CDON nekar mitt defekta grafikkort

Permalänk

CDON nekar mitt defekta grafikkort

Hej kära Sweclockare!

Jag har fått problem med CDON och behöver all hjälp jag kan få för att försöka gå till botten med detta.

Jag införskaffade efter mycket om och men min nuvarande burk i Januari från CDON då swec-rabatten alltid sitter fint. Jag har haft problem med garantiärenden tidigare hos dem men tog risken ändå. Jag valde ett grafikkort från XFX och betalade lite extra i hopp om att jag skulle få ett ordentligt kort. Men redan från start märkte jag en lite för hög ljudnivå från kortet och efter lite granskning upptäckte jag att min temperatur låg på runt 85 grader vid allmänt spelande. Efter några månader (idag) ligger grafikkortet på hela 95-96 grader. Spel jag främst spelat är Bioshock Infinite, Alan Wake och WarZ (Infestation), alltid VSYNC på. Fläkten på grafikkortet går ofta upp i 100%. Jag måste noga påpeka att detta är INTE under hård belastning då jag aldrig stresstestat kortet.

Jag skickade till slut in det till CDON, beskrev mitt fel NOGA. Och nu efter två veckor får jag besked att de testat kortet och finner inga fel med det och att de är redo att skicka det tillbaka till mig.

Såhär löd deras svar:

"Hej Er kort har blivit nekat vid undersökningen och inga fel kunde konstateras. VIDTAGEN ÅTGÄRD Nekad [Test OK] ÅTGÄRDSBESKRIVNING Nekad [Test OK] Vidtagen åtgärd: Heaven (v4.0) 1920x1080 maxinställningar, PASS Valley (v1.0) Extreme HD, PASS Furmark (v1.10.6) 1920x1080 maxinställningar, PASS Battlefield 3, PASS Då er kort var felfritt så kommer det att returneras till er."

-

CDON kan väl på fullaste allvar inte mena att ett så pass nytt kort ska ligga nästan 100 grader vid belastning? Jag går i tankarna om att köpa ännu ett kort och köra Crossfire vilket idag känns som en omöjlighet. Efter något års slitage så sitter jag där med ett oanvändbart kort. Hur ska jag gå tillväga så CDON går med på att byta ut mitt kort?

Värt att poängtera är väl också att jag har inte gjort något särskilt åt luftflödet i chassit utan kör på standard kylning från stockfläktarna. Men har samtidigt svårt att tro att ett par extra fläktar sänker min temperatur med ca 20 grader. Jag har läst diverse tester att detta specifika kort ska ligga runt 75 grader vid full load.

Permalänk
Medlem

Därför köper man från Inet!
Enligt mig så borde kortet bli utbytt. Testa att kontakta XFX istället.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt högt då jag kör crossfire med hd7970 och mitt varmaste kort blir runt 80grader..

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte så stor koll på grafikkort men kan det vara så att det är som haswell och Ivy Bridgh att det är lite tur och otur när det gäller värmekylningsförmågan från processor(fast i grafikkortet) till kylningen? Detta kan ju vara felet och då kanske det inte går på någon garanti heller

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Därför köper man från Inet!
Enligt mig så borde kortet bli utbytt. Testa att kontakta XFX istället.

Det är helt klart absolut sista gången CDON. Jag ska se huruvida man kan ta kontakt med XFX.

Skrivet av MrRandom:

Det låter väldigt högt då jag kör crossfire med hd7970 och mitt varmaste kort blir runt 80grader..

Bara ett sådant kort ensamt med eftermarknadskylare bör ligga runt 65-75 grader under belastning.

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Nu har jag inte så stor koll på grafikkort men kan det vara så att det är som haswell och Ivy Bridgh att det är lite tur och otur när det gäller värmekylningsförmågan från processor(fast i grafikkortet) till kylningen? Detta kan ju vara felet och då kanske det inte går på någon garanti heller

Men då har jag väl ändå fått ett dåligt kort i sig? Ett måndagsexemplar. Borde jag inte som konsument kunna reklamera ett kort som inte levererar som det bör? Jag har ju inte lust att köpa nytt om ett halvår för att jag nått värmegränsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mathemoto:

Men då har jag väl ändå fått ett dåligt kort i sig? Ett måndagsexemplar. Borde jag inte som konsument kunna reklamera ett kort som inte levererar som det bör? Jag har ju inte lust att köpa nytt om ett halvår för att jag nått värmegränsen.

Hur varmt blir kortet ifall du kör utan sidopanelen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De kör väl samma visa som Intel.

Intel säger att sålänge Ivy-Bridge håller sig under 105c i full-load så är det helt normalt
Ett gäng nötter med andra ord.

Permalänk
Medlem

Haha, kör dom PÅ RIKTIGT Furmark?!?!?!?!?!??!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur varmt blir kortet ifall du kör utan sidopanelen?

Har tyvärr inte testat vilket jag borde gjort. Just nu har CDON fortfarande kortet i sitt ägo.

Permalänk
Medlem

Kolla med xfx de har "LIVSTIDSGARANTI"
<html>
<title>
LIVSTIDSGARANTI
</title>
</html>

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Kortet tycks ju vara funktionabelt trots de "extrema" temperaturerna.

Jag tycker du har lagt upp det lite fel. Från din beskrivning så låter det som att du enbart har skickat in kortet utan att ta kontakt och haft en rejäl diskussion med deras kund(!?)support? .
Just det här, är ju lite mer trixit. Borde ha satsat på att få ett utlåtande från deras vanliga support innan du skickade in det för vad dom kallar felsökning.

Prata med XFX. Om inte annat, montera om kylaren, fast den bördan vore inte vara på dig. Men som sagt, från det du har skrivit så tycker iaf jag att du har lagt upp korten lite fel.
Man kan inte räkna med att de där teknikerna går på djupet.

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Kolla med xfx de har "LIVSTIDSGARANTI"
<html>
<title>
LIVSTIDSGARANTI
</title>
</html>

Hur vänder jag mig till dem på bästa sätt? Regga mig på deras hemsida och skicka ett vanligt supportmail?

Permalänk
Medlem

Med tanke på deras svar så verkar det ju inte som de kollat temperaturen (då de inte anger den). Kontakta dem igen och be dem göra en ny felsökning, inklusive temperaturkoll under ett stresstest.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

En bild på datorn hade underlättat. Hur blåser fläktarna i chassit? Vad har du satt GPU fläkthastigheten till?

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare har nämnt så bör du kolla på vad den kommer upp i temperaturen om du kör med öppen låda dvs. utan sidopanel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

och skulle allt skita sig med retur och ommontering av befintlig kylare, montera en annan kylare...typ arctic cooling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miljon3:

Kolla med xfx de har "LIVSTIDSGARANTI"
<html>
<title>
LIVSTIDSGARANTI
</title>
</html>

Limited Lifetime. Produktens livstid och inte din vilket enligt XFX är två år för 7970.

Inte så bra alltså.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Med tanke på deras svar så verkar det ju inte som de kollat temperaturen (då de inte anger den). Kontakta dem igen och be dem göra en ny felsökning, inklusive temperaturkoll under ett stresstest.

Nej precis. Det verkar som att de enbart testat om kortet fungerar. Jag beskrev tydligt i min felbeskrivning att det var tempen som var problemet. Jag har bett dem om mer detaljer på deras test. Har även påpekat för dem att jag absolut inte accepterar att de inte ser något som helst fel på den temperaturen.

Skrivet av Superlight:

En bild på datorn hade underlättat. Hur blåser fläktarna i chassit? Vad har du satt GPU fläkthastigheten till?

Kan fixas! Någon specifik del av datorn du vill se? Backup-kortet jag sitter på just nu (GTX 460) har normalt temperatur och visar inga som helst problem.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Som någon tidigare har nämnt så bör du kolla på vad den kommer upp i temperaturen om du kör med öppen låda dvs. utan sidopanel.

Med tanke på att kortet som sitter i nu, GTX 460 med kylare från Gigabyte, inte visar några problem med temperaturen så borde det väl ändå inte vara det som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Med tanke på att kortet som sitter i nu, GTX 460 med kylare från Gigabyte, inte visar några problem med temperaturen så borde det väl ändå inte vara det som är problemet?

Du kan inte jämföra 2 helt olika kort.
Och gtx 460 med windforce kylaren var ett EXTREMT svalt kort, mitt sådant låg på 40c i load, svalaste kortet jag haft.

Går inte jämföra med ett 7970 referenskylare på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Kan fixas! Någon specifik del av datorn du vill se? Backup-kortet jag sitter på just nu (GTX 460) har normalt temperatur och visar inga som helst problem.

En bild där jag kan se komponenterna tänkte jag mig. Men du har väl däremot inte kopplat flera skärmar till kortet då? Skulle du ha exempelvis två eller tre skärmar får du högre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att applicera ny kylpasta för att se om det blir bättre. Visserligen bryter du garantin genom detta. Men gör du det ordentligt så kommer det inte att synas heller. Har själv bytt in kort som jag "moddat lite med" Jag tror att den förapplicerade pastan är påsatt mycket dåligt, och ger därför dessa relativt höga temps. Vill du inte göra detta så är det nog XFX kundsupport du får vända dig till

Lycka till!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Superlight:

En bild där jag kan se komponenterna tänkte jag mig. Men du har väl däremot inte kopplat flera skärmar till kortet då? Skulle du ha exempelvis två eller tre skärmar får du högre temperaturer.

Sådär ser det ut om det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Du skulle kunna testa att applicera ny kylpasta för att se om det blir bättre. Visserligen bryter du garantin genom detta. Men gör du det ordentligt så kommer det inte att synas heller. Har själv bytt in kort som jag "moddat lite med" Jag tror att den förapplicerade pastan är påsatt mycket dåligt, och ger därför dessa relativt höga temps. Vill du inte göra detta så är det nog XFX kundsupport du får vända dig till

Lycka till!

Tack! Nästa steg blir definitivt att kontakta XFX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

http://s22.postimg.org/dzqdw68ow/IMG_3036.jpg

Sådär ser det ut om det kan vara till någon hjälp

Syns ingen bild tyvärr.

edit, hm, ser den nu när jag citerade. Fick fram länken

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mathemoto:

http://s22.postimg.org/dzqdw68ow/IMG_3036.jpg

Sådär ser det ut om det kan vara till någon hjälp

Har du rengjort dammfiltren?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Absolut! Datorn är riktigt clean på damm, är bara det lilla som förstärks extra tydligt på bilden. Annars håller jag allt rent.

Permalänk
Skrivet av Mathemoto:

Absolut! Datorn är riktigt clean på damm, är bara det lilla som förstärks extra tydligt på bilden. Annars håller jag allt rent.

Ser rent ut. Men vilka temperaturer får du med grafikkortet med sidopanelen nedmonterad (som på bilden)?

Permalänk
Medlem

Att du läst tester som säger att just den modellen ligger runt 75°C säger inte mycket. Recensenter kör ofta med riggen liggande på bord eller med burken öppen för att det går snabbare. Kör man med sidoplåten stängd är det naturligtvis helt avgörande vilken temperatur luften är innan den blåses över kylflänsen. Är luften 40°C kommer kortet naturligtvis vara betydligt varmare än om luften är 20°C.

Därtill är det inte någon omöjlighet att mjukvaran eller tempsensorn ger en felaktig temperatur.När du kör en rejäl omgång Furmark efter du fått hem kortet och det storknar är det dags att kolla var felet ligger, men dessförinnan har du svårt att argumentera mot CDONs test.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720