Några frågor på hur man kan börja göra spel

Permalänk
Medlem

Några frågor på hur man kan börja göra spel

Hallå allihopa. Som titeln säger, så vill jag lära mig göra spel!

Om jag ska förklara det lite närmare så är det jag och en kompis som verkligen vill göra spel. Han är ett stort fan av att animera, teckna rita och sånt, medans jag gillar problemlösning, matematik och såna grejer. Jag har tittat på kodning lite och lärt mig pyttelite i Python, och har väldigt skoj med att leka där. Just nu försöker jag lära mig mer på codecadamy.com. Jag är inte säker på att Python är det jag borde använda till att göra spel, men det verkade vara det enklaste enligt de flesta.
Det är bara vi två som kommer göra detta, och det bästa blir väl om jag kodar och han gör grafiken, eller nåt sånt. I början kommer vi självklart bara göra simpla 2D-spel, och sen ser vi vad som händer efter det. Vi båda är 14 år, och har väl okej kunskap om datorer. Om ni har några tips, idéer eller vad som helst, skriv jättegärna ner dem och visa för mig, all hjälp uppskattas!

Jag har också några frågor:
- Jag har inte kodat mycket alls, men hur fungerar det när man skriver koder till spel? Jag ser inte riktigt någon koppling...

- Koderna som man får hjälp med att skriva på codecadamy.com verkar inte fungera i vanliga Python. Jag gjorde som det står på deras nybörjarguide (version 3.3.2) och använder det programmet som heter "IDLE (python GUI) men när jag kör programmet öppnas en CMD-ruta och stängs ner innan något annat händer.

- Finns det några guider som är inriktade på just spel när det kommer till kodning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

http://inventwithpython.com/ kanske kan vara något, om du vill köra Python.

Permalänk
Medlem

Om ni verkligen vill göra spel nu så kolla på Gamemaker, där kan man både använda sig av deras verktyg men också koda själv om man vill det. Kan vara bra till att experimentera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Ni måste lära er MYCKET mer innan ni ens kan börja tänka på att göra spel. Det kommer också ta enormt lång tid att göra ett spel även fast det är ett simpelt 2D-Spel.

Om du läser det jag skrev så borde det vara självklart att jag bad om hjälp för att få lära mig mer. Läs mer än titeln.

Skrivet av Karazhan:

Om ni verkligen vill göra spel nu så kolla på Gamemaker, där kan man både använda sig av deras verktyg men också koda själv om man vill det. Kan vara bra till att experimentera också.

Tack så mycket, ska titta lite närmare på det!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Eftersom du nämner att du lekt med python kan pygame kanske vara intressant? De har även en databas över projekt som använder pygame vilket gör att ni kan titta på existerande kod.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;13570895']Eftersom du nämner att du lekt med python kan pygame kanske vara intressant? De har även en databas över projekt som använder pygame vilket gör att ni kan titta på existerande kod.

Ser väldigt intressant ut, men jag vet tyvärr inte hur man öppnar .py-filer utan att öppna IDLE och redigera koden istället. Jag har bara använt codecadamy :/

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att börja skapa spel i t.ex Unity, ganska enklet att scripta, bra för nybörjare.

Har även hittat denna som kan vara intressant:
https://www.scirra.com/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har själv sysslat lite med C#.XNA och det är rätt smidigt och enkelt att komma igång om du gillar att koda (Kanske inte rekommenderas för nybörjare)
Dock så har microsoft slutat stödja XNA och det kommer väll med tiden att läggas ner. Men det finns en OpenSource lösning för XNA som också gör att du kan porta dina spel till andra plattformar enklare http://monogame.codeplex.com/

Sen för att komma igång med kodandet så finns det massa tutorials. En sida som jag tyckte var användbar är http://csharpskolan.se/ Dock så är inte alla guider där kompletta och vissa saknar ett par avsnitt men det som visas bör vara till nytta.

Permalänk
Medlem

Python är en bra början. Fortsätt med det. Fast du kanske borde läsa en bok i stället för att göra uppgifter på codeacademy, jag tror man lär sig mer och bättre så. T.ex. http://www.greenteapress.com/thinkpython/ Är du bra på engelska?

Det där med koppling till att göra spel. Har du använt funktioner? T.ex. om du använder Python 3, så är print en funktion. T.ex. så säger du print("hej"). På samma sätt funkar det när man ritar bilder. Man säger draw(bild, x y) för att rita en bild på plats (x, y). Fast funktionen "draw" finns inte i Python från början, utan man får ladda ner ett bibliotek (kod som andra har skrivit) för att göra spel.

Det behöver inte ta jättelångt tid att göra ett spel, även för nybörjare. I gymnasiet så är kursen "Programmering A" 100 timmar, och det är vanligt att eleverna gör spel på slutet.

Och juste, .py-filer är bara text, så man kan öppna dem med notepad eller någon annan texteditor.

Det där med att en CMD-ruta kommer upp och försvinner, det är normalt. Du får antingen köra cmd, och där skriva "python program.py" för att se outputen, eller så kör du dem via IDLE, det borde funka.

Skrivet av Vation:

Finns det några guider som är inriktade på just spel när det kommer till kodning?

Ja, det finns. Men koncentrera dig på att lära dig Python ordentligt först. När du kan python så kommer inte att göra spel vara några problem. Det borde ta nån månad eller så att lära dig Python bra om du gör något varje dag. Kanske kortare tid, det är svårt att säga.

Permalänk
Medlem

ett alternativ är att hitta ett modvänligt spel och börja med att göra en mod eller två.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om vilket programspråk du använder, men om du vill komma igång med programmeringen så kan du ju först koda meny system typ:

"New game"
"Options"'
"High scores"
"Quit"

med alla undermenyer och sådant som du kan komma på att du behöver.

Det kan du göra med samma grafiksystem som du använder för spelet, sen kan du använda placeholders för grafiken som du ska ha för meny alternativen.

Place holders är alltså temporär grafik för att kunna testa om meny systemet fungerar i ett tidigt stadium innan man kommit på vad man ska göra för grafisk stil och sådant.

Det här är alltså bara ett tips om du vill effektivisera dig så du snabbt kommer igång.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Bryr mig inte om vilket programspråk du använder, men om du vill komma igång med programmeringen så kan du ju först koda meny system typ:

"New game"
"Options"'
"High scores"
"Quit"

med alla undermenyer och sådant som du kan komma på att du behöver.

Det kan du göra med samma grafiksystem som du använder för spelet, sen kan du använda placeholders för grafiken som du ska ha för meny alternativen.

Place holders är alltså temporär grafik för att kunna testa om meny systemet fungerar i ett tidigt stadium innan man kommit på vad man ska göra för grafisk stil och sådant.

Det här är alltså bara ett tips om du vill effektivisera dig så du snabbt kommer igång.

Vad pratar du om? Hur ska detta "effektivisera" någonting?

Permalänk
Medlem

Så att man snabbt kommer igång, tänkte ifall han är nybörjare typ...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Men varför ska man börja med just menyn, och inte typ det som är grunden för själva spelet?

Permalänk
Hedersmedlem

Python låter som ett bra val i det stadium ni är nu. Var beredd på att det är mycket mer att lära sig inom programmeringsbiten innan det kan börja bli animerade karaktärer som springer runt och skjuter, så att säga. På "artistsidan" är det klart närmre till målet, så det känns som att programmeraren har mycket mer förståelse att ta in jämfört med grafikern som har mer utav rent grovjobb att göra. Men det beror på typ av spel, etc.

Invent with Python erbjuder två böcker (gratis att läsa i HTML-form) som heter "Invent Your Own Computer Games with Python" respektive "Making Games with Python & Pygame", där de går igenom hela koden till ett enkelt spel i varje kapitel, i ökande svårighetsgrad. Jag kan inte tänka mig ett mer pedagogiskt koncept för en introduktion till just spelprogrammering, även om jag inte läst hela materialet. Idén är mycket god iaf, och det verkar vara vara seriöst genomfört.

Det är rätt mycket text, men det är också mycket att lära sig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Om ni ska göra enklare spel så kan du köra vidare på python, men annars vill du ha något lower level språk som "presterar" bättre, t.ex java eller C++. Har du inte kodat förut så räkna med att det kommer ta ett BRA tag (minst 8-9 månader) innnan det sitter på en sådan nivå att det blir realistiskt att börja programmera ett spel.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Om ni ska göra enklare spel så kan du köra vidare på python, men annars vill du ha något lower level språk som "presterar" bättre, t.ex java eller C++. Har du inte kodat förut så räkna med att det kommer ta ett BRA tag (minst 8-9 månader) innnan det sitter på en sådan nivå att det blir realistiskt att börja programmera ett spel.

8-9 månader om man använder det undermåliga språket C++ kanske.

Permalänk
Medlem

Om målet är enbart att göra spel så skulle jag rekommendera att antaingen modda något nuvarande spel som ni gillar som har bra tools för det, eller att köra unity som florrpan rekommenderade ovan.

http://unity3d.com/
Unity är typ en editor där du kan bygga upp scener/banor, och sen slänga på kod på alla grejor ni lagt in för at få saker att hända.
Du scriptar i C#, Javascript(unityscript) eller Boo (typ samma syntax som python och lite andra likheter om du gillar python)

Finns bra tutorials, getting started grejor och en del exempel som bara är att slänga på och sen börja testa runt med, typ 1st person kamera kontroller osv.

Permalänk

tycker ni ska börja med lite mindre program först så ni lär er grunderna,jag försökte göra ett 2d spel som det första jag gjorde men eftersom att jag inte visste vad jag höll på med(kollade på tutorial) så visste jag inte vart det skulle kunn vara fel så börja med något mer simpelt

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Går ju alltid att börja skapa spel i t.ex Unity, ganska enklet att scripta, bra för nybörjare.

Har även hittat denna som kan vara intressant:
https://www.scirra.com/

Skrivet av Bosnic:

Jag har själv sysslat lite med C#.XNA och det är rätt smidigt och enkelt att komma igång om du gillar att koda (Kanske inte rekommenderas för nybörjare)
Dock så har microsoft slutat stödja XNA och det kommer väll med tiden att läggas ner. Men det finns en OpenSource lösning för XNA som också gör att du kan porta dina spel till andra plattformar enklare http://monogame.codeplex.com/

Sen för att komma igång med kodandet så finns det massa tutorials. En sida som jag tyckte var användbar är http://csharpskolan.se/ Dock så är inte alla guider där kompletta och vissa saknar ett par avsnitt men det som visas bör vara till nytta.

Skrivet av tufflax:

Python är en bra början. Fortsätt med det. Fast du kanske borde läsa en bok i stället för att göra uppgifter på codeacademy, jag tror man lär sig mer och bättre så. T.ex. http://www.greenteapress.com/thinkpython/ Är du bra på engelska?

Det där med koppling till att göra spel. Har du använt funktioner? T.ex. om du använder Python 3, så är print en funktion. T.ex. så säger du print("hej"). På samma sätt funkar det när man ritar bilder. Man säger draw(bild, x y) för att rita en bild på plats (x, y). Fast funktionen "draw" finns inte i Python från början, utan man får ladda ner ett bibliotek (kod som andra har skrivit) för att göra spel.

Det behöver inte ta jättelångt tid att göra ett spel, även för nybörjare. I gymnasiet så är kursen "Programmering A" 100 timmar, och det är vanligt att eleverna gör spel på slutet.

Och juste, .py-filer är bara text, så man kan öppna dem med notepad eller någon annan texteditor.

Det där med att en CMD-ruta kommer upp och försvinner, det är normalt. Du får antingen köra cmd, och där skriva "python program.py" för att se outputen, eller så kör du dem via IDLE, det borde funka.

Ja, det finns. Men koncentrera dig på att lära dig Python ordentligt först. När du kan python så kommer inte att göra spel vara några problem. Det borde ta nån månad eller så att lära dig Python bra om du gör något varje dag. Kanske kortare tid, det är svårt att säga.

Skrivet av BASSiC:

Bryr mig inte om vilket programspråk du använder, men om du vill komma igång med programmeringen så kan du ju först koda meny system typ:

"New game"
"Options"'
"High scores"
"Quit"

med alla undermenyer och sådant som du kan komma på att du behöver.

Det kan du göra med samma grafiksystem som du använder för spelet, sen kan du använda placeholders för grafiken som du ska ha för meny alternativen.

Place holders är alltså temporär grafik för att kunna testa om meny systemet fungerar i ett tidigt stadium innan man kommit på vad man ska göra för grafisk stil och sådant.

Det här är alltså bara ett tips om du vill effektivisera dig så du snabbt kommer igång.

Skrivet av flexm:

Om målet är enbart att göra spel så skulle jag rekommendera att antaingen modda något nuvarande spel som ni gillar som har bra tools för det, eller att köra unity som florrpan rekommenderade ovan.

http://unity3d.com/
Unity är typ en editor där du kan bygga upp scener/banor, och sen slänga på kod på alla grejor ni lagt in för at få saker att hända.
Du scriptar i C#, Javascript(unityscript) eller Boo (typ samma syntax som python och lite andra likheter om du gillar python)

Finns bra tutorials, getting started grejor och en del exempel som bara är att slänga på och sen börja testa runt med, typ 1st person kamera kontroller osv.

Tack tack tack, nu fick jag lite att läsa

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Om målet är enbart att göra spel så skulle jag rekommendera att antaingen modda något nuvarande spel som ni gillar som har bra tools för det, eller att köra unity som florrpan rekommenderade ovan.

http://unity3d.com/
Unity är typ en editor där du kan bygga upp scener/banor, och sen slänga på kod på alla grejor ni lagt in för at få saker att hända.
Du scriptar i C#, Javascript(unityscript) eller Boo (typ samma syntax som python och lite andra likheter om du gillar python)

Finns bra tutorials, getting started grejor och en del exempel som bara är att slänga på och sen börja testa runt med, typ 1st person kamera kontroller osv.

Har du några tips på spel att modda?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Ifall ni nu vill lära er 3D/2D grafik med OpenGL som är cross-platform, så skulle jag rekommendera att ni kollar igenom http://www.swiftless.com/ och http://nehe.gamedev.net/ eventuellt http://www.codesampler.com/.
Jag har själv lärt mig OpenGL där ifrån utan förkunskaper i c/c++ när jag var 14år.

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Ladda ner cryengine.. Där kan du koda själv i c#, c++ eller använda dig av flowgraph Fin grafik och du kommer igång direkt

Finns mycket assets att leka med som är inkluderat.
Känns mer som en map editor, där du sätter ut fiender och väljer hur dem skall bete sig, sätter ut objekt osv och du kan provspela närsomhelst.

Relativt lätt att lära sig. Och riktigt kul!

Skapade blandannat ett survivial spel på några timmar, hunger, kyla med mera

Testa!

Skickades från m.sweclockers.com