Permalänk
Medlem

Problem med nätverk

Hej,

Behöver lite support från alla er som har know-howet där ute!

Sedan någon vecka sedan har min stationära burk börjat dumma sig.
Varje gång jag startar datorn, så har kontakten med nätverket försvunnit och enda sättet att få tillbaka den är att köra drivrutinerna till nätverkskortet igen och välja "Repair" så funkar det igen - tills jag stängt av burken.

Det sitter ett Asus P755D Evo (http://www.asus.com/Motherboards/P7P55D_EVO/#download) kort i burken och det är det integrerade nätverkskortet som spökar.
Kör med Win7 x64 som OS.

Vad att göra, är grymt tacksam för alla tips som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Hur ser ditt nätverk ut? Har du mer än en router inkopplad?

Permalänk
Medlem

Kör trådat från min router/moden (ADSL), finns bara en router i nätverket.
Skumma är att det har fungerat perfekt tills för ngn vecka sedan när det helt utan förvarning började krångla.
Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det.
Är ganska tröstlöst att hålla på och installera drivrutiner varje gång man ska surfa...

Permalänk
Medlem

Inte så att du fått ner en ny drivare via windows update?
Testa att ladda ner en från tillverkaren direkt och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har stängt av win update och drivrutinen till nätverkskortet kommer från Asus (tillverkaren).
Samma drivrutin som fungerat perfekt - fram till någon vecka sedan...

Skumt som tusan!

Permalänk
Medlem

Glöm inte starta om routern om du inte redan gjort det, det är bland det första man ska testa när nätverket strular.

Permalänk
Medlem

Är också gjort, dock utan framgång.

Fler förslag någon...?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/12/Skarmklip...

Med tanke på den samlade kunskapen som finns här på forumet - är det verkligen ingen som kan/orkar/vet och kan hjälpa mig komma till rätta med detta...?

Permalänk
Medlem

Verkligen ingen som har ngt förslag...?
Problemet kvarstår!

Permalänk
Medlem

Får du samma problem med en annan dator i samma uttag på routern?

Permalänk
Medlem

Nope, bara datorn som trilskas.
=/
Och som funkar perfekt så snart jag kört drivrutinerna igen (väljer Reparera varje gång) - fram tills jag stängt av burken o startat den igen...
Ska jag verkligen behöva blåsa burken och göra en total reboot för att komma tillrätta med detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på nån uppdatering, prova att köra systemåterställning och backa till före förra veckan då det var winuppdatedag, eller kolla i uppdathistoriken om du ser nått bra datum att backa till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du borde ha Windows update igång..

Permalänk

Du kan avinstallera nätverkskortet helt från datorn men se till att du har en ny färsk drivrutin till hands efter reboot kan vara så att drivrutinen blivit korrupt ibland hjälper inte en ominstall rakt över enbart utan du måste ta bort den helt via enhetshanteraren eller lägg till/ta bort program innan du installerar om den. Om inte det funkar se om det finns nyare bios. Sista utvägen testa disabla nätverkskortet i bios/uefi starta om gå in i bios/uefi igen och enable. Skulle även kunna vara chipset drivrutiner som spökar annars. Det är dom saker jag kommer på just nu iallafall.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

om du kör trådlöst .. så kan det vara nån granne som har liknande modem .. testa ändra frekvens på din trådlösa in konfigen i din router.. vilken chanel den sänder på.. ändra där..

* om jag uppfattade dig korrekt så tappar du nätverket.. inte att nätverkskortet försvinner varje gång du stänger av datorn?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning