Permalänk

Dåligt internet, Fiber?

Hej! Jag och min familj har (dåligt) internet hemma (Telia) och när jag spelar eller något så kan det hända att min Ping går upp jätte mycket. Telia har varit ute hos oss mycket och vårat internet har blivit bättre men vill fortfarande ha bättre.
Jag skulle vilja kunna göra mycket på mitt internet och kunna Livestreama på Twitch och då behöver man en Uppladdningshastighet på 5-10 Mb/s och min ligger runt 1.30 Mb/s.

Vi bor i en villa och jag undrar ifall man skulle kunna fixa Fiber hit? Vårat grannskap vill också ha fiber ifall det gör någon skillnad.

Runt hur mycket pengar skulle det kosta?

Internet hastighet : http://www.speedtest.net/my-result/2791870103

Kom med förslag / tips gärna!

Mvh // Lucas

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad har du för modem/router/gateway? är det något ifrån telia?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

thomson tg789vn är routern vi har

Permalänk
Ljusskygg

Undrar lika dant. Bor på två ställen, men ena har jättekast "Tre" internet som DC'ar sig efter 10 minuter och som har 50GB Månadsgräns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Telia adsl har dåligt rykte om jag säger så.
Dom är ökända för sin dåliga ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Jag skulle vilja säga precis tvärtom.
De är nog bäst i Sverge på dsl. Dyra visst, men kunniga och stabila.
Och har inte mer felskydd (pingfilter) än vad som behövs.
Att ha för lite felskydd på en lina innebär bara en massa packet drops.
Och det är betydligt värre än att ha 4ms extra i fördröjning.

Men visst, bundlar du Internet med IPTV så krävs mer felskydd.
Då kan du få upp till 10-15ms extra.
Och det är kanske det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337zingo:

H när jag spelar eller något så kan det hända att min Ping går upp jätte mycket.

Det är inga problem att spela med den bandbredd du har.
Utan problemet är att ni gör för mycket samtidigt, när du spelar bör ni inte samtidigt hålla på att skicka en massa annan data.

Var speciellt observant på fildelning och spotify, båda kan fylla din upplänk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuvok:

Telia har snarare rätt bra och framförallt mycket stabil latens, jag vet eftersom jag är med i Samknows mätprojekt och det mäter min latens i princip kontinuerligt, boxen pingar mot 3 olika servrar hela tiden när den inte mäter annat och så har det gjort i ca 1,5 år nu och med den statistiken så kan jag påstå att Telias adsl är stabilt och uppvisar små variationer i latensen, sällan mer än +-2ms där jag bor men är kablaget frisk så fungerar det bra och det som påverka min statistik är de tillfällen det varit strömavbrott, de dagarna sticker latensen och alla andra mätningar också iväg o blir "usla" men eftersom analysen ska göras utifrån resultatet över 3 år så blir nog medelvärdet rätt representativt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med skriva att:
Mb=Mbit
MB=Mbyte
Är 2 olika saker ska du prata om internethastighet skriv med litet b i Mb annars kan saker lätt misstolkas.

Du ska kunna streama på din lina även fast du inte har så bra upload kvaliten kan dock bli sådär, men det får man förvänta sig.
Thomson routrarna e kända för att inte vara dom bästa så skulle förmodligen byta ut den om möjlighet finns.
Och som redan nämnts se till så att inte du eller någon annan i ditt hushåll använder t.ex. torrent eller laddar ner osv vilket också kan göra så du får lagg.

Sen kan man bara spekulera i hur mycket det skulle kosta finns många variabler vissa företag gör de billigare andra dyrare, sen om det redan är fiber draget någonstans i närheten av er så drar de ner på kostnaden, samt hur centralt ni bor osv, men man får räkna med beroende på hur många hushåll att säkerligen en 10-25k kan de gå på eller mer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack basse ändrade de! Jag vill ha svar från er som vet ifall man kan fixa fiber överallt och ungefär vad de skulle kosta

Permalänk

Att dra in fiber till en enskild villa är dyrt, speciellt dyrt om änns genomförbart om det inte finns någon fiber att gå på i närheten. Många faktorer som spelar in, ska den grävas eller blåsas fram o.s.v. De bästa svaren får du nog genom att googla.
Största chansen att få fiber är nog via Telia villafiber. Brukar gå på 16 700:- under erbjudandeperioden annars 26 700:- om jag minns rätt.

Kolla deras sida för mer info, om det är planerat för ditt område m.m. http://www.oppenfiber.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337zingo:

Tack basse ändrade de! Jag vill ha svar från er som vet ifall man kan fixa fiber överallt och ungefär vad de skulle kosta

Om ni har tur, runt 15-20 000 kr/hushåll. Går att fixa fiber överallt, så länge folk är villiga att betala för det.

Beror ju även på hur långt dem behöver dra fiber för att nå till hushållen.

Är det flera hushåll som beställer fiber samtidigt blir det ju givetvis billigare. Men jag tvivlar på att ni skulle komma mycket lägre än 12 000 kr för en villa (extremt lågt).

Permalänk

Hur länge tror ni det tar för dom att dra fiber?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 1337zingo:

Hur länge tror ni det tar för dom att dra fiber?

När vi drog så kom vi mellan ca 100-800m per dag med undantag av att passera en större å och järnväg, där tog det tid att borra sig igenom, men bor du i en stad? så är det troligen all trafikplanering och ev samordning som tar längst tid, den "allmänna administrationen" tar ca 2 månader men ska man passera hinder som väg/järnväg så blir det mycket mera jobb, finns det däremot redan slang dragen och alla papper är klara så går det ungefär så fort som man får tag på nån som kan utföra jobbet, dvs 1 dag till en månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.