Speltillverkare rekommenderar AMD-FX 8350 över Intel i5 3570K

Permalänk

Speltillverkare rekommenderar AMD-FX 8350 över Intel i5 3570K

Intriguing: "We approached a number of developers on and off the record - each of whom has helped to ship multi-million-selling, triple-A titles - asking them whether an Intel or AMD processor offers the best way to future-proof a games PC built in the here and now. Bearing in mind the historical dominance Intel has enjoyed, the results are intriguing - all of them opted for the FX-8350 over the current default enthusiast's choice, the Core i5 3570K."

Vad tror ni? Är det mer vind i seglen för AMD nu?
Kommer SweC rekommendera FX-8350 mer i byggen nu före i5-3570K eller har det inte riktigt sjunkit in att FX-8350 är ett bra val för att ha en framtidssäker spelprocessor?

Läs här:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-future-proof...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekomendera 8350 i alla fall där lite fler trådar kan ytnyttjas

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

1280 x 720 upplösning. Vilket årtal började man använda den upplösningen?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt mycket debatt om detta och jag är inte helt övertygad. (Men mycket glad över att AMD faktiskt har en mycket prisvärd och bra presterande CPU i dagsläget). Vi ser ju att 8350 gör väldigt bra ifrån sig i vissa spel, men Intel leder fortfarande i många andra. Och om ca 2-3 månader kommer ju Ivy Bridge ersättas av Haswell och även om Haswell inte kommer innebära något större prestandalyft (utan snarare bättre iGPU och lägre effektförbrukning) kommer vi ändå se en viss förbättring av IPC:n. Det stora frågetecknet är hur bra Haswell klockar (den andra stora debatten, om Ivy-Bridge "värmeproblem" beror på många transistorer på en liten yta eller om det beror på dålig värmeöverföring). Om Haswell kommer upp i "Sandy-clocks" kommer avståndet återigen öka.

Det jag vill ha sagt är att inom en nära framtid (till sommaren) kommer gapet antagligen minska i de spel som AMD har ett försprång i idag samtidigt som gapet kommer bli än större i de spel som Intel har en fördel i idag.

Men som sagt, trevligt att AMD ändå har lyckats hämta sig från Bulldozer-debaclet.

Edit: I tillägg kommer en Intelplattform (allt annat lika) i sin helhet bli mer attraktiv i och med de nya styrkretsarna som kommer till Haswell (mer SATA3-portar och väl även fler USB3 integrerat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det året cpu tester skulle begränsas av cpun och inte gpun.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

amd lever fortfarande i 90-talet

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Det jag vill ha sagt är att inom en nära framtid (till sommaren) kommer gapet antagligen minska i de spel som AMD har ett försprång i idag samtidigt som gapet kommer bli än större i de spel som Intel har en fördel i idag.

Fast så länge processorn ger dig tillräckligt med prestanda för att du ska ha en bra spelupplevelse så är några FPS hit eller dit rätt så ointressant? Det som är än mer intressant är vad du får för pengarna du ger.

Mer Sata3 portar är ju välkommet, var mycket snålt med sådana. Integrerad USB3 spelar mig ingen roll som slutanvändare då jag redan har USB3 i fronten, it works. Sen om det inte är en integrerad krets rör mig inte i ryggen direkt.

Men; AMD lär göra en ny gemensam platform efter Steamroller för APU'erna och CPU'erna som är en enda ersättare till FM2 och AM3+, känns som rätt väg att gå i varje fall.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

Haha, gå och lägg dig, unge. Finns inget som skulle tyda på att din "intelligenta" kommentar stämmer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av femkantig:

Man måste köra låg upplösning när man ska mäta CPU-prestanda. Hade de kört 2560x1440 och 8x MSAA hade de fått samma resultat med alla CPU:er.

Byt namn till femklantig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Det är snarare du som lever kvar i nittiotalet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Det är snarare du som lever kvar i nittiotalet

Tveksamt, han var nog knappt född då

Permalänk
Medlem

Lite missvisande, speltillverkare väljer Fx 8350 över i5 3570k för den är mer lik next gen cpuer.

Så troligen ja så kommer detta ändra mycket hur folk rekommenderar CPUer.
Exakt detta som AMD och Intel behöver, Intel kan i princip inte existera utan AMD ändå.

edit: Ts varför har du med ett sådant benchmark?
Jag förstår att du älskar AMD och hatar att Intel är mer populärt men vill du ha en bra diskussion så kan du ju för i helvete inte börja med flamewars från första posten.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Lite missvisande, speltillverkare väljer Fx 8350 över i5 3570k för den är mer lik next gen cpuer.

Så troligen ja så kommer detta ändra mycket hur folk rekommenderar CPUer.
Exakt detta som AMD och Intel behöver, Intel kan i princip inte existera utan AMD ändå.

edit: Ts varför har du med ett sådant benchmark?
Jag förstår att du älskar AMD och hatar att Intel är mer populärt men vill du ha en bra diskussion så kan du ju för i helvete inte börja med flamewars från första posten.

Benchmarket är från artikeln jag länkade och är ett exempel på nya spelmotorer som spelhusen har där FX-8350 presterar bra. Det är lustigt hur du säger att jag inte ska starta en tråd med en inledning (dålig säger du!) som kan leda till flamewars, sedan kommer du med anklagelser mot mig på direkten om att jag älskar AMD och hatar Intel, höhö. Isn't that flaming my dear?

Nädu, jag tror SweC användare kan läsa och diskutera den här artikeln utan att för dess skull behöva låta det vara "flamewar", sen att man inte håller med varandra är inte automatiskt flamewar - det är när man går till personangrepp och svär (osv).

Citat:

The same source also sees AMD as a better long term bet than Intel:

"This (Sony) approach of more cores, lower clock, but out-of-order execution will alter the game engine design to be more parallel. If games want to get the most from the chips then they have to go 'wide'... they cannot rely on a powerful single-threaded CPU to run the game as first-gen PS3 and Xbox 360 games did. So, I would probably go for the AMD as well, as this might better match a console port of a game... based on what we know so far."

Dold text

Engines like Frostbite 2/3 and CryEngine 3 are built with the future in mind - they are tailored towards getting the most out of PC in the present, with the developers knowing that the investment here will directly transition across to next-gen console development. It's a trend we're likely to see becoming more prevalent as x86 processors become the standard across all major triple-A platforms.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Benchmarket är från artikeln jag länkade och är ett exempel på nya spelmotorer som spelhusen har där FX-8350 presterar bra. Det är lustigt hur du säger att jag inte ska starta en tråd med en inledning (dålig säger du!) som kan leda till flamewars, sedan kommer du med anklagelser mot mig på direkten om att jag älskar AMD och hatar Intel, höhö. Isn't that flaming my dear?

Nädu, jag tror SweC användare kan läsa och diskutera den här artikeln utan att för dess skull behöva låta det vara "flamewar", sen att man inte håller med varandra är inte automatiskt flamewar - det är när man går till personangrepp och svär (osv).

Att man länkar ett benchmark som bara visar att X är bättre än Y i ett spel kan aldrig sluta bra..

Permalänk
Medlem

1280 x 720... Det var några år sen...

Vad är det för retards som ens benchar i den upplösningen år 2013?

Jag har inget emot AMD alls, gillar deras strategi med prisvärdighet kontra prestanda. Men snälla någon, skapa ett mer relevant test i 1920 x 1080 som säkert 95% av människorna kör istället(resten kör högre). Då kommer vi nog att få se lite andra resultat.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fast så länge processorn ger dig tillräckligt med prestanda för att du ska ha en bra spelupplevelse så är några FPS hit eller dit rätt så ointressant? Det som är än mer intressant är vad du får för pengarna du ger.

Mer Sata3 portar är ju välkommet, var mycket snålt med sådana. Integrerad USB3 spelar mig ingen roll som slutanvändare då jag redan har USB3 i fronten, it works. Sen om det inte är en integrerad krets rör mig inte i ryggen direkt.

Men; AMD lär göra en ny gemensam platform efter Steamroller för APU'erna och CPU'erna som är en enda ersättare till FM2 och AM3+, känns som rätt väg att gå i varje fall.

Jaså? De spelar ingen roll ? Vad kopplar du din usb 3 i fronten till då ? Dedikerat kort för usb3 är ju knappast någon höjdare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Jaså? De spelar ingen roll ? Vad kopplar du din usb 3 i fronten till då ? Dedikerat kort för usb3 är ju knappast någon höjdare.

Till USB3 headern i moderkortet?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

USB-portarna där bak såklart. Passthrough ftw!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag har inget emot AMD alls, gillar deras strategi med prisvärdighet kontra prestanda. Men snälla någon, skapa ett mer relevant test i 1920 x 1080 som säkert 95% av människorna kör istället(resten kör högre). Då kommer vi nog att få se lite andra resultat.

Det är ett cpu test. Då är lägre upplösning mer relevant än hög... Först då får man en bild av vad man kan vänta sig med flera grafikkort etc för då ser man vad cpu klarar av att mata. Så tänk till lite innan ni börjar gasta.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Till USB3 headern i moderkortet?

Precis och vad tror du den är kopplad till ?

Edit: Missförstog dig lite men fortfarande. Varför waste lanes för en dedikerat krets på moderkortet för usb3 när man kan ha det i chipset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sQuille:

USB-portarna där bak såklart. Passthrough ftw!

Skrivet av Palme_570:

Ni verkar inte ha så stor koll...
Skillnaden är att det inte är integrerat, utan det är en Asmedia controller på moderkortet, men det är nominell skillnad som inte påverkar dig (i överföringsprestanda), så nej inga pass throughs eller dedikretat kort, lol.

Skrivet av Palme_570:

Missförstog dig lite men fortfarande. Varför waste lanes för en dedikerat krets på moderkortet för usb3 när man kan ha det i chipset.

Varför är en oväsentlig fråga, det ser ut så i dag men lär inte se ut så imorgon, det är inte direkt ett fast beslut. Precis som att även PCI 3.0 kommer att komma på en ny platform in sinom tid. (och säkerligen en unison nord och sydbrygga)
Är det svar nog?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Skillnaden är att det inte är integrerat, utan det är en Asmedia controller på moderkortet, men det är nominell skillnad som inte påverkar dig (i överföringsprestanda), så nej inga pass throughs eller dedikretat kort, lol.

http://ca.asus.com/websites/global/products/y6VrsVkIQucXalZe/...

Så pass ? ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vill du belasta GPU'n eller CPU'n i ett CPU-test...?

Skrivet av femkantig:

Du tänkte inte alls innan du skrev det där va?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

http://ca.asus.com/websites/global/products/y6VrsVkIQucXalZe/...

Varför är en oväsentlig fråga, det ser ut så i dag men lär inte se ut så imorgon, det är inte direkt ett fast beslut. Precis som att även PCI 3.0 kommer att komma på en ny platform in sinom tid. (och säkerligen en unison nord och sydbrygga)
Är det svar nog?

Det är det väl inte ? Du säger det inte spelar roll. Det är klart de spelar roll då kan man lägga den lanen på ett extra nic ,bättre ljud tex. Klart det är positivt att de blir intergrerat. Bara för usbn inte benefittar betyder inte det att inte helheten gör det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Det är det väl inte ? Du säger det inte spelar roll. Det är klart de spelar roll då kan man lägga den lanen på ett extra nic ,bättre ljud tex. Klart det är positivt att de blir intergrerat. Bara för usbn inte benefittar betyder inte det att inte helheten gör det.

I trådens sammanhang är den frågan väldigt oväsentlig tycker jag.
Självfallet är det bara positivt att det blir integrerad, har inte hävdat något annat.
Summa summarum är ju att jag som användare inte lider någon brist på grund av det, utan är glad att jag fick ett bra moderkort för under tusingen som kan överklocka min processor bra samt köra crossfire och mer sata3 portar än jag kan använda.

När vi snackar om helheten så är det väl de stora, viktiga sakerna man ser på som påverkar dig direkt som användare vid val av moderkort & processor? Inte om det är PCI 3.0 eller 2.0, integrerad USB3 eller en controller på moderkortet? Det är petitesser.

Det viktiga är ju hur mycket du kan överklocka, antalet sata3 portar och crossfire/sli? Tänker på speldatorer här.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt en AMD processor. Problemet är att AMDs AM3+ platform är stenåldern.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade gärna köpt en AMD processor. Problemet är att AMDs AM3+ platform är stenåldern.

Att det inte finns några som helst mATX/micro atx kort är också ett problem, säkerligen till följd av att det är en ständigt uppdaterad ålderstigen platform.
Tror det blir till Excavator som en ny platform kommer (som ersättare till FM2 och AM3+)

Men, jag undrar: Vad är det för behov hos dig som inte fylls av AM3+ platform? Ponera nu att du var i köptankar utan processor.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

I trådens sammanhang är den frågan väldigt oväsentlig tycker jag.
Självfallet är det bara positivt att det blir integrerad, har inte hävdat något annat.
Summa summarum är ju att jag som användare inte lider någon brist på grund av det, utan är glad att jag fick ett bra moderkort för under tusingen som kan överklocka min processor bra samt köra crossfire och mer sata3 portar än jag kan använda.

När vi snackar om helheten så är det väl de stora, viktiga sakerna man ser på som påverkar dig direkt som användare vid val av moderkort & processor? Inte om det är PCI 3.0 eller 2.0, integrerad USB3 eller en controller på moderkortet? Det är petitesser.

Det viktiga är ju hur mycket du kan överklocka, antalet sata3 portar och crossfire/sli? Tänker på speldatorer här.

Visst som sagt själva usb3 delen är en petritess men är den intergrerad ja då har du möjlighet att tex få ett extra nic . Bra ljud etc. Så de kan göra ett en planka blir slipad som du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Den enda som är retard är du som inte förstår att det är _CPU_-prestandan som testas, INTE GPU.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder