Jag håller på att bygga en ITX-dator själv och fick de sista delarna igår så det är i högsta grad igång.
Komponenter:
Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W
Moderkort: ASUS Z87I-Pro
Processor: Haswell 4770K
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz (2x8Gb)
Lagring: Samsung 840 500GB
Kylning Corsair Hydro H80i
Moderkortet såg väldigt trevligt ut när jag plockade fram det. Gillar att 24pin- och 8pin-kontakterna sitter tillsammans på kanten så man slipper dra 4pin/8pin-pinskabeln till mitten av moderkortet som jag sett att andra ITX-moderkort har. Sata-kontakterna sitter ock bra till så man slipper montera bort saker om man vill komplettera med fler enheter senare. Moderkortet har även fyra stycken 4-pins fläktanslutningar, men dessa kan bli lite krångliga att komma åt efter att man monterat ihop systemet och har en eftermarknadskylare.
Det enda jag ångrar med mina komponentval är kylaren. Radiatorn till H80i tar så mycket plats i chassit så att det täcker upp USB3-headern om man kör med två fläktar. Kör nu till en början med endast en fläkt på radiatorn.. Skulle ha valt en Küler 620, Hydro H60 eller kanske en luftkylare som Noctua NH-L12 istället.
Silverstone Strider-aggregatet valde jag för att det var modulärt, guldklassat och framförallt kort vilket chassit nästan kräver. Trots 140mm djup är det dock ändå tight med kablarna, speciellt om man vill stoppa in ett längre grafikkort.
Om du står och väger mellan moderkorten Z87I-Pro och Impact så är det som skiljer dem åt mest att Impact har mycket bättre ljudkretsar och har en NGFF-plats. Om man kör med hörlurar direkt från datorn kanske ljudkretsarna är värt prisskillnaden? Jag har inte hittat något som går att köpa och stoppa in i NGFF- sloten ännu så just nu känns inte den speciellt viktig. Det skall komma hårddiskar, men de kommer troligen till en början vara dyrare än motsvarande SATA3-SSD. Det extra dotterkortet för ljud på Impact-kortet kan nog även ställa till det lite för kylare och kabeldragningar.
Moderkortalternativ i ITX-format utanför ASUS-märket är nog främst ASRock Z87E-ITX mITX idag, men det kortet har sin 8-pinskontakt på ett för mig dåligt ställe. Gigabytes och MSI's ITX-moderkort med Z87 bränner krut på dubbla NICs och har knepig placering av 4-pinskontakt och även för mig lite tveksam CPU-sockelplacering.