Århundradets speltorka - Hjälp att hitta "mitt" spel!

Permalänk

Jag är som dig phoenix:

gw2 / swtor / tera just dont cut it...

Jag funderar på om man skall testa Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Du har inte spelat WoW och tycker att det är ett av de tråkigaste spelen som någonsin funnits? Vilket oerhört intelligent uttalande...

Har själv spelat det sen det släpptes, men även spelat mycket innan det, Ultima Online osv, samt diverse olika MUD över modem, men inget har varit bättre än WoW hittills det måste jag hålla med om. Köpte GW2 och det var fantastiskt tråkigt, så nu är jag tillbaka i WoW igen

Jag har testat WoW och jag har sett på när andra spelat (för du vet... Det är inte omöjligt att ha vänner som spelar skiten)
Oerhört intelligent att påstå saker man inte vet ett jota om och dessutom avslöja sig själv på samma gång.

Skrivet av Främling:

Tycker att CS, Dota, LoL, HoN, Starcraft m.fl. är skittråkiga spel... detta vet jag eftersom jag aldrig spelat dom... och eftersom dom är populära bara för att dom är beroendeframkallande... ungefär som kokain.

Du har aldrig spelat dom men du har sett folk spela dom eller hur? Helt okej att du tycker att dom är tråkiga då.
Fast håller inte med om att CS skulle vara byggt för att vara beroendeframkallande. Det är som att säga att DOOM, Quake, Half-Life och alla andra FPS spel är beroendeframkallande.
Nej, det är spel som inte direkt spelar på människans psyke på samma sätt som t.ex WoW. Man kan sluta med CS när som helst då du inte bygger upp din karaktär i CS på samma sätt som t.ex WoW. Dessutom kostar inte CS, Dota, LoL osv något att spela till skillnad från WoW där WoW har något att tjäna på att få folk att spela för evigt. (A.K.A, grinda)

CS är populärt för att det var bra gjort för tiden det släpptes. Grundat på en bra motor, hade bra balans och var roligt för majoriteten av FPS spelare att spela. Att det sedan defacto blev spelet med stort S för tävlingar i FPS genren gjorde ju inte saken sämre för CS del.

Dota är populärt för #1, det är i samma rymd som Warcraft. Vilket är poppis i sig och #2, det är bra gjort för dom som gillar tower defence liknande spel.

Starcraft och Warcraft är populära för att det också är bra gjorda spel, något som därför inte skulle kunna anses konstigt. Sedan att Starcraft och Warcraft har stora tävlingsevents bakom och framför sig gör inte heller saken sämre.

Kan inte uttala mig om LoL eller HoN då jag inte sett mycket av dessa eller spelat vardera.

Vad det gäller WoW då... Är WoW ett bra spel?
Jag personligen tycker inte det, till skillnad från Starcraft och Warcraft är WoW byggt på ett helt annat sätt. Dessutom finns det i mitt tycke inget att verkligen se fram emot i WoW. Man spenderar timmar på att samla skräp så man kan levla för att samla skräp för att levla för att samla mer skräp.

Okej, om jag skall vara ärlig så finns det väl vissa mål med att levla och samla skräp. Som t.ex att slå den där bossen eller klara den där instansen.
Men inget som jag personligen är intresserad att spendera X antal veckor på att slutföra.

Det kallas inte World of Warcrack för inget. Det är som kokain. Det fungerar i grunden på samma sätt.
Det spelar på kroppens belöningssytem (som alltså släpper dopamin) och för att uppfylla samma "high" så måste man fortsätta och hitta bättre saker som gör att man känner sig mer belönad än tidigare. Detta slutar med ett beroende av att spela spelet för att känna sig lycklig och om du inte gör det så skriker kroppen efter sin nästa fix.

Men jag antar att det är något som du redan visste? Eller?
Så vad som gör WoW så himla bra är för att det gör den som spelar det lycklig igen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så vad som gör WoW så himla bra är för att det gör den som spelar det lycklig igen.

Ahum...som alla spel väl egentligen är ute efter eller?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ahum...som alla spel väl egentligen är ute efter eller?

Ja fast många spel anses vara ströspel. Spel som man startar och stänger av utan att känna behov av att forsätta spela före och efter.
T.ex, Tetris är ett ströspel. När det är game over är det game over. Så börjar man på nytt.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Jag har testat WoW och jag har sett på när andra spelat (för du vet... Det är inte omöjligt att ha vänner som spelar skiten)
Oerhört intelligent att påstå saker man inte vet ett jota om och dessutom avslöja sig själv på samma gång.

Ja men det räcker inte att bara testa WoW eller titta på. Det krävs ju att man lär sig spelet innan man förstår det, det är ju inget man spelar klart på 2 kvällar.

Du kan tro att det är världens tråkigaste spel, men du kan inte tycka det om du inte spelat det på riktigt... Jaja, tyck vad du vill du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Ja men det räcker inte att bara testa WoW eller titta på. Det krävs ju att man lär sig spelet innan man förstår det, det är ju inget man spelar klart på 2 kvällar.

Du kan tro att det är världens tråkigaste spel, men du kan inte tycka det om du inte spelat det på riktigt... Jaja, tyck vad du vill du.

Tror inte du förstår riktigt så lika bra att du tror vad du vill tro så slipper jag dumförklara dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Det kallas inte World of Warcrack för inget. Det är som kokain. Det fungerar i grunden på samma sätt.
Det spelar på kroppens belöningssytem (som alltså släpper dopamin) och för att uppfylla samma "high" så måste man fortsätta och hitta bättre saker som gör att man känner sig mer belönad än tidigare. Detta slutar med ett beroende av att spela spelet för att känna sig lycklig och om du inte gör det så skriker kroppen efter sin nästa fix.

Kroppens belöningssystem triggas mycket riktigt - av alla spel. Men, vi motiveras olika mycket ändå (det beror mer på personliga preferenser och hur vi hanterar motivation), då en del missbrukar och andra brukar. Ditt resonemang uppfattas som svartvitt om du utmålar ett enda spel ("World of Warcrack") som problemet när det egentligen handlar om mänsklig psykologi och alla spel.

De flesta spel tilltalar oss på grund av "flow", men det beror också på hur vi motiverar oss själva och vad som motiverar oss. Han som "uppfann" begreppet flow heter Mihaly Csikszentmihalyi (onödigt krångligt för oss svenskar - ja). Du får en snabb genomgång av vad det handlar om här. Det är lättare att hamna i missbruk när man motiveras "rätt", men hela livet handlar om att hitta motivation (i lagom mängd - och vad som är lagom beror på hur du vill leva ditt liv).

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte läst hela tråden, så jag vet inte om jag går offtopic här. Men Final Fantasy 7 släpptes för några dagar sen till PC, download sorts upphottad remake. Världens bästa spel alla kategorier.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lotro F2P på steam är jäkligt härligt spel om man spelat wow länge Aion är segt tycker jag, dock hyfsat bra. - Age of Conan är värt att prova dock har jag bara lirat en 8 karaktärer upp till lv23 där men ack så skoj slutade mest me det för att jag gick tillbax med wow där man hade sina polare. men nu sen jag slutat spela wow så är det Lotro som är bäst tycker jag och Har även börjat spela lite på Age of Conan igen. Tera har jag provat, men kändes lite trist redan efter ett par timmar.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag säger såhär... Testa League of ledgends.

Låt mig berätta varför..

Jag spelade CS sen första betan och var helt besatt. Spelade i minst 6 år innan jag tröttnade. Det kommer alltid bara mitt no1 spel.

Sedan testade jag lol för att några vänner spelade. Absolut inte min typ av spel från början. Tyckte det var rent ut sagt skit i säkert 1 månad tills jag började förstå lite bättre. Tar ett tag att komma in och det är väldigt många frågetecken i början.

Men efter en tid så förstår man vad det handlar om och möjligheterna är nästan obegränsade.

Har du någon som spelat en del och kan sitta i skype samtidigt så kommer det bli kul.

Enda negativa för min del var/är inlärningstiden.

Skickades från m.sweclockers.com