Permalänk
Medlem

Windows 7 shell

Hej!

Ska ha en liten dator till tv´n för att köra XBMC samt nes och snes emulator. Jag vill att när man startar datorn så ska den starta med att man får välja att starta antingen XBMC, Emulator, webbrowser, alternativt något mer program. Samtidigt ska win 7 tuffa på som vanligt i bakgrunden för att köra u-torrent och annat. Är detta möjligt? Har sett liknande lösningar men hittar inte vad jag söker. Vet att det finns shell så att datorn startar direkt i ex XBMC men vill att den startar i en meny där man får välja vad man vill starta och sen när man ex stänger av XBMC så kommer man tillbaka till menyn. Samt även att man kan "tabba ur" till windows el. ctrl-alt-delete för att starta explorer.

Tacksam för alla tips och idéer.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen aning om det finns något program som gör det, men du skulle kunna göra ett script som startar automatiskt och som låter dig välja mellan olika aktiviteter och som sedan ligger i bakgrunden och väntar tills du är färdig med aktiviteten och då presenterar menyn igen. Windows kommer dock att köras i bakgrunden hela tiden, men det är nog ett måste om du vill kunna tabba ur.

Annars skulle du ju kunna skapa upp användare för de olika aktiviteterna, med exempelvis XBMC som shell istället för Explorer för XBMC-användaren, kanske FF eller Chrome som shell för "surfanvändaren" osv.

Angående emulatorer så kan du köra dem inifrån XBMC på ett ganska smidigt sätt där varje spel (ROM) presenteras med en bild på omslaget osv. och du kan ju också starta exempelvis en Browser och andra spel därifrån också så i princip så har du redan all funktionalitet i XBMC. Vill du kunna tabba ur och komma till riktiga Windows så kan du inte köra det som shell, men du kan fortfarande lägga det i Autostart så det startas med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ingen aning om det finns något program som gör det, men du skulle kunna göra ett script som startar automatiskt och som låter dig välja mellan olika aktiviteter och som sedan ligger i bakgrunden och väntar tills du är färdig med aktiviteten och då presenterar menyn igen. Windows kommer dock att köras i bakgrunden hela tiden, men det är nog ett måste om du vill kunna tabba ur.

Annars skulle du ju kunna skapa upp användare för de olika aktiviteterna, med exempelvis XBMC som shell istället för Explorer för XBMC-användaren, kanske FF eller Chrome som shell för "surfanvändaren" osv.

Angående emulatorer så kan du köra dem inifrån XBMC på ett ganska smidigt sätt där varje spel (ROM) presenteras med en bild på omslaget osv. och du kan ju också starta exempelvis en Browser och andra spel därifrån också så i princip så har du redan all funktionalitet i XBMC. Vill du kunna tabba ur och komma till riktiga Windows så kan du inte köra det som shell, men du kan fortfarande lägga det i Autostart så det startas med Windows.

Underbart!

Visste inte att man kunde köra emulatorer inifrån XBMC. Då är mitt problem löst! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Just det här jobbet skulle W8 vara riktigt bra till.

Man skapar en ny användare med autologon och sen anpassar man startskärmen så att den bara visar en tile för XBMC. En för emulatorn och en för desktopen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Denna guide är inte direkt ny men det mesta stämmer nog fortfarande.