Hjälp mig! PXE-E61 media test failure

Permalänk
Medlem

Hjälp mig! PXE-E61 media test failure

Hej, idag när jag startade datorn efter att det har blixtrat enormt mycket inatt så var det fel på min dator, jag tror inte att det var åskan, det var nog vara ren slump. Men det hände inget och när jag tryckte på knappar på tangentbordet så kom det fram:

"Realtek PCIe GBE Family controller series v2 . 11 (06/08/11)
PXE-E61: media test failure, check cable
PXE-MOF: exiting PXE ROM

Reboot and spelet proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key_"

Jag har kollat runt lite men inget har hjälpt. Svara så fort som möjligt för jag ska på lan imorgon.

Tack!
/Lenner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Hej, idag när jag startade datorn efter att det har blixtrat enormt mycket inatt så var det fel på min dator, jag tror inte att det var åskan, det var nog vara ren slump. Men det hände inget och när jag tryckte på knappar på tangentbordet så kom det fram:

"Realtek PCIe GBE Family controller series v2 . 11 (06/08/11)
PXE-E61: media test failure, check cable
PXE-MOF: exiting PXE ROM

Reboot and spelet proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key_"

Jag har kollat runt lite men inget har hjälpt. Svara så fort som möjligt för jag ska på lan imorgon.

Tack!
/Lenner

gå in i bios och ta bort PXE boot möjligheten. sätt din systemdisk som första boot.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Okej tack, ursäkta men vad är den där boot för något? Och vilken bios, jag kan inte göra något via datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Okej tack, ursäkta men vad är den där boot för något?

Vilken enhet datorn ska starta Windows från.
I och med att PXE kommer upp har något hänt med din hårddisk.
Har du tur är det "bara" boot-ordningen, där hårddisken ska vara först.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Okej tack, ursäkta men vad är den där boot för något?

I bios kan du välja vilket medium (Hårddiskar, CDläsare, nätverk) du vill boota (starta datorn med) du har windows installerat på din hårddisk och det är där du vill starta datorn.

i bios finns det möjlighet att ändra prioritet på var man ska "Boota" antagligen står det nu nätverk som första, så ändra det till din hårddisk.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Okej, tack båda två, det löste sig:)

Permalänk

Hallå! Ursäkta att jag väcker en gammal tråd men det var den nyaste jag hittade här på swec som handlar om problemet och det kändes onödigt att starta en ny då det redan finns ett antal (som inte kommit fram till nån vettig lösning i mitt fall).

En gammal Packard Bell laptop inom familjen har kastat in handduken och klagar på "PXE-E61"-grejen. Caset har beskrivits som att användaren satt och packade upp ett gäng bilder med WinRAR då datorn kraschade. Efter omstart så går inte datorn igång utan kommer in i en oändlig loop av:

Realtec PCI Express Fast Ethernet Controller Series v1.15 (090224) PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-M0F: Exiting PXE ROM. Intel UNDI, PXE-2.1 (build 082) Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation

Har sökt och sökt i en massa gamla trådar om samma problem och de flesta löser sig genom att rätta till BOOT ordningen. I det här fallet så finns inte ens hårddisken att välja i BOOT-menyn. Det ser ut som enligt bilderna nedan. Det står 2: IDE HDD under BOOT inne i BIOS men den syns inte när man får välja i själva BOOT-menyn.

Vad gör man? Är hårddisken kaputt eller kan det finnas nån annan förklaring? Tänker eftersom den kraschade till det här. Inga kablar har flyttats om, ingen har varit där inne och pillat. Har ej tappats i golvet.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Pröva med att ta ut och sätta tillbaks hårddiskens utifall att det har blivit oxid på stiften eller kontakterna har lossnat lite. Men risken finns att hårddisken har gett upp.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Pröva med att ta ut och sätta tillbaks hårddiskens utifall att det har blivit oxid på stiften eller kontakterna har lossnat lite. Men risken finns att hårddisken har gett upp.

Hmm, ja jag får prova det. Känner också som att den förmodligen är paj och inte värd att lägga mer tid på, ville bara se om det fanns nåt alternativ att prova innan jag lämnar tillbaka den.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM