Är Itunes ok nuförtiden ?

Permalänk
Medlem

Är Itunes ok nuförtiden ?

Jag har länge varit rädd för apple programvara. Detta på grund av vaga minnen av säkerhetsbrister och spyware/bloatware.

Men nu har jag märkt en ökad mängd vettiga podcasts, bland annat från vissa av mina föreläsare på LTH.

Därför är frågan, är itunes ok att installera nuförtiden ? Har det rentav varit ok att använda hela tiden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

Jag har länge varit rädd för apple programvara. Detta på grund av vaga minnen av säkerhetsbrister och spyware/bloatware.

Men nu har jag märkt en ökad mängd vettiga podcasts, bland annat från vissa av mina föreläsare på LTH.

Därför är frågan, är itunes ok att installera nuförtiden ? Har det rentav varit ok att använda hela tiden ?

Skulle nog säga att det varit okej hela tiden. Det är många som har/har haft en Iphone Ipod eller Ipad. Man är tvungen att ha Itunes då. Jag gilllar inte Itunes för att det är fult med ett kasst gränsnitt, dessutom är det ganska tungt. Tar mycket resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar inte pod-casts ligga ute som mp3:or eller liknande, i så fall borde det inte vara några problem att lyssna med annat program.
Eller är det så att de distribuerar dem via iTunes, i så fall bojkotta dem och kräv att de skall vara tillgängliga på annat sätt utan krav på installera skitprogram.

Permalänk
Medlem

Förutom att det tar även den snabbaste monster datorn för iTunes att ladda klart på ca tre årtionden när du kopplat in mobilen.. Annars ser jag inga problem med att använda det idag, eller någonsin?

Permalänk
Medlem

Det är inge fel på Itunes tycker jag. Det går alltid att önska andra funktioner i alla program och Itunes är inget undantag, men att undvika att installera det om du nu vill lyssna på specifika podcasts vore ju bara dumt.

Nä installera och prova, gillar du det inte...avinstallera...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande väldigt slött

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har en iPhone 3GS och försöker att använda iTunes så lite som möjligt. Har inte haft några problem med programvaran i sig.

Bytte dator för något år sedan och då var det ett j**la kör med sekretess inställningar och konfirmerande av att jag var det rättmätiga ägaren av användaren.

Tycker att den senaste uppdateringen av UI:et var åt det sämre, det var bättre förr med ordentliga rullgardinsmenyer och att allt var där istället för hur de gömmer knappar och enheter för att få det att se "renare" ut.

Ska du bara ha ett gäng podcasts så kör på!

Permalänk
Medlem

har för tilfället en halv medioker dator, vilket kanske gör min bedömning lite luddig men men.
jag tycker itunes är långsamt, och tungdrivet, går inte att ha ett enda program igång framför det.
sen allt ram det käkar för mig är ju bara löjligt, tyvärr har jag hela mitt musik bibliotek i itunes så jag "måste" ha det...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det är ok men med ett bibliotek på runt 200GB musik är det allt annat än snabbt. Detta trots 4 kärnig processor och rikligt med minne samt att biblioteket/indexteringen ligger lagrad på på SSD (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det är ok men med ett bibliotek på runt 200GB musik är det allt annat än snabbt. Detta trots 4 kärnig processor och rikligt med minne samt att biblioteket/indexteringen ligger lagrad på på SSD (!)

200GB musik? Holy Sh*t. Jag har bara ett par låtar. Ja man förstår ju då varför Itunes segar. Sorry för off-topic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Segt som attan och hänger sig med jämna mellanrum, detta trots ett mindre bibliotek på ett antal gigabyte.

Personligen kör jag på Winamp. Det är väldigt trevligt om du lär dig gränssnittet som inte är det trevligaste jag har sett. Men å andra sidan är iTunes nya gränssnitt minst lika dumt...

Permalänk
Inaktiv

Jag har inga som helst problem med iTunes, snabbt och fint, ca 600GB arkiv med lossless. Handlar nog oftast om handhavandefel och/eller windows-problem snarare än iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Brukar inte pod-casts ligga ute som mp3:or eller liknande, i så fall borde det inte vara några problem att lyssna med annat program.
Eller är det så att de distribuerar dem via iTunes, i så fall bojkotta dem och kräv att de skall vara tillgängliga på annat sätt utan krav på installera skitprogram.

Tyvärr Itunes dist. Kan du utveckla vad du menar med skitprogram ?

Permalänk
Medlem

Ska du ha den enbart för podcasts rekommenderar jag Feedly hellre

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är inge fel på Itunes tycker jag. Det går alltid att önska andra funktioner i alla program och Itunes är inget undantag, men att undvika att installera det om du nu vill lyssna på specifika podcasts vore ju bara dumt.

Nä installera och prova, gillar du det inte...avinstallera...

Ett av mina vaga ogrundade minnen är just att det är svårt att avinstallera helt. Snabb googlesökning visar att det är 5 (?) extratjänster att avinstallera separat: http://www.wikihow.com/Uninstall-iTunes

Verkar ändå inte omöjligt, så lutar åt att jag installerar itunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saftkalaset:

Jag har en iPhone 3GS och försöker att använda iTunes så lite som möjligt. Har inte haft några problem med programvaran i sig.

Bytte dator för något år sedan och då var det ett j**la kör med sekretess inställningar och konfirmerande av att jag var det rättmätiga ägaren av användaren.

Tycker att den senaste uppdateringen av UI:et var åt det sämre, det var bättre förr med ordentliga rullgardinsmenyer och att allt var där istället för hur de gömmer knappar och enheter för att få det att se "renare" ut.

Ska du bara ha ett gäng podcasts så kör på!

Vet du nån guide till hur man är så anonym så möjligt om man installer det ?

Permalänk
Medlem

Har inga bekymmer med iTunes och aldrig haft 80gb med musik och ett gäng filmer och musikvideor inlagda samt ett par hundra appar köpta i App store . Visst det är inte lika bra i windows som i osx. Sen håller jag med om att det äldre gränsnittet var bättre iaf i windows miljö.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Segt som attan och hänger sig med jämna mellanrum, detta trots ett mindre bibliotek på ett antal gigabyte.

Personligen kör jag på Winamp. Det är väldigt trevligt om du lär dig gränssnittet som inte är det trevligaste jag har sett. Men å andra sidan är iTunes nya gränssnitt minst lika dumt...

Kommer du åt podcast från t.ex http://webcast.berkeley.edu/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ska du ha den enbart för podcasts rekommenderar jag Feedly hellre

Verkar vara för mobiler ?

Permalänk
Medlem

Har ett litet bibliotek med ca 70gb musik, inga problem. Sen att utseendet är inte min favorit längre, det får man ta helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFox:

200GB musik? Holy Sh*t. Jag har bara ett par låtar. Ja man förstår ju då varför Itunes segar. Sorry för off-topic.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade inte varit några problem för tex foobar 2000 tex.

Ts, finns inte podcasten som rss?

Permalänk
Medlem

Funkar bra på mac men på windows är det fortfarande riktigt slött och struligt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Itunes installerar Apple Software Updater och Bonjour i autostarten, vilket innebär att varje gång du startar datorn så kommer dessa två programvaror att starta (vilket gör uppstarten långsammare) och alltid då du har i gång datorn så kommer dessa program att vara i gång och ta upp en del av RAM-minnet (vilket gör din dator långsammare om du har för lite minne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Itunes installerar Apple Software Updater och Bonjour i autostarten, vilket innebär att varje gång du startar datorn så kommer dessa två programvaror att starta (vilket gör uppstarten långsammare) och alltid då du har i gång datorn så kommer dessa program att vara i gång och ta upp en del av RAM-minnet (vilket gör din dator långsammare om du har för lite minne).

Eftersom du vet att det finns där så kanske du kan lära dig hitta hur man stänger av program i bakrunden För mig är det inte igång iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Eftersom du vet att det finns där så kanske du kan lära dig hitta hur man stänger av program i bakrunden För mig är det inte igång iaf

På min dator så ryker varenda autostart-entry Så jag har en snabb och fin dator trots 4 år gammal hårdvara. Itunes rör jag dock inte i ens med tång. Men det jag vill säga är att majoriteten av datoranvändarna inte har någon aning om att dessa program är igång i bakgrunden. Sedan då deras dator blir seg som sirap så köper de ny hårdvara istället för att se över mjukvaran. Som sagt så har jag inte använt Itunes på många år, så det är ju möjligt att de har slutat lägga otyg i autostarten sedan dess. Men jag tror starkt att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

Kommer du åt podcast från t.ex http://webcast.berkeley.edu/ ?

Jag kommer åt och kan ladda ner podcasten men jag kan inte använda iTuneslänkarna i Winamp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

På min dator så ryker varenda autostart-entry Så jag har en snabb och fin dator trots 4 år gammal hårdvara. Itunes rör jag dock inte i ens med tång. Men det jag vill säga är att majoriteten av datoranvändarna inte har någon aning om att dessa program är igång i bakgrunden. Sedan då deras dator blir seg som sirap så köper de ny hårdvara istället för att se över mjukvaran. Som sagt så har jag inte använt Itunes på många år, så det är ju möjligt att de har slutat lägga otyg i autostarten sedan dess. Men jag tror starkt att så inte är fallet.

Dom har faktiskt lagt in mer skit i autostarten, eller ja, det beror ju på när du provade itunes senast. Men att hänga på sweclockers och inte veta hur man rensar autostarten är ju lite halvt pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Jag kommer åt och kan ladda ner podcasten men jag kan inte använda iTuneslänkarna i Winamp.

Om jag förstår dig så kan du alltså lyssna på /se materialet i winamp. Kan du säga hur ?