Permalänk

vattenblock till hd...

har 2st seagateIV en 60 o en 80... tänkte göra ett block till dom..
bara ett enkelt "U" spår för ja vill ju inte att vattnet ska ta upp för mycke värme heller...
men vilken sida tror ni e bästa o kyla på en seagate? under eller översidan? d e ju inte olika form på dom....
tänkte ju göra så att ja vänder ena hårdisken så att dom ligger me samma sida imot blocket...
mm hd:n tar väl inte skada av o surra upponer föresten?:D har inte tänkt på d..:rolleyes:

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Nä, det har varit uppe förut, man kan lägga om uppochner, på sidan osv. men inte i 45° vinklar. Det va iaf vad dom kom fram till den gången, jag skulle kyla undersidan, hålet som "tryckutjämnar" sitter ju på ovansidan, och om man känner på undersidan så är den varmare än ovansidan (iaf min IV 80Gb, sidorna är dock varmast på dom men det blir omständigt med block där) Jag har också funderat på ett block till diskarna btw. får bli nån enkel design, bara så dom håller sig under 40 grader (helst iaf). Och så jag slipper fläktarna...

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

om man lägger disken uppochner då? hehe
alla hdd kylare man ser sitter ju på undersidan, t.om clasohlsson har ju en aktiv kylare med två fläktar... kanske titta på deras kylsfläns för ideer?

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Medlem

DJ-MIB?
Dom går fint att lägga uppochner. Så man bör ju klämma fast kylaren imellan diskarna när den ena (övre) sitter "som en ska" och den undre ligger uppochner. Så skulle jag ha gjort iaf.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaLKyr
Nä, det har varit uppe förut, man kan lägga om uppochner, på sidan osv. men inte i 45° vinklar. Det va iaf vad dom kom fram till den gången, jag skulle kyla undersidan, hålet som "tryckutjämnar" sitter ju på ovansidan, och om man känner på undersidan så är den varmare än ovansidan (iaf min IV 80Gb, sidorna är dock varmast på dom men det blir omständigt med block där) Jag har också funderat på ett block till diskarna btw. får bli nån enkel design, bara så dom håller sig under 40 grader (helst iaf). Och så jag slipper fläktarna...

okej.. fint.. jag ska rita ett enkelt block i autocad.. tror att d räcker med bara ett U genom blocket.. har en 80 fläkt som kyler minna nu o tempsen ligger på runt 30-35 o jag kör i "fast mode" men ja kan ju lägga upp ritningarna jag gör kanske om någon vill ha..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Ja lägg upp dom, då ska jag fan sätta farsan på att fräsa, (vad gör man inte om man är lat?)

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Tiger hårddiskkylfläns ???http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=373&session=f010e3...

Om så fall gör de möe i temp med en sådan + fläkt

Visa signatur

AMD 1400@1600, H20 kyld, Ti200 128 MB
512 SDRAM, 3 hdd tot. 220 gig

Permalänk
Medlem

Hmm, tänkte först replya med att man vill få ner ljudet, men sen såg jag att dom ju var passiva...
Hmm, kanske är ett bra alternativ? Om dom verkligen gör nåt mot värmen?
Det är ju klart lättare än att fräsa sig ett block och få höjd vattentemp.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta hddn sist i serien så att den får det varma vattnet, den lär ju bli lika glad för det?
Efter hddn kyls ju vattnet ändå av ändå och förhoppningsvis återgår till rumstemp.

Permalänk
Medlem

Varför behöver man ens kyla hårddisken? Den blir väl ändå inte så fruktansvärt varm?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jo dom blir varma speciellt om man har fler som sitter nära varandra… Och dom lever längre om dom blir kylda… Fast det är inte mycket värme som ska bort, 5 - 10W värme utvecklar dom har jag för mig.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb