Dedikerad foldingdator - CPU-baserad eller GPU-baserad?

Permalänk
Medlem

Dedikerad foldingdator - CPU-baserad eller GPU-baserad?

Funderar på att fixa en dedikerad foldingdator, för att få lite mer poäng och låta maindatorn få vila sig lite ibland, men funderar på om man ska satsa på CPU eller GPU. Vet väl ungefär hur de moderna grafikkorten presterar, så frågan är väl mest vad en 4p-rigg kan spotta ur sig och hur mycket ström den drar.

Sen om det blir GPU så undrar jag om nån här har testat att blanda nvidia och amd i samma foldingdator, och om det funkar bra. AMD ger väl mest PPD för pengarna just nu men det kan ju ändras och om jag byter ut mitt GTX 680 nån gång så kan det ju få göra lite nytta i folding.

Vad tror ni?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Budget? Dubbla Xeons kan få WUs med ~100k PPD

Permalänk
Medlem

Säg max 10k, helst under. Jag har chassi och 8 GB RAM som jag kan använda. Räcker 8 GB för en CPU-baserad rigg eller behövs det mer?

Om det blir GPU är planen i princip att köpa ett kort i taget begagnat tills den är maxad med 3 kort, vilket borde ge ca 300k PPD med 7970, kan man komma upp i liknande med CPU till vettigt pris?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Säg max 10k, helst under. Jag har chassi och 8 GB RAM som jag kan använda. Räcker 8 GB för en CPU-baserad rigg eller behövs det mer?

Om det blir GPU är planen i princip att köpa ett kort i taget begagnat tills den är maxad med 3 kort, vilket borde ge ca 300k PPD med 7970, kan man komma upp i liknande med CPU till vettigt pris?

Jag skulle i dagens läge köpa en billig processor med 4 kärnor och ett moderkort som klarar 3-4 grafikkort, du får ut mer på GPU än CPU.
Men du måste ha kylning som klarar av värmen från alla kort.

EDIT: För runt 2000:- kan du få ett begagnat 7970 som ger ca 100k PPD med core17

EDIT 2: Funderar på att sälja min 4P rigg, om du är intresserad så skicka ett PM.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Tjänar man några pengar på folding ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Tjänar man några pengar på folding ?

Nej, men man bidrar till forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Nej, men man bidrar till forskning.

Och elbolaget

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Har funderat och det får väl bli GPU-baserat om det blir nåt (fortfarande lite tveksam med kostnaden och allt) och har lite mer frågor.

Funkar det att blanda AMD-kort och Nvidia-kort i samma foldingdator, ifall det blir aktuellt?

Funkar GPU-folding bra på linux? Hade varit trevligt att slippa köpa windows-licens när man ändå inte ska spela på den.

Kräver GPU-folding med AMD-kort fortfarande 1 CPU-kärna? Och i så fall, foldar det snabbare med snabbare CPU?

Vilka vettiga moderkort finns det som klarar 3 grafikkort till sockel 1150, 1155 eller AMD? Ska helst klara 2 dualslot-kort och ett tripleslot-kort på 7 platser, eftersom mitt nuvarande kort är triple-slot och jag vill kunna sätta in det om jag uppgraderar, men 3 dualslot-kort kan också funka.

Nåt mer att tänka på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Vad jag förstått leder det till problem att blanda nVIDIA och AMD kort i samma system.

GPU folding vill jag minnas att det inte är nått för Linux. När jag höll på som mest med linux, vilket förvisso var länge sen nu, så var grafikprestandan rent urusel jämfort med om man körde samma kort i Win. Och dessutom, finns det ens GPU klient för Linux?

Resten har jag ingen aning om.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Har bestämt mig för att bygga en GPU-baserad foldingdator och har köpt det första grafikkortet, nu ska jag bara köpa resten. Har kollat runt lite och funderar på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3646384/folding Verkar det bra? Som ni ser saknas nätagg, vad ska man ha för att driva 3 st 7970? Chassi och minne har jag liggande så det behövs inte köpas.

Sen är det fortfarande frågorna från mitt förra inlägg som jag gärna vill ha svar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Hej igen.

Har funderat och det får väl bli GPU-baserat om det blir nåt (fortfarande lite tveksam med kostnaden och allt) och har lite mer frågor.

Funkar det att blanda AMD-kort och Nvidia-kort i samma foldingdator, ifall det blir aktuellt?

Funkar GPU-folding bra på linux? Hade varit trevligt att slippa köpa windows-licens när man ändå inte ska spela på den.

Kräver GPU-folding med AMD-kort fortfarande 1 CPU-kärna? Och i så fall, foldar det snabbare med snabbare CPU?

Vilka vettiga moderkort finns det som klarar 3 grafikkort till sockel 1150, 1155 eller AMD? Ska helst klara 2 dualslot-kort och ett tripleslot-kort på 7 platser, eftersom mitt nuvarande kort är triple-slot och jag vill kunna sätta in det om jag uppgraderar, men 3 dualslot-kort kan också funka.

Nåt mer att tänka på?

Blanda Nvidia och ATI är ingen höjdare.

Mitt 6870 använder ingen kärna vad jag kan se.

Är inte helt hundra om Linux har gpu stöd, men jag har för mig att jag läste att de skulle fixa så att core 17 fungerar på alla plattformar, annars kan du "köpa" windows.

Du kan använda vilket moderkort som helst om du är villig att fixa lite, du kan köra korten i x1 platserna med en riser/converter, man brukar köra korten separat, alltså inte i crossfire/sli.

EDIT: Verkar som linux inte stödjer gpu ännu. Läs här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Blanda Nvidia och ATI är ingen höjdare.

Mitt 6870 använder ingen kärna vad jag kan se.

Är inte helt hundra om Linux har gpu stöd, men jag har för mig att jag läste att de skulle fixa så att core 17 fungerar på alla plattformar, annars kan du "köpa" windows.

Du kan använda vilket moderkort som helst om du är villig att fixa lite, du kan köra korten i x1 platserna med en riser/converter, man brukar köra korten separat, alltså inte i crossfire/sli.

EDIT: Verkar som linux inte stödjer gpu ännu. Läs här

Ok, får väl köpa en windowslicens då.

Jo, det funkar väl kanske att fixa om med x1-kontakter, men jag är lite orolig med strömmen som ska dras från porten, har billiga moderkort tillräckligt med strömförsörjning för att klara 3 kort? Sen är det ju alltid trevligt om man kan spela på den ifall att vanliga datorn havererar eller nåt

Nån som har nåt bra tips på nätagg för 3*7970?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Nån som har nåt bra tips på nätagg för 3*7970?

Jag hade köpt detta tror jag: https://www.inet.se/produkt/6911366/corsair-hx-1050w-80-gold-...

EDIT: Tipsade om ett annat först, men räknade fel på strömförbrukningen.

Permalänk

Sprang inte CPU om GPU för 2-3år sedan inom folding när i7orna kom?

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Sprang inte CPU om GPU för 2-3år sedan inom folding när i7orna kom?

Core 17 ger en rejäl boost på tex 7970 runt 100k ppd för runt 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hade köpt detta tror jag: https://www.inet.se/produkt/6911366/corsair-hx-1050w-80-gold-...

EDIT: Tipsade om ett annat först, men räknade fel på strömförbrukningen.

Är du säker på att 1050w räcker?

Visst, det är från väggen och med törstigare CPU, men man vill ju klocka korten och inte ligga precis på gränsen av vad agget klarar.

Nån åsikt om resten av delarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3458?k=baf67734f14ee...

Visst, det är från väggen och med törstigare CPU, men man vill ju klocka korten och inte ligga precis på gränsen av vad agget klarar.

Vad jag vet har körs alla SweClockers tester med OC på CPUn, och då såklart höjd vcore vilket ökar strömförbrukningen. Jag tror du kommer vara okey med 1050 platinum, men vill du vara "extra säker" kan du ju gå upp mot 1200w men ju högre du går ju mer pengar kommer du att få lägga på agget.

Dock så är jag iofs en som förespråkar att köpa kvalitet på PSUer och därmed lägga några extra kronor - det jag ogillar är folk som kör typ 1st 7970 för spel med en oklockad i5:a och sitter med 1000w agg, det är waste Men du har ju faktiskt behov av all kraft och du får avgöra själv var du vill lägga gränsen.

Mitt råd är att kolla SweClockers recension av CPUn de använder i grafiktesterna, och så hur mycket extra kräm CPUn drar där pga överklockningen, dra av det extra den drar då från slutresultatet du precis visade med 3 grafikkort. Då får du fram vad ett enkelt system med oklockad i7 och 3st 7970 drar. För säkerthetsskull skulle jag lagt på 10% utöver det också och köpa ett platinum-agg vid den effekten du får fram

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vad jag vet har körs alla SweClockers tester med OC på CPUn, och då såklart höjd vcore vilket ökar strömförbrukningen. Jag tror du kommer vara okey med 1050 platinum, men vill du vara "extra säker" kan du ju gå upp mot 1200w men ju högre du går ju mer pengar kommer du att få lägga på agget.

Dock så är jag iofs en som förespråkar att köpa kvalitet på PSUer och därmed lägga några extra kronor - det jag ogillar är folk som kör typ 1st 7970 för spel med en oklockad i5:a och sitter med 1000w agg, det är waste Men du har ju faktiskt behov av all kraft och du får avgöra själv var du vill lägga gränsen.

Mitt råd är att kolla SweClockers recension av CPUn de använder i grafiktesterna, och så hur mycket extra kräm CPUn drar där pga överklockningen, dra av det extra den drar då från slutresultatet du precis visade med 3 grafikkort. Då får du fram vad ett enkelt system med oklockad i7 och 3st 7970 drar. För säkerthetsskull skulle jag lagt på 10% utöver det också och köpa ett platinum-agg vid den effekten du får fram

Lycka till!

Deras dator verkar dra ca 100w mer med ett 680 än min dator 1 i sign (en haswell i5 borde ju inte dra mer iaf), och om man räknar bort 100w till för förluster i nätagget så hamnar man på 880w. Enligt swecs tester kan 7970 dra 80-100w mer om man klockar det med ökad spänning.

Verkar nästan som att man är tvungen att gå upp till 1200w om man ska kunna maxa klockningen på korten :/

Vilket agg ska man välja? De flesta 1200w verkar ju ligga på nästan exakt samma pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3458?k=baf67734f14ee...

Det är en överklockad 6-kärnig processor i deras rigg, den är inte så lite törstigare. Och sen är det som sagt ifrån väggen, vilket ger ytterligare.

Men ska du överklocka korten så skulle jag köpt ett 1200-watts agg.
Utan att överklocka dom så räknar jag 300 watt styck vilket är mer än vad ett 7970 GHz edition drar, och sedan räknar jag 100 watt till processorn och allt annat vilket också är lite i överkant. Och sedan har man 50 watt över trots att man räknat högt.

Men ska du överklocka så försvinner marginalerna direkt så kör på ett 1200 watts agg isåfall.

Och jag tyckte det andra såg bra ut, lycka till med bygget och ta gärna bilder och så på kylningen sedan.
3st 7970 ger en hel del värme...

EDIT: Och angående vilket 1200 watts agg så är alla så bra och hög kvaltiet att jag inte tror det spelar så stor roll.
Jag hade nog tagit ett Corsair AX eller FSP Aurum Pro, dom är dessutom billigast hos inet.