Permalänk
Föredetting

Projekt simracinghörna

Right. Tillåt mig först att förklara att jag egentligen inte är någon projektmänniska. Jag är lat, rätt klumpig och alldeles för oestetiskt lagd. Därför inleder jag ett projekt, som faktiskt kräver jobb. För första gången. Jag tänkte att jag ändå måste bygga nytt hus inom en snar framtid, vi kan lika gärna göra något roligt till att börja med.

Hur som helst - planen är att bygga en dedikerad hörna för simracing. Enbart simracing. Någonstans där jag har en dator som står, som jag kan sätta mig framför när jag vill köra Richard Burns Rally, GTR2 och iRacing. Det var nämligen alldeles för länge sedan jag orkade rigga upp en ratt och pedaler vid mitt skrivbord, mycket på grund av att mitt skrivbord är en glasskiva på två metallmedar och att jag föreställer mig att det skulle låta något överjävligt när FFB:n drar igång.

Det innebär alltså att projektet inte är så mycket datorprojekt som det är ett inredningsprojekt - men det är lite blandat, för det ska självfallet till en dator, men det kommer på inget sätt vara ett centerpiece i bygget.

Så, under påskhelgen började det... Med min berömda fackmannamässiga precision (notera golvlisterna) gav jag mig på att måla min före detta tvångströjevita vägg... Den blev mörkgrå. Och som nämnt - del ett i mitt inredningsprojekt. Finishen är industristandard - valfri hantverkare hade gladeligen tagit 5-6000:- efter ROT-avdrag för besväret.

Efter att ha täckt större delen av rummet i färg (fantastiskt nog inte golvet) och låtit det torka kändes det som att det var dags att släpa in något som är lite mer centralt i bygget... Nämligen stolen. (Jo, jag vet, den är synlig i första bilden också, förlåt.) Det var även ett tag sedan jag provsatt den, så det var bara att sätta sig och börja fundera på ungefär hur man ska ha pedalerna monterade. Jag kom fram till att lite GT-inspirerad liggposition med pedalerna en bit upp från golvet kommer bli rätt fint, något jag (typ) försöker illustrera nedan. Hittade förstås en ratt jag hade liggande också. Och det finaste flinet jag kunde åstadkomma.

Det går ju självklart inte att bygga en vettig simracingrigg utan att ha en FIA-godkänd stol.

Så förutom att se totalt nerdrogad ut har jag alltså lyckats med åtminstone en förutsättning i helgen. Jag har även en vettig plan gällande datorn som förmodligen får bli nästa del av bygget. Ett bord ska på plats, ratt och pedaler ska införskaffas, stolen måste upp en 10-15cm... Det är, som ni ser, inte klart på långa vägar. Vad framtiden för med sig får vi se, men det ser ut att bli lite grejer från Cooler Master, MSI och Intel i nästa episod.

Leksaker i detta inlägg: Väggfärg, Corbeau Sprint, Oreca Match Cuir D350.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

haha kan bli roligt och se hur det blir.
Lycka till!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zZerf:

haha kan bli roligt och se hur det blir.
Lycka till!

Tack! Jag behöver all lycka jag kan få och lite till, har jag en känsla av, men vi ska nog alla överleva det här också, med lite tur!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta skall följas! vad blir det i komponentväg? eller det har du inte listat ut än?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Kul att se! Det är lite halvtrist att se proffs göra sina projekt, skoj när vanliga tjommar drar igång något kul! Följes.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ska följas!

Kul att se att Mean är tillbaks in i simracingsvängen - vore skoj att se dig på swedishssimracers igen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av To33e:

Detta skall följas! vad blir det i komponentväg? eller det har du inte listat ut än?

Har ett Cooler Master Elite 120 Advanced och en Seidon 120M som ska installeras medelst borr i sagda chassi. Sedan blir det ett MSI Z77IA-E53, en 3770K och ett MSI N660GTX TF3, om inte något vassare. Det ska som sagt "bara" duga till simracing.

Skrivet av MoNkeY-05:

Kul att se! Det är lite halvtrist att se proffs göra sina projekt, skoj när vanliga tjommar drar igång något kul! Följes.

Ja, är det något du kan räkna med här är det en amatörmässig finish.

Skrivet av Roger W:

Ska följas!

Kul att se att Mean är tillbaks in i simracingsvängen - vore skoj att se dig på swedishssimracers igen

Vi får väl se om riggen kommer upp någon gång, planen någonstans innerst inne är väl att börja köra lite halvseriöst åtminstone igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att köpa momentnyckel så att du kan dra skruvarna med 30 Nm också. Kul projekt!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Föredetting

Tror jag kanske ska börja med att plocka loss underredet från stolen... Åtminstone om jag ska ha den lös på golvet, som nu. Gjorde misstaget att flytta den i morse.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Oj, jag lade upp en starttråd på mitt eget bygge på ett annat forum i går kväll då jag precis börjat bygga rigg med hyfsat samma mål på sittställning... Skitkul att se någon mer, den här kommer jag absolut att följa!

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Föredetting

Ja, då blev det lite chassimek igår. Ett Cooler Master Elite 120 Advanced var objektet, och inspiration hade jag fått på annat håll. Eller ja, inspiration och inspiration, det är väl mest en stöld rakt av.

Anyhow, chassit rakt ur kartong:

Insidan med sin fina och inte alls slösaktiga hårddiskbur:

En vända med het "drill on rivet action" senare:

Chassit är lackerat i ett stycke, delarna är inte separat lackade. Det orkar jag dock inte göra så värst mycket åt, jag lovade amatörfinish redan tidigare.

Lossade 5.25"-"släden" av bara farten... Nu får jag ju plats med ett riktigt nätagg också.

Moderkakan som ska in:

CPU:n i fråga.

Nu har jag ju egentligen monterat in allt det här i chassit inkl en Seidon 120M, men det blev för sent för bilder, så det kommer... Senare. Men det händer något åtminstone.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

vänta här nu... har sett dej någonstans!! du från nordichardware? överklockar och ta loss grafikkort osv..?
jaja vad spelar det för roll, kör hårt^^

blir det eyefinity?

Permalänk
Medlem

1500w i den lilla? daymn!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Gulbanan:

vänta här nu... har sett dej någonstans!! du från nordichardware? överklockar och ta loss grafikkort osv..?
jaja vad spelar det för roll, kör hårt^^

blir det eyefinity?

Jag jobbade för NH förut, ja. Det är däremot ett bra tag sedan.

Eyefinity finns inte med i planerna som det är just nu, ingen flerskärmslösning alls. Mest sugen är jag på en 21:9-skärm, men vad det blir i slutändan återstår att se. Nästa bit blir nog att ordna ett vettigt bord och en ratt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Monterade du allt ute i snön eller fotade du bara där ute?
Annars, coolt projekt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Marticus:

1500w i den lilla? daymn!

Nej, nej, jag råkade bara ha ett nätagg liggande och tänkte att det blir kul bilder av det. Inte spikat vad det blir för agg heller, men jag har ett Silent Pro Gold på 850W eller 1kW (minns inte exakt) som är betydligt smidigare storleksmässigt och mer modulärt. Fast vi får se vad det blir i slutändan.

Skrivet av Sir Skybalotte:

Monterade du allt ute i snön eller fotade du bara där ute?
Annars, coolt projekt!

Snödrivan fick agera bakgrund vid fotograferingen bara, även om jag stod utomhus och borrade nitar också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, nej, jag råkade bara ha ett nätagg liggande och tänkte att det blir kul bilder av det. Inte spikat vad det blir för agg heller, men jag har ett Silent Pro Gold på 850W eller 1kW (minns inte exakt) som är betydligt smidigare storleksmässigt och mer modulärt. Fast vi får se vad det blir i slutändan.

Snödrivan fick agera bakgrund vid fotograferingen bara, även om jag stod utomhus och borrade nitar också.

Man kunde ju nästan gissa att det skulle bli MSI kort?
Spännande!

Permalänk
Medlem

Installerade en Seidon 120M förra veckan. Överraskande bra kylare! Ser fram emot fler bilder.

Permalänk
Medlem

Ska följas!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Härligt! följs

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Nej, nej, jag råkade bara ha ett nätagg liggande och tänkte att det blir kul bilder av det. Inte spikat vad det blir för agg heller, men jag har ett Silent Pro Gold på 850W eller 1kW (minns inte exakt) som är betydligt smidigare storleksmässigt och mer modulärt. Fast vi får se vad det blir i slutändan.

Snödrivan fick agera bakgrund vid fotograferingen bara, även om jag stod utomhus och borrade nitar också.

Vitt är ju en väldigt bra bakgrundsfärg vid fotografering!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Föredetting

Föregående helg gick åt till IRL-mek (RX8:an fick sig lite välbehövliga nya utvalda delar och kärlek, Meganen fick nya fina RC5+ fram) och att spy upp kycklinggryta... Men idag dök det upp lite nya grejer.

Allt för att jävlas med ett eventuellt färgschema. Fast alla spel och operativ ska väl få plats på 180GB iaf, var tanken. Blev visst bara 8GB RAM också, men det borde duga även det. Så fort jag monterat grejerna i chassit vågar jag kanske rentav visa upp det. Hemska tanke.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting

Äh. Det är ju bara tråkigt att jobba ändå. Roligare att bygga ihop saker. Nedan är lite bilder på hur riggen är utan nätagg:

Känns så tomt...

Minnena sitter på plats iaf. SSD:n sitter snett, eftersom den sitter i ett skruvhål, och botten på chassit har ett veck just där. Det ska också lösas (på latast möjliga vis, någon gång senare, eventuellt, typ).

Ett gammalt dammigt GTX 460 Hawk fick agera modell för plåtningen. Känns som om chassit kunde varit mycket mindre ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ja jösses vad tomt det blev utan HD-buren och med vattenkylningen därframme, fast nätagget och tillhörande kablar lär fylla ut en del förstås
Nästan så man skulle trycka på en fläkt till på radden för push-pull bara för att man kan? (kan ju ev öka flödet genom lådan lite kanske?)
8GB lär ju räcka och bli över till vilken bilsim du än kan hitta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Äh. Det är ju bara tråkigt att jobba ändå. Roligare att bygga ihop saker. Nedan är lite bilder på hur riggen är utan nätagg:

Känns så tomt...

Minnena sitter på plats iaf. SSD:n sitter snett, eftersom den sitter i ett skruvhål, och botten på chassit har ett veck just där. Det ska också lösas (på latast möjliga vis, någon gång senare, eventuellt, typ).

Ett gammalt dammigt GTX 460 Hawk fick agera modell för plåtningen. Känns som om chassit kunde varit mycket mindre ändå.

Vad hände med projektet? Fortsätt tack..!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Föredetting

Jag är lite långsam, har en del jobb och är fantastiskt lat. Hur som helst, igår fortsatte det.

En bordsskiva sågades ut (med handsåg...) ur en större bordsskiva (praktiskt att ha två likadana bord, varav den ena är smalare än den andra):

Bordsramen nedan. Den har stått utomhus i något år, vilket har lett till de fina rostfläckarna. MDF-skivan som utgjorde bordsskivan var ganska bullig, därav den "nya" skivan ovan.

Provpassning av min precisionssågning. Det var lite tight i något hörn, faktiskt, men ingen fara.

Ramen såg som nämnt förjävlig ut. Det ordnade vi med lite hammarlack (eftersom jag ändå hade det liggande blev det blå...)

Hela ramen blå (lager 0.8 pålagd - lades på lite mer i efterhand, det är åtminstone nästan jämnt nu)

Efter lite slipning var det bordsskivans tur. I sann "man tager vad man haver"-anda fick det bli grå färg... Samma gråa som väggen i första inlägget. Och samma roller.

Beckers, biatch!

Nu har allt stått och torkat, så det är liksom på gång. Nu återstår att bära in bordet, en vettig montering av stol och pedaler, samt lite annat smått och gott runtom.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Proffsmoddare

Nämen detta har jag då missat, mini-itx moderkort till och med.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Föredetting
Skrivet av C4B12:

Nämen detta har jag då missat, mini-itx moderkort till och med.

Du får modda till ditt GD65 Gaming till mITX. Jag hade blivit imponerad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Meantek:

Du får modda till ditt GD65 Gaming till mITX. Jag hade blivit imponerad.

Challenge accepted!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag ser fram emot att se slutprodukten. Är väldigt sugen på att göra samma sak

Skickades från m.sweclockers.com