Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Fick idag ett trevligt paket innehållande en Nikon FM2 i väldigt bra kvalité. Hörde sedan att den lokala fotobutiken tar 130 kr för att framkalla en rulle sv/v negativ så jag bestämde mig för att ta steget fullt ut och investera i ett fotolabb. Finns det någon rekommenderad fix och stopp som går bra ihop med TRI-X och D76?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_25...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_25...

Coolt! FM2 är en grymt skön kamera.

Jag använder D76 och framkallar allt möjligt. Körde förut med tetenal stopp och fix men nu har jag vatten och en tsk ättika som stopp och ilford rapid fixer.

Har märkt att Kodaks filmer behövt längre tid i fixet än tex Ilford och Agfa. Jag brukar köra 4-5 min (spädning 1+4), sen lyfter jag upp spolen och kollar om den sista oexponerade biten är helt genomskinlig. Återanvänder fixet ganska många gånger och man kan behöva utöka tiderna sen. Märker man ändå att bilderna är mjölkiga när de torkat kan man omfixera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Har märkt att Kodaks filmer behövt längre tid i fixet än tex Ilford och Agfa. Jag brukar köra 4-5 min (spädning 1+4), sen lyfter jag upp spolen och kollar om den sista oexponerade biten är helt genomskinlig. Återanvänder fixet ganska många gånger och man kan behöva utöka tiderna sen. Märker man ändå att bilderna är mjölkiga när de torkat kan man omfixera.

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt sett så brukar ju också Tkorns-filmer (t.ex. Tmax eller Ilford Delta) kräva längre fixering, jag brukar oftast köra på 6min för traditionella och runt 8min för Tkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Finns det någon rekommenderad fix och stopp som går bra ihop med TRI-X och D76?

Min morsa läser tråden ibland, hon har ett bra svar på din fråga:

Kan tipsa om kodak Tmax framkallare, absolut mest prisvärd och ger kanonresultat om man bara följer utspädningstipsen på flaskan. Utnyttjar man den maximalt men ändå inom gränsen så kostar varje rulle 3 kr. 60 rullar/liter framkallare.
Perfekt resultat med både Tri-x, T-max och Ilford.
Stop är inte så kinkigt men kodaks är säker o bra, räcker ett helt liv, men Tetenal har en bra som ändrar färg när den är uttjänt.
Fix är utan diskussion Kodaks Tmax.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Körde förut med tetenal stopp och fix men nu har jag vatten och en tsk ättika som stopp och ilford rapid fixer.

Tack för tipset. Verkar finnas många åsikter om stopp men bestämde mig för att köra på ättika.

Skrivet av Cybertrash:

Generellt sett så brukar ju också Tkorns-filmer (t.ex. Tmax eller Ilford Delta) kräva längre fixering, jag brukar oftast köra på 6min för traditionella och runt 8min för Tkorn.

Läste något om att man t.o.m. borde dubbla eller tredubbla tiden. Kommer börja med lite längre än vad som står på förpackningen och sedan testa mig fram. Om jag förstått det rätt så är fix inte helt kritiskt utan man kan köra igen om det inte blev rätt och bilderna blir inte förstörda om man råkar dra över någon minut.

Skrivet av usilusken:

Kan tipsa om kodak Tmax framkallare, absolut mest prisvärd och ger kanonresultat om man bara följer utspädningstipsen på flaskan. Utnyttjar man den maximalt men ändå inom gränsen så kostar varje rulle 3 kr. 60 rullar/liter framkallare. Perfekt resultat med både Tri-x, T-max och Ilford.

Många konkreta råd så stort tack. Såg att 1L Kodak T-Max filmframkallare, enligt produktbeskrivningen, spädes 1:4 och sedan räcker till 20 rullar. Det borde innebära att jag kan köra samma vätska 3 gånger för att nå upp till 60 rullar och matcha priset på 3 kr/st.

Det blev T-Max och jag la en beställning tidigare idag så paketet lär dyka upp någon gång nästa vecka.

-----------------------------------------

Nästa steg blir att lista ut hur man smidigt scannar bilderna. Bäst vore att fixa ljusbord och ett makroobjektiv (inspirerad av Crimson) men det kostar därefter. Läste på en blogg att man kunde använda iPad som ljusbord men inte när man tar bilder - möjligtvis om man minskar slutarhastigheten men osäker på hur kvalitén blir då. I denna videon lägger man en påse ovanpå en lampa men det nämns att påsens texturer kommer med då samt att den lär bli varm väldigt fort. Ett annat alternativ är att fästa bilden i en hållare på kameran likt denna videon men har inte hittat något sådant och då uppstår det även problem med närgräns. Har även en gammal "datorscanner" undanstuvad i garaget men jag tvivlar på att kvalitén blir särskilt god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tack för tipset. Verkar finnas många åsikter om stopp men bestämde mig för att köra på ättika.

Läste något om att man t.o.m. borde dubbla eller tredubbla tiden. Kommer börja med lite längre än vad som står på förpackningen och sedan testa mig fram. Om jag förstått det rätt så är fix inte helt kritiskt utan man kan köra igen om det inte blev rätt och bilderna blir inte förstörda om man råkar dra över någon minut.

-----------------------------------------

Nästa steg blir att lista ut hur man smidigt scannar bilderna. Bäst vore att fixa ljusbord och ett makroobjektiv (inspirerad av Crimson) men det kostar därefter. Läste på en blogg att man kunde använda iPad som ljusbord men inte när man tar bilder - möjligtvis om man minskar slutarhastigheten men osäker på hur kvalitén blir då. I denna videon lägger man en påse ovanpå en lampa men det nämns att påsens texturer kommer med då samt att den lär bli varm väldigt fort. Ett annat alternativ är att fästa bilden i en hållare på kameran likt denna videon men har inte hittat något sådant och då uppstår det även problem med närgräns. Har även en gammal "datorscanner" undanstuvad i garaget men jag tvivlar på att kvalitén blir särskilt god.

Du kommer att få skoj!

Stoppbadet har ju bara en funktion, att ändra ph-värdet så framkallningen upphör. Kraftig utspädning med bara vatten funkar också, men då bör man köra en minut. Kan vara bra med 2x30 sekundersbad också då, så lever fixet längre.

Överfixering har jag aldrig råkat ut för, så ligg på den säkra sidan du. Det är så tråkigt med dassiga negativ. Se bara till att skölja filmen noga efteråt, jag kör under rinnande vatten i 30 minuter. Tömmer dosan några gånger under tiden och snurrar spiralen. Ska dock börja med HCA som kommer korta sköljtiden markant, då klarar man sig på 5-10 minuter.

Efter sköljningen använder jag vätmedel, Tetenal Mirasol 2000 Antistatic (Kodak Photo-flo fungerar också). Tidigare så torkade jag bara av negativet försiktigt med en svamp från photax, men jag upplevde att jag fick lite minimala skador av det. Sedan struntade jag i det och lät negativen stå i vatten med en droppe diskmedel i cirka en minut som avslut på sköljen, men jag fick lite torkfläckar ändå. Men sedan jag började använda vätmedel har jag inte haft några problem alls, och det räcker lääänge. Upplever att de torkar lite fortare också. Men börja med det du köpt, testa diskmedelvarianten och dra pek- och långfinger (fuktade) försiktigt över filmen för att få bort vatten.

Scanningen är den tråkigaste biten, jag har en Canoscan 9000F som kostade kring 2000 kr ny och jag upplever att den inte klarar av att återge kornet på ett bra sätt. Bilderna duger dock för att visas på webben, men en dedikerad filmscanner kan mycket bättre (kostar också från 2000 kr, men då är du låst till 135-film). Jag har börjat göra mörkrumskopior istället, och scannar de. Min kompis tragglar lite med macroobjektiv och blixt bakom negativet, det går men det tar ju tid.

En bra jämförelse mellan flatbädd (8800f är i princip som min) och dedikerad negativscanner: http://mudride.com/blogg/?p=11683

Jag kan säga direkt att jag såg på småbildsfilm med nya ögon när jag började förstora på riktigt. Det ryms mycket mer information i negativet än min scanner mäktar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Efter sköljningen använder jag vätmedel, Tetenal Mirasol 2000 Antistatic (Kodak Photo-flo fungerar också). Tidigare så torkade jag bara av negativet försiktigt med en svamp från photax, men jag upplevde att jag fick lite minimala skador av det. Sedan struntade jag i det och lät negativen stå i vatten med en droppe diskmedel i cirka en minut som avslut på sköljen, men jag fick lite torkfläckar ändå. Men sedan jag började använda vätmedel har jag inte haft några problem alls, och det räcker lääänge. Upplever att de torkar lite fortare också. Men börja med det du köpt, testa diskmedelvarianten och dra pek- och långfinger (fuktade) försiktigt över filmen för att få bort vatten.

Av en händelse så var Tetenal Mirasol 2000 Antistatic en av sakerna jag inte planerat för men ändå köpte.

Skrivet av cl3mens:

Scanningen är den tråkigaste biten, jag har en Canoscan 9000F som kostade kring 2000 kr ny och jag upplever att den inte klarar av att återge kornet på ett bra sätt. Bilderna duger dock för att visas på webben, men en dedikerad filmscanner kan mycket bättre (kostar också från 2000 kr, men då är du låst till 135-film). Jag har börjat göra mörkrumskopior istället, och scannar de. Min kompis tragglar lite med macroobjektiv och blixt bakom negativet, det går men det tar ju tid.

En bra jämförelse mellan flatbädd (8800f är i princip som min) och dedikerad negativscanner: http://mudride.com/blogg/?p=11683

Jag kan säga direkt att jag såg på småbildsfilm med nya ögon när jag började förstora på riktigt. Det ryms mycket mer information i negativet än min scanner mäktar med.

Min undanstoppade scanner visade sig vara en HP Scanjet 4100C som blev totalsågad i två recensioner på Fotosidan så det är inte ens värt att ge den ett försök. Det blir garanterat ingen ny flatbäddsskanner utan då istället en dedikerad negativscanner (även om det vore trevligt att digitalisera farföräldrarnas arkiv). Det bär dock emot då 2-3k är en bra bit av ett makro-objektiv (4400-6900 kr för Nikon) som inte bara har längre livslängd utan dessutom går att använda för att ta fotografier. Läste en recension som hävdade att det tog ca 10 min för bästa kvalité med och att man var tvungen att scanna bilderna ett och ett med Plustek OpticFilm 8000. Låter inte som mycket snabbare än att fotografera manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Av en händelse så var Tetenal Mirasol 2000 Antistatic en av sakerna jag inte planerat för men ändå köpte.

Duktig! \o/

Skrivet av ducedo:

Min undanstoppade scanner visade sig vara en HP Scanjet 4100C som blev totalsågad i två recensioner på Fotosidan så det är inte ens värt att ge den ett försök. Det blir garanterat ingen ny flatbäddsskanner utan då istället en dedikerad negativscanner (även om det vore trevligt att digitalisera farföräldrarnas arkiv). Det bär dock emot då 2-3k är en bra bit av ett makro-objektiv (4400-6900 kr för Nikon) som inte bara har längre livslängd utan dessutom går att använda för att ta fotografier. Läste en recension som hävdade att det tog ca 10 min för bästa kvalité med och att man var tvungen att scanna bilderna ett och ett med Plustek OpticFilm 8000. Låter inte som mycket snabbare än att fotografera manuellt.

Ett potentiellt arbetsflöde kan ju vara att lägga hela rullens negativremsor på din sunkiga scanner och göra en snabb invertering och nivåjustering i PS. Då får du en kontaktkarta och kan välja vilka bilder du ska digitalisera seriöst. Jag kan tänka mig att macro-lösningen kommer fungera rätt smidigt också om du bygger en bra rigg för det.

Usilusken har ju en Plustek någonting, han kan säkert bidra med goda ord om den också.

Sidonot: Just nu har jag dator/rök-paus från mörkrummet, jag håller på och bråkar med vad som skulle kunna bli en jättefin bild på flickvännen, om den inte vore så satans svårkopierad..

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Efter sköljningen använder jag vätmedel, Tetenal Mirasol 2000 Antistatic (Kodak Photo-flo fungerar också). Tidigare så torkade jag bara av negativet försiktigt med en svamp från photax, men jag upplevde att jag fick lite minimala skador av det. Sedan struntade jag i det och lät negativen stå i vatten med en droppe diskmedel i cirka en minut som avslut på sköljen, men jag fick lite torkfläckar ändå. Men sedan jag började använda vätmedel har jag inte haft några problem alls, och det räcker lääänge. Upplever att de torkar lite fortare också. Men börja med det du köpt, testa diskmedelvarianten och dra pek- och långfinger (fuktade) försiktigt över filmen för att få bort vatten.

Orättvist, jag får torkfläckar (och många av dem) hur jag än gör, kör med Ilfotol som är Ilfords version av Photo-flo :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Ett potentiellt arbetsflöde kan ju vara att lägga hela rullens negativremsor på din sunkiga scanner och göra en snabb invertering och nivåjustering i PS. Då får du en kontaktkarta och kan välja vilka bilder du ska digitalisera seriöst. Jag kan tänka mig att macro-lösningen kommer fungera rätt smidigt också om du bygger en bra rigg för det.

Det vore iofs en idé för att få fram smidiga kontaktkartor. Fastnade dock på detta:

"Inga möjligheter för att scanna transparencies, så glöm allt vad dia eller negativ du hade tänkt scanna."
"Scannar ganska snabbt, men bilderna blir i det närmaste förstörda efter att ha lästs in med denna maskin."

Testade idag min iPad som ljusbord men fick linjer (se bild) på alla testade slutartider (1/200 - 5").

Satte sedan upp bilderna mot fönstret för att testa 85mm och det gav följande resultat:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_26...

Insåg att det inte fungerade att beskära så hårt så jag testade även mitt billiga 70-300mm vilket gav följande resultat:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_26...

Kan tänka mig att det blir bra kvalité med ett makro men är lite kluven just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Det vore iofs en idé för att få fram smidiga kontaktkartor. Fastnade dock på detta:

"Inga möjligheter för att scanna transparencies, så glöm allt vad dia eller negativ du hade tänkt scanna."
"Scannar ganska snabbt, men bilderna blir i det närmaste förstörda efter att ha lästs in med denna maskin."

Testade idag min iPad som ljusbord men fick linjer (se bild) på alla testade slutartider (1/200 - 5").

Satte sedan upp bilderna mot fönstret för att testa 85mm och det gav följande resultat:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_26...

Insåg att det inte fungerade att beskära så hårt så jag testade även mitt billiga 70-300mm vilket gav följande resultat:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/Nikonforum/SMN_26...

Kan tänka mig att det blir bra kvalité med ett makro men är lite kluven just nu.

Hmm, vilken märklig kommentar.. Ska man glömma negativscanning för att den inte klarar av dia? I vilket fall som helst så borde du kunna scanna dom som ett vanligt dokument och editera den bilden. Visst blir det skitkass upplösning men det är ju en kontaktkarta.

Du skulle ju kunna prova med mellanringar/macrobälg till din 85:a, den såg ju skarpare ut i alla fall. Min kompis tragglar med ett Tokina 100/2.8 Macro på D700, det ska ge 1:1 macro så i teorin kan han fylla upp hela sensorn med negativet.

Här är lite av hans tester, kolla full size:
https://www.flickr.com/photos/bjoernfan/8816837425/
https://www.flickr.com/photos/bjoernfan/8842575813/ - mellanformat, det är troligen kamerans brus man ser och inte filmkorn

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Det vore iofs en idé för att få fram smidiga kontaktkartor. Fastnade dock på detta:

"Inga möjligheter för att scanna transparencies, så glöm allt vad dia eller negativ du hade tänkt scanna."
"Scannar ganska snabbt, men bilderna blir i det närmaste förstörda efter att ha lästs in med denna maskin."

Testade idag min iPad som ljusbord men fick linjer (se bild) på alla testade slutartider (1/200 - 5").

Du måste ha negativet ett par centimeter från skärmen, annars får du med pixlarna

http://www.youtube.com/watch?v=AgOTk4ApEYs

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tänkte ta o joina klubben nu, efter att ha lurkat i den i några månader. Kameran är en Fujica AX-1 som stoltserar brevid min Fujifilm X100. Hittade kameran på vinden tillsammans med rullar daterade ända fram till 2010, några månader innan jag blev galen i fotografering. Bilden är tagen med en skruttig Sony a33 som våldgastats av nylåntrådar och bokeh-filter urklippta i svart papp för att ge lite cinegrafisk känsla (inb4 helt misslyckat?). Då filmerna inte legat speciellt kallt, är det någon som kan säga ett ungefärligt point-of-no-return på dessa rullar? De har legat i 15-20c i som minst 3 år, och jag fick det förklarat av mor min att man långtidsförvarar dem i kylen, något som då inte är gjort. Så, är det helt kört och ska jag köpa nya direkt?
Mvh

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Av en händelse så var Tetenal Mirasol 2000 Antistatic en av sakerna jag inte planerat för men ändå köpte.

Min undanstoppade scanner visade sig vara en HP Scanjet 4100C som blev totalsågad i två recensioner på Fotosidan så det är inte ens värt att ge den ett försök. Det blir garanterat ingen ny flatbäddsskanner utan då istället en dedikerad negativscanner (även om det vore trevligt att digitalisera farföräldrarnas arkiv). Det bär dock emot då 2-3k är en bra bit av ett makro-objektiv (4400-6900 kr för Nikon) som inte bara har längre livslängd utan dessutom går att använda för att ta fotografier. Läste en recension som hävdade att det tog ca 10 min för bästa kvalité med och att man var tvungen att scanna bilderna ett och ett med Plustek OpticFilm 8000. Låter inte som mycket snabbare än att fotografera manuellt.

Jag har en Reflecta ProScan 7200.

Fördelar:
- utomordentligt bra kvalite
- relativt snabb (jämfört med andra negativscanners). Kör du inte högsta upplösning går det väldigt fort. Exempelvis, högsta praktiska upplösning är 3600 DPI, det tar två minuter per bild. Snabbscanning på 1200 DPI (mer än tillräckligt för t.ex webben): 9 sekunder per bild.
- Prisvärd trots att den är relativt dyr (jämfört med andra negativscanners), men tanke på snabbhet och kvalite per krona.
- Något bättre kvalite än min morsas Epson V750 flatbädd som nästan är dubbelt så dyr, om man jämför 35mm scanningar. Dock är hennes scanner fortfarande riktigt grym, skillnaden är liten bortsett från priset.

Nackdelar:
- medföljande mjukvara är värdelös, man bör köpa Silverfast eller Vuescan för att kunna utnyttja scannern maximalt
- kan aldrig bli lika snabb som en bättre flatbädd (Epson V700) då en flatbädd scannar många på en gång.
- kan aldrig scanna annat än 35-film, och filmhållarna klarar bara standardformat, dvs inga 35mm "widescreen-bilder", ingen 120-film och inga blad.

The ugly:
- Scanna är skittråkigt, oavsett vad du har för scanner. I början scannade jag allt i 3600 DPI. Numera scannar jag allt i 1200 DPI utom de bilder jag ser direkt är svinbra.
- Många scanners "klarar" 7200 DPI. Enligt rätt seriösa tester på http://filmscanner.info/ ser man dock att t.ex optiken min reflecta klarar c:a 3600 DPI. Dvs scannar du i 7200 så blir det inte så mycket mer info än 3600 pga att pixlarna bara dubbleras (samt bildens storlek). Plustek scanrarna har exakt samma problem. Nu gör inte det så mycket då kornet blir rätt saftigt om du scannar i 3600 DPI och zoomar in till 100% storlek. Dvs hade scannern haft 7200 verklig DPI hade du ändå inte haft nytta av det pga filmens begränsningar.

att tänka på:
- En bild scannad i 3600 DPI blir nästan 4000*5000 pixlar stor.
- Köper du en flatbädd måste den ha stöd för transparenta scanningar annars kan du inte scanna negativ/dia.
- Alla negativscanners tar bilderna "en i taget", och det är bara de allra dyraste som har motoriserad matningsfunktion.
- Billiga negativscanners är egentligen inga scanners, utan har ett chip som fotar av negativet likt en digitalkamera. Resultatet blir sämre, men billigare och går fortare. Jag tror det kallas CMOS-chip eller nåt sånt.
- Många klarar sig nog med sämre kvalite än vad min scanner ger. Jag vet inte hur övriga i tråden scannar sina bilder, men då bilderna som läggs upp i tråden har rätt låg upplösning är det omöjligt att se att en person generellt har bättre scanningar än någon annan. Det hänger mer på vilken film du kört med och hur du exponerat och framkallat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du måste ha negativet ett par centimeter från skärmen, annars får du med pixlarna.

Ah, naturligtvis. Tack.

Skrivet av cl3mens:

Du skulle ju kunna prova med mellanringar/macrobälg till din 85:a, den såg ju skarpare ut i alla fall. Min kompis tragglar med ett Tokina 100/2.8 Macro på D700, det ska ge 1:1 macro så i teorin kan han fylla upp hela sensorn med negativet.

Skrivet av usilusken:

Fördelar/nackdelar med scanner

Många intressanta tankar.

Har tidigare läst att mellanringar ger kraftigt försämrad kvalité men hittade igår en video på Nikon 85/1.4G med mellanringar och bortsett från hörnen så verkar det bli hyfsad kvalité. Sett till kostnad, kvalité och möjliga användningsområden (makroobjektiv) så är mellanringar troligtvis den mest prisvärda lösningen för mig. Förhoppningsvis så sparar jag dessutom pengar på sikt genom att inte lockas till att köpa ett makroobjektiv för att testa på.

Permalänk

mellanringar ändrar inte skärpan nämnvärt, det är bara luft inuti. Telekonvertrar däremot har diverse glas i som försämrar kvaliten men såna har du just inte mycket nytta av i det här sammanhanget

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

En nackdel med mellanringar är ju att du måste kompensera för att du tappar ljus, har du TTL-mätare är det ju inget problem iofs, men du får praktiskt taget x antal steg mindre bländare.

Permalänk

Fan, har jag otur har jag slöjat mitt fotopapper, verkar ha svårt att få riktig svärta i bilderna... Ska blanda ny framkallare å fixer för att se om det är problemet, samt pröva med lite högre kontrastfilter, men vi får la se....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Fan, har jag otur har jag slöjat mitt fotopapper, verkar ha svårt att få riktig svärta i bilderna... Ska blanda ny framkallare å fixer för att se om det är problemet, samt pröva med lite högre kontrastfilter, men vi får la se....

Jag har ett test för suspekt papper. Ta två småbitar från samma ark. Den ena kör du i framkallare/stopp/fix som vanligt, den andra i endast fix. Är de lika vita efteråt är pappret okej!

Själv så ligger jag lite på latsidan med tanke på att jag är ledig.. Men en del blir det, fast scannerdatorn blåskärmar så inget hittar ut på internet. Ska hämta ett intressant paket idag, återkommer med detaljer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var ju på jakt efter en liten vettig kamera, eftersom jag märker att jag sällan orkar dra med SLR:en när det inte är solklart att man i huvudsak ska ta bilder. Så jag lade ut en köpes-annons på Olympus XA och fick napp. Kameran var lite åt det dyrare hållet än man kan hitta på tradera, men han ville bli av med massa film billigt också så jag slog till. Filmen är frysförvarad:

15 rullar Kodachrome 25 (får ligga längst bak i frysen tills det måste städas)
16 rullar Fuji Press 800, får se vad den kan göra.. Högkänslig film degraderas ju fortare.
3 rullar Superia 200
9 rullar Kodak Ektapress 100, finns inte mycket att läsa om filmen. Men det verkar ha varit en helt ok film
5 rullar T-Max 100 i 120, de gick ut 1994 så jag ska nog köra med någon anti-fog tillsats
400 fot (!) Kodak Slide Duplicating film 5071. Mjahapp! Ehrm.. Den kanske kan användas. Den mår nog bra, ISO runt 3
2 z 100 fot Ektachrome 100S blir utmärkt att lära sig E6-framkallning med! Den verkar bli tokgrön när man kör den i C41
5 rullar Ektachrome Pro 100 (EPN)
9 rullar Elitechrome 100
8 rullar Kodak EDUPE, mer dupliceringsfilm men den sägs vara snabbare

Permalänk

Alltså cl3mens du hittar alltid så grymma grejer överallt, hur GÖR du? Vad avundsjuk jag blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Alltså cl3mens du hittar alltid så grymma grejer överallt, hur GÖR du? Vad avundsjuk jag blir.

:} Han ville ha 250 kr för bara filmen dessutom...

Bonntur skulle jag säga. Jag hade köpesannonsen på fotosidan och nämnde inte ens något om film. Däremot har jag haft köpesannonser ute på film där förr och inte kammat hem mycket alls. Det verkar vara hit and miss, men man kan onekligen göra klipp där. Som min Canon FD-utrustning, betalade ju bara vad en-två av gluggarna var värda och fick resten på köpet.

Bladfilm verkar vara svårt att hitta billigt även på ebay däremot. Jag hade tur på tradera nyss dock och fick tag i lite Provia och Fortepan (verkar vara en rätt sunkig film).

Jag tycker att du borde masa dig in till stan någon dag så vi kan ta en fotorunda igen, du kan få lite dupliceringsfilm...

Permalänk

Well boys n girls, efter många om och men så har man äntligen en sånhär:

Var inte helt smärtfritt att skaffa, först beställde jag en från USA, i vintras nån gång, men när den kom hit så gick slutaren för långsamt, så då fick jag skicka tillbaka den (efter massa krånglande med tullverket). Sen beställde jag denhär från en kille här i Sverige, men när den kom öppnade sig inte slutaren på de korta tiderna. Lyckligtvis gick han med på att betala reparation, så jag lämnade in den till Schönherrs och här i Fredags kom den tillbaka efter att ha fått urverket totalrenoverat. Nu fungerar allt och allt e frid å fröjd.

Fick med massa coola accesoarer också, några mellanringar, en proshade, en Gossen Lunasix 3, massor med filter och lite annat, samt 12 rullar utgången Provia 100.

Permalänk
Permalänk

Yep, håller på att spara till raketen...

Permalänk
Medlem

Hah, och så blir du avis på mina gamla rötna filmrullar. Den ser jättefin ut, och det är ju alltid trevligt med nyservade grejer! Jag får intrycket av att den är hyfsat lätt att bära med sig? Om man har en väska alltså. Min kompis har ju en RB67 och det är ta mig fan inget man har med sig "just in case".

Nu ska jag fan ta mig i kragen och gå ut på lite planlöst foto, det var för länge sedan sist.

Permalänk

Jo den är hyfsat portabel, väska är nog bra idé men den kan nog gå att bära över axeln i remmen också, vettefan om jag vågar dock.

I andra nyheter, håller på att leta efter en 4x5"-förstoringsapparat, var betydligt svårare än vad jag trodde, merparten är enorma, jag har hittat en som passar storleksmässigt, men än så länge bara ny från fabriken via Photax, och då kostar den 35000....

Sen har jag svurit över hur drygt det är att scanna färgnegativ, fotade brorsans Student och har fortfarande inte fått in alla bilder, helt omöjligt att få konsekvent färgbalans.

Permalänk
Medlem

Grattis å välkommen in i bladar klubben hehe

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Malta från en felexponerad bladare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

Härliga färger, vad är det för film?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

bild

Malta från en felexponerad bladare

Måste bara säga najs å se dig i denna tråden Xplod, alltid gillat dina foton!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!