Permalänk
Avstängd

CPU: 4770K
Klock: 4.7 GHz
VCore: 1.285
Moderkort: msi gd65 z87
Minne: Patriot 2133mhz
Kylare: h100i med cougar fläktar på
Temp: Max load på runt 70-72c

Är i New York nu så kan inte posta några bilder, får bli då jag kommer hem igen.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Testade om den bumpade spänningen när jag spelade Arma 3, det gjorde den inte. Skulle vara kul vet vilket spel som fick din spänning att öka ...Dubadai...?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Testade om den bumpade spänningen när jag spelade Arma 3, det gjorde den inte. Skulle vara kul vet vilket spel som fick din spänning att öka ...Dubadai...?

Jag ska kolla det imorgon. Jobbar tyvärr natt idag och ska flytta imorgon. Men på eftermiddagen kan jag kolla. Jag vet bara att blend prime95 gör att den sticker upp till min stabila volt. Men ska prova bioshock etc.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

CPU: 4770K @ 4.5Ghz
VCore: 1.25
Mobo: Sabertooth Z87
Minne: Corsair 1866
Kylare: H100i
Temp: Runt 70c i max load.

Första gången jag håller på med klockning. Ska testa mer imorgon och pressa lite mer, återkommer då med batch och bilder.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

Verkar som folk ändå har rätt bra temperaturer. Blåser jag upp mot 1.25 vcore så kan jag räkna med temperaturer kring 80-85c i prime95. Får se vad nya vattenkylningen klarar...

Btw vilka är ute efter så tysta datorer som möjligt? Lär ju göra skillnad om man är immun mot ljud.

Personligen så måste datorn vara helt tyst, förutom under load.

Man kanske vågar sig på en delid i veckan med...

Visa signatur

Permalänk

Bump

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontemoseby:

Varför bumpar du tråden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick bra med vcore 1.25 @ 4.6ghz sen blåskärma den på 4.7 höjde då vcore till 1.3 blåskärma igen + att jag hade väldigt höga temps.
Kör nu på VCore: 1.2 @ 4,5ghz med temps runt 60c.
Nöjer mej nog med det för tillfället, kanske provar sen igen. Har inte ändrat nått annat än multiple eller vad de heter och vcore, som sagt första gången jag provar detta och inte så kunnig.
Har samma batch som dej Dubadai. L312B342.

Kommer tillbaka och kollar hur det går för dej med vattenkylningen sen.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |

Permalänk
Medlem

Hur skadligt är det att höja vcoren egentligen om man håller tempen på rimlig nivå?
Folk överlag verkar vara bekymrade med en volt på 1,3 eller högre, men vad är de verkliga effekten?

En oklockad CPU går väl mer eller mindre hur länge som helst sålänge tempen är ok, den är iaf extremt utdaterad när den dör.

När börjar volten bli riktigt skadlig för cpun och hur mycket kortare livsläng pratar vi om?

Skiljer säkert mellan olika chip men nått ungefär måste väl gå att säga.

Och jag menar såklart under förutsättningar att man håller tempen på rimliga nivåer.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Gick bra med vcore 1.25 @ 4.6ghz sen blåskärma den på 4.7 höjde då vcore till 1.3 blåskärma igen + att jag hade väldigt höga temps.
Kör nu på VCore: 1.2 @ 4,5ghz med temps runt 60c.
Nöjer mej nog med det för tillfället, kanske provar sen igen. Har inte ändrat nått annat än multiple eller vad de heter och vcore, som sagt första gången jag provar detta och inte så kunnig.
Har samma batch som dej Dubadai. L312B342.

Kommer tillbaka och kollar hur det går för dej med vattenkylningen sen.

Hmm verkar som den inte vill mer... Vad körde du för andra inställningar förutom dom du ändrade för att komma upp i 4.7Ghz?

4.5Ghz räcker nog väl... Jag kör ju endast på 4.4Ghz. Dock är jag nyfiken hur du kan ha så låga load temperaturer. Jag kommer upp i 77 grader med min klockning som den är nu. Verkar som du kan ha koll på temperaturen men inte klocka så högt medan jag inte kan hålla nere temperaturerna.

Berätta gärna vad du stresstestar med!

Får förhoppningsvis det mest i veckan!

Skrivet av Sweede:

Hur skadligt är det att höja vcoren egentligen om man håller tempen på rimlig nivå?
Folk överlag verkar vara bekymrade med en volt på 1,3 eller högre, men vad är de verkliga effekten?

En oklockad CPU går väl mer eller mindre hur länge som helst sålänge tempen är ok, den är iaf extremt utdaterad när den dör.

När börjar volten bli riktigt skadlig för cpun och hur mycket kortare livsläng pratar vi om?

Skiljer säkert mellan olika chip men nått ungefär måste väl gå att säga.

Och jag menar såklart under förutsättningar att man håller tempen på rimliga nivåer.

Ja du... Jag skulle nog inte gå över 1.3 för 24/7. Effekten är väl att du "degrade"ar processorn. Ett lätt exempel av detta är om jag skulle köra 1.36 vcore i några år säger vi, och sen börjar datorn crascha, och du inser då att du behöver 1.38 vcore helt plötsligt. Detta är pga CPU degrading.

Jag skulle nog säga att under 1.3 så är det lugnt. Inte så att du kommer använda den i 10 år ändå.

Om jag ska vara ärlig så är det väl viktigt att hålla temperaturen i styr bara, sen om du kör lite hög vcore så skadar det väl ingen, man har ju inte delarna så länge. Dock så säljer jag alltid sakerna, så jag brukar alltid tag det lite försiktigt.

Håll dig under 80-85 grader under max stress (typ Prime95) så är det nog lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Ja du... Jag skulle nog inte gå över 1.3 för 24/7. Effekten är väl att du "degrade"ar processorn. Ett lätt exempel av detta är om jag skulle köra 1.36 vcore i några år säger vi, och sen börjar datorn crascha, och du inser då att du behöver 1.38 vcore helt plötsligt. Detta är pga CPU degrading.

Jag skulle nog säga att under 1.3 så är det lugnt. Inte så att du kommer använda den i 10 år ändå.

Om jag ska vara ärlig så är det väl viktigt att hålla temperaturen i styr bara, sen om du kör lite hög vcore så skadar det väl ingen, man har ju inte delarna så länge. Dock så säljer jag alltid sakerna, så jag brukar alltid tag det lite försiktigt.

Håll dig under 80-85 grader under max stress (typ Prime95) så är det nog lugnt.

Ah just det tänkte inte på degradering, tänkte mest att spela roll om jag så kör 1,5V, inte direkt så jag kommer har datorn i 10 år iaf.

Men sen tänkte jag även på, om man kör adaptive volt, så rullar ju datorn inte alltid på högsta volt.

Och i mitt fall tyvärr inte har jätte mycket tid till att spela, så blir det inte överdrivet många timmar som datorn kommer gå på max på en vecka och då kanske det inte gör så mycket med hög volt iaf?

Om det fanns lite siffror på volt och CPU degradering vore det toppen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Hmm verkar som den inte vill mer... Vad körde du för andra inställningar förutom dom du ändrade för att komma upp i 4.7Ghz?

4.5Ghz räcker nog väl... Jag kör ju endast på 4.4Ghz. Dock är jag nyfiken hur du kan ha så låga load temperaturer. Jag kommer upp i 77 grader med min klockning som den är nu. Verkar som du kan ha koll på temperaturen men inte klocka så högt medan jag inte kan hålla nere temperaturerna.

Berätta gärna vad du stresstestar med!

Får förhoppningsvis det mest i veckan!

Jag ändra ingenting, som sagt helt färsk på detta. Ska man ändra nått på cache? Eller minnena? Ingen aning.

Ja, de känns helt okey, men hade gärna haft 4,7-4,8 iallafall. Ska prova hur lågt jag kan ta ner vcore också i 4,5ghz, känns inte som jag kan få ner den så mycket mer, men jag ska prova.

Jag antar väl att det är h100i? för övrigt har jag ju ganska väl ventilerat chassi med 3st 140mm fläktar på insug och radiatorn (2x120mm fläktar) och en 140mm på utblås.

Ska prova köra vcoren lite högre en gång till och 4,7ghz, prova mellan 1.25 och 1.3 alltså 1.275.

Stresstestar med aida64.

Har du nå tips på nått man kan ställa in för att kunna klocka lite högre? Alltså nå basic inställning som inte är allt för krånglig för en gröngöling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej men exakt. Kör du på adaptive eller offset som du sa så är det nog lugnt. Det är nog bara att man ska hålla sig under en specifik vcoe för att vara säker att man absolut inte degradar den.

Jag ska kolla runt lite, men det som man brukar hitta är killar som har datorer som vart stabila ett tag på hög volt, sen är ostabila nu.

Skrivet av Sweede:

Ah just det tänkte inte på degradering, tänkte mest att spela roll om jag så kör 1,5V, inte direkt så jag kommer har datorn i 10 år iaf.

Men sen tänkte jag även på, om man kör adaptive volt, så rullar ju datorn inte alltid på högsta volt.

Och i mitt fall tyvärr inte har jätte mycket tid till att spela, så blir det inte överdrivet många timmar som datorn kommer gå på max på en vecka och då kanske det inte gör så mycket med hög volt iaf?

Om det fanns lite siffror på volt och CPU degradering vore det toppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs dessa två:
http://www.overclock.net/t/1401976/the-gigabyte-z87-haswell-o...
http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-ha...

Bra guider samt forum.

Prova att stresstesta med Prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205
Kolla temperaturer i CoreTemp: http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Kolla din vcore i CPU-Z: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Skrivet av Bacca:

Jag ändra ingenting, som sagt helt färsk på detta. Ska man ändra nått på cache? Eller minnena? Ingen aning.

Ja, de känns helt okey, men hade gärna haft 4,7-4,8 iallafall. Ska prova hur lågt jag kan ta ner vcore också i 4,5ghz, känns inte som jag kan få ner den så mycket mer, men jag ska prova.

Jag antar väl att det är h100i? för övrigt har jag ju ganska väl ventilerat chassi med 3st 140mm fläktar på insug och radiatorn (2x120mm fläktar) och en 140mm på utblås.

Ska prova köra vcoren lite högre en gång till och 4,7ghz, prova mellan 1.25 och 1.3 alltså 1.275.

Stresstestar med aida64.

Har du nå tips på nått man kan ställa in för att kunna klocka lite högre? Alltså nå basic inställning som inte är allt för krånglig för en gröngöling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ännu en 4770K på bänkning.
Tror jag fått ett hyfsat chip, men inget helt suveränt.

CPU: L312B383 @ 4700MHz
Vcore: 1,34V
MB: Asus Maximus Hero
Ram: Gskill Ares 1600 C9
Kylning: Custom Vatten inkl 1*120mm 1*280mm Radiatorer

Har just satt igång.
Kör nu på 4,7 i 1,34 och en temp på runt 80 i linpack.
Körde 4,6 i 1,26 så jag tror gränsen börjar närma sig för detta chip då jag fick fläska på rätt ordentligt med spänning för att den skulle snurra 100MHz mer.
Kommer fortsätta upp lite till, men känner det lite olustigt att gå över 1,35V, så vi får se om jag kan tuna lite annat för att lura den upp mot 5-sträcket utan massiv spänning.

Keep U Posted.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Ok, trodde det bara var vid stresstester. Det verkar som Haswell bumpar upp spänningen 0,1 V när den upptäcker AVX-instruktioner. Är det många spel som använder sig av AVX, någon som vet?

Jag har testat med Bioshock nu ett tag, och här är resultatet:

Som du ser så går processorn upp till min offset volt som den gör med i Prime95.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4900MHz nådde jag med 1,37V och varmaste kärnan runt 90.
Vågar inte mata på mer och orkar inte sitta och finlira bara för att ta mig över 5GHz just nu, utan kommer rikta in mig på att hitta en bra 24/7-clock på 4,6GHz istället.
Jag har nog haft lite tur som fått ett chip som går så högt, men helt klart är att det är mycket värme man ska kunna kyla bort.
Kan man bara kyla så finns det hopp för Haswell!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

4900MHz nådde jag med 1,37V och varmaste kärnan runt 90.
Vågar inte mata på mer och orkar inte sitta och finlira bara för att ta mig över 5GHz just nu, utan kommer rikta in mig på att hitta en bra 24/7-clock på 4,6GHz istället.
Jag har nog haft lite tur som fått ett chip som går så högt, men helt klart är att det är mycket värme man ska kunna kyla bort.
Kan man bara kyla så finns det hopp för Haswell!

Bra jobbat med överklockningen! Verkar verkligen som du fått ett ganska bra exemplar. Jag får hem vattenkylningen om några dagar så får se hur mycket skillnad den gör. Kommer köra en 120 och en 240, endast för processorn. Då kan man ju nästan utesluta ifall man måste delid eller inte för att ytligare få ner tempen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Bra jobbat med överklockningen! Verkar verkligen som du fått ett ganska bra exemplar. Jag får hem vattenkylningen om några dagar så får se hur mycket skillnad den gör. Kommer köra en 120 och en 240, endast för processorn. Då kan man ju nästan utesluta ifall man måste delid eller inte för att ytligare få ner tempen.

Tackar.
Ja i en normal rigg kan man ju inte gärna få så mycket större skillnad mellan kylmediums temp och kärnan, så då finns inte mycket mer att göra.
Skulle jag kasta på ytterligare en radiator i min loop skulle jag nog ändå inte få ner tempen mer än nån ynka grad.
Min tjocka 280 känns kall när man tar på den efter en timme linpack, och då är det inte mycket mer att göra.

Jag kör med en stålplatta på baksidan av moderkortet så man kan dra fast blocket hårt utav bara den utan att knäcka moderkortet.
Tror inte en delid hade gjort mycket i mitt fall.

I vilket fall som helst så är det spänningen i sig, inte temperaturen skapad utav den, som sätter gränsen för min klock.
Skulle kanske kunnat vrida lite på BCLCK, PLL och lite annat och få den att snurra lite snabbare, men det är ändå ohållbart för 24/7.
Blir kanske ett projekt när det inte gör lika mycket om den steks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av många här som kan köra 1.3v+ och en temp under 90c. Trodde själv inte de va möjligt. Kör på grabbar och eventuellt damer! xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Prova att stresstesta med Prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205
Kolla temperaturer i CoreTemp: http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Kolla din vcore i CPU-Z: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Var noga med att köra senaste Prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft/

Det stresstestar iaf min processor MYCKET mer än den äldre versionen. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Var noga med att köra senaste Prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft/

Det stresstestar iaf min processor MYCKET mer än den äldre versionen. Tyvärr.

Vet inte om detta har med nya verionen att göra, men har 10-gradiga temperaturskillnader mellan kärnorna... Cores: 72-80-78-69 Package:79

EDIT:

Kände på cpu-kylaren och den var inte ens ljummen

EDIT 2:

Märkte precis att min volt gick från att ha vart 1.216 i load, till att nu vara 1.312? Detta måste vart med nya AVX instruktionerna... Detta måste innebära att jag kanske inte har så dåliga temperaturer? Dock så är det lite skevt tycker jag... Ska se om jag kan klocka lite till nu snabbt eftersom 1.312 måste vara nog för 4.5 i alla fall...

EDIT 3:

Och där stack den upp i 95 grader... nu blir det att klocka om allt eftersom nya prime kör så hårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har dragit ner Offset i bios till -0.020 så nu är volten på 1.248 i senaste prime med AVX. Ska vi se om detta är stabilt... Tempen verkar vara mer under kontroll i alla fall... Undrar ifall detta kommer göra det lättare att klocka...

EDIT: Temperaturerna verkar ha stabiliserat sig på lägre temperaturer på en högre volt... 1.248. Undrar varför detta är.

Just nu efter 10min är temperaturerna -> cores: 69-71-74-67 package: 74

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Och där stack den upp i 95 grader... nu blir det att klocka om allt eftersom nya prime kör så hårt.

Riktigt dystert är det. Jag hade också en stabil klock i Aida64/äldre prime, men när jag märkte att nya Prime suger åt sig ännu mer volt i offset och genererar 10-20 grader mer värme så kändes det som att man var tillbaka på noll.

Tror att många Haswell-klockare lurar sig själva genom att köra äldre Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Riktigt dystert är det. Jag hade också en stabil klock i Aida64/äldre prime, men när jag märkte att nya Prime suger åt sig ännu mer volt i offset och genererar 10-20 grader mer värme så kändes det som att man var tillbaka på noll.

Tror att många Haswell-klockare lurar sig själva genom att köra äldre Prime.

Ja lite så, dock så blir det ju kul att överklocka frpn grunden igen. Dock så verkar mitt chip stanna på 4.5Ghz. Jag craschar direkt om jag går till 4.6, men 4.5 kan jag köra på ett tag i Prime95, dock upp mot 82 grader.

Det jag är riktigt fundersam över dock är varför min CPU kylare inte är det minsta varm när temperaturerna är 75 grader liksom. Alla andra processorer och kylare så har man känt på den och nästan brännt sig om processorn vart så varmt... Detta måste ha något med dålig kontaktyta mellan CPU och IHS.

Frågan är då hur mycket skillnad vattenkylningen kommer att göra... Sakerna kommer idag så får väl bygga ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Ja lite så, dock så blir det ju kul att överklocka frpn grunden igen. Dock så verkar mitt chip stanna på 4.5Ghz. Jag craschar direkt om jag går till 4.6, men 4.5 kan jag köra på ett tag i Prime95, dock upp mot 82 grader.

Det jag är riktigt fundersam över dock är varför min CPU kylare inte är det minsta varm när temperaturerna är 75 grader liksom. Alla andra processorer och kylare så har man känt på den och nästan brännt sig om processorn vart så varmt... Detta måste ha något med dålig kontaktyta mellan CPU och IHS.

Frågan är då hur mycket skillnad vattenkylningen kommer att göra... Sakerna kommer idag så får väl bygga ikväll!

Vilken volt kör du för 4.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Vilken volt kör du för 4.5?

1.216 har den vart stabil på gamla prime95. Vet dock inte om det är giltigt längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Om du deliddar + vatten kommer värme inte vara ett problem alls. Jag leker med ASUS Auto settings och hittade en intressant volt, hoppar upp 0.1 när OCCT sparkar igång men temperaturen är inget problem. Undrar dock om jag misslyckades lite med CLU eftersom kärnorna inte precis är jämna men sak samma. Om den fixar 1.38v i OCCT utan att koka så är det ju inte precis begränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Om du deliddar + vatten kommer värme inte vara ett problem alls. Jag leker med ASUS Auto settings och hittade en intressant volt, hoppar upp 0.1 när OCCT sparkar igång men temperaturen är inget problem. Undrar dock om jag misslyckades lite med CLU eftersom kärnorna inte precis är jämna men sak samma. Om den fixar 1.38v i OCCT utan att koka så är det ju inte precis begränsningen.

http://i.imgur.com/M3kHgqj.gif

Antar att du har delid eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hhhmmm jag har också L312B342 batchen på min 4770K dubadai, så de är ingen bra batch för överklockning eller? funderar nästan om jag ska utnyttja ångerrätten och beställa från nån annanstans och hoppas på bättre batch då jag inte packat upp min än