Permalänk
Medlem

MSI Z87-G45 GAMING problem med ljud

Hej

Har precis införskaffat mig ett MSI Z87-G45 GAMING ATX kort, som även användes av sweclockersredaktionen i deras sommardator. Jag har dock väldiga bekymmer med ljudet. Mikrofonen fungerar knappt längre, jag har 100% volym och 30+ db boost men jag hörs fortfarande om jag inte har mikrofonen i munnen. Detta problem infinner sig även när jag avinstallerar medföljande Realtek-drivrutiner och kör med Microsofts. Detta borde peka på att det är någon form av hårdvara-spökeri?

Med Realtek drivrutinerna så hörs det även ett kort klickljud innan varje nytt ljud spelas upp vilket är sjukt störigt.

Någon som haft liknande problem och känner till en lösning på detta? Hade varit evigt tacksam då 3 dagars googlande inte gett resultat. Har testat installera senaste drivrutinerna från msi's hemsida utan resultat.

Permalänk
Medlem

Ingen som har en minsta aning om vad felet kan vara? Känns ju knappt lönt att skicka in det på RMA då dom till 99% inte kommer att kunna identifiera något fel utan istället skylla på mitt headset

Permalänk
Medlem

Är det analog eller usb headset?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är fel på din Mic/Headset?
Har du testat dom i en annan dator eller testat andra Mic/Headset på den med MSI kortet?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

1 Uppdatera bios!

2 Uppdatera alla drivers till moderkortet!

Visa signatur

i7 3770k @ 4.20GHz . MSI Z77A-GD65 . 250GB SSD. G.Skill Ripjaws Gaming 8GB.
Noctua NH-U12P. Cooler Master HAF X. Geforce GTX 560 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Är det analog eller usb headset?

Skrivet av PhilipAb:

1 Uppdatera bios!

2 Uppdatera alla drivers till moderkortet!

Det är ett analogt headset som fungerar fint i mina andra datorer. Har testat uppdatera allt med senaste drivrutiner från msi's hemsida utan framgång

Permalänk
Medlem

Har du provat i både front samt utgången bak?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Hedersmedlem

Har faktiskt varit med om något liknande när jag bytte mellan olika ljuddrivisar, så prova att ta några något äldre sådana och se om det löser problemet. Hur har du kopplat ditt headset front eller rear? Då detta moderkort är nytt så finns det inte mycket att gå på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Har du provat i både front samt utgången bak?

Skrivet av Jalle64:

Har faktiskt varit med om något liknande när jag bytte mellan olika ljuddrivisar, så prova att ta några något äldre sådana och se om det löser problemet. Hur har du kopplat ditt headset front eller rear? Då detta moderkort är nytt så finns det inte mycket att gå på.

Har testat båda utgångar.
Fick bort klickljuden så ljudet i sig fungerar fint nu, bara mikrofonen som inte fungerar.

Har googlat om detta, ringt support o.s.v. Får nog bli att köpa ett billigt externt ljudkort att koppla in mikrofonen i även om det känns som jäkligt sura pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för er uppmärksamhet dock!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Revolie:

Har testat båda utgångar.
Fick bort klickljuden så ljudet i sig fungerar fint nu, bara mikrofonen som inte fungerar.

Har googlat om detta, ringt support o.s.v. Får nog bli att köpa ett billigt externt ljudkort att koppla in mikrofonen i även om det känns som jäkligt sura pengar.

Testade du olika ljuddrivisar också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testade du olika ljuddrivisar också?

Testade allt. Köpte ett externt ljudkort för 200spänn på inet. Nu funkar allt kalas igen

Permalänk
Medlem

Sitter på samma moderkort och samma problem. Införskaffade sweclockers sommardator och den tvärdog efter bara två veckor. Datorn skickar inget till skärmen och jag har gjort alla felsökningar som kan tänkas. Men ja, mikrofon problemet har jag med men det är mitt minsta problem just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis satt ihop nya burken med detta moderkort z87 gaming och har samma problem micen funkar men den hörs knappt med allt på max. Nån som har hittat nån lösning? för detta driver mig till vansinne.

Permalänk
Medlem

Nån som har nått tipps på vad som kan vara fel? Kan inte hitta detta fel när jag googlar och som sagt micen funkar ypperligt på min gamla dator så micen är inte felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idiphon:

Nån som har nått tipps på vad som kan vara fel? Kan inte hitta detta fel när jag googlar och som sagt micen funkar ypperligt på min gamla dator så micen är inte felet.

Verkar inte finnas någon lösning. Realtek är bajs.
Testa utan realtek drivers och funkar inte det så är detta http://www.inet.se/produkt/6304680/terratec-aureon-dual-usb att föredra

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst om man ska behöva köpa mer grejer när man köpt nytt, men om du säger att det inte finns någon lösning kanske det är det enda vettiga...

Permalänk

Är detta felet vanligt? På inet är det väldigt bra recensioner om detta moderkort..

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är vanligt eller ej har inte hittat så många på nätet som har detta problem men tydligen vi i denna tråd..
Har fortfarande inte kommit på nån lösning på detta problem och mina micar funkar bra på andra datorn utan mic boost. Kan en uppdate av bioset vara en lösning på sånna här problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av idiphon:

Ingen aning om det är vanligt eller ej har inte hittat så många på nätet som har detta problem men tydligen vi i denna tråd..
Har fortfarande inte kommit på nån lösning på detta problem och mina micar funkar bra på andra datorn utan mic boost. Kan en uppdate av bioset vara en lösning på sånna här problem?

Fungerade inte för mig

Permalänk
Medlem

Ok har försökt få hjälp i msi forumet men ingen hjälp där heller dom skriver att det kanske är realtek driversen det är fel på..

Permalänk
Medlem

Tjenare, samma här för mig, får inget ljud alls från mic. Testar externt kort i morgon och återkommer

Permalänk
Skrivet av idiphon:

Ok har försökt få hjälp i msi forumet men ingen hjälp där heller dom skriver att det kanske är realtek driversen det är fel på..

Skrivet av daflos:

Tjenare, samma här för mig, får inget ljud alls från mic. Testar externt kort i morgon och återkommer

Vafan.. snickrade ihop en kompis burk med samma mammakex och körde med drivisarna från skivan. Funkade felfritt för mig direkt förutom att jag hade en död mic först o trodde det va krångel, vilket då bara var tabbe av mig.

Säkra på att ni inte har fått något måndagsex? För som sagt.. detta kortet köptes förra måndagen från inet och funkade perfekt direkt. Kör ni med tankade drivers eller det från skivan (om det nu är olika) ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Kör dem från skivan. Har precis som de andra testat alla alternativen.

Externt funkar fint iaf. Får hoppas på att det går att fixa mjukvaruvägen, känns extremt drygt att behöva ta ut kortet för att skicka in etc

Permalänk
Medlem

Har kört dom från skivan och alla möjliga drivrutiner fortfarande otroligt lågt ljud från micen har testat micen i datorn bredvid 2-3 gånger för att försökra mig om att micen funkar som den ska och det gör den. SJUKT irriterande

Permalänk
Relik 📜

Hallå!

Jag fick den här tråden uppmärksammad av en moderator, så testade lite nu efter semestern. Resultatet är att varken jag eller mina "testobjekt" märker någon nämnvärd volymskillnad mellan MSI-moderkortet och ett helt annorlunda 990FX-moderkort från annan tillverkare (dock med Realtek-krets) i min arbetsstation. Vad jag kan bedöma handlar det alltså antingen om en felaktig batch, eller om något strul med mjukvaran.

Här är fyra klipp att lyssna på: http://www.sweclockers.com/upload/ljudtest.zip
Observera att de är inspelade med mitt rätt usla headset jag har på jobbet, så ignorera själva ljudkvaliteten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Fan måste följas upp! Funderar på att köpa detta moderkort :/ vilken revision har ni på era kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har problem med mitt Asus Z87-A. Micen brusar och är lite låg. Det hälpte en del med BIOS-uppdatering, men det brusar fortfarande. Har tänkt skicka in moderkortet och byta ut det mot ett annat.

Hade tänkt byta till just detta kortet, men det verkar som att det är folk som har problem med detta också.

Permalänk
Skrivet av daflos:

Kör dem från skivan. Har precis som de andra testat alla alternativen.

Externt funkar fint iaf. Får hoppas på att det går att fixa mjukvaruvägen, känns extremt drygt att behöva ta ut kortet för att skicka in etc

Skrivet av idiphon:

Har kört dom från skivan och alla möjliga drivrutiner fortfarande otroligt lågt ljud från micen har testat micen i datorn bredvid 2-3 gånger för att försökra mig om att micen funkar som den ska och det gör den. SJUKT irriterande

Skrivet av Emil Å:

Hallå!

Jag fick den här tråden uppmärksammad av en moderator, så testade lite nu efter semestern. Resultatet är att varken jag eller mina "testobjekt" märker någon nämnvärd volymskillnad mellan MSI-moderkortet och ett helt annorlunda 990FX-moderkort från annan tillverkare (dock med Realtek-krets) i min arbetsstation. Vad jag kan bedöma handlar det alltså antingen om en felaktig batch, eller om något strul med mjukvaran.

Här är fyra klipp att lyssna på: http://www.sweclockers.com/upload/ljudtest.zip
Observera att de är inspelade med mitt rätt usla headset jag har på jobbet, så ignorera själva ljudkvaliteten.

Misstänker med felaktig batch.. Idiphon och Daflos, när(när ni mottog) o varifrån köpte ni era kort? Som sagt så funkade mitt likadana kort från inet jag mottog förra onsdagen perfekt.
Har ni ca samtidigt från samma ställe så reklamera era varor så snabbt som möjligt. Uppdatera här med svar och hur allt går.. kan va bra att veta för andra!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Samma problem

Tjena,

Eftersom alla era posts låg så nära i tiden tänkte jag meddela att jag har liknande problem.
Jag vet inte om ljudet i sig är extremt lågt eller om det inte fungerar ö.h.t. Det lutar åt det senare.
Likt er andra har jag "lekt" runt med inställningarna och mjukvaran hur mkt som helst utan resultat.
Högtalare fungerar hur bra som helst, men mic tvärvägrar. Provade mic för första gången på denna moderkaka för några timmar sedan och har felsökt sedan dess. Återkommer...
Jag köpte moderkortet från Komplett under vecka 31 (slutet av Juli).