Permalänk
Medlem

Ivy Bridge Hackintosh

Tjenare!

Då var det dags för ett nytt bygge igen. Blev lite uttråkad på att bara köra laptop, men är fast vid Mac, så istället för att lägga extremt onödiga pengar på en iMac eller Mac Pro blev det att bygga sitt egna lilla 'monster'.

Komponenterna:

1 st Antec Chassi SOLO II-EU - [HV] 849 kr/st
1 st Corsair Dominator Platinum 8GB (2 x 4GB) DDR3 PC3-16000 2000MHz (CMD8GX3M2A1600C9) - [HV] 679 kr/st
1 st be quiet! PowerSupply (PSU) Dark Power Pro 10 550W Modular - [HV] 1239 kr/st
1 st Gigabyte GA-Z77X-UD5H - ATX / Intel Z77 / 2xPCI-E / VGA / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire / HDMI - [HV] 1879 kr/st
1 st Intel Core i7-3770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1155 (Boxed) (Upplåst) (77w) - [HV] 2679 kr/st
1 st Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 - Socket 775 / 1156 / 1155 / 1366 / AM2+ / AM3 - [HV] 549 kr/st
1 st Sony Optiarc Intern DVD+-R/RW/DL AD-5280S-0B - [HV] 165 kr/st
Summa: 8039 kr

Utöver datorn så kör jag med:
Dell U2711
Apple Tangentbord
Microsoft IntelliMouse 3.0
Bose Companion 5

Alla dessa komponenter är garanterade att funka med OSX Mountain Lion. HD4000 stöds OOB.

Med processorn klockad till 4.5Ghz så lägger jag mig på 16839 i GeekBench 64-bitars.

Har ni några frågor angående installationsprocessen så är det bara att fråga på! Allt fungerar!

Kravet med datorn var ju så klart att köra OSX, vara inte allt för stor, stilren, och vara helt knäpp tyst. Den lever upp till allt och jag kan inte ens höra den över min MB Pro 13" som ligger i idle, så tyst är den!

Det enda som ska köpas är ett GTX660Ti eller GTX640 för att få lite mer grafik kräm.

Utöver det så tackar jag Webhallen för extremt bra service, då dom har bytt ut nätaggregat direkt i butik (vid två tillfällen: HX650>HX650>Be Quiet!) utan att jag fick vänta på att dom skulle "reparera" något eller att dom frågade en massa frågor.

Kommentera gärna!

Ivy Bridge Hackintosh

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Permalänk

Riktigt stilfullt!

Permalänk
Medlem

Fint galleri, bra hårdvara aningen nytt med brutal-mac dator finns det ens macs med 3770k processorer? personligen hade jag nog valt en annan låda kanske gjort den till en m-itx men du har antagligen dina anledningar

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Fint galleri, bra hårdvara aningen nytt med brutal-mac dator finns det ens macs med 3770k processorer? personligen hade jag nog valt en annan låda kanske gjort den till en m-itx men du har antagligen dina anledningar

Tackar!

Ivy Bridge stöds, därav 3770K med! Anledningen till chassit är endast för att det är stilrent och hyffsat litet, samt tyst. Och varför inte mITX är det för jag vill kunna ha lite mer möjligheter när det kommer till grafikkort, PSU, HDD, etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tackar!

Ivy Bridge stöds, därav 3770K med! Anledningen till chassit är endast för att det är stilrent och hyffsat litet, samt tyst. Och varför inte mITX är det för jag vill kunna ha lite mer möjligheter när det kommer till grafikkort, PSU, HDD, etc.

Jo att de stöds förstår jag, men det jag funderade på var om det faktiskt fanns någon då alla iMacs man kan kolla på nu endast är i5or så tror jag inte att det finns med 3770k.. Antar att HT fungerar alldeles utmärkt?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Jo att de stöds förstår jag, men det jag funderade på var om det faktiskt fanns någon då alla iMacs man kan kolla på nu endast är i5or så tror jag inte att det finns med 3770k.. Antar att HT fungerar alldeles utmärkt?

Ah nej tror inte att det finns en 3770K i en iMac... Ja då det skalar toppen!

Visa signatur

Permalänk

Har nästan samma setup som dig och kör hack, riktigt härligt är det!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! 5p

Btw, jag har själv försökt få in OSX på min burk, men inte lyckats, nog för att min hårdvara inte är supportad. När jag bootar Snow Leopard skivan (med iBoot, har provar alla lägen) så får jag upp ungefär 7 rader av detta när den "laddar":

"DMI table entries list is full! Next entries won't be stored"

Kanske vat du något om hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Tackar!

Vad har du för hårdvara? Samt har du provat med boot 'koderna', tex. -v , -x etc. ?

Skrivet av VCUBEVB:

Snyggt bygge! 5p

Btw, jag har själv försökt få in OSX på min burk, men inte lyckats, nog för att min hårdvara inte är supportad. När jag bootar Snow Leopard skivan (med iBoot, har provar alla lägen) så får jag upp ungefär 7 rader av detta när den "laddar":

"DMI table entries list is full! Next entries won't be stored"

Kanske vat du något om hur man löser detta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Undrar hur okej det är att diskutera pirat machack när man inte får nämna att man kör pirat windows?
annars fint system

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Undrar hur okej det är att diskutera pirat machack när man inte får nämna att man kör pirat windows?
annars fint system

Ingen mjukvara jag använder är piratkopierat. Har Snow Leopard forumet jag köpt, sen har jag köpt min kopia utav Mountain Lion på App Store eftersom jag också har en Macbook Pro. Sen så finns det ju en Hackintosh tråd i forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dubadai:

Ingen mjukvara jag använder är piratkopierat. Har Snow Leopard forumet jag köpt, sen har jag köpt min kopia utav Mountain Lion på App Store eftersom jag också har en Macbook Pro. Sen så finns det ju en Hackintosh tråd i forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Okej trodde att man måsta pirata det Coolt iaf

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tackar!

Vad har du för hårdvara? Samt har du provat med boot 'koderna', tex. -v , -x etc. ?

MB: Asus P8Z68 V-LX (Asus P8Z68 V Pro ska vara fullt supportat via en DSDT fil man använder efter att man fått in OSX när jag kollar på Tonymacs hemsida, och det är inte såå stor skillnad mellan dem)
CPU: i3 2120
Ram: Vengeance 2x4gb @1600mhz (Har också provat att bara ha i en ramsticka)
GPU: Intel HD2000 / Sapphire HD4550 LP / Sapphire HD 6450 LP (Inte testat)

Jag har uppdaterat mitt Bios ett tag efter det att Ivy Bridge kom ut, och sen har jag haft W7 på mina två SSD:er i raid0, och därför inte kunnat flasha tillbaka till det gammla bioset pga att raidfunktionen inte var aktiverad då.(?)
iBoot Legacy är det som fungerat bäst, då fick jag upp en vit skärm med appleloggan efter DMI table medelandet. Jag har provat alla bootkoder på båda verisioner av iBoot.

EDIT:
Jag bör nog ta det i Hackintishtråden istället.

Permalänk
Medlem

Älskar chassit!

Permalänk

Hur stabilt blir det att köra Hackintosh jämfört med att köra OSX på en Macbook? Hur blir det när operativsystemet uppdateras, kommer det fortfarande fungera då?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Uppdaterar genom att fråga pris för bygget också?
EDIT: Priset var vid bygget: 8039 kr

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Snyggt bygge
Undrar bara lite om chassit då jag tänkt införskaffa det själv
Är det lättrepat? Flyttar ofta min dator så vill inte att det ska bli skadat och fult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Snyggt bygge
Undrar bara lite om chassit då jag tänkt införskaffa det själv
Är det lättrepat? Flyttar ofta min dator så vill inte att det ska bli skadat och fult

Förlåt att detta är ett extremt sent svar, såg inte att du hade kommenterat.

Chassit är inte så lättrepat, men har ändast flyttat mitt lite då och då, så beror nog på hur mycket du ska flytta det.

Allt som allt så tycker jag inte du ska skaffa ett blank chassi om du ska flytta runt på datorn!

Mvh,
David

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hur stabilt blir det att köra Hackintosh jämfört med att köra OSX på en Macbook? Hur blir det när operativsystemet uppdateras, kommer det fortfarande fungera då?

Förlåt för sent svar, gick igenom mina gallerier och hittade detta nu.

Det funkade super bra. Aldrig något fel eller liknande. Tuffade på dagligen utan problem alls.

Visa signatur

Permalänk

Snyggt bygge! Noctua fungerar alltid i mina ögon också. Man kan inte förneka hur bra dom är, och i ett bra, snyggt bygge så ger det bara intrycket att den som valde dom har koll. Sen är dom dessutom fina tycker jag.

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD