Permalänk
Medlem

internet problem

Hej Jag har ett problem. Jag har har en stationär dator som fungerat felfritt i lägenhet A och idag flyttade jag den till lägenhet B och internet fungerar inte längre. Jag har grubblat och googlat i ganska många timmar nu. I lägenheten finns dock 4 andra datorer som fungerar prima med det trådlösa men min stationära vill inte fungera med tråd och då undrar jag vad jag bör göra?

Permalänk
Medlem

Är det bredbandsbolaget med ett bryggat modem/router så får bara 5 enheter ip-adress

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte

Permalänk
Medlem

Du ger lite fakta tyvärr. Men isp, router och namn på övrig utrustning kan vara till hjälp. Vad får du för indikeringar i datorn? Posta resultatet av en ipconfig /all i kommandotolken (cmd) här.

Permalänk
Medlem

enligt msn felsökningen är det min standard gateway som är felet men enligt windows är det min ip-konfiguration som inte är korrekt och jag vet inte om de har någon koppling.

http://gyazo.com/cde9fb76eee844ee3df0a6ff88e1b3a9

Permalänk
Medlem

IP-adressen tyder på att du inte är uppkopplad mot "nätet"
Du kan läsa mer om saken på denna sida

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Om de andra datorerna är kopplade till samma router (trådlöst) och de kommer ut på internet måste det vara nåt fel på porten i datorn, kabeln eller porten i routern. Din bild antyder att det finns ingen länk mellan datorn och routern. Om datorns nätverksuttag har LED-indikator är den säkert släckt. Prova t.ex att bara koppla in den stationära datorn till nätverksuttaget för att se den kommer åt Internet då.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kknaso:

enligt msn felsökningen är det min standard gateway som är felet men enligt windows är det min ip-konfiguration som inte är korrekt och jag vet inte om de har någon koppling.

http://gyazo.com/cde9fb76eee844ee3df0a6ff88e1b3a9

ok, svara på resten av frågorna och visa samma bild från en dator där det fungerar. Du får ju inte någon adress så något är fel, antagligen i nätverket.

Permalänk
Medlem

LED lampan på stationära lyser som den ska. Här är en bild på en fungerande dator: http://gyazo.com/f8e964d9edd296ad36d1960450456efe

Permalänk
Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Min DHCP är aktiverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kknaso:

Min DHCP är aktiverad

Om du följer guiden Dreadwood länkade
Kan du prova att fylla i tex. 192.168.2.173 med gateway 192.168.2.1 och masken 255.255.255.0 som Windows själv kommer föreslå när du angett adressen.