Varför inte Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag sitter som en hyfsat ny användare på Windows 8 och får säga att jag är allmänt nöjd med hur allt fungerar. Kör allt genom skrivbordsmiljön utan några specialgrejer för att få det att fungera som Windows 7. Allt känns lite kvickare och små saker som gör det allmänt bättre, som påpekas bra i tråden om Windows 8 förbättringar.

Problemet ligger främst i att Windows 7 är ett välfungerande operativsystem som inte ger någon anledning att byta ifrån det. Skillnad var det när alla uppgradera från Vista som var katastrof, då hade alla anledning att uppgradera. Samma motivation finns inte idag och därför höjs många negativa röster.

Permalänk
Medlem

Det sämsta med Win8 är att det är krångligt att hitta det jag vill åt i kontrolpanelen för jag är van win xp.
Sen tycker jag inte om mapparna i win 8.
Tycker det är krångligt att flytta filer mellan olika mappar när man inte kan placera dom vart man vill på skärmen utan att dom ska
bli över hela skärmen.

En sak till jag stör mig på är appar som blir helskärm så det blir svårt att komma åt skrivbordet igen. (Pdf räkningar och guider)
Sen är väll appar en sak till telefoner? Till datorn heter det väll program.

Men annars är jag nöjd med Win8 och Classic Shell som start meny.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Hade jag köpt ett OS nu hade det nog blivit Windows 8 men annars ska jag vänta och se vad "Blue" blir för någonting.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Det sämsta med Win8 är att det är krångligt att hitta det jag vill åt i kontrolpanelen för jag är van win xp.
Sen tycker jag inte om mapparna i win 8.
Tycker det är krångligt att flytta filer mellan olika mappar när man inte kan placera dom vart man vill på skärmen utan att dom ska
bli över hela skärmen.

En sak till jag stör mig på är appar som blir helskärm så det blir svårt att komma åt skrivbordet igen. (Pdf räkningar och guider)
Sen är väll appar en sak till telefoner? Till datorn heter det väll program.

Men annars är jag nöjd med Win8 och Classic Shell som start meny.

Ordet "app" är Apples påhitt, förkortning av Application, och låter/ser ut även som App-le, Apple. Sedan har eländet spridit sig till Android och nu Windows. Microsoft borde sluta försöka härma sig till marknadsandelar och kalla det för "Prog/proggar" om dom nu måste förkorta det hela.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Varför inte 8?

För att det är en försämring jämfört med Windows 7 Ultra, som jag redan kör.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ordet "app" är Apples påhitt, förkortning av Application, och låter/ser ut även som App-le, Apple. Sedan har eländet spridit sig till Android och nu Windows. Microsoft borde sluta försöka härma sig till marknadsandelar och kalla det för "Prog/proggar" om dom nu måste förkorta det hela.

Det var något nytt få se fall jag kommer ihåg det.

Håller med dig om "Prog/proggar"

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Varför inte 8?

För att det är en försämring jämfört med Windows 7 Ultra, som jag redan kör.

Är tvärtom..Mycket snabbare tar mindre resurser än win7 är bara en del av vad som faktiskt är bättre än win7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Utseendet på gränssnitten tilltalar mig inte. || Windows 8 filosofin.....

Jag känner inget drag som får mig att köra Windows 8 över Windows 7 som jag dual bootar med datorn hemma.

Som primärOS så har jag Arch Linux som jag kör med och spelar på om det går. Skall jag spela och detta inte funkar native/Wine så kör jag Windows 7. Varför skall jag spendera flera extra timmar på att konfigurera Windows 8 som inte tillför något för mig som också lägger ut metro vilket jag inte alls tycker om.

Hade Windows 8 ett tag på min laptop (ux32vd) men tröttande på modern ui ganska snabbt så jag blåste den till Arch och är riktigt nöjd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Är tvärtom..Mycket snabbare tar mindre resurser än win7 är bara en del av vad som faktiskt är bättre än win7

Nej det är inte mycket snabbare, fast det kanske ger det intrycket eftersom det aldrig stänger applikationer. Det drar något mindre resurser, men det uppväger inte försämrad användbarhet, särskilt inte som min dator är en desktop med 16GB RAM och över 4 GB diskutrymme.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Fel grundtänk. En dator och en mobil är inte samma sak samt avsaknaden av startmeny.
Därmed blir det inget W8.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Fel grundtänk. En dator och en mobil är inte samma sak samt avsaknaden av startmeny.
Därmed blir det inget W8.

"Filisofin", alltså?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja det får man nog säga.

Filosofi och sen implementationen av filosofin.
Viist en tredjepartare fixar det men då får man det här med test och kompabilitetshantering osv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört med 32-bitars Windows XP i över ett decennium nu(!) Hade aldrig trott att jag skulle hålla kvar vid det så länge , men det ger mig mycket bakåtkompatibilitet med 16-bitars spel och programvara, och gränssnittet är enkelt att göra om helt till W2000-miljö. Det hade nästan vart lika jobbigt för mig att övergå från XP till W7. Visst tycker jag inte om "filosofin" bakom W8 men jag valde ändå "Windows XP/7 fungerar tillräckligt bra för mig." för, med handen på hjärtat, så vill jag bara att mitt Windows ska se ut och fungera som det alltid gjort för mig.

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser denna tråden, riktigt bra val Ozzed! (Vad röstar du personligen btw?)

Änsålänge är det ganska intressanta siffror som omrösningen har gett, även om det är enbart mellan 100-200 som har svarat.

Med majoritet från:
- Missnöjd med filosofin
- Windows xp/7 fungerar bra
- Utseendet tilltalar inte
- Ingen startmeny

Det som Microsoft inte kan göra något åt är att föregående operativsystem fungerar bra samt att utseendet inte tilltalar än, då den sistnämda är en högst personlig fråga. (Då det också finns personer som mig som uppskattar utseendet och ogillar det i föregående)

Att startmenyn saknas bör Microsoft göra något åt (aka valbart alternativ utan 3:e parts programvara) men att filosofin inte fungerar tror jag kan ändras med framtiden.

Jag hoppas att denna omröstning får brutalt mycket mer röster så man kan utvärdera resultaten ännu mera

Permalänk
Medlem

Annat, Linux. Och hade inte det funnits hade det varit OSX eller något annat POSIX kompatibelt *nix OS.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win8 med Start8. Och jag är nöjd med det. Och jag ser fram emot kommande service packen.

Om det är nått jag retar mig på lite grann, så är det nya fönster stilen. Då jag tycker Aero Glass såg mycket bättre ut.

Dock så hoppade jag på Win8 när det kosta runt 280:-. Är knappast värt att lägga en tusen lapp på, för att uppgradera från Win7.
Däremot, sitter man på XP eller Vista.. Så bör man definitivt uppgradera till 8an.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jag tycker inte om att Windows 8's internet går så jädrans dåligt.. Har 100/100 och i Windows 7 så hade jag FULL hastighet (ja 90-95 typ) och i Windows 8 har jag bara 50/~10.. urdåligt! Har gjort ändringar i grupp hanteraren om att systemet ej ska begränsa bandbredden och den är nu på 100% men ändå ingen ändring.. Detta är en väldigt vanligt problem om ni googlar på det. Nån som vet svaret på detta fenomen?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Windows 8 fungerar jätte bra på min dator.
Inte haft några problem

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Vad jag tror är tanken bakom W8 är väll att på något sätt bygga en bro mellan surfplattor/telefoner och laptops/stationära datorer. Ideen i sig är inte dålig men MS har gjort det helt bakvänt. Vad de borde ha gjort är att skapa ett OS som fungerar för båda surfplattor och datorer, men ha olika UIn beroende på hur den används.

DVS ha metro när det är en surfplatta, och när man sedan "dockar" till tangentbord, mus och skärm ska den ha ett desktop anpassat UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag tycker inte om att Windows 8's internet går så jädrans dåligt.. Har 100/100 och i Windows 7 så hade jag FULL hastighet (ja 90-95 typ) och i Windows 8 har jag bara 50/~10.. urdåligt! Har gjort ändringar i grupp hanteraren om att systemet ej ska begränsa bandbredden och den är nu på 100% men ändå ingen ändring.. Detta är en väldigt vanligt problem om ni googlar på det. Nån som vet svaret på detta fenomen?

Det här var lite intressant, aldrig hört att ett operativsystem begränsar internet hastigheten.

Testar du varje gång på bredbandskollen.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det kanske är drivrutinerna till nätverkskortet som är dåliga/behöver uppdateras?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Jag installerade Windows 8 för några veckor sedan, tänkte att man får väl prova åtminstone. Slängde på Start8 direkt för precis som de flesta har jag problem med filosofin bakom touch-interface när man sitter med mus och tangentbord.

Jag har visserligen inte haft tid att göra något "lite mer avancerat" än men såhär långt märker jag ingen skillnad mot 7an alls, utom att färgtemat är efterblivet.
Om jag väljer att aktiva fönster ska vara svarta så kan den väl räkna ut att jag inte vill ha inaktiva fönster knall-skrikande vita, och att texten som står uppe i den övre listen inte ska vara mörkgrå mot den svarta bakgrunden.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Det här var lite intressant, aldrig hört att ett operativsystem begränsar internet hastigheten.

Testar du varje gång på bredbandskollen.se?

Jajamensan det gör jag varje dag. Som sakt så är detta ett stort problem av dom som har win8..

Skrivet av Ozzed:

Det kanske är drivrutinerna till nätverkskortet som är dåliga/behöver uppdateras?

Nä inte drivrutinerna, dom är senaste är noga med att hålla allt uppdaterat nämligen.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om det är nått jag retar mig på lite grann, så är det nya fönster stilen. Då jag tycker Aero Glass såg mycket bättre ut.

Instämmer till fullo. Visst grafiskt lull lull är inte allas sak men det var en välkommen förändring om XP:s grundutseende var dötrist. I 8:an känns det som att skippa aero på desktop var ändring för ändringens skull, inte att den var behövlig.