Permalänk
Medlem

1150 mini-ITX?

Gick igenom några sidor men hittade ingen tråd som tog upp saken.

Går i tankar på att byta ut min gamla rigg och övergå till mini-ITX.

Det flesta av delarna i den nuvarande riggen (sign) kommer nog inte att följa med till nya bygget så det blir det mesta nytt. Grafikkortet kommer nog följa med tills i höst/vinter när BF4 kommer och ATI släpper sina nya kort. Öppnar upp för att få en bra kampanj på ett Nvidia under hösten eller kanske rent av ett ATI´s nya kort, framtiden får utvisa. Sitter inte helt i sjön med mitt överklockade 6970 i dagsläget. Till det jag spelar i dagsläget så duger det bra.

Skon klämmer mest på moderkortsbiten till det nya bygget. Tycks som om utbudet av mini-ITX-korten är rätt dåligt just nu?
Upplever det som om 1155 moderkorten är mer tilltalande just nu.
Undra om man gör sig själv en björntjänst om man idag köper ett 1155 moderkort och en 3570K? För att sedan om behov finns då köpa ett 1150 kort med en annan CPU.
Har haft min nuvarande i7 920 överklockat till 4GHz sedan dag 1 nästan men jag ser inte riktigt att jag kommer behöva en i7:a framöver då jag har en server med en rätt ny Xeon i som sköter mycket här hemma.

Anledningen till att jag vill övergå till mini-ITX är mest av praktiska skäl. Kommer sedan inte att nyttja någon SLI/Crossfire.

Vad tycker ni? Har ni några argument för den ena eller andra sidan av myntet eller kan ni peka på en tredje väg att gå?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle ta detta http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177736-asus_z87i-pro-...
Eller detta när det kommer http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177740-asus_maximus_v...

o Köra på en i5-4670K . .. . köpa 1155 moderkort och en 3570K känns helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Skulle ta detta http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177736-asus_z87i-pro-...
Eller detta när det kommer http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177740-asus_maximus_v...

o Köra på en i5-4670K . .. . köpa 1155 moderkort och en 3570K känns helt fel

Tack för svaret! Jo, kikat på Pro-modellen, såg rätt intressant. Känns dock så onödigt att det ska vara WiFi på majoriteten av moderkorten, iaf för mig personligen. Maximus känns lite onödigt dyr. 1000:- är en del, lägger jag hellre på grafikkortet eller kanske en extra SSD/större SSD.
Verkar inte vara så många av korten som det går att få tag i idag.

Edit: Såg i en nyhet här på sidan att säljstarten på Pro skulle börja i mitten av Juli, kanske därför tillgängligheten är så låg.
http://www.sweclockers.com/nyhet/17222-asus-lanserar-z87i-pro...
Får kanske vänta några veckor och se vad som dyker upp och hur priserna ser ut. Har jag inte uppgraderat min 1366 rigg ännu så kan jag vänta någon vecka till.

Någon som har andra åsikter/synpunkter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bygga en ITX-dator själv och fick de sista delarna igår så det är i högsta grad igång.

Komponenter:
Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W
Moderkort: ASUS Z87I-Pro
Processor: Haswell 4770K
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz (2x8Gb)
Lagring: Samsung 840 500GB
Kylning Corsair Hydro H80i

Moderkortet såg väldigt trevligt ut när jag plockade fram det. Gillar att 24pin- och 8pin-kontakterna sitter tillsammans på kanten så man slipper dra 4pin/8pin-pinskabeln till mitten av moderkortet som jag sett att andra ITX-moderkort har. Sata-kontakterna sitter ock bra till så man slipper montera bort saker om man vill komplettera med fler enheter senare. Moderkortet har även fyra stycken 4-pins fläktanslutningar, men dessa kan bli lite krångliga att komma åt efter att man monterat ihop systemet och har en eftermarknadskylare.
Det enda jag ångrar med mina komponentval är kylaren. Radiatorn till H80i tar så mycket plats i chassit så att det täcker upp USB3-headern om man kör med två fläktar. Kör nu till en början med endast en fläkt på radiatorn.. Skulle ha valt en Küler 620, Hydro H60 eller kanske en luftkylare som Noctua NH-L12 istället.
Silverstone Strider-aggregatet valde jag för att det var modulärt, guldklassat och framförallt kort vilket chassit nästan kräver. Trots 140mm djup är det dock ändå tight med kablarna, speciellt om man vill stoppa in ett längre grafikkort.

Om du står och väger mellan moderkorten Z87I-Pro och Impact så är det som skiljer dem åt mest att Impact har mycket bättre ljudkretsar och har en NGFF-plats. Om man kör med hörlurar direkt från datorn kanske ljudkretsarna är värt prisskillnaden? Jag har inte hittat något som går att köpa och stoppa in i NGFF- sloten ännu så just nu känns inte den speciellt viktig. Det skall komma hårddiskar, men de kommer troligen till en början vara dyrare än motsvarande SATA3-SSD. Det extra dotterkortet för ljud på Impact-kortet kan nog även ställa till det lite för kylare och kabeldragningar.

Moderkortalternativ i ITX-format utanför ASUS-märket är nog främst ASRock Z87E-ITX mITX idag, men det kortet har sin 8-pinskontakt på ett för mig dåligt ställe. Gigabytes och MSI's ITX-moderkort med Z87 bränner krut på dubbla NICs och har knepig placering av 4-pinskontakt och även för mig lite tveksam CPU-sockelplacering.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Tja håller på att ska bygga mitt första mini-itx med

blir ju så klart http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177736-asus_z87i-pro-... då den är bra att överklocka med då den har extra pcb:n

och med det här http://www.inet.se/kundvagn/visa/3566030/2013-07-07

som jag har förståt det så verkar det där moderkortet vara standard för överklockning/gaming i mini-itx

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag håller på att bygga en ITX-dator själv och fick de sista delarna igår så det är i högsta grad igång.

Komponenter:
Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W
Moderkort: ASUS Z87I-Pro
Processor: Haswell 4770K
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz (2x8Gb)
Lagring: Samsung 840 500GB
Kylning Corsair Hydro H80i

Moderkortet såg väldigt trevligt ut när jag plockade fram det. Gillar att 24pin- och 8pin-kontakterna sitter tillsammans på kanten så man slipper dra 4pin/8pin-pinskabeln till mitten av moderkortet som jag sett att andra ITX-moderkort har. Sata-kontakterna sitter ock bra till så man slipper montera bort saker om man vill komplettera med fler enheter senare. Moderkortet har även fyra stycken 4-pins fläktanslutningar, men dessa kan bli lite krångliga att komma åt efter att man monterat ihop systemet och har en eftermarknadskylare.
Det enda jag ångrar med mina komponentval är kylaren. Radiatorn till H80i tar så mycket plats i chassit så att det täcker upp USB3-headern om man kör med två fläktar. Kör nu till en början med endast en fläkt på radiatorn.. Skulle ha valt en Küler 620, Hydro H60 eller kanske en luftkylare som Noctua NH-L12 istället.
Silverstone Strider-aggregatet valde jag för att det var modulärt, guldklassat och framförallt kort vilket chassit nästan kräver. Trots 140mm djup är det dock ändå tight med kablarna, speciellt om man vill stoppa in ett längre grafikkort.

Om du står och väger mellan moderkorten Z87I-Pro och Impact så är det som skiljer dem åt mest att Impact har mycket bättre ljudkretsar och har en NGFF-plats. Om man kör med hörlurar direkt från datorn kanske ljudkretsarna är värt prisskillnaden? Jag har inte hittat något som går att köpa och stoppa in i NGFF- sloten ännu så just nu känns inte den speciellt viktig. Det skall komma hårddiskar, men de kommer troligen till en början vara dyrare än motsvarande SATA3-SSD. Det extra dotterkortet för ljud på Impact-kortet kan nog även ställa till det lite för kylare och kabeldragningar.

Moderkortalternativ i ITX-format utanför ASUS-märket är nog främst ASRock Z87E-ITX mITX idag, men det kortet har sin 8-pinskontakt på ett för mig dåligt ställe. Gigabytes och MSI's ITX-moderkort med Z87 bränner krut på dubbla NICs och har knepig placering av 4-pinskontakt och även för mig lite tveksam CPU-sockelplacering.

Har börjat fundera på att kanske ta ett större chassi (m-atx) och köra ett externt ljudkort, tyckte prislappen för Impact kortet var väldigt hög men om man ser till att man får ett ljudkort på det samt "combo"-kortet för den extra tusenlappen så. Sedan så kommer jag nog ta i5:an och spara en tusenlapp där istället för att gå på i7:an, iaf initialt. Tror inte jag kommer lida av detta.

Jag tänkte försöka få in det i ett Prodigy till att börja med. Har ett nu till servern och tyckte det var en trevlig upplevelse, servern i sig åker in i ett annat chassi då jag inte behöver ha så många diskar där egentligen som jag har idag. Fördelen med Prodigy är att det i ärlighetens namn inte är så litet, även fast det är ett mini-ITX endast chassi. Mycket utrymme för luftkylare om man så vill och även till och med plats för kylare i storleksordningen H100.

Måste även fundera över nätagget. Det nuvarande OCZ ModXStream Pro 700W som sitter i min nuvarande rigg är väl ett trevligt budget agg jag köpte för att klara mig när det gamla gav upp, tycker fläkten låter mer än nödvändigt i det och det är inte så modulärt som jag skulle vilja ha det.
Tror ärligt talat inte att jag behöver så mycket watt egentligen. Lite lur på att en 500 watt eller så lär räcka om det är lite av de effektivare slaget.
Ett system med ett 780 drar upp mot en 430 watt, iaf enligt SweC´s recension tidigare i år, dock med en överklockad i7-3960X. ( http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx... )
Kikade på en annan video från den som du länkade där de byggde en mini-ITX burk med Pro kortet och ett 670 kort, det drog under 300 watt vid någorlunda belastning.
https://teksyndicate.com/videos/build-most-powerful-mini-itx-...
"The wattage ranged from 256 and 284 while gaming."

Kylningen blir kanske H80i, har en H100 nu i mitt vanliga bygge och även om det går att klämma in i Prodigy så vet jag inte om det är så tilltalande eller om behovet finns? Efter att ha kikat på "Årets sommardator" så vart jag lite sugen på den billiga 300:- kylare de valde där. Såg smutt ut. Skulle den inte duga får man kanske byta till något annat.

Ser framför mig ett system något i stil med detta:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2347184&view=l
mini-ITX bräda (Impact/PRO eller motsvarande)
i5 4670K
~240-250GB SSD +120GB SSD från nuvarande system.
1-2 3.5" (2-3TB)
H80i/Luftkylare
HD6970 (Kommer bytas i höst)

Skrivet av zZerf:

Tja håller på att ska bygga mitt första mini-itx med

blir ju så klart http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177736-asus_z87i-pro-... då den är bra att överklocka med då den har extra pcb:n

och med det här http://www.inet.se/kundvagn/visa/3566030/2013-07-07

som jag har förståt det så verkar det där moderkortet vara standard för överklockning/gaming i mini-itx

Pro kortet verkar faktiskt väldigt fint. Som jag skrev ovanför så får man ju en del extra med det dyrare kortet, dock är det kanske inte alla som känner att 1000:- är befogat, men som jag ser det så får man ingen plats för externt ljud om man inte vill köra med ett USB-ljudkort, men får möjlighet till mSATA eller NGFF kanske det var.

Pro-kortet lär duga mer än väl för någon som inte anser att de där extra delarna som Impact har är värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig gå upp till mATX-format kan du spara runt en tusing på moderkortet genom att välja Asus Maximus VI Gene istället för Impact. Gene har motsvarande ljudkretsar som Impact samt NGFF-modulen. Dessutom har mATX-kortet några fördelar som fler minnesplatser, fler Sata-anslutningar och SLI/Crossfire-stöd. Prodigy-lådan visades väl till och med i en mATX-variant nu på Computex?
Just nu tror jag du kan få ett Gene-kort för ca1750SEK vilket är betydligt beskedligare än ett Impact-kort som visserligen inte finns inne hos någon ännu, men har en prislapp på ca2500SEK. Om du även kan tänka dig leva med sämre ljud på moderkortet borde även Asus andra moderkortsserier vara ok och du kan spara ytterligare några hundringar. Själv tycker jag att man kan lägga ut lite pengar och köpa "det näst bästa" när man ändå bygger en ny dator då de iallafall för mig nu för tiden håller minst 3år med kanske en grafikkortsuppdatering under tiden.

De har en bra genomgång av Asus moderkort för Haswell på PCPerspectives kanal på youtube här: ASUS WS + TUF + Mini-ITX + ROG Motherboard Lineup. Impact-kortet tas upp ca45min in i den filmen, andra moderkort i ROG-serien lite innan dess.
Även RazeTheWorld-kanalen på youtube har ett par okej filmer om Asus ROG moderkort. Hero/Gene/Maximus VI Extreme, Impact/Formula/...

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asus Mitx 1150, men inte Pro. Ett tips kan vara att kolla var alla kontakter sitter, även hur processorn sitter. Eftersom det är tajt om plats så kan t.ex en stor kylare ställa till det. Jag kunde t.ex inte använda min pga av att av strömkontakten (sladden) slog i kylaren och inte fick plats. Även så kan kylaren slå i pci-e korten. T.ex så såg jag att Giga. hade processorn ganska när pci-e platsen. Därför valde jag Asus. Men fick ändå problem som jag skrev.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GA-H87N-WIFI i Fractal 304, och tycker det funkar rätt bra.

Visst sitter 4-pin ATX 12V-kontakten lite dumt, men det fungerar om man sätter fast den före man monterar CPU-fläkten (CoolerMaster Hyper 212 Evo). Kan tänka mig att det blir strul med CPU-kylare som har större kylflänsar, i mitt fall så är det bara fläkten som hamnar över kontakten och fläkten är lätt att av och sätta dit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6