En avlägsen bekant omformaterad datorn. [Vad är rimligt att ge för arbetet? — mod]

Permalänk
Medlem

En avlägsen bekant omformaterad datorn. [Vad är rimligt att ge för arbetet? — mod]

Hej!
Fick just datorn omformaterad av en avlägsen bekant (jag umgås inte med personen) Och när jag sedan frågade vad jag skulle betala sa han:
- Betala vad du vill.
Då undrar jag nu. Vad fan är en vettig kompensation för att omformatering? Vet inte hur lång tid det tar eller hur mycket jobb det är men hur mycket pengar eller whisky/vinflaskor är det värt? Vad skulle ni har gjort om ni var i samma sits?
Tacksam för svar/ Filip

Tydligare rubrik
Permalänk

Det tar ca 30 - 50 min, kräver inte så mycket jobb egentligen.

Installerade han drivrutiner också, så tog det väl 60 - 90 minuter, beroende på innehåll i burken, ( drog en rejäl marginal )

Ca 50 - 150 kr skulle det vara värt i mina ögon för en formatering och installation av windows + drivrutiner

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Köp en whiskeyflaska för 150 pix typ, eller en vinflaska om det hellre smakar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv

Gör inget! håll dig borta, låtsas som inget hänt, och när du behöver en till omformatering fråga han igen då, hehe. Btw det är inte så svårt att omformatera datorn

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att någon på jävelskap formaterat disken för dig och ville ha kompensation för att rädda dina filer

Omformatera är ett påhittat ord.

Formatera en disk tar väl några sekunder.

Rör det sig om en ominstallation av systemet så är det lite längre tid, mest väntan och trycka enter lite då och då. Kanske 10-15 minuters effektiv tid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade jag fått 150 spänn för att installera om en dator med drivrutiner hade jag fan blivit förbannad. Om man nu lägger ner tid och energi på att hjälpa en "icke bekant" så får man ju ha något för det också. Det handlar ju inte om själva jobbet (enkelheten).

Två flak öl och en pizza är inte orimligt.

Permalänk
Medlem

Håller med, 150 spänn? Vafan. Tar väl åtminstone ett par timmar av ens egen tid (hämta/ta emot datorn, koppla in den, göra ev. backup, installera om, installera ev. programvaror samt drivrutiner, eventuella problem som kan uppstå...). Ibland mer ibland mindre.

300 spänn iallafall, eller ett par flak öl och en pizza som ovanstående sa.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Beror på vad han fick göra!

fick han ta backup på alla dina viktiga dokument/filmer/bilder/program osv för att sedan lägga tillbaka detta på rätt plats efter omformatering med installation av alla möjliga program och drivrutiner så skulle jag förvänta mig en 500-ing iaf, visst det är inte super svårt arbete men det är otroligt tråkigt och tar ändå en stund.

Var det bara formatering med installation av windows och drivrutiner så räcker det med 200kr tycker jag.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha hjälp fler gånger så skulle jag ge honom 500 spänn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baconet:

Hej!
Fick just datorn omformaterad av en avlägsen bekant (jag umgås inte med personen) Och när jag sedan frågade vad jag skulle betala sa han:
- Betala vad du vill.
Då undrar jag nu. Vad fan är en vettig kompensation för att omformatering? Vet inte hur lång tid det tar eller hur mycket jobb det är men hur mycket pengar eller whisky/vinflaskor är det värt? Vad skulle ni har gjort om ni var i samma sits?
Tacksam för svar/ Filip

det beror på om det var en recovery eller riktig formatering, men ett tips är att köpa något istället för att betala, te. x ett usb minne.
(jag brukar göra det gratis)

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du?

Permalänk
Medlem

Jag åker på att göra liknande småjobb lite nu och då, åt bekanta, jobbarkompisar etc.. Jag tycker att 300-500:- är rimligt. Närmare 500:- om han/hon vill ha hjälp fler gånger.

EDIT: Självklart betalar jag in skatt och moms vid dessa tillfällen.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

infocare tar ca 4800:-
för att åka ut till en kund dator.
slänga i en ghostskiva.
starta upp datorn sen sticka därifrån innan det är färdigt...

50-150:-..... ja vad ska man säga....

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Om pengar: 500 spänn. Jag förstår att det är ganska enkelt arbete och att många medlemmar är så unga att de tycker det är en orimlig timlön, men 150 spänn är som en örfil, ungefär lika oartigt som att inte ge något alls. Särskilt om han måste avsätta tid för att se dig och ta emot pengarna.

Om in natura: Som sagt, pizza och öl är en klassiker med folk man umgås med, annars är en flaska whiskey eller vin av lite roligare slag fullt acceptabel kompensation om personen i fråga kan tänkas dricka alkohol. USB-minne börjar också bli lite mer åt förolämpningshållet om det inte är speciellt på något sätt.

Jag skulle gott kunna tänka mig en kladdkaka (fick jag nyligen av min 17-åriga lillasyster för att montera ihop hennes cykel), en rejäl sats bullar eller muffins eller något annars, ett trevligt stycke torkad skinka, en korg hemmagjort äppelmos. Nåt som visar mer omtanke än att köpa något han kunde ha köpt själv med bättre resultat.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Köp en back corona såhär till sommaren. Alldeless lagom.

Permalänk

Säger 500-1000 kronor.
1k om det är massa program, antivirus osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Köp en back corona såhär till sommaren. Alldeless lagom.

Vatten har han ju i kranen.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Vatten har han ju i kranen.

Visserligen men man ska dricka mycket vatten när det är soligt ute
Kranvatten är inget gott.

Permalänk
99:e percentilen

Hade jag fått 150 spänn för att installera om en dator med drivrutiner hade jag fan blivit förbannad.

Hade jag sagt "Betala vad du vill" och fått 150 kr hade jag blivit allt annat än förbannad. Snarare glad.

Säger man något får man stå för det också, och menar man inte "Betala vad du vill" ska man heller inte säga så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av etermos:

infocare tar ca 4800:-
för att åka ut till en kund dator.
slänga i en ghostskiva.
starta upp datorn sen sticka därifrån innan det är färdigt...

50-150:-..... ja vad ska man säga....

Men 4800 kr är ju långt ifrån rimligt. Det får man ju en användbar laptop för (dator: 4000 kr, SSD: 800 kr).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

haha.. 150 spänn.. är ni snålänningar hela bunten eller ?

Brukade hjälpa en bekant med småsaker ibland, även om det bara tog en kvart så kunde han bjuda mig på middag på restaurang t ex.

Då var det lättare att hjälpa till nästa gång.

150 spänn då är det nästa som att man inte vill ha hjälp fler gånger.. då är det faktiskt bättre o köpa en flaska vin iaf så har man ansträngt sig lite..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag anser att 200kr är lagom för det jobb han har gjort. Då det inte är jobbigt, ta lite tid som datorn gör det mesta själv. Jag tror ju ingen sitter och glor in i skärmen medans Windows installeras. Utom dom gör annat under den tiden. Att sen installera drivers gör Windows update själv. Bara att starta updaten. Sen gör datorn resten. Att sen installera lite små program är inget som tar lång tid. Jag brukar göra allt detta på kanske runt 1 timme. Och då är 200kr en bra timlön.

Men var inte för snål heller.
Fick en burk cola av någon, för att sätta ihop hela datorn, installera Windows, fixa drivers och annan mjukvara som installera ett par spel osv. Den personen får ju ingen hjälp igen kan jag säga

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Visserligen men man ska dricka mycket vatten när det är soligt ute
Kranvatten är inget gott.

Inte den "ölen" heller :).

Permalänk
Medlem

En femhundring är fullt rimligt, de flesta datorverkstäder tar mer än det.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

jag brukar också hjälpa bekanta/bekantas bekanta med ominstallationer och annat "data-tjorv" som de oinvigda brukar säga jag har aldrig krävt betalt av någon MEN jag har uppskattat de gånger jag får däremot.

Nu känner jag inte personen som hjälpt dig men om det är en "vuxen" så tror även jag att 150:- kontant känns mera som ett hån. Idag är tid pengar, spelar ingen roll om det är på fritiden, utan snarare så att det spelar mer roll. Ge karln nåt personligt, fråga hans vänner vad han tycker om att dricka (öl, alkohol, cider, läsk, egentligen vad som helst som inte är FÖR dyrt men som man själv kanske inte alltid unnar sig)

jag skulle tro att om han är en sån som älskar whisky, ge whisky, vin, ge vin! jag tror knappast han förväntar sig det utan skulle bli väldigt mycket gladare med en flaska för 200 istället för 200 i handen, då visar du att du faktiskt bemödade dig för honom efter att han bemödade sig för dig, inte bara tog kortaste enklaste vägen ner i fickan och grävde upp ett par sedlar.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

500kr

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd

Inte den "ölen" heller :).

Ingen öl heller*

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Detta är just varför konsumenter inte ska sätta priser, samt priset ska vara bestämt före tjänsten eller produkten levereras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ingen öl heller*

Va?