Permalänk
Medlem

NCASE M1

Jag har följt en tråd på [H]ardforum där två killar har satt igång ett ambiöst projekt att skapa ett mini-itx chassi som är inspirerat av SG05 men som de har förbättrat i form av diverse förändringar till det bättre.

Kika själva och säg vad ni tycker!

Själv måste jag ha ett... eller två!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

faktiskt riktigt intressant.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Uppe på indiegogo: http://www.indiegogo.com/projects/320106/
Gillar verkligen att man kan använda sfx agg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Indiegogo gick vägen och nu är det verkligen på gång.
Ser sååå bra ut på bilderna hoppas verkligheten liknar dem.

Hoppas även att i lian li stil det görs en röd variant.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Damn, detta så sjukt intressant ut.
Om detta kommer till Sverige så blir det definitivt ett köp!

Permalänk
Medlem

Lian li brukar sugas upp av alla leverantörer så borde inte bli några problem inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Prototyp är ute så det blir ett givet köp vid nästa våg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Lian li brukar sugas upp av alla leverantörer så borde inte bli några problem inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Givet köp när (om?) den blir verklighet!
Jag tror dock inte att vi kan räkna med att denna kommer distribueras på samma sätt som övriga Lian-Li produkter, de tillverkar ju den bara... Antagligen blir det att beställa direkt från NCASE i USA. Gissar att den landar på 2500-3000 när tull frakt och moms lagts på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Givet köp när (om?) den blir verklighet!
Jag tror dock inte att vi kan räkna med att denna kommer distribueras på samma sätt som övriga Lian-Li produkter, de tillverkar ju den bara... Antagligen blir det att beställa direkt från NCASE i USA. Gissar att den landar på 2500-3000 när tull frakt och moms lagts på.

Mm antagligen.
Fast 2500-3000 låter mkt även med alla pålägg.
2000 är nog vad jag skulle gissat på.

Fick svar på frågan om färg. Bara svart som gäller.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det är ett mycket intressant kul koncept, men jag är ändå lite orolig/tveksam över tex grafikkortskylningen där nere i botten.
Lådan känns kanske lite för fokuserad på vattenkylning kan jag tycka, men det är väl en smaksak.

Mycket klurig, kompakt och flexibel design dock! Hoppas verkligen den blir av och att man får se lite tester och genomgångar på den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Mm antagligen.
Fast 2500-3000 låter mkt även med alla pålägg.
2000 är nog vad jag skulle gissat på.

Fick svar på frågan om färg. Bara svart som gäller.

Jag ställde upp best case/worst case med en dollarkurs på 6,5:

Sen kan kan undra om de lyckas hålla priset under $200 med en så liten serie. Om dollarn dessutom sticker iväg någon krona så...

Permalänk

Någon som är duktig här och kan räkna ut om man får inte ett ASUS 7970 DCII och ett Corsair AX860w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Någon som är duktig här och kan räkna ut om man får inte ett ASUS 7970 DCII och ett Corsair AX860w ?

Du får inte in ett AX860 iallafall. Maxlängden på nätagg är 14cm, och det bör vara icke-modulärt. (modulära kontakterna lär slå i grafikkortet annars)

Grafikkortet vet jag inte säkert, men det är precis på håret.
Specen på lådan säger att tredje pci slotten tar max 11 tum, och DC2 är precis just 11 tum långt enligt asus.
http://www.asus.se/Graphics_Cards/AMD_Series/HD7970DC2T3GD5/#...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Annars finns Compact Splash för de som vill ha ett litet chassi på en gång.
Marginellt större än Ncase m1 och sämre kvalite men sannolikt mycket billigare.
Från 125$, frakten är däremot ganska dyr 95$ till Sverige!

http://www.craftograph.com/compactsplash/index.php?route=comm...

Permalänk
Medlem

Följer också tråden på Hardforum och kunde inte hålla mig ifrån att sponsra via Indiegogo, om jag förstått det rätt så fick man då en numrerad plats i kön och är i princip garanterad att få köpa ett chassi ifall projektet löper i hamn?

Permalänk
Medlem

vad är det för program de använt för att rendra bilderna? Har de ritat alla komponenter eller finns det en öppen databas som typ google har warehouse?

Fett nice chassi annars, synd att man köpte atx delar :/

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Dags att påminna lite om den här lådan igen!
Det har kommit upp bra mycket bilder på prototypen nu, fullmatad med massa kul utrustning!
http://hardforum.com/showthread.php?t=1717132

De har även ett par trådar med temperatur och ljudtester nu där i första inlägget.
http://hardforum.com/showpost.php?p=1039852611&postcount=2579
http://hardforum.com/showpost.php?p=1039866874&postcount=2686
http://hardforum.com/showpost.php?p=1039908672&postcount=2968

Riktigt cool superkompakt låda med massa möjligheter.
Dubbel 120 rad, fullängds grafikkort, SFX eller ATX nätagg, i en låda på 16 x 32 x 24 cm!!

Man blir lite sugen även om jag fortfarande är lite tveksam till ventilationen. Lådan har lite för mycket fokus på vattenkylning för min smak egentligen... Men det ryms ju två 120 mm fläktar i botten, så borde kunna gå att få till en acceptabel positive pressure lösning.

Ska jag vara riktigt gnällig så hade jag gärna sett lite bättre stöd för vanliga ATX PSU:er. Nu är det lite väl begränsat med max 14cm och inte modulärt.. Men med de här måtten så förstår jag väl egentligen avvägningen. (ATX PSU var inte ens tänkt att vara ett alternativ från början om jag minns rätt)

Men tycker hela konceptet är grymt, och det är verkligen imponerande hur två killar har utvecklat denna från en liten udda tråd på hardforum
Nästan så man vill köpa den bara för att stödja de som vågat sig på det här projektet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Silverstone har precis släppt ett 14cm modulärt agg.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Silverstone har precis släppt ett 14cm modulärt agg.

Mmm, men risken är att det inte går att använda det iallafall, eftersom de modulära kontakterna riskerar att slå i nätaggregatet. (det är väldigt trångt mellan agg och grafikkort även med ett 14 cm agg såvitt jag vet)
På ett vanligt icke-modulärt agg så kommer sladdarna ut på ena sidan så de går fritt "innanför" grafikkortet, men det lär inte vara fallet för kontakterna på ett modulärt agg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kanske jag som i stort sett bara tänker Asus GTX 670 mini om det blir ett Ncase.
Vi får se om det blir några ändringar från prototypen nu.
Verkar som lite mer höjd är ett förslag som ligger inne. Inte pga av PSUn utan luftflöde.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Verkar som lite mer höjd är ett förslag som ligger inne. Inte pga av PSUn utan luftflöde.

Åhå, så det är ev på gång? Låter bra! ... och det ena utesluter inte det andra förhoppningsvis
(det vore najs att kunna sätta en 120 mm fläkt på toppen ovanför moderkortet och få 2-3 cm extra till PSU:n)
...
670 mini är tokgulligt och funkar nog bra med fullstor PSU i den här lådan, men det vore å andra sidan riktigt bra att slippa den begränsningen och ändå kunna få in ett modulärt agg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det jag läst ut från forat är väl att vattentänket är lite snett. Grejerna går inte in så bra. O just det du sa toppfläkt är det många som saknar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kanske jag som i stort sett bara tänker Asus GTX 670 mini om det blir ett Ncase.
Vi får se om det blir några ändringar från prototypen nu.
Verkar som lite mer höjd är ett förslag som ligger inne. Inte pga av PSUn utan luftflöde.

Med lite mer höjd, säg 2 cm, så köper tar jag ett direkt. För mig hänger det helt och hållet på om det går att få in ett 16cm modulärt ATX-agg. Utan höjning är det ju som bekant kört.

Jag var med och backade första insamlingen, och hoppas på att vara med på den andra. Höj, höj, HÖJ!

Edit: vänta nu förresten, var 14cm icke-modulärt gränsen för ATX-agg? I så fall är jag ju fsked även om de höjer 2 cm. Many cries.

För övrigt är det väl inte så troligt att de gör några ändringar nu, då ny prototyp både skulle kosta och fördröja projektet. Man får väl hoppas på att de tar fran en M2 i framtiden, som är en gnutta större.

Edit 2:

Det verkar inte bli någon höjning av chassit. Det senaste från Necere om detta:

"I have basically concluded from testing that a fan on top isn't going to do much. [...] So the height increase would only be useful for modular ATX PSU support - in other words, not enough to justify it."

Hela inlägget

Skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu finns kampanjen uppe på Indiegogo och det kostar $205 + $40 i frakt, när detta skrivs är 256 av 600 redan sålda.

http://www.indiegogo.com/projects/ncase-m1-mini-itx-pc-case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Nu finns kampanjen uppe på Indiegogo och det kostar $205 + $40 i frakt, när detta skrivs är 256 av 600 redan sålda.

http://www.indiegogo.com/projects/ncase-m1-mini-itx-pc-case

beräknad leverans, januari 2014..... yey! =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig
Blev under 1500 spänn inklusive 40 dollar frakt för mig vill jag minnas, men vi får väl se ifall moms ramlar in ovanpå det sen...

Jag vet ärligt talat inte ens om den kommer funka använda för mig som jag tänkt det (då jag föredrar luftkylning) men det kändes ändå rätt att stödja ett sånt här coolt community-projekt!

Troligen borde den gå att sälja sen om man nu inte trivs med den, eller så får man bygga en liten htpc/surfburk till släkten i den annars

Cubitek Mini cube lockar ju sjukt mycket den också... Samt även Jonsbo V7 (och uppföljaren U2) Men det blir nog lite väl OCD-varning att köpa alla och jämföra tror jag, så jag ska försöka hålla mig från det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kliar som tusan i köp-fingret...

Permalänk
Medlem

Verkar som de nått målet med råge, 340 av 600 sålda och gränsen låg vid $67500 och nu har de fått in $77000.

RogerW, Cubtiek såg riktigt fin ut, visserligen större men bra att det dyker upp vettiga alternativ för små lådor d.v.s. med fläktfilter och bra "planlösning".

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

RogerW, Cubtiek såg riktigt fin ut, visserligen större men bra att det dyker upp vettiga alternativ för små lådor d.v.s. med fläktfilter och bra "planlösning".

Jepp, den är riktigt mysig och fortfarande vettigt liten, men den har några små kompromisser som retar mig lite:
Varför göra den nästan så stor att den rymmer tornkylare? Nu har den 150mm höjdutrymme för kylare, vilket gör att i princip ingen 120mm tornkylare får plats. (potentiell kandidat är Thermalright macho 120)
Dessutom får det inte plats en 120mm fläkt i bak.

Att sätta 3.5 tums diskar bakom moderkortsplåten lär ju även bli rätt varmt då det inte finns någon ventilation där.

Sen undrar jag om det är smart att ha nätagget i botten. Jag misstänker att ventilationen hade blivit bättre för grafikkortet om det fick vara ensamt nere i botten. Nu täcks ju kortet väldigt mycket av nätagget, vilket gör att det nästan bara är grafikkort med långa kylare med radialfläkt som får in luft på ett vettigt sätt.

... Men det kan vi diskutera vidare om i den här Cubitektråden tex
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli!

Har gått från EATX kompatibla lådor till detta

alla som är på jakt efter mITX bör ta sig en funderare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"