Koppla äldre DVD till nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Koppla äldre DVD till nytt moderkort

Har en DVD med sådan där bred kontakt som satt på lite äldre datorer. (köpte dator 2008)

Kan man koppla den till ett moderkort som saknar sådana kontakter?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Larsp777:

Har en DVD med sådan där bred kontakt som satt på lite äldre datorer. (köpte dator 2008)

Kan man koppla den till ett moderkort som saknar sådana kontakter?

Ja, med en adapter. Men då är det oftast billigare att köpa en ny dvd för 200kr.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Som ovan säger, billigare med en ny, men bara för att du bör veta, Den "breda" heter "Pata" medans den nya heter "Sata" kan vara bra att veta, och då kan du googla fram det du vill veta!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Som ovan säger, billigare med en ny, men bara för att du bör veta, Den "breda" heter "Pata" medans den nya heter "Sata" kan vara bra att veta, och då kan du googla fram det du vill veta!

Har aldrig fattat, är det samma som IDE?
ser likadana ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Ok, tack! Bra att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Har aldrig fattat, är det samma som IDE?
ser likadana ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_ATA

"P-ATA är även känt under äldre namn som IDE (Integrated Drive Electronics)."

Och där började man känna sig gammal... har själv aldrig sagt något annat än IDE för denna anslutning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_ATA

"P-ATA är även känt under äldre namn som IDE (Integrated Drive Electronics)."

Och där började man känna sig gammal... har själv aldrig sagt något annat än IDE för denna anslutning.

Nä inte jag heller. kommer alltid vara IDE för mej visste dock att den var släkt med SATA på något sätt. och att det fanns något mer eller i alla fall ett namn på en kontakt till. Det var ju uppenbarligen PATA jag hade hört då. även om jag trodde den var mer lik SATA.
aja man lär sej alltid något nytt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Nä inte jag heller. kommer alltid vara IDE för mej visste dock att den var släkt med SATA på något sätt. och att det fanns något mer eller i alla fall ett namn på en kontakt till. Det var ju uppenbarligen PATA jag hade hört då. även om jag trodde den var mer lik SATA.
aja man lär sej alltid något nytt

Precis som ovan säger så är det samma sak, jag tycker bara det är lättare att hålla koll på vilken som är vilken när man säger Pata och Sata, (Parallell och seriell)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.