Är en laptop på 4 kg jobbig att bära runt på?

Permalänk

Är en laptop på 4 kg jobbig att bära runt på?

Hur jobbigt är det egentligen att släppa runt på en bärbar dator på 4 kg? Jag har hittat en laptop som jag funderar på att köpa, men den väger drygt 4 kg vilket känns lite tungt. Det är förstås helt subjektivt vad man tycker är tungt, men vill gärna höra folks åsikter om detta.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att en 4kg's laptop är tung att bära runt på i väska med tillbehör.

Stoppa ned ca 5-6kg i en väska/ryggsäck och känn efter?

OT: När en "dator" blir jobbig att bära > http://i.imgur.com/fA7hLWO.jpg.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

För magnus samuelsson? Nej

För en otränad svensk? Ja

För en tränad ryss? Nej

Asså ärligt de går inte svara på

Permalänk
Medlem

Det är ordentligt osmidigt. Så pass att du förmodligen kommer försöka slippa bära med dig den om du inte verkligen behöver.

Nej, det har ingenting att göra med hur stark man är. Möjligtvis kan tyngden bli en direkt nackdel om man är liten och späd och ska bära den länge i en axelväska.

Permalänk

Runt 2.5 Kg är okej, över börjar det bli tungt. Det är ju nästan alltid fler saker man har i väskan också, framför allt vid studier. Kanske en bok, lite anteckningar, pennor osv. Då drar det lätt över 3.5-4kg, så en 4kg dator väger med lite annat 5-6 kg. Kan vara värt att tänka på!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Shiet jag tycker min laptop på 1.5kg blir dryg att bära runt på hela dagen i skolan, 4kg skulle jag ta livet av mig. Men iaf det beror ju lite på, så länge man bär på den en stund borde det vara OK men ska man ha med sig den hela dagen är det bara att låta bli

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Hur jobbigt är det egentligen att släppa runt på en bärbar dator på 4 kg? Jag har hittat en laptop som jag funderar på att köpa, men den väger drygt 4 kg vilket känns lite tungt. Det är förstås helt subjektivt vad man tycker är tungt, men vill gärna höra folks åsikter om detta.

Lägg fyra mjölkpaket i en väska och gå runt en skvätt?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag har haft en laptop på 4 kilo och JA, det är faktiskt väldigt tungt och otypligt att bära runt på. Jag skulle aldrig köpa det igen.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Ska du släpa runt den mellan flera olika platser varje dag så kan det nog kännas lite otympligt.
Men om du flyttar den mer sällan (1 till ett par gånger i veckan) och har en bra väska/ryggsäck så ska det väl inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

4kg är absolut något man tröttnar på ifall man ska bära runt på det varje dag, det kommer sluta med att man lämnar kvar den.
Vill man ha en dator som ska flyttas varje dag så ska man absolut försöka komma undan med lättast möjligt.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

4kg? Jag tycker det är jobbigt att konka runt på min 11" som ligger på runt 1,5kg.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Med axelväska en kortare sträcka tror jag det är helt ok, men längre sträckor, 1km och längre, då
blir det jobbigt. En ryggsäck är att föredra om du ska köpa en så tung laptop.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tror du får testa helt enkelt! Jag tycker inte det är något problem oavsett hur mycket jag släpar runt på den, och jag är inte direkt vältränad heller. Viktigaste tycker jag isåfall är väskan, för att ha något lite tyngre och sedan en axelremsväska som bara vill glida av kan ju bli en pina. Vissa klagar ju på när mobiler väger för mycket, så är nog väldigt personligt vad folk anser vara acceptabelt.

Permalänk
Inaktiv

Absoult inte. Skulle inte säga vikten är problemet, utan mer hur du bär väskan. Har du en axelrem kan det börja bli ömt i axeln efter ett tag, har du ryggsäck, nemas problemas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Beror väl lite på hur ofta den ska bäras på, samt på vilket sätt, samt vad man ska ha laptopen till, skulle själv aldrig komma på tanken att kånka runt på en 4 kilos laptop, mer än enstaka gånger.
Men laptop använder jag bara som ett arbetsredskap, inga spel tex, så max 14" och lätt laptop med lång batteritid för mig.
Har man en bra ryggsäck så som ovan kan man gå upp lite i storlek och vikt. typ en smidig 15,6..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill poängtera att valet av väska är väldigt viktigt.
Om du har den i ryggsäck så är det inga problem i min mening. Att ha den i axelväska fungerar inte länge.

Permalänk
Medlem

Har en 4kg dator som skoldator/landator och har med den till skolan rätt ofta. Har en ryggsäck att bära runt den i så jag tycker inte det är så farligt. Med böcker och matlåda i så kan det gå upp emot 7-8kg. Lite otympligt men man vänjer sig. Detta skulle vara outhärdligt med en axelremsväska.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Det är inte så subjektivt, 4kg i en väska är tungt eftersom belastningen blir fel särskilt i en axelväska, inte för att 4kg är tungt att lyfta eller inte går att bära runt på med rätt typ av väska, som du också måste bära rätt. Det är ungefär som att fråga om skillnaden mellan två böcker och sex stycken när det gäller vikt, alltså t ex läroböcker i högskolan. Det blir tröttsamt att bära med sig för mycket, de flesta väskorna passar inte till att bära så mycket. Det är skillnad helt enkelt, så man måste göra mer än att besluta att man vill bära med sig så mycket. Man måste också besluta sig för att bära med rätt teknik hela tiden och använda rätt typ av väska. Det är inte bara att kasta över axeln.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man har för väska så blir det klumpigt.

Permalänk

Jag kommer att ha en ryggsäck att bära den i, och planen är att bära med den kanske inte varje dag, men någon-några dagar i veckan. Jag undrar mest om ni som gjort det tycker att man vänjer sig efter ett tag?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Personligen så ja, alldeles för tungt. Hade en bärbar som vägde 2,5kg och det var också tungt att släpa på när man skulle promenera en längre bit.

Permalänk
Skrivet av Headbanger:

Att belasta tyngd på axelväska vänjer man sig vid faktiskt, även om det blir stelt och smärtsamt i början

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag har en Asus G73SW (4kg+ med nätagg) som jag pendlar till plugget med. Det tillsammans med matlåda osv blir en del, och det tär på axlarna, eller åtminstone mina. Jag skaffade för ett tag sen en vandrigsryggsäck med ordentligt höftbälte, och jag tycker det fortfarande är otympligt.

Visst är det smidigt med datorn eftersom den är ruskigt snabb och har stor skärm, men hade jag köpt nu så hade jag nog tagit en mindre (eller lagt en extra peng på en lättare!). Det är min personliga åsikt dock, och jag tror att det skiftar mycket från person till person!

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur man bär också. Blir ju lättare om man har en rem som går över hela kroppen istället för att bara ha den på ena axeln så att man får nackskott.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bytte från en 3kg 15" till 1,5kg 12" och det var en förbättring vid de tillfällen man verkligen är mobil, det är mycket stor skillnad på hur lättflyttade de datorerna är och om det inte handlar om en dator man har hemma och bara vill lyfta undan ibland utan om nått man verkligen flyttar flera gånger om dagen så är skillnaden stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Vad är det för dator du menar?

En kompis vill köpa en Alienware för 17000 kr som väger 4,5 kg. Jag rekommenderar honom istället en MSI (med lika stor skärm) för 11000 kr som är bättre och väger 2,7 kg.

Så kanske det finns ett lättare alternativ för dig också?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers