bygga högtalera delningsfilter.

Permalänk
Medlem

bygga högtalera delningsfilter.

hej ska bygga högtalare. har tänkt mig att testa ett par element... närmare bestämt en 250w rms bas och ett diskanthorn på 150 w och undrar hur man använder delningfilter... ovh om det står att det delar vid 4.5khz är det där den tar slut uppåt. och behöver man något till hornet...

Permalänk
Medlem

Vilka element är det du tänker använda?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Här finns ju en hel del generell info om man vill läsa på lite om grunderna:
http://www.drkrupp.se/hifi/

Delningsfilter behöver man ju anpassa efter vilka element man har. Man kan såklart välja element efter ett färdigt delningsfilter åxå (vilket det låter som att du har tittat på), men det är oftast ett sämre och definitivt mindre flexiblet alternativ.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jadu... Det går inte direkt att designa något vettigt delningsfilter till dom där tror jag. Saknas T/S parametrar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vilka element är det du tänker använda?

tycker du jag borde använda delning på basen/mid vid 4.5khz eller tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jadu... Det går inte direkt att designa något vettigt delningsfilter till dom där tror jag. Saknas T/S parametrar.

behöver jag dela då?

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en 12" det där så du bör dela vid högst 1kHz för att undvika så kallad "beaming". Sedan så är det där elementet verkligen inte lämpligt för bas. För det första så har du inga T/S parametrar så att bygga en låda till den där är en ren gissningslek och du kommer att få ett skitdåligt resultat skulle jag gissa på. Har du tur så får du någorlunda bas ner till ~60-70Hz vilket mina 4" full-range stativare klår.

Du behöver inte delning till basen, det går att spela utan, men det kommer att låta illa. Ge mig ett litet tag så ska jag kolla ifall jag hittar några lämpligare element

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja, de behöver/bör delas och det bör kanske ligga runt 4kHz nånstans, kanske lägre för basen, men det beror på lådan åxå, för den är en del i det hela, så vilken typ av låda och hur den designas spelar roll för var man ska dela. Sedan är det ju frågan vilken ordningens filter man behöver/bör använda åxå. Oftast använder man kanske 2:a eller 3:e ordningens filter, men det är ju inte självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag antar att det är en 12" det där så du bör dela vid högst 1kHz för att undvika så kallad "beaming". Sedan så är det där elementet verkligen inte lämpligt för bas. För det första så har du inga T/S parametrar så att bygga en låda till den där är en ren gissningslek och du kommer att få ett skitdåligt resultat skulle jag gissa på. Har du tur så får du någorlunda bas ner till ~60-70Hz vilket mina 4" full-range stativare klår.

Du behöver inte delning till basen, det går att spela utan, men det kommer att låta illa. Ge mig ett litet tag så ska jag kolla ifall jag hittar några lämpligare element

ok gör det... men diskanten är ok eller???

Permalänk
Medlem

Ska det vara ett portabelt bygge eller stationärt?
Vad ska du spela för musik?
Ljudnivåkrav?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ska det vara ett portabelt bygge eller stationärt?
Vad ska du spela för musik?
Ljudnivåkrav?

jag har krav på att det ska vara rejält tryck... och bra ljud för pengarna... tänkte mig 1000 kr för en högtalare.

Permalänk
Medlem

Men ska den vara portabel eller stationär?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en 15" som länkats, det lär ju kräva minst 100-150 liters låda för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en 15" som länkats, det lär ju kräva minst 100-150 liters låda för att fungera.

vet... och nje inte riktigt. snarare 90-120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Men ska den vara portabel eller stationär?

stationär och satsar på en 15 tums... men den får inte överskrida 300-400w

Permalänk

Köp ett element som har så lågt ohm som möjligt, då slipper du lägga mycket pengar för att få kraft ur förstärkaren, blir ju billigare då. Om du hade tänk lägga 1000kr

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du tänkt dig för diskant och vad ska det drivas av ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får höja budgeten. Det går inte att få med bra tryck och bra ljud för 1000kr.
Dessutom rekommenderar jag att du kollar på väldokumenterade byggen istället för att försöka sätta ihop något själv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag har lyckas förut=P 2 12or som spelar bra som fan men vill ha som klarar lite större lokaler...

Permalänk
Medlem

Nejnejnej. Lyssna på oss.

För 1000kr får du inget vettigt. Ska du ha något som klarar större lokaler, höga ljudnivåer och det ska låta bra så får du kika på typ något liknande:
http://supersonic.se/product.html/beyma-15p1000nd?category_id...
http://supersonic.se/product.html/beyma-cp755ti?category_id=2...
http://supersonic.se/product.html/beyma-td595?category_id=21

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Du får höja budgeten. Det går inte att få med bra tryck och bra ljud för 1000kr.
Dessutom rekommenderar jag att du kollar på väldokumenterade byggen istället för att försöka sätta ihop något själv.

Jag instämmer nog där, det lär bli svårt att få tag på en passande diskant som kan delas så lågt som det krävs för att en 15" bas ska låta bra i ett 2 vägssystem om man bara har 4-500kr i budget för att ha några kronor över till ett enkelt filter, bara ett enkelt filter lär kosta 200 kr och att göra en låda och filter utan T/S parametrar betyder att man måste mäta upp elementen, ingen verkar ha lagt upp data på de elementen nånstans, jag hitar iallafall inga.
Det kanske går att få skaplig ljudkvalitet och tryck om man kör aktiv delning och kan använda eq, men då blir drivningen dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Visst kan man väl snickra ihop högtalarlådor om man vill, men då ska man göra det ordentligt och inte köpa några skitelement som man slänger in i en låda av spånskiva. Då kan man likabra köpa nåt färdigt. Jag byggde själv högtalarlådor med 2x15tum. (240L) Bara materialet till lådorna gick på över 3000:- + att jag köpte 4st begagnade högtalarelement (Electro Voice) för 8000:- Men dom lät jäkligt bra. Jag byggde även toppar till dom med 12/6,5tum och diskant. Men jäkligt mycket jobb. Självklart även delningsfilter till allt.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg