellre en billigare skärm då det är mindre att förlora.

Men som sagt, det beror ju helt på hur mycket du stör dig på sånt. Värt att tänka på är att pixlarna är väldigt små på dessa skärmar med tanke på upplösningen.

Jag har aldrig använt en skärm som jag vetat om att den hade pixelfel, så det är svårt att säga

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecill:

när det gäller qnix qx2710 så verkar det som om de flesta som inte köpte pixel perfekt ändå fick en felfri skärm, ett vanligare problem verkar vara backlight bleeding vilket de också testar för på sidan jag länkade innan, svårt att veta exakt hur hårda de är när de testar får det.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är intresserad av att köpa en av dessa "korea-skärmar" nu... Någon som skulle kunna vägleda mig lite? Är ganska lost, finns så otroligt många ute på eBay. Det jag letar efter är en skärm med inte alltför många döda pixlar och sunkig byggkvalité som fungerar hyfsat för spel/surf/kanske någon film då och då. Tror gärna att jag använder en matt skärm, är inget fan av reflektioner av diverse saker. Kan självklart köpa en blank också, kanske finns fördelar med det också?

120hz är självklart intressant, men jag antar att jag behöver överklocka, går det ens med nVidia-kort (har ett GTX670)? Läste ett tio-tal sidor i Overclockers-tråden och jag förstod det som att det var AMD-only? I vilket fall som är det inget måste, bara någon som vore trevligt att ha.
Prioriterar hellre lägre ms/inputlag och byggkvalité (förväntar mig inte någon pansarvagn, men vore trevligt om den gick att titta på utan att den går sönder). Betalar helst inte mer än 2500-3000 för skärm med frakt och allt. Är det rimligt, eller är tull/frakt extremt dyrt?

Hoppas detta är rätt tråd att posta detta, om inte får någon skrika på mig!

Permalänk
Avstängd

kör detta grafikkortet http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3220#s... och kör förtillfället 64 bitars linux, vad jag har läst så kommer jag få nöja mig med 80hz under linux pga begränsningar i drivrutiner jag är övertygad om att man kan använda dvi-I istället för DVI-D (trots att det hävdades motsatsen på sidan jag länkade inna).

tycker det är synd att de inte kan använda displayport 1.2 istället så att man hade sluppit allt krångel med drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Måste säga att jag är intresserad av att köpa en av dessa "korea-skärmar" nu... Någon som skulle kunna vägleda mig lite? Är ganska lost, finns så otroligt många ute på eBay. Det jag letar efter är en skärm med inte alltför många döda pixlar och sunkig byggkvalité som fungerar hyfsat för spel/surf/kanske någon film då och då. Tror gärna att jag använder en matt skärm, är inget fan av reflektioner av diverse saker. Kan självklart köpa en blank också, kanske finns fördelar med det också?

120hz är självklart intressant, men jag antar att jag behöver överklocka, går det ens med nVidia-kort (har ett GTX670)? Läste ett tio-tal sidor i Overclockers-tråden och jag förstod det som att det var AMD-only? I vilket fall som är det inget måste, bara någon som vore trevligt att ha.
Prioriterar hellre lägre ms/inputlag och byggkvalité (förväntar mig inte någon pansarvagn, men vore trevligt om den gick att titta på utan att den går sönder). Betalar helst inte mer än 2500-3000 för skärm med frakt och allt. Är det rimligt, eller är tull/frakt extremt dyrt?

Hoppas detta är rätt tråd att posta detta, om inte får någon skrika på mig!

Du kan väl börja med att läsa igenom denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor/

Om du inte klarar av att läsa allt så kan du börja på sidan 61, efter det så borde du har svar på dina frågor. Som redan är svarade på ett antal gånger i tråden.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du kan väl börja med att läsa igenom denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor/

Om du inte klarar av att läsa allt så kan du börja på sidan 61, efter det så borde du har svar på dina frågor. Som redan är svarade på ett antal gånger i tråden.

Har läst igenom tråden från sida 60-67 nu (får ev köra resten imorgon) och fått en lite bättre uppfattning, men fortfarande ingen där som nämt Qnix QX2710? Verkar bara vara snack om Crossover 27Q och Shimian QH270. Är det någon skillnad? Finns så otroligt mångra re-sellers och olika modeller, ska kolla igenom eBay imorgon igen när jag är lite piggare, just nu snurrar allt bara runt i huvudet

Permalänk
Avstängd

om någon är osäker så har jag fått bekräftat från overclock.net att man kan köra qnix qx2710 med 5850, vissa sidor påstår felaktigt att dvi-I inte skulle fungera men detta är givetvis felaktigt.

Skrivet av Adyzz:

Har läst igenom tråden från sida 60-67 nu (får ev köra resten imorgon) och fått en lite bättre uppfattning, men fortfarande ingen där som nämt Qnix QX2710? Verkar bara vara snack om Crossover 27Q och Shimian QH270. Är det någon skillnad? Finns så otroligt mångra re-sellers och olika modeller, ska kolla igenom eBay imorgon igen när jag är lite piggare, just nu snurrar allt bara runt i huvudet

qnix qx2710 använder en samsungpanel tillskillnad från tidigare modeller som körde LG panel. jag kommer nog köra på qx2710 delvis pga att priset är såpass lågt nu.

jag tvivlar på att det kommer komma ut någon skärm som är speciellt mycket bättre de närmsta åren under 10000kr, 3840*2160 i 120hz(som inte finns idag) hade inte varit fel men då tillkommer kostnaden för 3 gtx titan i sli(otillräckligt för vissa spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

om någon är osäker så har jag fått bekräftat från overclock.net att man kan köra qnix qx2710 med 5850, vissa sidor påstår felaktigt att dvi-I inte skulle fungera men detta är givetvis felaktigt.

qnix qx2710 använder en samsungpanel tillskillnad från tidigare modeller som körde LG panel. jag kommer nog köra på qx2710 delvis pga att priset är såpass lågt nu.

jag tvivlar på att det kommer komma ut någon skärm som är speciellt mycket bättre de närmsta åren under 10000kr, 3840*2160 i 120hz(som inte finns idag) hade inte varit fel men då tillkommer kostnaden för 3 gtx titan i sli(otillräckligt för vissa spel).

Känner mig jäkligt sugen på denna nu:
http://www.ebay.com/itm/Glossy-QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-2...
Även om den är glossy, kostar under 1900kr exkl. tull/moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Känner mig jäkligt sugen på denna nu:
http://www.ebay.com/itm/Glossy-QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-2...
Även om den är glossy, kostar under 1900kr exkl. tull/moms

Samma här, tror att jag ska slå till på den idag innan priset höjs på den också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Samma här, tror att jag ska slå till på den idag innan priset höjs på den också!

Någon som vet ~hur mycket tull skulle vara på denna? Antar att momsen är 25%?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Adyzz:

Jag betalade 510kr i tull + moms per skärm. Beställde de som kostar 1900kr exl moms + tull, så det blev lite dyrare än jag räknat med, men 2410kr för en 27" med 2560x1440 upplösning är inte helt fel det heller, speciellt inte med tanke på att den clockar mellan 80-120hz.

Permalänk
Avstängd

tänkte skaffa pixel perfekt matt qnix qx2710(alternativt x-star dp2710), frågan är vilket seller man skall köpa ifrån?
jag vill inte vänta mer än nödvändigt på skärmen.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden från S.60 och sett mycket snack om Crossover som jag blivit frestad till att köpa, här: http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-High-Resolutio-n-25...

Läste att det var snack om att det skulle finnas deals där man kunde köpa 2 och få det billigare, jag försökte hitta en sådan "deal" men utan framgång..

Sedan kom en ny datorskärm in i matchen, något värt att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Läser du bara sista sidan i en tråd? Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men jag gör det en gång till:
DET ÄR INGEN TULL PÅ SKÄRMAR! Men 25 % moms och postens hanteringsavgift på 100:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Läser du bara sista sidan i en tråd? Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men jag gör det en gång till:
DET ÄR INGEN TULL PÅ SKÄRMAR! Men 25 % moms och postens hanteringsavgift på 100:-

Nej, jag läser inte bara sista sidan. Är medveten om att det har skrivits flera gånger att det inte är någon tull, ändå så är det flera stycken som skrivit att de har fått betala tull? Har ingen koll på ämnet, därför slängde jag iväg en snabb fråga till de som vet.

Skickades från m.sweclockers.com