Snabba frågor om bindningstid!

Permalänk

Snabba frågor om bindningstid!

Hejhej, funderar lite på ny telefon, och det verkar luta åt en iPhone 5. Problemet är att min bindningstid hos Tele2 inte går ut så snart som jag hoppats på, och jag undrar lite om det med bindningstid. Efter att bindningstiden går ut så betyder väl det endast att jag är fri att teckna ett nytt abonnemang med t.ex. en annan operatör och annars så fortsätter jag väl ha mitt abonnemang som vanligt? Till dess att jag avslutar/gör ett nytt?

Om vi tänker oss att jag köper min nya telefon "löst", utan att teckna ett nytt abonnemang tillsammans med telefonen är det så lätt som det låter att be om att få flytta mitt nummer till ett nano-simkort som krävs för iPhone 5?

Tacksam för svar!
/Satisfaction

Permalänk
Medlem

Du kan ju "köpa loss"/betala resterande summa på din nuvarande telefon. Så kan du förlänga ditt abonnemang och byta ut din nuvarande mot en iPhone 5. Tror i alla fall att det är så det fungerar.

Permalänk

Men så länge jag betalar min nuvarande telefon till dess att bindningstiden är slut spelar det väl ingen roll om jag använder en annan till dess? Ellr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satisfaction:

Men så länge jag betalar min nuvarande telefon till dess att bindningstiden är slut spelar det väl ingen roll om jag använder en annan till dess? Ellr?

nej, ingen alls. du kan få betala typ 250spänn för ett sånnt litet sim om du inte vågar klippa ner ditt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte Tele 2 men det brukar aldrig vara något problem med att be om ett nytt simkort, ibland får man dock betala för det. Telefonen man skaffade tillsammans med abonnemanget kan ju gå sönder, bli stulen eller försvinna på något annat sätt. Så länge du betalar det du har i ditt avtal så struntar nog alla operatörer i vilken telefon du använder.

Permalänk

Har hört att det går att få en slutfaktura så att man slipper vänta ut hela bindingstiden. Borde det inte vara fördelaktigt i en sådan här situation? Då kanske man kan satsa på att teckna via Mecenat och få lite billigare

Permalänk
Medlem

nytt sim från tele2 är bara att be om så får man det =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satisfaction:

Har hört att det går att få en slutfaktura så att man slipper vänta ut hela bindingstiden. Borde det inte vara fördelaktigt i en sådan här situation? Då kanske man kan satsa på att teckna via Mecenat och få lite billigare

ja du kan begära att få en slutfaktura och "köpa ut dig" från tele2. förbered dig bara på årets smörsälj när du ringer in. sliskigare kan det inte bli, min stackars flickvän lurade dom på massa andra abonemang och produkter när hon skulle säga upp sitt och begära slutfaktura. min faktura saltade dem ett par 100-lappar. men efter ett halvår mail bråk blev vi kvitt detta..

lycka till!

Permalänk
Skrivet av Satisfaction:

Hejhej, funderar lite på ny telefon, och det verkar luta åt en iPhone 5. Problemet är att min bindningstid hos Tele2 inte går ut så snart som jag hoppats på, och jag undrar lite om det med bindningstid. Efter att bindningstiden går ut så betyder väl det endast att jag är fri att teckna ett nytt abonnemang med t.ex. en annan operatör och annars så fortsätter jag väl ha mitt abonnemang som vanligt? Till dess att jag avslutar/gör ett nytt?

Om vi tänker oss att jag köper min nya telefon "löst", utan att teckna ett nytt abonnemang tillsammans med telefonen är det så lätt som det låter att be om att få flytta mitt nummer till ett nano-simkort som krävs för iPhone 5?

Tacksam för svar!
/Satisfaction

Det är korrekt att det bundet abonnemang betyder är att så länge bindningstiden varar binder du dig att ha kvar abonnemanget hos den operatör du bundit med, och att efteråt så finns abonnemanget kvar och du kan göra vad du vill med det.

Om du köper telefonen lös så ska du kunna beställa ett NANO-SIMkort ja, möjligen att du kan få betala en liten summa för det men det ska inte vara några problem. Du binder dig ingenstans att ha den telefon du fick för att du band dig, bara till att ha kvar ditt abonnemang tills bindningstiden går ut.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att du har 1-3 månaders uppsägningstid också?
Isf måste du säga upp ditt nuvarande abonnemang 3 månader innan bindningstiden går ut.. annars fortsätter den och löpa, och du har fortfarande 3 månaders uppsägningstid..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Vore det inte smartast att avsluta abonnemanget direkt och teckna ett nytt abonnemang+iphone5 då? Behöver ny telefon och det är typ 2 månader kvar på bindningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska säga upp abonnemanget, ta en klumpsumma och tecka ett nytt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X